Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


MellowTurkey78

MellowTurkey78

12-06-2023 om 08:43

Philou schreef op 12-06-2023 om 08:20:

[..]

Hier sta ik helemaal van te kijken. Ik heb sinds mijn 13de geen lang haar meer en ik heb nooit het idee gehad dat ik daarmee niet aan een schoonheidsideaal mee deed. Ook niet of ik er wel aan meedeed. En waarom zou je een man willen die verliefd op je haar is itt wie jij bent. Ik koos een kapsel wat me stond. Soms pakte dat niet goed uit, andere keren wel. Haar groeit gelukkig weer aan dus zó belangrijk is het ook weer niet.

Overigens is mijn zus, als puber, wel in één keer van ruglang haar naar stekels gegaan. Het “model” was allemaal even lange stekels. Dat moest en zou en daar had ze toen spijt van. Ze wilde geen tijdelijke tussenoplossing om te kijken hoe het haar viel, als het korter was en mijn moeder bracht haar bij de kapper en ging toen weg. Dat is ook niet slim, als moeder. Dus die heeft niet het gesprek tussen zus en kapper op gang gebracht . En ook de kapper was van dik hout zaagt men planken, kennelijk. Daar hadden mijn zus en mijn moeder wel spijt van. En dat in de puberteit. Een ervaring rijker.

Nouja, het groeit weer aan, toch?

Die onzekerheid was niet de hele tijd aanwezig hoor, sommige momenten alleen en dan proeerde ik het te laten groeien. Inmiddels al jaren geen last meer van gelukkig. (Hoe meer opmerkingen hoe korter, ik heb een tijdje geleden een pixi kapsel gehad  )

Anyway natuurlijk zijn kinderen van 4 daar nog totaal niet mee bezig maar ik weet uit ervaring dat je heel erg op moet passen wat je tegen een klein kind zegt want ze onthouden alles.
Vroeger had ik een boblijn en kreeg ik geen opmerkingen over mijn haar maar ik kreeg wel veel opmerkingen en kritiek op andere gebieden met als resultaat dat ik heel erg lang een negatief zelfbeeld had over mijzelf. Dat is er met heel hard werken en met therapie en trajecten weer uit gegaan en het heeft me ook gevormd maar leuk was het niet en mensen hadden echt wel wat beter na kunnen denken over wat ze tegen me zeiden...

Renmuis schreef op 12-06-2023 om 08:42:

[..]

Onzeker over uiterlijk is ze inderdaad niet, in de zin dat ze er niet mee bezig is wie mooi is en wie niet, maar ze kan al huilen als een kindje verkeerd naar haar wijst of zegt dat haar laarzen bruin zijn en bruin lelijk is. En dat gebeurt ook al bij de kleuters, ook al bedoelen ze er nog weinig mee.

Oh dat verbaasd me dat ze daar zo gevoelig voor is.  Dan zou ik dat vooral trainen. En mocht ze nog een keer zeggen dat ze stekels wil zou ik wel zeggen dat ik het prachtig vind want alles staat mooi bij je mooie koppie maar als jantje gaat roepen dat het lelijk is of dat je op een jongetje lijkt, zou je dan moeten huilen? En als ze zegt maakt me niet uit dan zou ik het zeker zo laten knippen (empowerment) maar als ze dan twijfelt zou ik het niet doen

stekeltjes kun je juist heel prima zelf met de tondeuse bijhouden, dus dat kosten argument is kul.

Hilarisch ook dat iemand in één zin zegt: "laat iedereen wezen wie hij is" en "als ouder heb je echt wel wat in te brengen" 

Bolmieke schreef op 12-06-2023 om 07:39:

[..]

Mannen houden niet van kort haar bij vrouwen, uitzonderingen daargelaten

En toch ken ik heel veel mannen die kort haar bij mij echt super leuk vinden en dat zeggen ze niet enkel om aardig te zijn of om mij het bed in te lokken of iets dergelijks. Ze hebben gewoon smaak of het zijn blijkbaar geen mannen natuurlijk 🤦

Jippox schreef op 12-06-2023 om 08:49:

stekeltjes kun je juist heel prima zelf met de tondeuse bijhouden, dus dat kosten argument is kul.

