Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Bij ons staan de glazen en bekers ook op een hoogte dat een kleuter daar niet zelf bij kan zonder op een stoel of het aanrecht te klimmen. En dat wil ik ook niet zomaar hebben. Zeker van een kind dat nog niet eerder hier geweest is, kan ik niet inschatten hoe netjes/veilig ze dat doen.
Bij een verjaardag wil ik het ook niet hebben. Want als ik één iemand zelf laat pakken, moet ik dat bij iedereen toestaan en de doorgang tussen de keuken en de keukentafel is hier vrij smal. Dan moet iedereen steeds door de kring heen met het risico op geknoei en het wordt enorm dringen.

Ali

Ali

12-04-2023 om 16:04

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 15:36:

[..]

Ander vraagje: omdat iedereen het zélf pakt, vind je het dan onbeleefd als iemand blijft zitten en ervan uitgaat dat je serveert? (En ook met afwassen enzo?)


Mmmm, ligt eraan wie. Ik vind niet snel iets echt onbeleefd. Het is ook niet zo dat iedereen hier de dingen zelf pakt. Wel de mensen die hier vaak komen en ‘eigen’ zijn. Als mijn broer zich zou laten bedienen en zou wachten totdat hij iets krijgt aangeboden zou ik eerder gek opkijken.
Laat ik het zo zeggen: er is verschil in ‘bezoek’ (of visite) en mensen die langskomen. Die eerste groep bied ik sowieso zelf wat aan en die tweede groep gaat afhankelijk van de situatie waar ik zit/sta of mee bezig ben, op het moment dat ze binnenkomen.

Mijn eerdere vraag over waarom het onbeleefd is om in de ijskast te kijken is vooral: waarom is het specifiek onbeleefd om in de ijskast te kijken en niet onbeleefd om naar boeken te kijken. Wat maakt eten en drinken privacygevoeliger dan bijvoorbeeld boeken, foto’s aan de muur, de was in de tuin ed.

Ali

Ali

12-04-2023 om 16:05

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 15:40:

Ik vind het eigenlijk wel een heel leuk topic . Best leuk om allemaal van anderen te lezen hoe ze dingen aanpakken/beleven.


Hahaha, ik ook!

Ali schreef op 12-04-2023 om 16:04:

[..]


Mmmm, ligt eraan wie. Ik vind niet snel iets echt onbeleefd. Het is ook niet zo dat iedereen hier de dingen zelf pakt. Wel de mensen die hier vaak komen en ‘eigen’ zijn. Als mijn broer zich zou laten bedienen en zou wachten totdat hij iets krijgt aangeboden zou ik eerder gek opkijken.
Laat ik het zo zeggen: er is verschil in ‘bezoek’ (of visite) en mensen die langskomen. Die eerste groep bied ik sowieso zelf wat aan en die tweede groep gaat afhankelijk van de situatie waar ik zit/sta of mee bezig ben, op het moment dat ze binnenkomen.

Mijn eerdere vraag over waarom het onbeleefd is om in de ijskast te kijken is vooral: waarom is het specifiek onbeleefd om in de ijskast te kijken en niet onbeleefd om naar boeken te kijken. Wat maakt eten en drinken privacygevoeliger dan bijvoorbeeld boeken, foto’s aan de muur, de was in de tuin ed.

De deur die er voor zit denk ik. Als er een deur voor zit is het niet open en bloot uitgestald dus ga je ervan uit dat het privé is. (behalve de w.c. zoals iemand hier al zei  ).

voor mij is het niet echt privacy, de ijskast. Tenzij mijn medicijnen er zouden liggen. Die liggen wel in de keuken en verstopte ik als schoonmoeder kwam.
Boeken mag je pakken, post dan weer niet. 

Ali schreef op 12-04-2023 om 16:04:

[..]


