Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Onverwachte daling IEP Toets Groep 7, wat nu?

SuzyQFive schreef op 22-02-2025 om 08:54:

[..]

Kan het niet lezen want is voor abonnementen. Lukt ook niet met een paywallremover

Jij werkt met elitekinderen (je eigen woorden), ik werk op een vmbo (b,k, tl). Hier zitten stuk voor stuk kinderen met een laag zelfbeeld omdat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen en dan hebben we ook elk jaar nog weer instroom van leerlingen die gefaald hebben (hun woorden) op de havo.

Ik ben het zeker eens dat je in de onderwijssetting je lat niet te laag moet leggen maar aangezien ouders (en sommige leerkrachten) geen cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ hebben gevolgd mag er best op gewezen worden dat je verwachtingen passend voor het kind moeten zijn. Stimuleren dat je je best doet ipv streven naar iets dat voorlopig niet haalbaar is.

Ik ben het tweede artikel aan het lezen. Maar tot nu toe gaat het over de verwachtingen van de leerkracht. Dat vind ik iets heel anders dan de verwachting van ouders. Bij de verwachting van ouders vind ik het gewoon zielig soms. Bij de scholen waar ik werk krijgen de kinderen daarom al een eerder voorlopig advies. Als er nml gezegd wordt dat het goed gaat en dat het kind groeit op eigen lijn de meeste mensen vwo denken. En om die verwachtingen te temperen is dat eerdere gesprek.

Verwachtingen van leerkrachten vind ik heel anders. Maar misschien moet ik nog even verder lezen.

SuzyQFive schreef op 22-02-2025 om 08:54:

[..]

Kan het niet lezen want is voor abonnementen. Lukt ook niet met een paywallremover

Jij werkt met elitekinderen (je eigen woorden), ik werk op een vmbo (b,k, tl). Hier zitten stuk voor stuk kinderen met een laag zelfbeeld omdat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen en dan hebben we ook elk jaar nog weer instroom van leerlingen die gefaald hebben (hun woorden) op de havo.

Ik ben het zeker eens dat je in de onderwijssetting je lat niet te laag moet leggen maar aangezien ouders (en sommige leerkrachten) geen cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ hebben gevolgd mag er best op gewezen worden dat je verwachtingen passend voor het kind moeten zijn. Stimuleren dat je je best doet ipv streven naar iets dat voorlopig niet haalbaar is.

Dan kopieer ik wat stukjes:

Iedere leraar zou hoge verwachtingen moeten hebben van iedere leerling. Waarom die angst voor overschatting? Een ‘passend’ advies’ bestaat niet. Capaciteiten zijn niet in lood geklonken. Goed onderwijs verhoogt het niveau, en het plezier in leren, doet leerlingen groeien. Schooladviezen werken als een doem. Sommigen trekken zich op aan een ‘hoog’ advies. Anderen passen zich aan op een laag niveau, worden weinig gevoed, gaan onderpresteren. Zo lijkt het alsof het onderadvies ‘klopt’. Als zo’n kind later schrijver, minister of burgemeester wordt, vertelt het in interviews over hoe het advies van de leraar in groep 8 altijd als een graat in de keel is blijven steken.

Ik heb nooit begrepen waarom je kinderen kansen zou willen ontnemen. Waarom zou je hun toekomst willen voorspellen en een plafond instellen? Waarom niet geloven in de vormende kracht van onderwijs en de wensen van leerlingen? Teruggezet worden van 3 havo naar 3 vmbo-t is vervelend, maar de krenking van onderschat worden is groter.

Op naar een flexibel stelsel dat uitgaat van mogelijkheden, niet van beperkingen, zoals alle landen met goed presterend onderwijs kennen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.