Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Ali

Ali

12-04-2023 om 13:22

Yumi schreef op 12-04-2023 om 13:08:

[..]

Er zijn al veel onderzoeken geweest die aantonen dat slaapgebrek voor zowel kinderen als volwassenen de gezondheid aantast. Afhankelijk van de leeftijd is vastgesteld hoeveel uur iemand nodig heeft. Dat niet ieder kind/volwassenen hetzelfde nodig heeft is duidelijk, welke oorzaak het slaapgebrek heeft maakt niet uit.... het blijft schadelijk.

Wat wil je nu eigenlijk aantonen? Dat slaapgebrek niet goed is, snap ik, volgens mij gaat t daar helemaal niet om. Dat kinderen die om 20.30 uur naar bed gaan altijd slaapgebrek hebben omdat ze ‘te laat‘ naar bed gaan? want de onderzoeken tonen aan dat kinderen een vastgesteld aantal uur slaap nodig hebben? Is dat wat je wil zeggen?

Sommige kinderen liggen wel ‘op tijd‘ in bed en hebben toch een slaapgebrek. Andere kinderen slapen om 21 uur in en zijn fris als een hoentje in de ochtend.

Rekensom: half 9 slapen en om half 8 op is 11 uur slaap. Wel of niet goed?

Het is verder heel erg wat je cultureel aangeleerd krijgt hoor: ik kreeg altijd te horen "niet nog laat zwaar eten, dat ligt je op de maag en dan slaap je slecht" en Roemeense kennis zegt "niet te vroeg eten, want dan ga je met honger slapen en ligt je wakker van de honger".  Het gekke is: voor mij zal het eerste waar zijn, want mijn lichaam is op die regelmaat afgestemd.  En voor hem zal het tweede waar zijn, want hij is dat nu eenmaal gewend.  
Voor je kinderen probeert iedereen te doen wat hem/haar goed lijkt; dus als je ziet dat je kind moe uit bed komt, dan zal iedereen van elke cultuur proberen om het kind vroeger te laten inslapen.  Dan nog heb je iets als biologische klokjes van elk individu.

Wordt wel heel offtopic zo, maar nog maar een over etenstijd: vrij recent is aangetoond dat vroeg avondeten (om 17.00 ongeveer) gezonder is, of beter voor je lichaamsgewicht dan later op de avond. Bij een vroege maaltijd hou je langer een verzadigd gevoel en worden de calorieën bovendien ook sneller verbrand.  

Ali

Ali

12-04-2023 om 14:01

Kleine zijsprong: het wordt als onbeleefd gezien als je bezoek in je ijskast kijkt en iets te drinken pakt. Waarom is dat eigenlijk? Geldt dat ook voor familie en hechte vrienden? Voor vrienden van je (grotere) kinderen? Hoe gaat dat bij jullie?

En dan bedoel ik geen kleuters die misschien een fles uit hun handen laten vallen of gin inschenken ipv water ofzo.

troelahoep schreef op 12-04-2023 om 13:57:

Wordt wel heel offtopic zo, maar nog maar een over etenstijd: vrij recent is aangetoond dat vroeg avondeten (om 17.00 ongeveer) gezonder is, of beter voor je lichaamsgewicht dan later op de avond. Bij een vroege maaltijd hou je langer een verzadigd gevoel en worden de calorieën bovendien ook sneller verbrand.

Daar is de Nederlandse maatschappij niet (meer) op ingericht. Ik ben de enige thuis die dat iedere dag zou kunnen doen. De rest is dan nog aan het werk of onderweg. Oudste heeft zelfs af en toe een "dag" waarop haar college dan pas begint, met anderhalf uur reistijd om er op tijd te zijn.

Renmuis

Renmuis

12-04-2023 om 14:13 Topicstarter

troelahoep schreef op 12-04-2023 om 13:57:

Wordt wel heel offtopic zo, maar nog maar een over etenstijd: vrij recent is aangetoond dat vroeg avondeten (om 17.00 ongeveer) gezonder is, of beter voor je lichaamsgewicht dan later op de avond. Bij een vroege maaltijd hou je langer een verzadigd gevoel en worden de calorieën bovendien ook sneller verbrand.

Hangt er ook vanaf wat je eet ‘s avonds. Bij ons is dat een lichte maaltijd met vooral veel groenten.  Ik eet tussen de middag warm, maar wegens school is dat voor kind helaas niet mogelijk. 

Ik vind veel mooi aan de Nederlandse cultuur, en zeker het Nederlandse onderwijssysteem, maar het kwartiertje wat de kinderen tegenwoordig op de meeste scholen krijgen om hun meegebrachte lunch te eten -bestaande uit een paar boterhammen met worst- is wat mij betreft een dieptepunt. 

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 10:34:

[..]

Oké. Ja dat kan natuurlijk. Kom je dan niet in de knel met bedtijden?

Het is een jaartje ingewikkeld geweest, vandaar dat streven naar half 7. Ze stond ook nog geheel vrijwillig om 6 uur op, maar ja, wat niet kan, kan niet. 

Voor 18.00 uur eten noemen we hier bouwvakkerstijd Daar moet ik echt mijn best voor doen en op kantoordagen lukt het sowieso niet.

Ali schreef op 12-04-2023 om 14:01:

Kleine zijsprong: het wordt als onbeleefd gezien als je bezoek in je ijskast kijkt en iets te drinken pakt. Waarom is dat eigenlijk? Geldt dat ook voor familie en hechte vrienden? Voor vrienden van je (grotere) kinderen? Hoe gaat dat bij jullie?


