Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Renmuis

Renmuis

12-04-2023 om 16:57 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 15:36:

[..]

Ander vraagje: omdat iedereen het zélf pakt, vind je het dan onbeleefd als iemand blijft zitten en ervan uitgaat dat je serveert? (En ook met afwassen enzo?)

Grappig, ik heb hier even over nagedacht, en ik denk dat ik persoonlijk het onbewust toch als wat afstandelijk / onbeleefd ervaar als visite mij de hele avond laat lopen en bedienen. Ook al weet ik rationeel dat het niet zo bedoeld is. 

Overigens zitten vier van de vijf doordeweekse ochtenden vol bij mij. Twee dagen oppassen, sporten, afspraken met vriendin.

MMcGonagall schreef op 12-04-2023 om 16:42:

[..]

Ik vraag me serieus af waarom het erg is om als je met pensioen bent nog om 20.30 op te ruimen. Als ik met pensioen ben, sta ik echt niet meer om 7.30 op als dat niet heel dringend nodig is. De zooi kan ik desnoods nog opruimen nadat ik om 10 uur de volgende dag heb ontbeten En de rest van de dag heb je om te niksen.

80 jarige ouders hier.  Tot de ene ouder met zware rugklachten op bed kwam te liggen MOEST de vaatwasser uitgeruimd voordat ze gingen slapen. Als je niet op tijd eet en de afwas in de machine hebt moet je later naar bed.

De oude generatie leeft heel erg op de klok. Zeker nu thuiszorg is ingeschakeld.  Je kunt niet de thuiszorg binnenlaten als de ontbijtboel nog op tafel/aanrecht staat. Alles moet netjes zijn en op tijd gedaan worden. 

Als mantelzorger heb ik wel uitgebreid laten weten waarom ik niet vandaag dingen nog kom doen ten koste van mijn eigen nachtrust. Morgenochtend kan ik ook dat overhemd strijken dat mijn vader morgen aan moet als hij moet zingen bij een uitvaart. 

Bakblik schreef op 12-04-2023 om 17:13:

[..]

80 jarige ouders hier. Tot de ene ouder met zware rugklachten op bed kwam te liggen MOEST de vaatwasser uitgeruimd voordat ze gingen slapen. Als je niet op tijd eet en de afwas in de machine hebt moet je later naar bed.

De oude generatie leeft heel erg op de klok. Zeker nu thuiszorg is ingeschakeld. Je kunt niet de thuiszorg binnenlaten als de ontbijtboel nog op tafel/aanrecht staat. Alles moet netjes zijn en op tijd gedaan worden.

Als mantelzorger heb ik wel uitgebreid laten weten waarom ik niet vandaag dingen nog kom doen ten koste van mijn eigen nachtrust. Morgenochtend kan ik ook dat overhemd strijken dat mijn vader morgen aan moet als hij moet zingen bij een uitvaart.

Ik heb me erover verbaasd, je ziet het al bij jong gepensioneerden. ‘Nee, om 10 uur doe ik boodschappen, dus dan kan ik niet’, ‘op donderdag komt niet uit, dan doe ik de was’. Ik ben nu niet van de klok, hooguit als het moet, maar hoop niet dat ik tzt zo word.

Bij mij mogen mijn volwassen kinderen en partners zelf wat pakken we koken soms ook gezamelijk dat voelt gewoon heel natuurlijk. Mijn broers en hun vrouwen mogen ook gerust wat te drinken pakken voor eten zorg ik dan wel altijd. Maar ook zij helpen soms mee met koken.
Andere gasten krijgen van mij eten en drinken ik verzorg mijn gasten graag.

