Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Snel advies Sint


Moirmel

Moirmel

09-12-2023 om 18:47 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-12-2023 om 17:26:

[..]

...

Die sociaal wenselijke reactie geven moet een kind nog leren en zeker bij een kind met ass duurt dat nog langer.

Dat laatste is inderdaad iets waar we extra aandacht aan besteden. Voor ons is dit niet zo nodig, maar leren om sociaal wenselijke antwoorden te geven gaat hem wel wat problemen besparen later. Daarnaast is het voor ons toch ook belangrijk dat hij zelfs met ass leert om wat dankbaar te zijn, of dit nu gaat om pakjes of gewoon een warme maaltijd, en tot het besef komt dat niet alles vanzelfsprekend is.

Wat iemand anders zei om te werken met lijstjes: dit doen we reeds, alleen waren er nu wat zaken op het lijstje die hij verwacht had die hij pas met Kerst van de grootouders en peter krijgt. 
Voor volgend jaar denken we inderdaad Sint af te schaffen (gebeurd in Vlaanderen meestal wanneer ze twaalf zijn) en enkel nog met Kerst pakjes te geven.

Over het verwende even los van ass. Hij zit nogal in een aparte situatie waarbij hij in co-ouderschap zit van bij de geboorte en dus ook drie grootouderparen heeft, twee peters, drie meters, en van allemaal krijgt hij cadeautjes bij de feestdagen en op zijn verjaardag; dus hij is het wel gewoon om heel veel te krijgen. Weet nog steeds hoe verbaasd ik was toen ik mijn partner leerde kennen en voor het eerst zijn verjaardag vierde met de familie. 

is het mogelijk met alle grootouders afspraken te maken over de hoeveelheid kadootjes?
Mijn zoon heeft dezelfde situatie. 

Wij vierden sinterklaas altijd bij mijn ex waar dan ook mijn ouders mee gingen, zijn ouders en schoonouders waren daar dan ook. Juist omdat we merkten dat de kinderen na 1 zak kadootjes eigenlijk al wel klaar waren en wilden gaan spelen kochten we zelf niets meer en gaven we de ouder paren een budget en lijstje per kind. Dat heeft prima gewerkt tot de jongste ook niet meer geloofde en daarna zijn we overgestapt op een dobbel spel met voor elk 1 kadootje van max €10 euro. 

Moirmel

Moirmel

09-12-2023 om 20:23 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-12-2023 om 19:29:

is het mogelijk met alle grootouders afspraken te maken over de hoeveelheid kadootjes?
Mijn zoon heeft dezelfde situatie.
...

Band met de vader is niet al te best en eigenlijk ziet mijn partner zo niet direct het probleem hierin. Het is trouwens bij de vader dat hij nog twee grootouderparen en twee meters heeft en daar hebben wij niets te zeggen; mijn eigen ouders houd ik buiten onze relatie. 
Sinds een jaar of twee ben ik wel meer aan het sturen richting geld ipv cadeautjes en dat lijkt te werken. 

Snapt hij dat zijn lijstje voor sint en kerst samen was? Zeker als hij niet meer gelooft, kun je dat uitleggen.

Verder vind ik het wel belangrijk dat mijn kind leert om dankjewel te zeggen als ze iets krijgt, ook als het niet zo leuk is. Want een ander heeft wel moeite voor jou gedaan. En daar ben je dan dankbaar voor, niet eens per se voor het cadeautje. 
Maar oké, ik kreeg van de week kerstservetten en papieren kerstbordjes en kerstlichtjes van mijn werk en iedereen was enthousiast, maar ik had eigenlijk wel zoiets van 'geef gewoon chocola'. Ja, dat zat er ook bij; drie van die mini marsjes in een lelijke mok.

"geef gewoon chocolade" hoeft van mij net, want dat lust ik echt niet (en wordt zo vaak vol enthousiasme gegeven)

Ik denk niet dat er iets te vinden is waar iedereen gelukkig van wordt. 

