Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


ik heb een tijd met de kinderen noodgedwongen om 17:00 gegeten hoor. Om 18:00 lag de peuter te pitten tot ik dr om 7:00 echt wakker moest maken.  Alleen in vakanties kon ik later eten omdat ze dan tot 9:00 kon slapen

maar gelukkig alles is een fase

Bakblik schreef op 12-04-2023 om 11:03:

[..]

Die 11 uur die hier genoemd werd is een gemiddelde. Slaap kan je niet dwingen. Mijn oudste haalde die 11 uur niet. Van het consternatiebureau/ schoolarts moest het wel.

Pas toen ik vroeg of ik haar dan iedere avond bewusteloos moest slaan was er iets van begrip dat je slaap niet kunt dwingen.

Vreemde is wel dat, waar ze als jonge kinderen niet voor 21.00 sliepen, ze nu vrijwillig om 21.15 naar boven gaan en gaan slapen (17 en 20).

Dat is ook zo hoor, slaap kun je niet dwingen. Maar ik heb het wel altijd belangrijk gevonden (bij kleuters dus) dat er gewoon de ouderwetse regelmaat werd gehanteerd. Na het eten nog even t.v. kijken (Vroeger was dat standaard Sesamstraat), douchen, verhaaltje voorlezen en dan naar bed. Eventueel bij echt niet kunnen slapen boekje mee om plaatjes te kijken). Ik heb de ervaring dat als er met de bedtijden erg de hand werd gelicht, de moeite om te slapen steeds groter werd. De etenstijd zoals hier door iemand werd genoemd van zeven uur/half acht betekent dat je pas om acht uur klaar bent met eten. Dan liggen kleuters niet voor half negen/kwart voor negen in bed. Ik vind dat echt te laat.

Scholen hebben hier ook last van. Het komt veel voor dat kinderen half zitten te slapen in de klas, of haastig, zonder ontbijt naar school rennen.

Renmuis

Renmuis

12-04-2023 om 11:16 Topicstarter

Wij eten pas rond 19.00-19.30. We hebben geen hele strikte bedtijd, maar dochter gaat meestal om 20.15 naar boven en ligt dan tussen 20.30 en 21.00 in bed. Soms wil ze zelf wat eerder, of soms vinden wij dat een goed idee (omdat ze moe lijkt of vroeg op moet). Soms wil ze wat langer opblijven, maar om 20.45 heeft ze het dan altijd wel gehad. Opstaan gewoonlijk tussen 7.30 en 8.00. Ze slaapt goed door en wordt ‘s ochtends bijna altijd zelf wakker, dus dat gaat allemaal prima. Het kan op zoveel manieren, en het is allemaal even gezond.

Renmuis schreef op 12-04-2023 om 11:16:

Wij eten pas rond 19.00-19.30. We hebben geen hele strikte bedtijd, maar dochter gaat meestal om 20.15 naar boven en ligt dan tussen 20.30 en 21.00 in bed. Soms wil ze zelf wat eerder, of soms vinden wij dat een goed idee (omdat ze moe lijkt of vroeg op moet). Soms wil ze wat langer opblijven, maar om 20.45 heeft ze het dan altijd wel gehad. Opstaan gewoonlijk tussen 7.30 en 8.00. Ze slaapt goed door en wordt ‘s ochtends bijna altijd zelf wakker, dus dat gaat allemaal prima. Het kan op zoveel manieren, en het is allemaal even gezond.

Als ze om acht uur wakker wordt, hoe kan ze dan op tijd en na ontbeten te hebben op school zijn?

Renmuis

Renmuis

12-04-2023 om 11:20 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 11:18:

[..]

Als ze om acht uur wakker wordt, hoe kan ze dan op tijd en na ontbeten te hebben op school zijn?

School is op minder dan vijf minuten lopen en begint hier om 8.45. Dat redden we makkelijk hoor.

Ali

Ali

12-04-2023 om 11:27

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 10:56:

[..]

Mijn kring was de afwijkende. Inmiddels pubers en de eerste kleinkinderen. Maar wonende in een zeer kinderrijke buurt is dit wel wat ik zie en hoor.

Maar hoe zorg je anders dat kleuters voldoende slaap krijgen? Ze moeten meestal toch ook rond half 8 weer het bed uit om op tijd op school te zijn?


