Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Onverwachte daling IEP Toets Groep 7, wat nu?

Mevrouw75 schreef op 25-02-2025 om 12:33:

[..]

Dat weet ik en heb ik in het gesprek met school al aangegeven. Dyscalculie moeten we zelf laten testen, maar je hebt er geen zak aan het stempeltje in je schoolcarrière.

Nee, met dyscalculie krijg je alleen extra tijd bij rekentaken. Er wordt te weinig meegenomen dat je ook met executieve functies issues kan hebben. 

@Yigi

-knip- dit is een discussieforum, graag in het Nederlands zodat het gesprek voor alle deelnemers te volgen is. 

SuzyQFive schreef op 25-02-2025 om 16:45:

[..]

Gelukkig zijn mbo-scholen daar wel vrij soepel in. Ik had vorig jaar een leerling die met haar K-diploma toch verpleegkunde mocht doen omdat ze wiskunde, biologie en engels op TL heeft gedaan.
Ik heb basisleerlingen die op TL vakken doen, ja, jammer dat ze een b-diploma krijgen maar dit vinden ze vaak al heel fijn.

Toen ik zelf examen deed kon je kiezen voor vakken op ABCD-niveau.
drie vakken op C, 3 vakken op D stond gelijk aan een mavo-diploma. Alle vakken op D gaf toegang tot havo.
Eerlijk gezegd vind ik dat wel een mooier systeem.

Dat bestaat inderdaad al sinds de mavo-tijd, dat je -binnen de mavo verschillende niveaus hebt, maar no way dat je Nederlands, Frans en Engels  op vwo-niveau en de rest op tl- niveau kon en kan doen. 

Ja, het zou een mooi systeem zijn als je verschillende vakken op je eigen nivo zou kunnen doen.
En dan is het aan de vervolgopleiding hoeveel vakken en welke vakken je op een bepaald nivo moet hebben gedaan om toegelaten te laten worden. De keuze om praktische vakken op bijv. de Havo/VWO te kunnen doen is ook mooi.

Maar met de huidige problemen in het onderwijs, vooral het lerarentekort, lijkt het me voorlopig nog geen goed idee om het hele onderwijssysteem om de schop te gooien.

Zonnebloempje schreef op 26-02-2025 om 07:36:

Ja, het zou een mooi systeem zijn als je verschillende vakken op je eigen nivo zou kunnen doen.
En dan is het aan de vervolgopleiding hoeveel vakken en welke vakken je op een bepaald nivo moet hebben gedaan om toegelaten te laten worden. De keuze om praktische vakken op bijv. de Havo/VWO te kunnen doen is ook mooi.

Maar met de huidige problemen in het onderwijs, vooral het lerarentekort, lijkt het me voorlopig nog geen goed idee om het hele onderwijssysteem om de schop te gooien.

Zou je ook niet patsboem moeten invoeren. En te kosten in personeel zullen er nog zeker 20-25 jaar zijn tot de naoorlogse generatie overleden is.

ChinaDad schreef op 26-02-2025 om 02:44:

@Yigi

-knip- dit is een discussieforum, graag in het Nederlands zodat het gesprek voor alle deelnemers te volgen is.

Begrijpelijk. Maar ook wel jammer. De originele Chinese text had een paar dingen die in de Nederlandse vertaling niet goed uit de verf komen, en ik ging daarop in.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.