Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Onverwachte daling IEP Toets Groep 7, wat nu?

Dit is de vertaling van de tekst:

Hallo allemaal!

Mijn dochter zit in groep 7 en heeft in januari de IEP 7a-test voltooid. Haar 6b-cijfers zijn erg goed en hun cijfers stijgen voortdurend. Maar deze keer waren we echt verrast: haar taal- en rekenkundige scores waren zelfs lager dan 6b, en haar curven daalden ook. De taalvaardigheid is slechts 63, de rekenkunde is 66, het lezen blijft ongewijzigd en er is geen vooruitgang. Dit schokte ons echt, want het aantal is erg laag, en we hopen dat ze op zijn minst naar HAVO kan gaan. De tweede test is in mei en de geavanceerde test is in november, maar we hebben er niet veel vertrouwen in dat ze in zo'n korte tijd grote vooruitgang kan boeken.

We spraken met haar. Ze zei dat ze voor of na het examen altijd tevreden was met haar cijfers, maar ze had niet verwacht dat het zo zou zijn (het resultaat maakte haar ook een beetje verdrietig). Ik heb contact opgenomen met de leraar, maar ze wilde de testresultaten niet met ons delen, dus we weten niet waarom ze achteruitging. Wat kan ik doen? En aangezien de curve is gedaald, denk je dat zelfs als haar cijfers later sterk zijn verbeterd, ze nog steeds niet zal worden aanbevolen om pre-universitair onderwijs te volgen?


大家好! 
我的女儿在第 7 组,并于一月份完成了 IEP 7a 测试。她的6b成绩很好,而且成绩不断上升。但这次我们真的很惊讶:她的语言和算术成绩甚至比6b还要低,而且她的曲线也下降了。语言能力只有63,算术66,阅读保持不变,没有任何进步。这确实让我们很震惊,因为这个数字非常低,我们希望她至少能够去 HAVO。第二次测试在五月,进阶测试在十一月,但我们对她能在这么短的时间内取得很大进步没有太大的信心。 
我们和她谈过,她说,无论是考试前还是考试后,她总是对自己的成绩感到很满意,但没有想到会这样(结果也让她有点伤心)。我联系了老师,但她不愿意与我们分享测试结果,所以我们不知道她为什么会退步。我能做些什么?而且由于曲线已经下降,您是否认为,即使她的成绩后来有了很大的提高,她仍然不会被建议去接受大学预科教育?


 Ik denk dat je dit eerst even moet vertalen voor ons.

Als de toets in deze tekens stond, snap ik wel dat er een daling was in de score.

Schemerlampje schreef op 21-02-2025 om 17:36:

Als de toets in deze tekens stond, snap ik wel dat er een daling was in de score.

Als je het laat vertalen gaat het wel over de toets.

Schemerlampje schreef op 21-02-2025 om 17:36:

Als de toets in deze tekens stond, snap ik wel dat er een daling was in de score.

😂

De toets was letterlijk Chinees?

Dit is de vertaling van de tekst:

Hallo allemaal!

Mijn dochter zit in groep 7 en heeft in januari de IEP 7a-test voltooid. Haar 6b-cijfers zijn erg goed en hun cijfers stijgen voortdurend. Maar deze keer waren we echt verrast: haar taal- en rekenkundige scores waren zelfs lager dan 6b, en haar curven daalden ook. De taalvaardigheid is slechts 63, de rekenkunde is 66, het lezen blijft ongewijzigd en er is geen vooruitgang. Dit schokte ons echt, want het aantal is erg laag, en we hopen dat ze op zijn minst naar HAVO kan gaan. De tweede test is in mei en de geavanceerde test is in november, maar we hebben er niet veel vertrouwen in dat ze in zo'n korte tijd grote vooruitgang kan boeken.

We spraken met haar. Ze zei dat ze voor of na het examen altijd tevreden was met haar cijfers, maar ze had niet verwacht dat het zo zou zijn (het resultaat maakte haar ook een beetje verdrietig). Ik heb contact opgenomen met de leraar, maar ze wilde de testresultaten niet met ons delen, dus we weten niet waarom ze achteruitging. Wat kan ik doen? En aangezien de curve is gedaald, denk je dat zelfs als haar cijfers later sterk zijn verbeterd, ze nog steeds niet zal worden aanbevolen om pre-universitair onderwijs te volgen?

Was ze ziek tijdens de IEP? 
Pre-universiteit bedoel je VWO mee denk ik? 

