Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Ali

Ali

12-04-2023 om 15:16

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 15:08:

[..]

Ik kan het me wel voorstellen dat je graag wil weten wat er in de kasten ligt. Dat niet, als je thuis komt, al je ingeslagen voer voor je maal vanavond weg is. Ookal heb je geen afgepaste voorraden. Dus dat dat pakken uit de voorraad in overleg is (en dus niet zomaar koelkast opentrekken en alle eieren opbakken. Als je 5 pubervrienden dat allemaal effe ongevraagd tussendoor doen, met je weet niet wat, moet je echt wel hele grote voorraden van alles hebben)


Zo erg is het ook weer niet hoor! Het gaat om ongevraagd een glas drinken pakken, of een banaan van de schaal, een trosje druiven uit de ijskast.

De pubers weten echt wel dat ze de ijskast niet kunnen plunderen met 5 vrienden. Is meteen weer zo extreem.

Vrijevlinder schreef op 11-04-2023 om 21:15:

[..]

Ik denk dat veel ouders hier niet blij van worden. Pannenkoeken zijn heerlijk, maar na het spelen gaan kinderen thuis eten, als ze dan nog zin hebben.

Als mijn kind trek heeft en iemand geeft mijn kind te eten, dan word ik daar zéker blij van. Als ze dan geen trek meer heeft met avondeten, begin ik gewoon met een kleine portie en dan zien we daarna wel weer verder. Dat eten blijft in de koelkast prima in orde, dat komt op een drukke dag vast van pas.

Ali schreef op 12-04-2023 om 15:16:

[..]


Zo erg is het ook weer niet hoor! Het gaat om ongevraagd een glas drinken pakken, of een banaan van de schaal, een trosje druiven uit de ijskast.

De pubers weten echt wel dat ze de ijskast niet kunnen plunderen met 5 vrienden. Is meteen weer zo extreem.

En zo heeft ieder zijn maatstaven.

Ali schreef op 12-04-2023 om 15:04:

[..]


Dan heb je afgepaste voorraden in huis, begrijp ik dat goed? Als er een puber met honger komt, krijgt die geen boterham met kaas omdat de kaas voor de broodtrommel is? Ik bedoel eigenlijk: kan je niks missen in je voorraden? Ik neem niet aan dat een bezoeker een heel pak kaas gaat eten.

Ging me ook eigenlijk meer om iets te drinken pakken. We hebben hier echt wel voorraden drinken: koffie, thee, melk, icetea, siroop, spa.

Afgepaste voorraad: Ja, kom niet onverwacht bij mij binnen dan kun je thee krijgen of water. Koffie is er alleen met verjaardagen, melk is vooral voor door het eten dus ook niet altijd in huis. Siroop alleen de fles die open is. 

Een hongerige puber kan dan wel weer door zoon gemaakte pasta krijgen want volkorenpasta pesto met doperwten dat is er dan wel. Brood is er bijna niet. We vinden het niet lekker.

Ik heb ook geen ruimte om voorraad kwijt te kunnen. Ik doe 1x per week boodschappen en als het op is is het op. Verder is er ook geen of heel weinig ruimte voor visite. Ik werk, zoon gaat naar school, en 4 avonden is er training en eten we pas om 9 uur, half 10. Daarna voor zoon nog schoolwerk. En in de weekenden zitten we in de sporthal voor toernooi of competitie. Al dan niet speelt zoon zelf of is het vrijwilligerswerk.

Ali schreef op 12-04-2023 om 15:04:

[..]


Dan heb je afgepaste voorraden in huis, begrijp ik dat goed? Als er een puber met honger komt, krijgt die geen boterham met kaas omdat de kaas voor de broodtrommel is? Ik bedoel eigenlijk: kan je niks missen in je voorraden? Ik neem niet aan dat een bezoeker een heel pak kaas gaat eten.

Ging me ook eigenlijk meer om iets te drinken pakken. We hebben hier echt wel voorraden drinken: koffie, thee, melk, icetea, siroop, spa.

