Yigi
21-02-2025 om 17:34
Onverwachte daling IEP Toets Groep 7, wat nu?
Dit is de vertaling van de tekst:
Hallo allemaal!
Mijn dochter zit in groep 7 en heeft in januari de IEP 7a-test voltooid. Haar 6b-cijfers zijn erg goed en hun cijfers stijgen voortdurend. Maar deze keer waren we echt verrast: haar taal- en rekenkundige scores waren zelfs lager dan 6b, en haar curven daalden ook. De taalvaardigheid is slechts 63, de rekenkunde is 66, het lezen blijft ongewijzigd en er is geen vooruitgang. Dit schokte ons echt, want het aantal is erg laag, en we hopen dat ze op zijn minst naar HAVO kan gaan. De tweede test is in mei en de geavanceerde test is in november, maar we hebben er niet veel vertrouwen in dat ze in zo'n korte tijd grote vooruitgang kan boeken.
We spraken met haar. Ze zei dat ze voor of na het examen altijd tevreden was met haar cijfers, maar ze had niet verwacht dat het zo zou zijn (het resultaat maakte haar ook een beetje verdrietig). Ik heb contact opgenomen met de leraar, maar ze wilde de testresultaten niet met ons delen, dus we weten niet waarom ze achteruitging. Wat kan ik doen? En aangezien de curve is gedaald, denk je dat zelfs als haar cijfers later sterk zijn verbeterd, ze nog steeds niet zal worden aanbevolen om pre-universitair onderwijs te volgen?
-knip-

Ysenda
24-02-2025 om 10:05
Valeria schreef op 24-02-2025 om 09:21:
Maar ten koste van welk ander vak?
Mijn kinderen hadden in de onderbouw al 33-35 uur les.
Natuurlijk zijn er talloze dingen waar je iets aan kunt hebben in je dagelijkse leven, maar waarom zouden die er in een al vol schoolrooster nog bij moeten? Redden degenen die dat niet op school geleerd hebben zich niet in het dagelijks leven dan?
omdat er dan wellicht ook meer kinderen die nu de theoretische kant op gedwongen worden toch ook praktijkvakken kiezen. Omdat er dan wellicht minder neergekeken gaat worden op de kinderen met een praktische opleiding omdat het dan gelijkwaardig wordt.

Valeria
24-02-2025 om 12:40
Ik was vergeten dat mijn kinderen science hebben gehad (het had ook techniek kunnen heten), en gezien de dingen die mee naar huis kwam een praktisch vak, maar daar wordt een opleiding met veel meer praktische vakken toch niet gelijkwaardiger van? Zeker niet als de theoretische vakken daar op een lager niveau worden gegeven.
Het is voor andere beroepen nuttig. In die zin is het al gelijkwaardig. Het zal vast te weinig gewaardeerd worden, maar daar verandert een extra vak op het vwo niets aan. En nogmaals, waar is daar ruimte voor in het rooster?

Ysenda
24-02-2025 om 13:51
Valeria schreef op 24-02-2025 om 12:40:
Ik was vergeten dat mijn kinderen science hebben gehad (het had ook techniek kunnen heten), en gezien de dingen die mee naar huis kwam een praktisch vak, maar daar wordt een opleiding met veel meer praktische vakken toch niet gelijkwaardiger van? Zeker niet als de theoretische vakken daar op een lager niveau worden gegeven.
Het is voor andere beroepen nuttig. In die zin is het al gelijkwaardig. Het zal vast te weinig gewaardeerd worden, maar daar verandert een extra vak op het vwo niets aan. En nogmaals, waar is daar ruimte voor in het rooster?
daar kunnen ook wijzigingen in plaatsvinden, het hoeft niet te blijven zoals het nu is. Dat was het vwo 30 jaar geleden ook niet, toen had je niet de profielen zoals je ze nu hebt. Spaans en Chinees waren geen examenvakken, Arabisch ook niet. Kan nu allemaal ook.
Het wordt out of the box denken en het hele onderwijs stelsel omgooien.

Valeria
24-02-2025 om 17:15
Ysenda schreef op 24-02-2025 om 13:51:
[..]
daar kunnen ook wijzigingen in plaatsvinden, het hoeft niet te blijven zoals het nu is. Dat was het vwo 30 jaar geleden ook niet, toen had je niet de profielen zoals je ze nu hebt. Spaans en Chinees waren geen examenvakken, Arabisch ook niet. Kan nu allemaal ook.
Het wordt out of the box denken en het hele onderwijs stelsel omgooien.
Is het onderwijsniveau nu beter dan 30 jaar geleden? Ik denk niet dat van alles omgooien het echt beter wordt.
Alleen maar om de zwakkere leerlingen een beter gevoel te geven?