Mmmm, ligt eraan wie. Ik vind niet snel iets echt onbeleefd. Het is ook niet zo dat iedereen hier de dingen zelf pakt. Wel de mensen die hier vaak komen en ‘eigen’ zijn. Als mijn broer zich zou laten bedienen en zou wachten totdat hij iets krijgt aangeboden zou ik eerder gek opkijken.
Laat ik het zo zeggen: er is verschil in ‘bezoek’ (of visite) en mensen die langskomen. Die eerste groep bied ik sowieso zelf wat aan en die tweede groep gaat afhankelijk van de situatie waar ik zit/sta of mee bezig ben, op het moment dat ze binnenkomen.

Mijn eerdere vraag over waarom het onbeleefd is om in de ijskast te kijken is vooral: waarom is het specifiek onbeleefd om in de ijskast te kijken en niet onbeleefd om naar boeken te kijken. Wat maakt eten en drinken privacygevoeliger dan bijvoorbeeld boeken, foto’s aan de muur, de was in de tuin ed.

Boeken staan in de display, de ijskast openen is zoals lades opentrekken. 

Was in de tuin heb ik liever ook niet als er bezoek is, maar ja, speelkinderen kan ik niet tegenhouden. Maar ik vind het wel een schaamtevol gezicht, zoals onopgemaakte bedden of rommel. Die kan ik ook niet tegenhouden trouwens, maar ik vind het niet prettig dat andere kinderen dat zien. 

Ali

Ali

12-04-2023 om 16:13

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 16:07:

[..]

De deur die er voor zit denk ik. Als er een deur voor zit is het niet open en bloot uitgestald dus ga je ervan uit dat het privé is. (behalve de .w.c. zoals iemand hier al zei ).


Ja, dat begrijp ik, duh, maar waarom is eten en drinken privacygevoelig? En mokken, borden en bestek?

In geval van armoede, kan ik me natuurlijk voorstellen, helaas zie je armoede aan meer dingen in iemand zijn huis.

En verder, buiten armoede? Dat je van melk houdt? Dat je kopjes hebt met roze bloemmotief? 

Tuurlijk, het zegt iets over iemand, maar dat zeggen kleding, boeken, foto’s en wasgoed in de tuin of over de trapleuning en schoenen jn de gang ook.

Ali schreef op 12-04-2023 om 16:13:

[..]


Ja, dat begrijp ik, duh, maar waarom is eten en drinken privacygevoelig? En mokken, borden en bestek?

In geval van armoede, kan ik me natuurlijk voorstellen, helaas zie je armoede aan meer dingen in iemand zijn huis.

En verder, buiten armoede? Dat je van melk houdt? Dat je kopjes hebt met roze bloemmotief?

Tuurlijk, het zegt iets over iemand, maar dat zeggen kleding, boeken, foto’s en wasgoed in de tuin of over de trapleuning en schoenen jn de gang ook.

Eten en drinken zijn niet privacygevoelig maar het zomaar pakken ervan kan je als een inbreuk op je privacy ervaren.

Ali schreef op 12-04-2023 om 16:13:

[..]


Ja, dat begrijp ik, duh, maar waarom is eten en drinken privacygevoelig? En mokken, borden en bestek?

In geval van armoede, kan ik me natuurlijk voorstellen, helaas zie je armoede aan meer dingen in iemand zijn huis.

En verder, buiten armoede? Dat je van melk houdt? Dat je kopjes hebt met roze bloemmotief?

Tuurlijk, het zegt iets over iemand, maar dat zeggen kleding, boeken, foto’s en wasgoed in de tuin of over de trapleuning en schoenen jn de gang ook.

Je wil iets laten zien aan de buitenwereld en dat hoeft niet je ongepolijste zelf te zijn. Je privékopjes en al wat je noemt is je joggingbroek en crocs die je ook niet aan doet naar buiten (en ja, ik weet het, veel intussen wel). Dat doe je voor jezelf, maar ook voor de ander. Het is aardig voor de ander om je toonbaar te maken (en dus ook je huis en eten). 

Ali

Ali

12-04-2023 om 16:19

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 16:11:

[..]

Boeken staan in de display, de ijskast openen is zoals lades opentrekken.

Was in de tuin heb ik liever ook niet als er bezoek is, maar ja, speelkinderen kan ik niet tegenhouden. Maar ik vind het wel een schaamtevol gezicht, zoals onopgemaakte bedden of rommel. Die kan ik ook niet tegenhouden trouwens, maar ik vind het niet prettig dat andere kinderen dat zien.


