Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Mevrouw75 schreef op 11-06-2023 om 20:21:

[..]

Kleuterklassen zijn inderdaad nogal heftig in rolpatronen. Het heeft bij die kinderen ook met een soort veiligheid te maken, de wereld in herkenbare hokjes indelen. Daarvoor ook, (ik plas staand, want ik ben een jongen, ook al is desbetreffend exemplaar een meisje) maar zijn ze zich niet zo bewust van hun eigen sekse en gender.

Toch vond ik groep 3 wat betreft plagen en een mening hebben over je klasgenoten een stuk pittiger dan de kleuterklassen. Wat dat betreft zit je in de eerste kleuterklas én net voor de vakantie een stuk beter. Na de vakantie begint de vorming van de klas op sociaal vlak weer helemaal opnieuw in combinatie mét een kort(er) geheugen. Dus, als er een moment is om naar de kapper te gaan (en waarom niet) dan is het deze periode wel. Of je nu voor een tussen-kapsel gaat of stekeltjes. 

Mijn dochter had als peuter en kleuter ook super kort haar. Dat wilde ze zelf toen graag. Goh wat stond dat haar leuk! Nu heeft ze lang haar net als 99% van haar leeftijdsgenoten. Ik hoop eigenlijk dat ze ooit de stap naar stekeltjes weer zet.

Ik heb zelf toen ik een jaar of 10 was ook op eigen verzoek stekeltjes gehad. Kan mij niet herinneren dat mijn ouders daar moeilijk over deden. En gelukkig maar 

Wat ik echt nooit zou doen als ouder is als een kind vraagt om stekeltjes dan een soort tussenkapsel (laten) knippen. Jemig wat een naar soort dwingelarij en niet serieus nemen van de wens van je kind. Doe dan niks

MMcGonagall schreef op 11-06-2023 om 23:07:

Ik zou even googelen op kinderkapsels voor kort haar. Is nog niet makkelijk merkte ik. Je krijgt vooral bob-achtige modellen met strikjes en als je googelt op stoer allemaal jongetjes.
Dit is echt fout zeg! Je zou er bijna feminist van worden. We leren kleutermeisjes dus al dat ze lang haar moeten hebben om mooi te worden gevonden (voor mannen).

Huh? Waar is de link met mooi gevonden worden voor de mannen?

MellowTurkey78

MellowTurkey78

12-06-2023 om 07:36

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-06-2023 om 21:19:

[..]

Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen kort haar of stekeltjes. Dochter van TO wil stekeltjes omdat ze op haar vriendjes wil lijken, en is pas 4.

Mijn zusje wilde jarenlang stekeltjes toen ze klein was en die kreeg ze ook. Nooit problemen mee gehad, behalve dat mensen altijd dachten dat ze mijn broertje was. (En daar werd ik dan weer kwaad om haha..)
Op een gegeven moment was het over en nu heeft ze al jaren lang haar.
Echt TO, ik zie het probleem niet.. Mensen hebben trouwens toch wel een mening, wat je ook doet.

Mevrouw75 schreef op 12-06-2023 om 07:34:

[..]

Huh? Waar is de link met mooi gevonden worden voor de mannen?

Mannen houden niet van kort haar bij vrouwen, uitzonderingen daargelaten

Bolmieke schreef op 12-06-2023 om 07:39:

[..]

Mannen houden niet van kort haar bij vrouwen, uitzonderingen daargelaten

Maar wat heeft dat met kleine kinderen te maken? 

Mevrouw75 schreef op 12-06-2023 om 07:34:

[..]

Huh? Waar is de link met mooi gevonden worden voor de mannen?

Nouja, het begint natuurlijk om niet mooi te hoeven zijn voor anderen, dus ook niet voor je ouders. Dat vind ik echt belangrijk. 
En helemaal eens met Jippox, ik zou ook niet de wens van kind willen ombuigen tot iets anders. 
Jemig. En als kind 30 is therapie om ‘dichter  bij jezelf te komen’. 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

12-06-2023 om 07:42

Bolmieke schreef op 12-06-2023 om 07:39:

[..]