Ysenda
24-02-2025 om 17:26
Valeria schreef op 24-02-2025 om 17:15:
[..]
Is het onderwijsniveau nu beter dan 30 jaar geleden? Ik denk niet dat van alles omgooien het echt beter wordt.
Alleen maar om de zwakkere leerlingen een beter gevoel te geven?
het zijn geen zwakkere leerlingen, ze leren anders!
En wat dacht je van verbreding ook belangrijk. Ik heb genoeg universitair afgestudeerden in mijn omgeving die na en aantal jaar toch een heel ander beroep zijn gaan doen: van schilder tot meubelmaker en daar veel gelukkiger van worden en graag hadden gewild dat ze al van het begin die kant op hadden kunnen gaan ipv richting theoretische kant geduwd te worden.

Zonnebloempje
24-02-2025 om 17:29
Ysenda schreef op 23-02-2025 om 08:46:
[..]
Misschien moeten we het niet op of afstromen noemen maar praktisch of theoretisch. Want het 1 is niet beter dan het ander wat hoger en lager wel impliceert.
Die theoretisch opgeleide heeft de praktisch opgeleide net zo hard nodig als andersom. Ze zijn gelijkwaardig maar anders.
Wellicht dat dan over een aantal jaren er eindelijk gelijkwaardigheid is. Maar dat begint met het stoppen met het denken in hoger en lager.
Je kan het noemen wat je wilt, maar het verschil blijf je toch houden.
Een verzorgende in een verpleeghuis is net zo praktisch als een hartchirurg. Maar daar zit toch echt wel een niveauverschil tussen natuurlijk. Wat niet wegneemt, dat we ze beiden nodig hebben.
En niet iedere MBO is praktisch, daar zijn ook genoeg administratieve opleidingen.

Thy
24-02-2025 om 18:41
'Ik denk niet van alles omgooien het beter wordt. Alleen maar om de zwakkere leerlingen een beter gevoel te geven'
Nee, je gooit de dingen om, zodat je niet al op 11 of 12-jarige leeftijd gediskwalificeerd wordt voor bepaalde vakken. Een VMBO-T leerling die misschien wel filosofielessen wil volgen, een VWO-er die een een aantal modules elektrotechniek volgt omdat hij/zij dat interessant vindt, een theoretisch geschoolde 40-jarige die ontdekt dat houtbewerking zo'n mooie manier is om iets te creëren en daar voldoening uithaalt, een havist die ontdekt hoe fijn het is om een instrument te bespelen, een kaderleerling die héél graag leest.
Veel mensen zijn niet alleen maar theoretisch of praktisch ingericht. Waarom doen we in het onderwijs dan of dat wel zo is?

anomarie
24-02-2025 om 19:09
mijn kind zit op een brede scholengemeenschap, van vmbo basis tot vwo. 4 uur per week hebben de leerlingen niveau doorbroken praktijkles. Hierbij krijgen ze in een klein groepje een opdracht die ze alleen door samen te werken kunnen volbrengen. Ze worden gestimuleerd om gebruik te maken van elkaars talenten zodat ook de vwo-er inziet wat de kwaliteiten zijn van de vmbo-er en andersom. Ik vind het wel een mooie afspiegeling hoe het in de maatschappij zou moeten zijn.

Mevrouw75
24-02-2025 om 22:18
Thy schreef op 24-02-2025 om 18:41:
'Ik denk niet van alles omgooien het beter wordt. Alleen maar om de zwakkere leerlingen een beter gevoel te geven'
Nee, je gooit de dingen om, zodat je niet al op 11 of 12-jarige leeftijd gediskwalificeerd wordt voor bepaalde vakken. Een VMBO-T leerling die misschien wel filosofielessen wil volgen, een VWO-er die een een aantal modules elektrotechniek volgt omdat hij/zij dat interessant vindt, een theoretisch geschoolde 40-jarige die ontdekt dat houtbewerking zo'n mooie manier is om iets te creëren en daar voldoening uithaalt, een havist die ontdekt hoe fijn het is om een instrument te bespelen, een kaderleerling die héél graag leest.
Veel mensen zijn niet alleen maar theoretisch of praktisch ingericht. Waarom doen we in het onderwijs dan of dat wel zo is?
Precies.
Ik heb zo’n misschien aankomende vmbo-kind die héél graag en goed leest (en verder nogal studieus alles aanpakt en daar goed in is). Echt heel goed, maar zo ongeveer een wiskunde-deuk heeft en ik ben nu zo’n pushy ouder omdat ze op het vmbo gewoon echt nul uitdaging op alle alpha- en een deel gammavakken gaat krijgen.
De enige keus nu is óf onderpresteren op deze vakken (dat wil ze niet) óf een paar jaar je erdoorheen vechten in de betahoek en eventueel bijlessen enzo. Zo zonde is dat.
Iets gemengd zou nou juist zo ideaal zijn; vak 1 op niveau x en vak 2 op niveau Y.
En nog idealer: nu vak 2 op niveau Y, maar als je door wil groeien, omdat je als laatbloeier iets ouder bent, kan je ook naar niveau x met dat vak.