’s Morgens stonden kleuters om half 8 op, school was 7 minuten afstand.
Beetje afhankelijk van hoe de dag gaat, bijvoorbeeld de volgorde van het ‘avondritueel’ omdraaien, om 7 u eten en niet om half 8, kleuter eerder laten eten.
Was meestal niet nodig. Ongeveer 20 uur in bed en slapen tot half 8 was genoeg slaap voor mijn kinderen.

Ali

Ali

12-04-2023 om 11:33

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 11:08:

[..]

Factsheet van het RIVM zegt hetzelfde.

En ook de besteltijden bij de bezorgers laten dit zien.


Ok, en nu? Gooien met de norm geeft nóg veel minder ruimte aan andere zienswijzen en gebruiken. Want wat wil je hier nu mee zeggen?

Mensen die het anders doen moeten zich voortdurend blijven verantwoorden, uitleggen. Omdat ‘de norm’ iets anders is. 

Ali

Ali

12-04-2023 om 11:34

absor schreef op 12-04-2023 om 11:16:

ik heb een tijd met de kinderen noodgedwongen om 17:00 gegeten hoor. Om 18:00 lag de peuter te pitten tot ik dr om 7:00 echt wakker moest maken. Alleen in vakanties kon ik later eten omdat ze dan tot 9:00 kon slapen

maar gelukkig alles is een fase


Dat hadden wij ook een korte periode, toen het middagslaapje eraf ging. Daar hebben we een beetje omheen georganiseerd.

Toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten gingen we tussen 17.00 en 17.30 eten, rond 19uur lagen ze in bed.

Om je een richtlijn te geven, geven we je de gemiddelde bedtijden van Nederlandse basisschoolkinderen:
Bedtijd 4 tot 6 jaar: ongeveer 18.30 – 19.15 uur Bedtijd 7 en 8 jaar: ongeveer 19.00 – 20.00 uur Bedtijd 9 en 10 jaar: ongeveer 19.30 – 20.30 uur Bedtijd 11 en 12 jaar: ongeveer 20.00 – 21.00 uur

Bedtijden per leeftijd: 1,5 tot en met 18 jaar (ouders.nl)

Slaapdeskundigen maken zich zorgen omdat kinderen te laat naar bed gaan.Onderzoek: Kinderen gaan te laat naar bed | NOS Jeugdjournaal

Ik heb zelf ook een voorkeur voor later eten, met maar met een kind lukt dat vaak niet, zeker nu ze meerdere avonden per week een sport/clubje heeft. Daarna nog eten vind ik echt te laat voor haar en ze verbruikt met sporten energie, dus die moet er wel vooraf al in. In vakanties eten we wel vaak later, dochter is ook meer een avondmens dus dan kan ze later naar bed en lekker uitslapen.

Een kleine portie roti of toast met eiersalade zou ik echt prima vinden. Een keer wat minder eten thuis is ook niet zo erg, maar als een kind ergens standaard friet zou krijgen ten koste van het avondeten thuis, zou ik wel begrenzen hoe vaak daar gespeeld mag worden. 

Als je zelf laat eet is het ook best normaal om een vullende snack te geven na school, meer dan een koekje, snoepje of stuk fruit. Kind moet er immers op teren tot zeven uur in plaats van tot vijf uur of half zes. Dat maakt wel verschil.

En niet alle kinderen hebben even veel slaap nodig. Een collega van mij heeft een kind van zes dat nooit voor tien uur slaapt. Als hij wel om acht uur slaapt, is hij om vier uur in de ochtend al klaarwakker en actief. Word je ook niet blij van.

Het is voor kinderen ook leerzaam om te ervaren dat dingen niet overal hetzelfde gaan en misschien ook wel dat niet alle mensen hun grenzen op dezelfde manier aangeven.
Ik vind 'hee dat doen we hier niet' geen gekke uitspraak als je verbaasd bent over het gedrag van een kind en dat wil corrigeren. 

Ali

Ali

12-04-2023 om 11:45

Yumi schreef op 12-04-2023 om 11:38:

Toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten gingen we tussen 17.00 en 17.30 eten, rond 19uur lagen ze in bed.