MamaE schreef op 09-12-2023 om 20:33:

Maar oké, ik kreeg van de week kerstservetten en papieren kerstbordjes en kerstlichtjes van mijn werk en iedereen was enthousiast, maar ik had eigenlijk wel zoiets van 'geef gewoon chocola'. Ja, dat zat er ook bij; drie van die mini marsjes in een lelijke mok.

Tja, ik krijg elk jaar een doos met sinterklaassnoep van de plaatselijke bakker. Daar is iedereen ook braaf dankbaar voor. Ongeveer de helft van de dozen blijft op kantoor, voor algemeen gebruik.

Moirmel

Moirmel

10-12-2023 om 02:52 Topicstarter

MamaE schreef op 09-12-2023 om 20:33:

Snapt hij dat zijn lijstje voor sint en kerst samen was? Zeker als hij niet meer gelooft, kun je dat uitleggen.

Verder vind ik het wel belangrijk dat mijn kind leert om dankjewel te zeggen als ze iets krijgt, ook als het niet zo leuk is. Want een ander heeft wel moeite voor jou gedaan. En daar ben je dan dankbaar voor, niet eens per se voor het cadeautje.
Maar oké, ik kreeg van de week kerstservetten en papieren kerstbordjes en kerstlichtjes van mijn werk en iedereen was enthousiast, maar ik had eigenlijk wel zoiets van 'geef gewoon chocola'. Ja, dat zat er ook bij; drie van die mini marsjes in een lelijke mok.

Dat was inderdaad niet zo duidelijk en hebben we vrijdagavond nog eens uitgelegd. 

Poezie schreef op 09-12-2023 om 12:16:

[..]

Ik vind zo'n reactie onbeschoft omdat een ander moeite heeft gedaan voor jou. Het is dan op zijn plaats om (je kinderen te leren) dankjewel te zeggen.

In het geval van de stiefzoon van TO heeft men dus moeite gedaan voor zichzelf, niet voor de zoon. En dat is wel vaker zo, mensen “sloven zich uit” (oftewel kopen een berg crap online en pakken dat in) en rekenen dan op de bevrediging van blije dankbaarheid. Maar waar is die jongen in dit verhaal? Krijgt hij wat hij graag wil,, of wordt hij ingezet om andere mensen een goed gevoel te geven? Misschien zou hij er wel enorm van opknappen als mensen hem eens meenemen op een middagje vissen of hutten bouwen of gewoon directe aandacht, en niet een berg kados in zijn mik schuiven en eisen dat hij blij doet zodat aan alle protocollen voldaan is.

“Kijk ons eens leuke familie zijn, we geven zoveel kados aan die jongen, nou nou wat doen we ons best”. Met daaronder dan nog de strijd tegenover de andere familie, vermoed ik. Die hetzelfde doet.

Liefde is een kind geven wat hij nodig heeft, niet wat hij wil. En al helemaal niet wat jij zelf wil.

TO (Moirmel) geeft zelf al aan verbaasd te zijn over hoe het eraan toe gaat. De jongen in kwestie is een product van zijn opvoeding, en dat hem nu kwalijk gaan nemen is wel een beetje flauw.


AnnaPollewop schreef op 10-12-2023 om 09:08:

[..]

In het geval van de stiefzoon van TO heeft men dus moeite gedaan voor zichzelf, niet voor de zoon. En dat is wel vaker zo, mensen “sloven zich uit” (oftewel kopen een berg crap online en pakken dat in) en rekenen dan op de bevrediging van blije dankbaarheid. Maar waar is die jongen in dit verhaal? Krijgt hij wat hij graag wil,, of wordt hij ingezet om andere mensen een goed gevoel te geven? Misschien zou hij er wel enorm van opknappen als mensen hem eens meenemen op een middagje vissen of hutten bouwen of gewoon directe aandacht, en niet een berg kados in zijn mik schuiven en eisen dat hij blij doet zodat aan alle protocollen voldaan is.