anomarie
25-02-2025 om 08:56
Mevrouw75 schreef op 24-02-2025 om 22:18:
[..]
Precies.
Ik heb zo’n misschien aankomende vmbo-kind die héél graag en goed leest (en verder nogal studieus alles aanpakt en daar goed in is). Echt heel goed, maar zo ongeveer een wiskunde-deuk heeft en ik ben nu zo’n pushy ouder omdat ze op het vmbo gewoon echt nul uitdaging op alle alpha- en een deel gammavakken gaat krijgen.
De enige keus nu is óf onderpresteren op deze vakken (dat wil ze niet) óf een paar jaar je erdoorheen vechten in de betahoek en eventueel bijlessen enzo. Zo zonde is dat.
Iets gemengd zou nou juist zo ideaal zijn; vak 1 op niveau x en vak 2 op niveau Y.
En nog idealer: nu vak 2 op niveau Y, maar als je door wil groeien, omdat je als laatbloeier iets ouder bent, kan je ook naar niveau x met dat vak.
dat is al mogelijk. Alleen bieden niet alle scholen dat aan of beter, bijna geen enkele school biedt dat aan. Nadeel is dat je met ons onderwijssysteem zo sterk bent als je zwakste schakel. Je mag examen doen op een ander niveau maar je diploma krijg je op het laagste niveau en je mag alleen doorstromen op het niveau wat aansluit op je diploma.

Schemerlampje
25-02-2025 om 09:39
Mevrouw75 schreef op 24-02-2025 om 22:18:
[..]
Precies.
Rekenen en wiskunde zijn twee verschillende dingen. Als rekenen nu niet zo goed gaat, zegt dat nog niet alles over wiskunde. En als dit het enige is waar ze slecht op scoort, is ze dan al getest op dyscalculie?

Ysenda
25-02-2025 om 09:45
Schemerlampje schreef op 25-02-2025 om 09:39:
[..]
Rekenen en wiskunde zijn twee verschillende dingen. Als rekenen nu niet zo goed gaat, zegt dat nog niet alles over wiskunde. En als dit het enige is waar ze slecht op scoort, is ze dan al getest op dyscalculie?
het gaat niet om dit individuele kind, maar om het geheel hoe ons schoolsysteem op dit moment is ingericht. Het hoog laag denken, hoger is beter. Dat is gewoon niet zo. Het moet bij het kind passen en daarom is er meer individuele aanpassingsmogelijkheid nodig.

Schemerlampje
25-02-2025 om 09:58
Ysenda schreef op 25-02-2025 om 09:45:
[..]
het gaat niet om dit individuele kind, maar om het geheel hoe ons schoolsysteem op dit moment is ingericht. Het hoog laag denken, hoger is beter. Dat is gewoon niet zo. Het moet bij het kind passen en daarom is er meer individuele aanpassingsmogelijkheid nodig.
Ik reageer op iemand die iets vertelt over haar kind. Dus daarom gaat mijn reactie over een individueel kind.
Bovendien is dit topic begonnen met een vraag over een individueel kind, niet als een algemeen topic over het schoolsysteem.

Mevrouw75
25-02-2025 om 12:33
Schemerlampje schreef op 25-02-2025 om 09:39:
[..]
Dat weet ik en heb ik in het gesprek met school al aangegeven. Dyscalculie moeten we zelf laten testen, maar je hebt er geen zak aan het stempeltje in je schoolcarrière.

SuzyQFive
25-02-2025 om 16:45
anomarie schreef op 25-02-2025 om 08:56:
[..]
dat is al mogelijk. Alleen bieden niet alle scholen dat aan of beter, bijna geen enkele school biedt dat aan. Nadeel is dat je met ons onderwijssysteem zo sterk bent als je zwakste schakel. Je mag examen doen op een ander niveau maar je diploma krijg je op het laagste niveau en je mag alleen doorstromen op het niveau wat aansluit op je diploma.
Gelukkig zijn mbo-scholen daar wel vrij soepel in. Ik had vorig jaar een leerling die met haar K-diploma toch verpleegkunde mocht doen omdat ze wiskunde, biologie en engels op TL heeft gedaan.
Ik heb basisleerlingen die op TL vakken doen, ja, jammer dat ze een b-diploma krijgen maar dit vinden ze vaak al heel fijn.
Toen ik zelf examen deed kon je kiezen voor vakken op ABCD-niveau.
drie vakken op C, 3 vakken op D stond gelijk aan een mavo-diploma. Alle vakken op D gaf toegang tot havo.
Eerlijk gezegd vind ik dat wel een mooier systeem.