Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Ali schreef op 12-04-2023 om 10:24:

[..]


Het gaat erom dat er zo afkeurend over wordt gedaan, zo veroordelend. De reacties ademen de sfeer: ‘zo doen wij dat hier’ en daar sla ik op aan. Lees de reacties maar eens terug. Mildheid en humor met kleuters en pubers ook btw, daar pleit ik voor. Niet mildheid in opvoeden, geen ‘laat maar waaien’ maar mildheid in reageren op een kleuter die iets doet wat anders is dan je zelf bent gewend of goed vindt.

Die mildheid naar de kleuter ben ik het helemaal mee eens. heb ik van begin af aan gezegd.

Ali schreef op 12-04-2023 om 10:26:

[..]


waarom geloof je dit niet gewoon? Zo irritant dit

Wie zegt er dat ik dat niet geloof? Natuurlijk geloof ik dat. Ik weet alleen niet of Mevrouw75 kleine kinderen heeft of iets oudere kinderen. Daar ging mijn vraag over.

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 10:27:

[..]

Ja. We hebben het wel proberen te vervroegen, dan aten we met moeite om op z’n vroegst half 7.

Oké. Ja dat kan natuurlijk. Kom je dan niet in de knel met bedtijden?

Ali

Ali

12-04-2023 om 10:34

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 08:44:

[..]

Daar zou ik dus niet blij van worden. Schooltijd is hoelaat afgelopen? Kwart voor drie? Dan krijgen ze dus om half vier bij jou pannenkoeken of iets anders vrij vullends te eten. Dan staat hier 's avonds een door mij gekookte maaltijd op tafel om zes uur waar ze dan geen ruimte in hun maag meer voor hebben. Bewaren voor morgen? Weggeven? No way, daar kook ik niet voor. Mijn gezin eet hier 's avonds gewoon mijn gekookte maaltijd in de gezonde samenstelling die ík belangrijk vind. Kom nou zeg...


dus als je kind bij een ander een gezonde middaghap heeft gegeten, dan is het wel goed?

Er worden steeds voorbeelden gegeven van friet en pannenkoeken, er bestaat ook nog een heleboel andere lekkere gezonde alternatieven

Ali schreef op 12-04-2023 om 10:34:

[..]


dus als je kind bij een ander een gezonde middaghap heeft gegeten, dan is het wel goed?

Er worden steeds voorbeelden gegeven van friet en pannenkoeken, er bestaat ook nog een heleboel andere lekkere gezonde alternatieven

Het gaat om de hoeveelheid. Ik wil gewoon graag dat ze trek hebben als hier warm gegeten wordt. Zo raar is dat toch niet? Tussen de middag (bijvoorbeeld voorafgaand aan een vrije woensdagmiddag) vind ik pannenkoeken prima.

Ali schreef op 12-04-2023 om 10:19:

[..]


Half 5? ‘Naar binnen werken’ brrr, nee. Half 6 is geen standaard avondetentijd.

Nou dat hangt van je omgeving af, ik zei ook rond half 6. Dus zo tussen 5 en 6 wordt er aan tafel gegaan en een half uurtje later zijn de meesten klaar. Dan even afruimen en voor de meeste kleuters begint rond half 7, kwart voor 7 het avond ritueel om te gaan slapen: omkleden, tandenpoetsen, voorlezen etc en die liggen dan om iets na 7, uiterlijk half 8 toch wel in hun bed.

7 uur of later eten met kleuters is heel weinig voorkomend. Kleuters hebben nog zo'n 11 uur slaap per dag nodig. 

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 10:37:

[..]

Nou dat hangt van je omgeving af, ik zei ook rond half 6. Dus zo tussen 5 en 6 wordt er aan tafel gegaan en een half uurtje later zijn de meesten klaar. Dan even afruimen en voor de meeste kleuters begint rond half 7, kwart voor 7 het avond ritueel om te gaan slapen: omkleden, tandenpoetsen, voorlezen etc en die liggen dan om iets na 7, uiterlijk half 8 toch wel in hun bed.

7 uur of later eten met kleuters is heel weinig voorkomend. Kleuters hebben nog zo'n 11 uur slaap per dag nodig.

Dit dus.

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 10:27:

[..]

Ja. We hebben het wel proberen te vervroegen, dan aten we met moeite om op z’n vroegst half 7.

Wij aten met kleuters ook iedere dag pas om 18.15. Nu met pubers is dat 18.30 geworden. Dan hebben we 1 gezamenlijke maaltijd per dag. Afhankelijk van treintijden en tijdig bericht kunnen we het nog weleens rekken tot 18.45 maar wie nog later is die eet maar na. 

Het is maar net wat je de kinderen aanleert. Vroeg eten lukt hier niet meer.  Een keer om half 6 eten, omdat we vroeg in de avond wat moeten doen dan eten ze echt minder en heb ik een restje.