Voor familie en hechte vrienden is het niet zo’n probleem, maar dan kan ik bv wel zeggen ‘pak zelf maar maar laat de havermelk svp even staan, anders heb ik geen ontbijt morgen’. 
Van minder hechte bezoekers zou ik heel verbaasd zijn als die dat onuitgenodigd doen. Dat vind ik niet erg beleefd. Sommige dingen in mijn koelkast hebben een bestemming en ik zit er niet op te wachten dat dat ineens weg is. Ik hou graag een beetje overzicht en een hoop mensen bedenken zelf wel om iets niet zomaar op te maken, maar niet iedereen. 

Ali schreef op 12-04-2023 om 14:01:

Kleine zijsprong: het wordt als onbeleefd gezien als je bezoek in je ijskast kijkt en iets te drinken pakt. Waarom is dat eigenlijk? Geldt dat ook voor familie en hechte vrienden? Voor vrienden van je (grotere) kinderen? Hoe gaat dat bij jullie?

En dan bedoel ik geen kleuters die misschien een fles uit hun handen laten vallen of gin inschenken ipv water ofzo.

Ik ben opgevoed met "je kijkt niet zomaar in andermans kasten" dat is privé.

In mijn eigen huishouden mochten pubers gewoon drinken uit de koelkast pakken na school en hun vrienden ook. Mijn volwassen kinderen en hun aanhang mogen dat nu ook. Overigens mogen ze niet zomaar pakken koeken of chips opentrekken hier. Dat is mijn voorraad en die beheer ik zelf. Vrienden doen dat sowieso niet, dat willen ze bij hen thuis ook niet.

Voorbeeldje: ik heb jaren in de thuiszorg gewerkt en ook daar zou ik het niet in mijn hoofd gehaald hebben om kasten zomaar open te trekken zonder het eerst te vragen. Voor mij een normale beleefdheidsvorm.

Ali schreef op 12-04-2023 om 14:01:

Kleine zijsprong: het wordt als onbeleefd gezien als je bezoek in je ijskast kijkt en iets te drinken pakt. Waarom is dat eigenlijk? Geldt dat ook voor familie en hechte vrienden? Voor vrienden van je (grotere) kinderen? Hoe gaat dat bij jullie?

En dan bedoel ik geen kleuters die misschien een fles uit hun handen laten vallen of gin inschenken ipv water ofzo.

Bezoek serveer je, die laat je van je mooie servies eten, je lekkere bonbonnetjes mooi opgemaakt. Als bezoek in je koelkast gluurt zitten ze in je privésfeer. De rommel, de over de datum/niet meer te serveren-wel zelf eten hoek. Beetje zoals je ze wel in de salon laat zitten, maar niet in je smutzige achterkamer.


Dat geldt tegenwoordig allemaal niet meer, maar daar komt het denk ik wel vandaan (zeg ik als dochter van een schone schijn Haagse dame). 

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 14:15:

[..]

Het is een jaartje ingewikkeld geweest, vandaar dat streven naar half 7. Ze stond ook nog geheel vrijwillig om 6 uur op, maar ja, wat niet kan, kan niet.

Ik snap het.

Renmuis schreef op 12-04-2023 om 14:13:

[..]

Hangt er ook vanaf wat je eet ‘s avonds. Bij ons is dat een lichte maaltijd met vooral veel groenten. Ik eet tussen de middag warm, maar wegens school is dat voor kind helaas niet mogelijk.

Ik vind veel mooi aan de Nederlandse cultuur, en zeker het Nederlandse onderwijssysteem, maar het kwartiertje wat de kinderen tegenwoordig op de meeste scholen krijgen om hun meegebrachte lunch te eten -bestaande uit een paar boterhammen met worst- is wat mij betreft een dieptepunt.

Dat is denk ik ook een gevolg van de veranderde maatschappij. Veel ouders werken heel de dag en dan is op school overblijven en lunchen het handigst.

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 14:26:

[..]

Dat is denk ik ook een gevolg van de veranderde maatschappij. Veel ouders werken heel de dag en dan is op school overblijven en lunchen het handigst.

Nou ja, dat dat op school lunchen ook anders kan ben ik groot voorstander van, maar misschien is het een proces in ontwikkeling. 

Ali schreef op 12-04-2023 om 14:01:

Kleine zijsprong: het wordt als onbeleefd gezien als je bezoek in je ijskast kijkt en iets te drinken pakt. Waarom is dat eigenlijk? Geldt dat ook voor familie en hechte vrienden? Voor vrienden van je (grotere) kinderen? Hoe gaat dat bij jullie?

En dan bedoel ik geen kleuters die misschien een fles uit hun handen laten vallen of gin inschenken ipv water ofzo.

Omdat ik graag zelf mijn voorraad beheer. Dan weet ik of dat ene glas melk nog wel kan of niet omdat ik het bv nodig heb voor het eten. Mijn zoon weet dat, schoondochter inmiddels ook al zal die niet heel snel zelf iets pakken. Ik zal ook niet bij anderen de koelkast in duiken om zelf iets te pakken tenzij me dat verteld wordt. Toen ik 3 maanden bij mijn vrienden in huis woonde wel, maar dan ken je de planning ook. Nu doe ik dat ook niet meer bij hun. 

Anderen dienen gewoon uit mijn kasten te blijven. Alles wat openbaar staat: denk vitrinekast, denk boekenkast daar mogen ze best in kijken en bv een boek pakken, maar achter gesloten deuren blijf je weg tenzij je toestemming wordt gegeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.