Mannen houden niet van kort haar bij vrouwen, uitzonderingen daargelaten

Nou echte liefde als iemand je alleen niet wil omdat je kort haar hebt...  (Ik heb al jaren kort haar, geen stekeltjes maar wel kort en er zijn er zat die het wel leuk vinden en ik ben ook niet single)

Dit raakt me ook best wel.
Zoveel jongeren die zich niet ok voelen omdat ze niet voldoen aan (schoonheids) idealen die ze echt niet zelf verzonnen hebben. 
En dat begint toch echt bij dit soort signalen, hoe goed  en mild bedoeld ook. 

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 07:40:

[..]

Nouja, het begint natuurlijk om niet mooi te hoeven zijn voor anderen, dus ook niet voor je ouders. Dat vind ik echt belangrijk.
En helemaal eens met Jippox, ik zou ook niet de wens van kind willen ombuigen tot iets anders.
Jemig. En als kind 30 is therapie om ‘dichter bij jezelf te komen’.

En we springen van geen stekeltjes mogen tot mooi moeten zijn voor mannen en therapie? 

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 07:42:

Dit raakt me ook best wel.
Zoveel jongeren die zich niet ok voelen omdat ze niet voldoen aan (schoonheids) idealen die ze echt niet zelf verzonnen hebben.
En dat begint toch echt bij dit soort signalen, hoe goed en mild bedoeld ook.

Sorry, maar het ligt niet alleen aan geen stekeltjes mogen hoor. 

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 07:40:

[..]

Nouja, het begint natuurlijk om niet mooi te hoeven zijn voor anderen, dus ook niet voor je ouders. Dat vind ik echt belangrijk.
En helemaal eens met Jippox, ik zou ook niet de wens van kind willen ombuigen tot iets anders.
Jemig. En als kind 30 is therapie om ‘dichter bij jezelf te komen’.

Hou op zeg, therapie omdat je op je 4e geen stekeltjeshaar mocht hebben. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-06-2023 om 07:46:

[..]

Hou op zeg, therapie omdat je op je 4e geen stekeltjeshaar mocht hebben.

Ja prima hoor om het in het belachelijke te trekken. 
Maar ik snap niet dat genegeerd wordt dat we echt een probleemgeneratie op dat vlak hebben. (Jonge mensen die extreem onzeker zijn over hun uiterlijk) 


MellowTurkey78

MellowTurkey78

12-06-2023 om 07:50

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 07:42:

Dit raakt me ook best wel.
Zoveel jongeren die zich niet ok voelen omdat ze niet voldoen aan (schoonheids) idealen die ze echt niet zelf verzonnen hebben.
En dat begint toch echt bij dit soort signalen, hoe goed en mild bedoeld ook.

Ik heb al jaren kort haar. (Nogmaals geen stekels) Ik heb het wel eens langer gehad hoor, halflang. Vooral omdat ik dacht anders niet aan de man te komen toen ik dat nog heel graag wilde en vooral omdat ik de opmerkingen over mijn haar zat was. 
Echter ik word niet gelukkig daarvan. Ik heb een smal koppie en als het langer wordt wordt het snel lijzig en tuttig en dat past gewoon niet bij mij. Ook heb ik heel veel haar wat snel dik wordt en dat is zeker met dit weer echt niet prettig.
Op een gegeven moment heb ik, met support van mijn kapper die er erg van schrok dat ik zo onzeker werd van opmerkingen van anderen over mijn haar, besloten om met mijn haar alleen te doen wat ik wil en schijt te hebben aan opmerkingen. (En ik ben inmiddels 40, dan ga je je ook minder aantrekken van anderen...)

Schoonheidsidealen zijn ruk...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.