Ik kijk voordat ik 's morgens boodschappen ga doen, wat er nog is. Ons eigen verbruik kan ik redelijk goed inschatten. Ik loop dagelijks naar de supermarkt en haal dan wat bijna op is. Sommige dingen, zoals aardbeien, blijven niet zo lang goed, dus ik heb geen voorraad voor iemand die  ze ziet staan en denkt "hee, lekker!" Nee, die zijn voor mijn zoon die met zijn beugel enigszins beperkt is in de dingen die hij lust en mag eten. Van verse dingen heb ik dus geen voorraad eigenlijk. Daar is genoeg van voor onszelf.

Nou komen hier ook geen onvoorspelbare hordes etende bezoekers, dus ik hoef daar ook geen rekening mee te houden en alsnog een voorraad aan te leggen. 

Ali schreef op 12-04-2023 om 15:16:

[..]


Zo erg is het ook weer niet hoor! Het gaat om ongevraagd een glas drinken pakken, of een banaan van de schaal, een trosje druiven uit de ijskast.

De pubers weten echt wel dat ze de ijskast niet kunnen plunderen met 5 vrienden. Is meteen weer zo extreem.

Nou ja, extreem. Dat gebeurde bij ons vroeger gewoon. Niet dat het ongevraagd geplunderd werd, maar wel effe lekker stouwen. Broertje 1 2 vrienden, broertje 2 een vriend en dan heb je 5 sporters van 2 meter, dan gaat het nogal hard. 

Of broertje komt bij mij op visite, stouwt zo een kist mandarijnen naar binnen. 

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 15:08:

[..]

Ik kan het me wel voorstellen dat je graag wil weten wat er in de kasten ligt. Dat niet, als je thuis komt, al je ingeslagen voer voor je maal vanavond weg is. Ookal heb je geen afgepaste voorraden. Dus dat dat pakken uit de voorraad in overleg is (en dus niet zomaar koelkast opentrekken en alle eieren opbakken. Als je 5 pubervrienden dat allemaal effe ongevraagd tussendoor doen, met je weet niet wat, moet je echt wel hele grote voorraden van alles hebben)

Plus dat (laten we eerlijk wezen) er genoeg mensen zijn die financieel net hun eigen gezin van gezond voedsel kunnen voorzien. En die dus graag zelf bepalen wat ze aan anderen aanbieden.

Ali

Ali

12-04-2023 om 15:34

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 15:26:

[..]

Nou ja, extreem. Dat gebeurde bij ons vroeger gewoon. Niet dat het ongevraagd geplunderd werd, maar wel effe lekker stouwen. Broertje 1 2 vrienden, broertje 2 een vriend en dan heb je 5 sporters van 2 meter, dan gaat het nogal hard.


Ik bedoel met extreem: met 5 pubers ongevraagd de voorraad plunderen.

Dat pubers veel kunnen verstouwen, is mij zeker wel bekend 😁 We hebben verschillende supermarkten om de hoek, dus als er plukken pubers langskwamen, haalden ze zelf een groot deel van de benodigdheden.
Als er één vriend langskomt van zoon, kan die zelf een glas drinken pakken of een koffie met geklopte melk maken.

Ondanks dat het pubers zijn, en hun hersens soms op rare momenten uitstaan, snappen ze dit wel.

Ali schreef op 12-04-2023 om 15:34:

[..]


Ik bedoel met extreem: met 5 pubers ongevraagd de voorraad plunderen.

Dat pubers veel kunnen verstouwen, is mij zeker wel bekend 😁 We hebben verschillende supermarkten om de hoek, dus als er plukken pubers langskwamen, haalden ze zelf een groot deel van de benodigdheden.
Als er één vriend langskomt van zoon, kan die zelf een glas drinken pakken of een koffie met geklopte melk maken.

Ondanks dat het pubers zijn, en hun hersens soms op rare momenten uitstaan, snappen ze dit wel.

Ander vraagje: omdat iedereen het zélf pakt, vind je het dan onbeleefd als iemand blijft zitten en ervan uitgaat dat je serveert? (En ook met afwassen enzo?)

Ik vind het eigenlijk wel een heel leuk topic . Best leuk om allemaal van anderen te lezen hoe ze dingen aanpakken/beleven.