Ik heb altijd veel vrienden van mijn kinderen over de vloer gehad. Toen het lagere schoolkinderen waren zorgde ik voor eten en drinken. Toen ze naar de middelbare school gingen wisselde dat soms gaf ik eten en drinken en soms gaf mijn kind zijn vrienden eten en drinken. Bij veel vrienden tegelijkertijd overlegden ze wel altijd wat er gepakt mocht worden. Voor hongerige pubers had ik altijd wel krentenbollen, fruit en good noodles op voorraad.
Vond het trouwens gezellig om al die kinderen over de vloer te krijgen kost wat eten en drinken maar je weet dan wel met wie je kinderen om gaan.
Ook in hun studenten tijd (ze woonden op kamers) namen ze regelmatig groepjes vrienden mee naar huis die ook nog bleven logeren.

Ali schreef op 12-04-2023 om 16:04:Mijn eerdere vraag over waarom het onbeleefd is om in de ijskast te kijken is vooral: waarom is het specifiek onbeleefd om in de ijskast te kijken en niet onbeleefd om naar boeken te kijken. Wat maakt eten en drinken privacygevoeliger dan bijvoorbeeld boeken, foto’s aan de muur, de was in de tuin ed.


1) foto's aan de muur etc hangen er om gezien te worden. Voor de ijskast zit een deur dus dat is niet openbaar. En andermans was ga je ook niet van dichtbij inspecteren (even kijken of jouw onderbroeken van dichtbij wel helemaal schoon uit de was komen of zo?)

2) omtrent eten kunnen mensen allerlei hang-ups hebben. Bijzondere diëten of voedingswaren waar ze geen commentaar op wensen bijvoorbeeld.

3) jij gaat uit van gasten die zichzelf matigen en dan vind ik het prima als ze een glas ijsthee voor zichzelf inschenken of zelf koffie zetten. Maar ik heb ook ervaring met gasten die, omdat de koelkast open mag, denken dat álles in die koelkast ook zu haben is. En daar heb ik geen zin in.

Mijn oudste was een paar dagen hier. Ze ging door de voorraadkast, koekjes, chocolade, cruesli. Pakte toen een doos luxe chocolade-eitjes en zei ‘deze zijn zeker van jou?’ Ja, dat weet visite natuurlijk niet. We hebben hier supermarkt koek en snoep, maar de luxe dingen zijn voor mama (en andere mensen die het op waarde weten te schatten). De kinderen krijgen ook heus wel wat, die eten gerookte zalm en kersen alsof het niets kost

Ali

Ali

12-04-2023 om 18:15

Ginevra schreef op 12-04-2023 om 17:47:

[..]


1) foto's aan de muur etc hangen er om gezien te worden. Voor de ijskast zit een deur dus dat is niet openbaar. En andermans was ga je ook niet van dichtbij inspecteren (even kijken of jouw onderbroeken van dichtbij wel helemaal schoon uit de was komen of zo?)

2) omtrent eten kunnen mensen allerlei hang-ups hebben. Bijzondere diëten of voedingswaren waar ze geen commentaar op wensen bijvoorbeeld.

3) jij gaat uit van gasten die zichzelf matigen en dan vind ik het prima als ze een glas ijsthee voor zichzelf inschenken of zelf koffie zetten. Maar ik heb ook ervaring met gasten die, omdat de koelkast open mag, denken dat álles in die koelkast ook zu haben is. En daar heb ik geen zin in.


Dingen in iemands huis van dichtbij ‘inspecteren’? Commentaar leveren op dingen die in de ijskast liggen? Wij komen uit verschillende werelden, geloof ik.

Ik weet wel meteen wat ik onbeleefd vind (eerdere vraag van iemand) en dat is ongevraagd commentaar leveren.

MMcGonagall schreef op 12-04-2023 om 17:34:

[..]

Ik heb me erover verbaasd, je ziet het al bij jong gepensioneerden. ‘Nee, om 10 uur doe ik boodschappen, dus dan kan ik niet’, ‘op donderdag komt niet uit, dan doe ik de was’. Ik ben nu niet van de klok, hooguit als het moet, maar hoop niet dat ik tzt zo word.

Hahaha nou zo ben ik niet hoor. Mijn ochtenden zitten gewoon redelijk vol (en niet met de was of boodschappen) en ik heb een hekel aan relaxen in een rommelige omgeving. That's all.