Hilarisch ook dat iemand in één zin zegt: "laat iedereen wezen wie hij is" en "als ouder heb je echt wel wat in te brengen"

Nou daar ben ik het niet mee eens hoor. Ik ben zelf vroeger kapster geweest en ik zie het echt wel als mensen zelf met de tondeuse aan de slag zijn geweest.

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 08:56

Jippox schreef op 12-06-2023 om 08:49:

stekeltjes kun je juist heel prima zelf met de tondeuse bijhouden, dus dat kosten argument is kul.

Hilarisch ook dat iemand in één zin zegt: "laat iedereen wezen wie hij is" en "als ouder heb je echt wel wat in te brengen"

Juist..  dat noemen ze balans. 

Je kunt prima zijn wie je bent maar toch luisteren naar de mening of wil van je ouders. 

Krijg hier op het forum en daarbuiten steeds meer het idee dat ouders er alleen nog maar zijn om hun kind op de wereld te zetten en vervolgens hun eigen normen en waarden opzij moeten zetten om hun kind en de rest van de wereld te pleasen. 

Kind baren, portemonnee trekken en kind in alles z'n zin geven. Alleen nog maar knuffelen, want straffen in welke vorm dan ook is kindermishandeling en niet meer van deze tijd.. 

Kind sloopt je halve huis en dan moet je met ze gaan zitten praten op een niet strafrende toon. Aai over de bol, niet meer doen hé lieverd..

Jippox schreef op 12-06-2023 om 08:49:

stekeltjes kun je juist heel prima zelf met de tondeuse bijhouden, dus dat kosten argument is kul.

Oh! Nee dat moet je niet willen, dat is echt een vaardigheid die je moet kunnen en niet ‘on the job moet leren’ met je kinderen als proefmateriaal.

De vader van een vriend van mij besloot dat er best geld kon worden bespaard met de aanschaf van een tondeuse. Het eerste kapsel van deze vriend (en zijn twee broers) was vanaf de nek naar voren geschoren. Het was kort van achter en lang van voren én stond ook in die richting en bleef ook zo staan. Ala de stampertjes van Annie M.G.

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 08:56:

[..]

Juist.. dat noemen ze balans.

Je kunt prima zijn wie je bent maar toch luisteren naar de mening of wil van je ouders.

Krijg hier op het forum en daarbuiten steeds meer het idee dat ouders er alleen nog maar zijn om hun kind op de wereld te zetten en vervolgens hun eigen normen en waarden opzij moeten zetten om hun kind en de rest van de wereld te pleasen.

Kind baren, portemonnee trekken en kind in alles z'n zin geven. Alleen nog maar knuffelen, want straffen in welke vorm dan ook is kindermishandeling en niet meer van deze tijd..

Kind sloopt je halve huis en dan moet je met ze gaan zitten praten op een niet strafrende toon. Aai over de bol, niet meer doen hé lieverd..

En kinderen willen vaak iets wat de groep wil, dus inderdaad ‘de wereld pleasen’. 

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 08:56:

[..]

Juist.. dat noemen ze balans.  

Kind sloopt je halve huis en dan moet je met ze gaan zitten praten op een niet strafrende toon. Aai over de bol, niet meer doen hé lieverd..

Als je alles kort en klein wil slaan, neem dan de volgende keer een verhakselaar schatje. 
je doet het goed, lieverd, alleen kan het nóg beter.

Philou schreef op 12-06-2023 om 08:57:

[..]

Oh! Nee dat moet je niet willen, dat is echt een vaardigheid die je moet kunnen en niet ‘on the job moet leren’ met je kinderen als proefmateriaal.

De vader van een vriend van mij besloot dat er best geld kon worden bespaard met de aanschaf van een tondeuse. Het eerste kapsel van deze vriend (en zijn twee broers) was vanaf de nek naar voren geschoren. Het was kort van achter en lang van voren én stond ook in die richting en bleef ook zo staan. Ala de stampertjes van Annie M.G.