Ali

Ali

12-04-2023 om 10:44

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 10:36:

[..]

Het gaat om de hoeveelheid. Ik wil gewoon graag dat ze trek hebben als hier warm gegeten wordt. Zo raar is dat toch niet? Tussen de middag (bijvoorbeeld voorafgaand aan een vrije woensdagmiddag) vind ik pannenkoeken prima.

Tuurlijk snap ik dat! Hoeveelheden ben ik met je eens hoor, daar ging het wat mij betreft niet over, gewoon kleuterporties. Om half 4 een driehoek toast met eieresalade, of een kwakje roti is toch heerlijk?

Het is vooral dat er in verschillende gezinnen verschillende regels en gebruiken zijn. Dat kan je een kleuter niet verwijten.

Ali

Ali

12-04-2023 om 10:46

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 10:37:

[..]

Nou dat hangt van je omgeving af, ik zei ook rond half 6. Dus zo tussen 5 en 6 wordt er aan tafel gegaan en een half uurtje later zijn de meesten klaar. Dan even afruimen en voor de meeste kleuters begint rond half 7, kwart voor 7 het avond ritueel om te gaan slapen: omkleden, tandenpoetsen, voorlezen etc en die liggen dan om iets na 7, uiterlijk half 8 toch wel in hun bed.

7 uur of later eten met kleuters is heel weinig voorkomend. Kleuters hebben nog zo'n 11 uur slaap per dag nodig.


Nee hoor. Misschien in jouw kring wel, dat kan.

Dit bericht is eigenlijk precies wat ik bedoel. De stelligheid waarmee je jouw norm presenteert als dé norm vind ik vervelend. Dat laat weinig ruimte voor andere gebruiken en rituelen.

Ali schreef op 12-04-2023 om 10:46:

[..]


Nee hoor. Misschien in jouw kring wel, dat kan.

Mijn kring was de afwijkende. Inmiddels pubers en de eerste kleinkinderen. Maar wonende in een zeer kinderrijke buurt is dit wel wat ik zie en hoor. 

Maar hoe zorg je anders dat kleuters voldoende slaap krijgen? Ze moeten meestal toch ook rond half 8 weer het bed uit om op tijd op school te zijn? 

Ali schreef op 12-04-2023 om 10:44:

[..]

Tuurlijk snap ik dat! Hoeveelheden ben ik met je eens hoor, daar ging het wat mij betreft niet over, gewoon kleuterporties. Om half 4 een driehoek toast met eieresalade, of een kwakje roti is toch heerlijk?

Het is vooral dat er in verschillende gezinnen verschillende regels en gebruiken zijn. Dat kan je een kleuter niet verwijten.

Zeker heerlijk. Zou ik ook niks op tegen hebben.

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 10:56:

[..]

Mijn kring was de afwijkende. Inmiddels pubers en de eerste kleinkinderen. Maar wonende in een zeer kinderrijke buurt is dit wel wat ik zie en hoor.

Maar hoe zorg je anders dat kleuters voldoende slaap krijgen? Ze moeten meestal toch ook rond half 8 weer het bed uit om op tijd op school te zijn?

Die 11 uur die hier genoemd werd is een gemiddelde. Slaap kan je niet dwingen sommigen slapen meer anderen minder.  Mijn oudste haalde die 11 uur niet. Van het consternatiebureau/ schoolarts moest het wel. 

Pas toen ik vroeg of ik haar dan iedere avond bewusteloos moest slaan was er iets van begrip dat je slaap niet kunt dwingen. 

Vreemde is wel dat, waar ze als jonge kinderen niet voor 21.00 sliepen, ze nu vrijwillig om 21.15 naar boven gaan en gaan slapen (17 en 20).

Ali schreef op 12-04-2023 om 10:46:

[..]


Nee hoor. Misschien in jouw kring wel, dat kan.

Dit bericht is eigenlijk precies wat ik bedoel. De stelligheid waarmee je jouw norm presenteert als dé norm vind ik vervelend. Dat laat weinig ruimte voor andere gebruiken en rituelen.

Factsheet van het RIVM zegt hetzelfde. 

En ook de besteltijden bij de bezorgers laten dit zien.

Bakblik schreef op 12-04-2023 om 11:03:

[..]

Die 11 uur die hier genoemd werd is een gemiddelde. Slaap kan je niet dwingen. Mijn oudste haalde die 11 uur niet. Van het consternatiebureau/ schoolarts moest het wel.

Pas toen ik vroeg of ik haar dan iedere avond bewusteloos moest slaan was er iets van begrip dat je slaap niet kunt dwingen.

Vreemde is wel dat, waar ze als jonge kinderen niet voor 21.00 sliepen, ze nu vrijwillig om 21.15 naar boven gaan en gaan slapen (17 en 20).

Klopt, maar tussen zelf niet slapen en structureel de mogelijkheid niet bieden om voldoende te kunnen slapen is een groot verschil. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.