Renmuis schreef op 12-04-2023 om 16:57:

[..]

Grappig, ik heb hier even over nagedacht, en ik denk dat ik persoonlijk het onbewust toch als wat afstandelijk / onbeleefd ervaar als visite mij de hele avond laat lopen en bedienen. Ook al weet ik rationeel dat het niet zo bedoeld is.

Nou heel de avond lopen en bedienen? Als ik visite heb schenk ik koffie in met wat lekkers en later een borrel met iets ander lekkers. Ik zie dat nou niet als heel de avond lopen bedienen hoor. Ik heb geen restaurant of terras.

MMcGonagall schreef op 12-04-2023 om 17:58:

Mijn oudste was een paar dagen hier. Ze ging door de voorraadkast, koekjes, chocolade, cruesli. Pakte toen een doos luxe chocolade-eitjes en zei ‘deze zijn zeker van jou?’ Ja, dat weet visite natuurlijk niet. We hebben hier supermarkt koek en snoep, maar de luxe dingen zijn voor mama (en andere mensen die het op waarde weten te schatten). De kinderen krijgen ook heus wel wat, die eten gerookte zalm en kersen alsof het niets kost

Dat doe ik dan weer niet. Mijn visite krijgt hetzelfde luxe of niet luxe snoep/koek als wij zelf.

Bakblik schreef op 12-04-2023 om 17:13:

[..]

80 jarige ouders hier. Tot de ene ouder met zware rugklachten op bed kwam te liggen MOEST de vaatwasser uitgeruimd voordat ze gingen slapen. Als je niet op tijd eet en de afwas in de machine hebt moet je later naar bed.

De oude generatie leeft heel erg op de klok. Zeker nu thuiszorg is ingeschakeld. Je kunt niet de thuiszorg binnenlaten als de ontbijtboel nog op tafel/aanrecht staat. Alles moet netjes zijn en op tijd gedaan worden.

Als mantelzorger heb ik wel uitgebreid laten weten waarom ik niet vandaag dingen nog kom doen ten koste van mijn eigen nachtrust. Morgenochtend kan ik ook dat overhemd strijken dat mijn vader morgen aan moet als hij moet zingen bij een uitvaart.

Toch kan ik het me wel voorstellen van je ouders. Je moet als je oud wordt al zoveel opgeven en inleveren. Afhankelijk worden is een pijnlijk proces. Alles wat je nog in eigen regie kan houden is denk ik meegenomen. En omdat je energie beperkt raakt als je oud wordt is regelmaat belangrijk om het nog te kunnen behappen allemaal.

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 18:27:

[..]

Toch kan ik het me wel voorstellen van je ouders. Je moet als je oud wordt al zoveel opgeven en inleveren. Afhankelijk worden is een pijnlijk proces. Alles wat je nog in eigen regie kan houden is denk ik meegenomen. En omdat je energie beperkt raakt als je oud wordt is regelmaat belangrijk om het nog te kunnen behappen allemaal.

Vanuit dat oogpunt snap ik het wel.  Beperktere energie en dus regelmaat nodig hebben om het te kunnen behappen.

Wat mij best wel irriteert is het bijna dwangmatige. Dat je de het huis netjes wil hebben als de thuiszorg binnen stapt. Wat maakt het uit als de ontbijtboel nog op het aanrecht staat of zelfs nog op tafel. Ze komen om je te wassen en aan te kleden, dan doe je daarna alles opruimen.

Op deze manier gaan ze steeds vroeger klaar zitten en wordt de ruimte in de dag steeds meer beperkt voor ons om mantelzorg taken te doen. Ik kan ook in stilte strijken als de thuiszorg er is. Of strijken als mijn moeder naar revalidatie is en mijn vader thuis is.

Dat ze de regie wil houden snap ik ook.  Dat ze zelf vraagt of ik kan strijken maar dat ik dan zelf kan bepalen wanneer.  Ik heb ook nog andere bezigheden. 

Bakblik schreef op 12-04-2023 om 19:15:

[..]