Ik had bijvoorbeeld afgelopen weekend heel veel lekkere spullen in de koelkast voor de paasbrunch op maandag.  Zou ik niet heel positief op gereageerd hebben, als er een bende pubers plots alles geplunderd zou hebben  

Bij een feestje, geef ik iedereen het eerste en soms het tweede glaasje, maar dan komt toch vaak mijn mededeling: pak zelf maar uit de koelkast, want ik hou het niet meer bij.  Het bezoek voelt dan toch aan dat het wel fris kan pakken, maar ze gaan toch niet een tosti bouwen of een boterham met paté smeren.  Ik heb een wat meer onbehouwen vriend die inderdaad in geval van trek een pakje brie zou pakken en roepen "mag dit op?" maar hij is praktisch familie, dus van hem kan ik het hebben.

Ik zou het net zo raar vinden als iemand opeens in mijn handtas zou gaan staan graaien op zoek naar een papieren zakdoekje ofzo ... dat vraag je toch gewoon even.

Maar dit is allemaal ver off-topic want van een vierjarige zou ik nooit verwachten dat die de finesses van privacy en hoe het hoort helemaal in de vingers zou hebben.

Zoals ik al schreef hangt voor mij heel veel af van of je ergens woont of niet.
Nee, bezoek mag bij mij niet in de kasten en de koelkast. En zeker niet als je hier voor het eerst bent. Ik zou het ook vreemd vinden als ik ergens op bezoek kom en mensen zeggen 'zet zelf maar even koffie of thee'. Zeker als ik daar nog nooit geweest ben.
Dan moet ik alle kastjes af gaan zoeken waar het staat. Als je graag iets wil, dan kun je dat netjes vragen. Bij iemand die vaker over de vloer komt, zoals mijn man toen we nog niet samenwoonden, zeg ik op een gegeven moment echt wel 'pak zelf maar'. Maar niet bij jonge kinderen. Mijn eigen kind mag best zelf iets te drinken pakken, maar niet onbeperkt eten op elk moment. 
Ik vind in kasten en de koelkast snuffelen echt een inbreuk op mijn privacy.
Niet alles wat daar ligt is voor elk moment. Een kind dat hier komt spelen en ook ander bezoek krijgt heus iets te eten, maar dat ik bepaal wel wat. 
Zoals ik ook tegen mijn zus zei 'je thuis voelen doe je maar op de plek waar je wel woont'.

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 15:12:

[..]

Het ging mij ook echt niet om die ene pannenkoek. Maar (en dat heb ik al een paar keer gezegd) ik sta niet voor de kat z'n viool te koken. Je probeert toch je kinderen een beetje gezond te voederen en als ze dan met volle buiken naar huis komen zou ik dat niet fijn vinden.

Het zou inderdaad wel wat anders zijn, als zoiets meerdere keren per week zou gebeuren. 

Dochter ging een tijd terug ergens babysitten en had van de hele avond enkel water uit de kraan (dus letterlijk zonder glas) gedronken, want de ouders daar hadden alleen de melkpoeder en de flesjes voor de baby e.d. klaargezet en ze wilde niet "snuffelen" in de kasten op zoek naar een glas.
Die mensen helemaal verbaasd, want ze hadden extra fris enzo voor haar in huis gehaald.  Maar ja, ze had ook de koelkast niet open gedaan.  Heeft ze bij de tweede keer oppassen ruim ingehaald haha.  Ze hadden toen ook chips klaargelegd en letterlijk gezegd dat ze uit de fruitschaal enzo kon pakken.

Poekewiki schreef op 12-04-2023 om 15:59:

Dochter ging een tijd terug ergens babysitten en had van de hele avond enkel water uit de kraan (dus letterlijk zonder glas) gedronken, want de ouders daar hadden alleen de melkpoeder en de flesjes voor de baby e.d. klaargezet en ze wilde niet "snuffelen" in de kasten op zoek naar een glas.
Die mensen helemaal verbaasd, want ze hadden extra fris enzo voor haar in huis gehaald. Maar ja, ze had ook de koelkast niet open gedaan. Heeft ze bij de tweede keer oppassen ruim ingehaald haha. Ze hadden toen ook chips klaargelegd en letterlijk gezegd dat ze uit de fruitschaal enzo kon pakken.

Dat is natuurlijk vervelend maar toch vind ik het gedrag van je dochter hartstikke te prijzen. Ze weet nu in elk geval dat ze het mag pakken 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.