Om je een richtlijn te geven, geven we je de gemiddelde bedtijden van Nederlandse basisschoolkinderen:
Bedtijd 4 tot 6 jaar: ongeveer 18.30 – 19.15 uur Bedtijd 7 en 8 jaar: ongeveer 19.00 – 20.00 uur Bedtijd 9 en 10 jaar: ongeveer 19.30 – 20.30 uur Bedtijd 11 en 12 jaar: ongeveer 20.00 – 21.00 uur

Bedtijden per leeftijd: 1,5 tot en met 18 jaar (ouders.nl)

Slaapdeskundigen maken zich zorgen omdat kinderen te laat naar bed gaan.Onderzoek: Kinderen gaan te laat naar bed | NOS Jeugdjournaal


Uit het korte stukje over het onderzoek wordt geen onderscheid gemaakt tussen (te) laat naar bed gaan enerzijds en niet kunnen slapen anderzijds vanwege teveel activiteiten, drukte en telefoongebruik.

Slaapgebrek heeft veel verschillende oorzaken. Kan zijn: te laat naar bed. Maar ook: piekeren, stress, hoge verwachtingen etc. 

De tijd dat iedereen in Nederland om 17.30 om een dampend bord piepers zit is verledentijd. Nederland is veel multicultureler geworden en vrouwen werken meer waardoor eettijden veranderen.
Als je kleuter voor het eerst gaat afspreken is er een reële kans dat je kind in een hele andere omgeving terecht komt dan het gewend is. Je kind hier helemaal op voorbereiden lukt natuurlijk nooit ook als ouder kom je wel eens voor verrassingen te staan.
Het is natuurlijk het mooiste als je ergens in het midden uitkomt maar dat zal vaak genoeg niet zo zijn. 

Renmuis is verhuisd naar een dorp en als daar meer traditionele gezinnen wonen zal dat de norm bepalen bij afspraakjes of je het leuk vindt of niet.
Als je wilt dat het past zal jij meer hun kant op moeten bewegen en gewoon praten met andere ouders over wat zij verwachten en rond kijken of er mensen zijn met ideeën over opvoeding die dichter bij jouw normen staan.

ik zou vooral inzetten op "als je bij anderen op bezoek bent, is het hun huis en hun spulletjes en zij bepalen dus hoe ze de dingen doen/hoe ze met de dingen om gaan"
en dat iemand die een harde stem heeft, niet per sé boos is
verder gewoon beleefd dingen leren vragen

mag ik binnen met de bal spelen ?
mag ik de kat aaien ?
zou ik een crackertje met kaas mogen ?
waar is het toilet ?

andersom: ik verwacht niet van andere mensen dat ze zich aanpassen aan het eet- en slaapschema van mijn kind - van een keer de spruitjes overslaan zal er ook niet meteen een man overboord zijn
het blijft me verbazen hoeveel mensen star in een patroon zitten en dat dan ook niet eens meer in vraag durven te stellen - een beetje zoals Italianen die over de rooie gaan als je cappuccino drinkt na de lunch

ik heb ook wel eens een buurmeisje uit onze koelkast gevist en toen gevraagd waarnaar ze op zoek was - maar heb daar toen geen waarde oordeel over dat kindje aan over gehouden hoor

Renmuis schreef op 12-04-2023 om 11:20:

[..]

School is op minder dan vijf minuten lopen en begint hier om 8.45. Dat redden we makkelijk hoor.

Dan is dat prima.

Ali schreef op 12-04-2023 om 11:45:

[..]


Uit het korte stukje over het onderzoek wordt geen onderscheid gemaakt tussen (te) laat naar bed gaan enerzijds en niet kunnen slapen anderzijds vanwege teveel activiteiten, drukte en telefoongebruik.

Slaapgebrek heeft veel verschillende oorzaken. Kan zijn: te laat naar bed. Maar ook: piekeren, stress, hoge verwachtingen etc.

Er zijn al veel onderzoeken geweest die aantonen dat slaapgebrek voor zowel kinderen als volwassenen de gezondheid aantast. Afhankelijk van de leeftijd is vastgesteld hoeveel uur iemand nodig heeft. Dat niet ieder kind/volwassenen hetzelfde nodig heeft is duidelijk, welke oorzaak het slaapgebrek heeft maakt niet uit.... het blijft schadelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.