Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 09:44:

[..]

Met kleintjes?

Het is typisch Hollands om zo enorm vroeg te eten. 

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 14:29:

[..]

Nou ja, dat dat op school lunchen ook anders kan ben ik groot voorstander van, maar misschien is het een proces in ontwikkeling.

Ik ook hoor. Van mij mag het worden zoals in Scandinavië. Mooie, gezonde schoollunches.

felija schreef op 12-04-2023 om 14:41:

[..]

Het is typisch Hollands om zo enorm vroeg te eten.

Tja ik ben een Hollander 

Er zijn ook genoeg landen waar tussen de middag siësta wordt gehouden. Is hier ook niet gebruikelijk.

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 14:37:

[..]

Omdat ik graag zelf mijn voorraad beheer. Dan weet ik of dat ene glas melk nog wel kan of niet omdat ik het bv nodig heb voor het eten.

Nou, dat.
Sommige etenswaren hebben al een bestemming (speciaal fruit voor kind, andere dingen voor de avondmaaltijd, kaas voor de broodtrommels van morgenochtend, etc.) Daar moet een bezoeker dus van afblijven.

Maar al had het géén bestemming: een bezoeker is hier niet thuis, dus de enige gesloten duer die die open mag doen is de wc

Ali

Ali

12-04-2023 om 14:53

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 14:22:

[..]

Bezoek serveer je, die laat je van je mooie servies eten, je lekkere bonbonnetjes mooi opgemaakt. Als bezoek in je koelkast gluurt zitten ze in je privésfeer. De rommel, de over de datum/niet meer te serveren-wel zelf eten hoek. Beetje zoals je ze wel in de salon laat zitten, maar niet in je smutzige achterkamer.


Dat geldt tegenwoordig allemaal niet meer, maar daar komt het denk ik wel vandaan (zeg ik als dochter van een schone schijn Haagse dame).


Hahaha, ik heb beeld!

Voor je ‘eigen’- voelende vrienden en familie geldt dat bij mij niet. Voorbeeld: vriendin komt langs voor gintonics, en zij neemt de tonic mee. Pakt bij mij (ongevraagd) de fles gin uit de ijskast, en de limoen van de schaal en mixt de drankjes.

Voorbeeld: dochter (35 jaar) van zus van man wipt aan en maakt zelf thee, incl mok uit kast.

felija schreef op 12-04-2023 om 14:41:

[..]

Het is typisch Hollands om zo enorm vroeg te eten.

En 'enorm vroeg' is jouw beleving hè. Wij zijn (net) met pensioen en eten om vijf uur al. Heerlijk. Eerst een warme maaltijd en dan yoghurt toe. Daarna gooien we de vaatwasser vol en wassen het restje af. Om zes uur zitten we voor de t.v. voor het Journaal en Een vandaag. Dan hebben we nog een hele avond om te niksen. Ik zou het echt niet fijn vinden om om half negen nog te staan opruimen. Ieder zijn ding toch.

Ali

Ali

12-04-2023 om 14:55

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 14:37:

[..]

Omdat ik graag zelf mijn voorraad beheer. Dan weet ik of dat ene glas melk nog wel kan of niet omdat ik het bv nodig heb voor het eten. Mijn zoon weet dat, schoondochter inmiddels ook al zal die niet heel snel zelf iets pakken. Ik zal ook niet bij anderen de koelkast in duiken om zelf iets te pakken tenzij me dat verteld wordt. Toen ik 3 maanden bij mijn vrienden in huis woonde wel, maar dan ken je de planning ook. Nu doe ik dat ook niet meer bij hun.

Anderen dienen gewoon uit mijn kasten te blijven. Alles wat openbaar staat: denk vitrinekast, denk boekenkast daar mogen ze best in kijken en bv een boek pakken, maar achter gesloten deuren blijf je weg tenzij je toestemming wordt gegeven.


Dan ligt het vooral aan de voorraden, toch? Niet vanwege privacy?

Ali schreef op 12-04-2023 om 14:53:

[..]


Hahaha, ik heb beeld!

Voor je ‘eigen’- voelende vrienden en familie geldt dat bij mij niet. Voorbeeld: vriendin komt langs voor gintonics, en zij neemt de tonic mee. Pakt bij mij (ongevraagd) de fles gin uit de ijskast, en de limoen van de schaal en mixt de drankjes.

Voorbeeld: dochter (35 jaar) van zus van man wipt aan en maakt zelf thee, incl mok uit kast.

Ja, het is een andere vorm van gastvrijheid. 

Ali schreef op 12-04-2023 om 14:55:

[..]


Dan ligt het vooral aan de voorraden, toch? Niet vanwege privacy?

Ook wel. Medicatie staat dan niet in de koelkast maar wel in de keukenkastjes, dat hoeft ook niet iedereen te weten. 

Privacy, controle houden, schaamte kan allemaal reden zijn.