“Kijk ons eens leuke familie zijn, we geven zoveel kados aan die jongen, nou nou wat doen we ons best”. Met daaronder dan nog de strijd tegenover de andere familie, vermoed ik. Die hetzelfde doet.

Liefde is een kind geven wat hij nodig heeft, niet wat hij wil. En al helemaal niet wat jij zelf wil.

TO (Moirmel) geeft zelf al aan verbaasd te zijn over hoe het eraan toe gaat. De jongen in kwestie is een product van zijn opvoeding, en dat hem nu kwalijk gaan nemen is wel een beetje flauw.


Denk jij echt dat dit kind gelukkig had gekeken als zijn moeder helemaal niets had geregeld voor hem? Daarnaast is het niet iedereen zijn hobby om cadeaus voor anderen te regelen en slaan ze weleens de plank mis.

AnnaPollewop schreef op 10-12-2023 om 09:08:

[..]

In het geval van de stiefzoon van TO heeft men dus moeite gedaan voor zichzelf, niet voor de zoon. En dat is wel vaker zo, mensen “sloven zich uit” (oftewel kopen een berg crap online en pakken dat in) en rekenen dan op de bevrediging van blije dankbaarheid. Maar waar is die jongen in dit verhaal? Krijgt hij wat hij graag wil,, of wordt hij ingezet om andere mensen een goed gevoel te geven? Misschien zou hij er wel enorm van opknappen als mensen hem eens meenemen op een middagje vissen of hutten bouwen of gewoon directe aandacht, en niet een berg kados in zijn mik schuiven en eisen dat hij blij doet zodat aan alle protocollen voldaan is.

“Kijk ons eens leuke familie zijn, we geven zoveel kados aan die jongen, nou nou wat doen we ons best”. Met daaronder dan nog de strijd tegenover de andere familie, vermoed ik. Die hetzelfde doet.

Liefde is een kind geven wat hij nodig heeft, niet wat hij wil. En al helemaal niet wat jij zelf wil.

TO (Moirmel) geeft zelf al aan verbaasd te zijn over hoe het eraan toe gaat. De jongen in kwestie is een product van zijn opvoeding, en dat hem nu kwalijk gaan nemen is wel een beetje flauw.


Zo, wat is dit een vooringenomen en bekrompen reactie en ook nog eens mosterd na de maaltijd.

Het is geen standaard Libelle gezin maar een gezin met een complexe samenstelling. Een kind met ass, heb je waarschijnlijk overheen gelezen, o, nee, die moeten maar gewoon doen zoals allemaal want het is geen beperking het is onbeschoft gedrag.

@Moirmel: laat deze reactie van Annapollewop heel snel van je afglijden want totaal niet passend.

Moirmel

Moirmel

10-12-2023 om 12:30 Topicstarter

Ysenda schreef op 10-12-2023 om 10:44:

[..]

Zo, wat is dit een vooringenomen en bekrompen reactie en ook nog eens mosterd na de maaltijd.

Het is geen standaard Libelle gezin maar een gezin met een complexe samenstelling. Een kind met ass, heb je waarschijnlijk overheen gelezen, o, nee, die moeten maar gewoon doen zoals allemaal want het is geen beperking het is onbeschoft gedrag.

@Moirmel: laat deze reactie van Annapollewop heel snel van je afglijden want totaal niet passend.

Geen zorgen, vond het vooral veel invulling. Alsof we zoiets voor onszelf zouden doen en zo nodig een lintje willen hebben. Maar aangezien Annapollewop zo'n goede kennis heeft van opvoeden en ons gezin, nodig ik haar graag eens uit om met stiefzoon te gaan vissen, hutten bouwen of continue één op één aandacht te geven; geef het geen uur.

Ik vind de reacties naar AnnaPollewop niet heel vriendelijk en ik lees ze ook niet als onaardig bedoeld. Anna heeft zelf meerdere zorgenkinderen.