Het maakte toch niet uit allemaal? Er was hier van alles gaande over niet met de schoonheidsnormen mee gaan en laat dat kind lekker. Maar als er slecht gecoupt wordt moet er toch ineens een mooi kapsel uitkomen? 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

12-06-2023 om 09:02

Lollypopje schreef op 12-06-2023 om 08:51:

[..]

En toch ken ik heel veel mannen die kort haar bij mij echt super leuk vinden en dat zeggen ze niet enkel om aardig te zijn of om mij het bed in te lokken of iets dergelijks. Ze hebben gewoon smaak of het zijn blijkbaar geen mannen natuurlijk 🤦

Ik ook... En wie mij afwijst om mijn korte koppie die kan lekker de boom in...
Het is namelijk mijn haar en daar doe ik mee wat ik wil, point klaar.

Renmuis schreef op 12-06-2023 om 08:07:

Er wordt veel bijgehaald maar ze is pas 4 en nog nauwelijks zelfbewust. Kinderen van nu zijn onzeker over hun uiterlijk door social media, omdat schoonheid maakbaar lijkt, en doordat ze constant gefotografeerd worden. Niet omdat ze als 4-jarige nog niet 100% zelf alles mochten bepalen.
Het kost me ook makkelijk 100,- extra per jaar, zo’n kort koppie bijhouden. Is dat wel een geldige reden om je er als ouder mee te bemoeien?

Je dochter is nu al onzeker. 
(als anderen iets zeggen over haar uiterlijk) Het is echt niet zo dat deze ontwikkeling pas later begint. De kiem leg je echt wel nu al. 
Juist bij een kwetsbaar meisje zou ik erg inzetten op zelfvertrouwen, en dan zeker juist haar eigen wensen en ideeën valideren. 
Als je het geld niet (over) hebt voor de kapper dan idd zelf aan de slag. Idioot dat een klein kind al goed gekapt voor de dag moet komen. 
Dat kun je heus ook goed met haar bespreken: we kunnen het zelf knippen, maar dan is het wellicht niet zo mooi etc. 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

12-06-2023 om 09:07

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 09:04:

[..]

Je dochter is nu al onzeker.
(als anderen iets zeggen over haar uiterlijk) Het is echt niet zo dat deze ontwikkeling pas later begint. De kiem leg je echt wel nu al.
Juist bij een kwetsbaar meisje zou ik erg inzetten op zelfvertrouwen, en dan zeker juist haar eigen wensen en ideeën valideren.

Als je het geld niet (over) hebt voor de kapper dan idd zelf aan de slag. Idioot dat een klein kind al goed gekapt voor de dag moet komen.
Dat kun je heus ook goed met haar bespreken: we kunnen het zelf knippen, maar dan is het wellicht niet zo mooi etc.

Dit!! Ik heb een groot deel van mijn leven last gehad van onzekerheden door de vele opmerkingen die sommige mensen vroeger maar al te graag over en tegen mij maakten en dat wil je echt niet...

Als kleuter had ze haar op schouderlengte. Niet te lang (wat zij wilde), want op die leeftijd ging het nog behoorlijk pieken.. Nu als puber zeer lang haar met een grote bos krullen. 
Had ze het kort en in stekels mogen knippen als 4 jarige?
Kan ik wel zeggen dat ik heel progressief ben enzo. Maar  om eerlijk te zijn, nee. Ik had haar er vanaf gepraat. Een bob prima. Maar geen stekels. Niet op die leeftijd. Maar goed ze wilde wel meer dingen als kleuter die van mij niet mochten. Ze mocht geen schoenen met een hakje, ze mocht geen kinderstring, bepaalde topjes niet. Geen pailettenjurk. 
En toen in groep 7 mocht ze geen make-up naar school. 
En in de brugklas mocht ook geen piercing en nee ook geen tatoeage. 
Vooralles is een leeftijd vind ik. Als ze nu een kort koppie wil met stekels prima, maar niet als 4 jarige. 

Mevrouw75 schreef op 12-06-2023 om 09:00:

[..]

Het maakte toch niet uit allemaal? Er was hier van alles gaande over niet met de schoonheidsnormen mee gaan en laat dat kind lekker. Maar als er slecht gecoupt wordt moet er toch ineens een mooi kapsel uitkomen?

Als het niet uitmaakt, ga dan voor kaal. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.