Stom toch, vind je niet? Iedereen doet de was, heeft onderbroeken en sokken, rommel in huis op een gewone dag. Gaat over de oordelen van anderen en hoe het hoort. En ik snap als de beste hoe dat werkt. En daarom vraag ik me heel vaak af: wáárom doe ik dit / doen we dit / vinden we dit? Uit schaamte, gewoonte, iets anders? En dan maak ik de afweging: blijf ik dit doen?

Ali schreef op 12-04-2023 om 16:19:

[..]


Stom toch, vind je niet? Iedereen doet de was, heeft onderbroeken en sokken, rommel in huis op een gewone dag. Gaat over de oordelen van anderen en hoe het hoort. En ik snap als de beste hoe dat werkt. En daarom vraag ik me heel vaak af: wáárom doe ik dit / doen we dit / vinden we dit? Uit schaamte, gewoonte, iets anders? En dan maak ik de afweging: blijf ik dit doen?

Klimmen is moeilijker dan vallen. Je bent echt zó beneden (mantra van mijn moeder) Dit kan benauwend zijn, maar streven naar mooi en ‘goed’ is ook niet erg. 

Een schilderij of een foto hang ik aan de muur om te laten zien. Ik heb ook geen kasten die open zijn of met glazen deuren, want kasten zijn naar mijn idee om dingen in op te bergen en niet om ze in tentoon te stellen. Ik vind zomaar boeken uit de kast gaan pakken ook best raar eerlijk gezegd. 
Je gaat gewoon niet zomaar overal aan en in zitten. Zeker niet als je bij mensen thuis komt die je nog niet of niet goed kent en al helemaal niet zonder toestemming. 

MamaE schreef op 12-04-2023 om 16:22:

Een schilderij of een foto hang ik aan de muur om te laten zien. Ik heb ook geen kasten die open zijn of met glazen deuren, want kasten zijn naar mijn idee om dingen in op te bergen en niet om ze in tentoon te stellen. Ik vind zomaar boeken uit de kast gaan pakken ook best raar eerlijk gezegd.
Je gaat gewoon niet zomaar overal aan en in zitten. Zeker niet als je bij mensen thuis komt die je nog niet of niet goed kent en al helemaal niet zonder toestemming.

Dit vind ik ook. Het is een kwestie van respect voor elkaars privé-omgeving. 'My home is my castle'  zouden de Britten zeggen.

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 14:55:

[..]

En 'enorm vroeg' is jouw beleving hè. Wij zijn (net) met pensioen en eten om vijf uur al. Heerlijk. Eerst een warme maaltijd en dan yoghurt toe. Daarna gooien we de vaatwasser vol en wassen het restje af. Om zes uur zitten we voor de t.v. voor het Journaal en Een vandaag. Dan hebben we nog een hele avond om te niksen. Ik zou het echt niet fijn vinden om om half negen nog te staan opruimen. Ieder zijn ding toch.

Ik vraag me serieus af waarom het erg is om als je met pensioen bent nog om 20.30 op te ruimen. Als ik met pensioen ben, sta ik echt niet meer om 7.30 op als dat niet heel dringend nodig is. De zooi kan ik desnoods nog opruimen nadat ik om 10 uur de volgende dag heb ontbeten En de rest van de dag heb je om te niksen.

MMcGonagall schreef op 12-04-2023 om 16:42:

[..]

Ik vraag me serieus af waarom het erg is om als je met pensioen bent nog om 20.30 op te ruimen. Als ik met pensioen ben, sta ik echt niet meer om 7.30 op als dat niet heel dringend nodig is. De zooi kan ik desnoods nog opruimen nadat ik om 10 uur de volgende dag heb ontbeten En de rest van de dag heb je om te niksen.

Is ook niet erg maar IK heb er gewoon geen zin in. In wil lekker zitten in een opgeruimd huis. Ik sta overigens om zeven uur op, uiterlijk half acht. Dan ben ik wakker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.