Ali

Ali

12-04-2023 om 15:04

Valeria schreef op 12-04-2023 om 14:46:

[..]

Nou, dat.
Sommige etenswaren hebben al een bestemming (speciaal fruit voor kind, andere dingen voor de avondmaaltijd, kaas voor de broodtrommels van morgenochtend, etc.) Daar moet een bezoeker dus van afblijven.

Maar al had het géén bestemming: een bezoeker is hier niet thuis, dus de enige gesloten duer die die open mag doen is de wc


Dan heb je afgepaste voorraden in huis, begrijp ik dat goed? Als er een puber met honger komt, krijgt die geen boterham met kaas omdat de kaas voor de broodtrommel is? Ik bedoel eigenlijk: kan je niks missen in je voorraden? Ik neem niet aan dat een bezoeker een heel pak kaas gaat eten.

Ging me ook eigenlijk meer om iets te drinken pakken. We hebben hier echt wel voorraden drinken: koffie, thee, melk, icetea, siroop, spa.

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 14:55:

[..]

En 'enorm vroeg' is jouw beleving hè. Wij zijn (net) met pensioen en eten om vijf uur al. Heerlijk. Eerst een warme maaltijd en dan yoghurt toe. Daarna gooien we de vaatwasser vol en wassen het restje af. Om zes uur zitten we voor de t.v. voor het Journaal en Een vandaag. Dan hebben we nog een hele avond om te niksen. Ik zou het echt niet fijn vinden om om half negen nog te staan opruimen. Ieder zijn ding toch.

Natuurlijk, niks mis mee, maar de teneur van dit topic vind ik wat negatief, als het gaat om andere gewoontes en gebruiken. Ik zou het bijvoorbeeld prima vinden, als mijn kleuter ergens een pannenkoek zou eten, ook al komt mij dat tijdtechnisch gezien niet goed uit qua avondeten. Da's mijn probleem.

Ali

Ali

12-04-2023 om 15:08

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 15:02:

[..]

Ook wel. Medicatie staat dan niet in de koelkast maar wel in de keukenkastjes, dat hoeft ook niet iedereen te weten.

Privacy, controle houden, schaamte kan allemaal reden zijn.


Aha, dat snap ik.

Keuken is hier een soort algemene leefruimte, zonder privacy. We hebben ook geen echte dichte keukenkastjes, behalve de laden met pannen en rijst enzo.

Ali schreef op 12-04-2023 om 15:04:

[..]


Dan heb je afgepaste voorraden in huis, begrijp ik dat goed? Als er een puber met honger komt, krijgt die geen boterham met kaas omdat de kaas voor de broodtrommel is? Ik bedoel eigenlijk: kan je niks missen in je voorraden? Ik neem niet aan dat een bezoeker een heel pak kaas gaat eten.

Ging me ook eigenlijk meer om iets te drinken pakken. We hebben hier echt wel voorraden drinken: koffie, thee, melk, icetea, siroop, spa.

Ik kan het me wel voorstellen dat je graag wil weten wat er in de kasten ligt. Dat niet, als je thuis komt, al je ingeslagen voer voor je maal vanavond weg is. Ookal heb je geen afgepaste voorraden. Dus dat dat pakken uit de voorraad in overleg is (en dus niet zomaar koelkast opentrekken en alle eieren opbakken. Als je 5 pubervrienden dat allemaal effe ongevraagd tussendoor doen, met je weet niet wat, moet je echt wel hele grote voorraden van alles hebben)

felija schreef op 12-04-2023 om 15:04:

[..]

Natuurlijk, niks mis mee, maar de teneur van dit topic vind ik wat negatief, als het gaat om andere gewoontes en gebruiken. Ik zou het bijvoorbeeld prima vinden, als mijn kleuter ergens een pannenkoek zou eten, ook al komt mij dat tijdtechnisch gezien niet goed uit qua avondeten. Da's mijn probleem.

Ik zou het ook niet zo erg vinden. Wel als dat dan weer elke dag (steeds ergens anders of niet) gebeurt. 

Hier zijn ouders over het algemeen aan de karige en gezonde kant, dus bovenstaande probleem hebben we dan weer niet. 

felija schreef op 12-04-2023 om 15:04:

[..]

Natuurlijk, niks mis mee, maar de teneur van dit topic vind ik wat negatief, als het gaat om andere gewoontes en gebruiken. Ik zou het bijvoorbeeld prima vinden, als mijn kleuter ergens een pannenkoek zou eten, ook al komt mij dat tijdtechnisch gezien niet goed uit qua avondeten. Da's mijn probleem.

Het ging mij ook echt niet om die ene pannenkoek. Maar (en dat heb ik al een paar keer gezegd) ik sta niet voor de kat z'n viool te koken. Je probeert toch je kinderen een beetje gezond te voederen en als ze dan met volle buiken naar huis komen zou ik dat niet fijn vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.