Vanuit dat oogpunt snap ik het wel. Beperktere energie en dus regelmaat nodig hebben om het te kunnen behappen.

Wat mij best wel irriteert is het bijna dwangmatige. Dat je de het huis netjes wil hebben als de thuiszorg binnen stapt. Wat maakt het uit als de ontbijtboel nog op het aanrecht staat of zelfs nog op tafel. Ze komen om je te wassen en aan te kleden, dan doe je daarna alles opruimen.

Op deze manier gaan ze steeds vroeger klaar zitten en wordt de ruimte in de dag steeds meer beperkt voor ons om mantelzorg taken te doen. Ik kan ook in stilte strijken als de thuiszorg er is. Of strijken als mijn moeder naar revalidatie is en mijn vader thuis is.

Tuurlijk dat is zo. Voor mantelzorgers valt het meestal niet mee.

Wow, wat een wending heeft dit topic gekregen 🤪

Om de vraag van Ali te beantwoorden: al eerder schreef ik (als antwoord op de openingspost) dat ik er ook niet van gediend zou zijn als een kind van 4 zelf drinken uit mijn koelkast zou pakken, het waarom had ik al benoemd.

Intimi (ouders/zus/broer/aanhang/vrienden) zijn hier kind aan huis en prima als zij zelf wat pakken, graag zelfs. Toch zullen mijn ouders (80+) dit zelden tot nooit doen en ook dat vind ik niet erg, ik zorg graag voor hen. Zo vraag ik ook nog steeds altijd of ik iets mag pakken als ik bij hen ben, al zeggen zij altijd dat dat oké is en ik dat niet hoef te vragen 😊. Zal best aan mijn opvoeding liggen, maar in mijn ogen niks mis mee. 

Het vergelijk van boeken en/of foto’s bekijken tav de koelkast vind ik mank gaan, deze zijn nl uitgestald om bekeken te worden, waarom anders in het zicht zetten/hangen? Ik zou het heel raar vinden als iemand voor de 1e keer bij mij komt en ongevraagd zelf iets uit mijn (gesloten) kast zou pakken ja, dus ook mijn koelkast. Waarom zou ik daarvoor een gegronde reden voor moeten hebben, in mijn ogen doe je zoiets gewoon niet ihkv respect voor privacy. Wie weet heb ik wél medicatie in de koelkast, zou ik dat dan eerst moeten verantwoorden/uitleggen? 
Ooit had ik een vriendje van neefje (destijds 6 jaar) op bezoek, bleef logeren bij mijn zus en zij vroeg of ik het een probleem vond als zij hem, naast haar eigen kinderen, ook meenam? Geen probleem voor mij, ze mochten zelfs op mijn slaapkamer met zn 3-en vanuit mijn bed Netflixen, zij blij, wij blij. Totdat ik opmerkte, toen ik tussendoor even bij hen ging kijken, dat dit vriendje in de laadjes vd kast aan het snuffelen was, terwijl nichtje en neefje tv lagen te kijken. Ik vond dat dus inderdaad hondsbrutaal en heb hem hier ook meteen op aangesproken (nee, niet boos!). Daarom vind ik het ook bij de opvoeding horen dat je dit soort dingen gewoon niet doet bij een ander en in mijn ogen heeft dit helemaal niets met cultuur of Nederlander zijn te maken.

Nog zo’n mooi voorbeeld: een collega kwam ooit met haar 2 kinderen op visite (3 en 5 jaar oud) en bij binnenkomst ging zij meteen ongevraagd alles op kindhoogte weghalen en/of hoger te zetten, mn halve woonkamer werd aangepakt. Toen ik haar vroeg wat ze deed zei ze ‘oh, alles even kindvriendelijk maken’……huh?? Je kinderen leren te kijken met hun ogen ipv hun handen is ook een optie nietwaar? Kan iedereen alles van vinden, maar ik vond dat toch echt onbehoorlijk. En natuurlijk heb ik de waardevolle dingen voor alle zekerheid veilig gesteld, maar haar aanpak was wel het andere uiterste. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.