Wat ik er uit haal is de vraag of gedrag van de omgeving gericht is op bevrediging van het eigen ego of op bevrediging van de behoeften van de stiefzoon van moirmel.
Een kind verwent sowieso nooit zichzelf, dus als het verwend gedrag vertoond, dan komt dat wel ergens vandaan. En dat is bij autisme misschien lastiger te sturen, maar ook als dat niet speelt kun je een kind niet dwingen een bepaald cadeau of activiteit leuk te vinden.

Geef je een kind cadeaus die het graag wil hebben of cadeaus die je zelf leuk vindt? Als je een kind meeneemt op een uitje, ga je dan iets doen wat je zelf leuk vindt of iets wat het kind leuk vindt? En als je iets geeft wat jij leuk vindt en dingen doet die jij leuk vindt, is het kind dan ondankbaar als het er bepaald niet enthousiast van wordt?

Neemt niet weg dat ik vind dat mijn kind tevreden moet zijn met wat ze krijgt en netjes dankjewel moet zeggen, maar ik kan haar niet dwingen ermee te spelen als ze het niet leuk vindt. Dan gaat het wel naar de kringloop of we geven het aan iemand anders.

MamaE schreef op 10-12-2023 om 13:12:

Ik vind de reacties naar AnnaPollewop niet heel vriendelijk en ik lees ze ook niet als onaardig bedoeld. Anna heeft zelf meerdere zorgenkinderen.

Nou dan vind ik haar reactie al helemaal niet passen. 

AnnaPollewop schreef op 10-12-2023 om 09:08:

[..]

In het geval van de stiefzoon van TO heeft men dus moeite gedaan voor zichzelf, niet voor de zoon. En dat is wel vaker zo, mensen “sloven zich uit” (oftewel kopen een berg crap online en pakken dat in) en rekenen dan op de bevrediging van blije dankbaarheid. Maar waar is die jongen in dit verhaal? Krijgt hij wat hij graag wil,, of wordt hij ingezet om andere mensen een goed gevoel te geven? Misschien zou hij er wel enorm van opknappen als mensen hem eens meenemen op een middagje vissen of hutten bouwen of gewoon directe aandacht, en niet een berg kados in zijn mik schuiven en eisen dat hij blij doet zodat aan alle protocollen voldaan is.

“Kijk ons eens leuke familie zijn, we geven zoveel kados aan die jongen, nou nou wat doen we ons best”. Met daaronder dan nog de strijd tegenover de andere familie, vermoed ik. Die hetzelfde doet.

Liefde is een kind geven wat hij nodig heeft, niet wat hij wil. En al helemaal niet wat jij zelf wil.

TO (Moirmel) geeft zelf al aan verbaasd te zijn over hoe het eraan toe gaat. De jongen in kwestie is een product van zijn opvoeding, en dat hem nu kwalijk gaan nemen is wel een beetje flauw.


Zo, mag het wat minder? Ik vind dat je nogal wat oordelen uitspreekt, bah wat naar!

Moirmel en zijn vrouw hebben cadeautjes gekocht die op het lijstje van zoon stonden. Alleen verwachtte zoon nog wat andere dingen, maar die krijgt hij met kerst. 

Moirmel schreef op 09-12-2023 om 18:47:

[..]

Wat iemand anders zei om te werken met lijstjes: dit doen we reeds, alleen waren er nu wat zaken op het lijstje die hij verwacht had die hij pas met Kerst van de grootouders en peter krijgt.

Yumi schreef op 10-12-2023 om 15:16:

[..]

Zo, mag het wat minder? Ik vind dat je nogal wat oordelen uitspreekt, bah wat naar!

Moirmel en zijn vrouw hebben cadeautjes gekocht die op het lijstje van zoon stonden. Alleen verwachtte zoon nog wat andere dingen, maar die krijgt hij met kerst.

[..]

Ik lees het bericht van Anna anders. Niet gericht op het gezin van Moirmel, maar op de familie eromheen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.