En stel sowieso je verwachtingen bij. Je helpt je kind niet met torenhoge verwachtingen. Ze doet wat ze kan, en zal op een voor haar best passende niveau geplaatst worden.
Hebben jullie een Chinese achtergrond? Als docent valt het me vaker op dat er hele hoge verwachtingen zijn en dat kinderen altijd heel erg hun best moeten doen maar daardoor vaak op hun tenen moeten lopen. Ze worden daar niet heel gelukkig van. Je kind kan beter groeien wanneer ze op een plek zit die bij haar past.

advies wordt toch niet bepaald aan de hand van 1 lagere toets, maar vanuit het complete plaatje? Hier wel tenminste. De toets kan net ff anders geweest zijn dan hoe de lesstof werd aangeboden, ze kan een mindere dag gehad hebben...
Ik zou me niet vastpinnen op 1 toets. Dat doet school ook niet. Wij krijgen niet eens meer cijfers of toetsuitslagen te zien voor de rapportbespreking. Om te voorkomen dat ouders in paniek, en vaak onnodig, de leerkracht gaan bellen. 

mijn zoon heeft dit in de iep toets van groep 5 gehad. We hebben hier wel een gesprek over gehad met de leerkracht. Niemand had enig idee want hij kwam in de klas goed mee. We hebben er ook geen verdere acties uitgezet. De toets erna zat hij weer op niveau. Geen idee wat er gebeurt is bij de ene toets. Misschien zat je dochter niet lekker in  haar vel of was ze niet lekker of had ze geen zin. Buiten de toetsen wordt er ook naar andere dingen gekeken voor het advies wat ze geven.

Dat mensen hier zich daadwerkelijk druk om kunnen maken. Ik mag hopen dat je niet heb zitten mopperen op je dochter.
Een advies zakt echt niet ineens door een keer een lager resultaat.
Het is een optelsom door de jaren heen.
Ik zou me er niet zo mee bezig houden.

dat ze op zijn minst naar havo kan? Wat vreselijk om dit zo te benoemen. Mag hopen dat je dit niet uitspreekt naar je kind. 
Laat haar haar ding doen en leg er veel en veel minder druk op. Dan zal je zien dat ze goed in haar vel zit en vanzelf weer wat stijgt.
Maar leg je eigen verwachting ajb lager.

hier hebben ze ook IEP. De leerkracht van onze dochter gaf mee dat als je hoog scoort, de volgende scores soms wat lager uitvallen, omdat het een vergelijking is met de vorige score. 1 foutje meer dan de vorige keer laat dan een dalende curve zien. Bespreek het in een contact moment met de leerkracht.

hoge verwachtingen is helemaal niet erg, iets wat hier in Nederland wel vaak geroepen wordt. 
Lees deze column alsjeblieft. Het gaat over de doorstroomtoets, verwachtingen van leerkrachten en het vo trouwens, maar Aleid weet heel goed waar ze het over heeft: 
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/aan-de-doorstroomtoets-en-de-schooladviezen-mankeert-veel-er-is-een-hoofdschuldige~bbcf2fd6/


Deze is ook verhelderend, onder andere hoofdstuk 3: de rol van verwachtingen, onderbouwd en wel:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brochures/2020/10/12/handreiking-schooladvisering/Handreiking+schooladvisering+po-vo+februari2025.pdf

TO: Vraag een gesprek met de leerkracht aan en bespreek je zorgen en verwachtingen. 

Mevrouw75 schreef op 21-02-2025 om 23:57:

hoge verwachtingen is helemaal niet erg, iets wat hier in Nederland wel vaak geroepen wordt.
Lees deze column alsjeblieft. Het gaat over de doorstroomtoets, verwachtingen van leerkrachten en het vo trouwens, maar Aleid weet heel goed waar ze het over heeft:
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/aan-de-doorstroomtoets-en-de-schooladviezen-mankeert-veel-er-is-een-hoofdschuldige~bbcf2fd6/


Deze is ook verhelderend, onder andere hoofdstuk 3: de rol van verwachtingen, onderbouwd en wel:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brochures/2020/10/12/handreiking-schooladvisering/Handreiking+schooladvisering+po-vo+februari2025.pdf

Kan het niet lezen want is voor abonnementen. Lukt ook niet met een paywallremover  

Jij werkt met elitekinderen (je eigen woorden), ik werk op een vmbo (b,k, tl). Hier zitten stuk voor stuk kinderen met een laag zelfbeeld omdat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen en dan hebben we ook elk jaar nog weer instroom van leerlingen die gefaald hebben (hun woorden) op de havo. 

Ik ben het zeker eens dat je in de onderwijssetting je lat niet te laag moet leggen maar aangezien ouders (en sommige leerkrachten) geen cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ hebben gevolgd mag er best op gewezen worden dat je verwachtingen passend voor het kind moeten zijn. Stimuleren dat je je best doet ipv streven naar iets dat voorlopig niet haalbaar is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.