Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 07:49:

[..]

Ja prima hoor om het in het belachelijke te trekken.
Maar ik snap niet dat genegeerd wordt dat we echt een probleemgeneratie op dat vlak hebben. (Jonge mensen die extreem onzeker zijn over hun uiterlijk)


Deze jonge mensen (deze generatie) mocht veel meer zelf kiezen qua uiterlijk dan andere generaties. 

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 07:49:

[..]

Ja prima hoor om het in het belachelijke te trekken.
Maar ik snap niet dat genegeerd wordt dat we echt een probleemgeneratie op dat vlak hebben. (Jonge mensen die extreem onzeker zijn over hun uiterlijk)


Ik rek het niet in het belachelijke, maar je kunt niet met droge ogen gaan beweren dat het niet mogen hebben van een stekeltjeskapsel op 4jarige leeftijd tot therapie leidt. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-06-2023 om 07:57:

[..]

Ik rek het niet in het belachelijke, maar je kunt niet met droge ogen gaan beweren dat het niet mogen hebben van een stekeltjeskapsel op 4jarige leeftijd tot therapie leidt.

Precies, dat is het in het belachelijk trekken. 

Ik vind het echt enorm ver gaan om een 4-jarige al in een mal te duwen hoe ze eruit zou moeten zien.  (om erbij te mogen horen!) 
Ik zie echt niet hoe je hiermee een positieve boodschap over kunt brengen. 
Je eigen wensen tav je eigen uiterlijk zijn niet ok. Je mag hierin geen eigen keuzes maken. Je moet vooral doen wat andere sekse-genoten doen. 
Ik snap het echt niet. 

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 07:59:

Ik vind het echt enorm ver gaan om een 4-jarige al in een mal te duwen hoe ze eruit zou moeten zien. (om erbij te mogen horen!)
Ik zie echt niet hoe je hiermee een positieve boodschap over kunt brengen.
Je eigen wensen tav je eigen uiterlijk zijn niet ok. Je mag hierin geen eigen keuzes maken. Je moet vooral doen wat andere sekse-genoten doen.
Ik snap het echt niet.

Mijn dochter was in haar beleving een jongen en dús moest er volgens haar, zoals de mal, kort haart bij. Daar hebben we wel gesprekjes over gehad, dat jongens ook lang haar hebben (kijk maar naar papa enzo), maar nee, ze moest kort haar, ‘want ik ben een jongen’. Ze droeg daarnaast ook kleding van de jongensafdeling enzo, inclusief ook nog gevallen gaten in de broeken enzo. Ze zag er dus uit als een jongen met een ragebol. 
Dochter kreeg van ons geen kort haar. Is dit nou een gevalletje verplicht moeten doen wat andere sexe-genoten doen (welke dan in dit geval?) of kan het ook wat subtieler liggen?


(later ging de ragebol eraf en had ze opeens kort haar, maar ging ze zich opeens profileren als meisje).

Renmuis

Renmuis

12-06-2023 om 08:07 Topicstarter

Er wordt veel bijgehaald maar ze is pas 4 en nog nauwelijks zelfbewust. Kinderen van nu zijn onzeker over hun uiterlijk door social media, omdat schoonheid maakbaar lijkt, en doordat ze constant gefotografeerd worden. Niet omdat ze als 4-jarige nog niet 100% zelf alles mochten bepalen. 
Het kost me ook makkelijk 100,- extra per jaar, zo’n kort koppie bijhouden. Is dat wel een geldige reden om je er als ouder mee te bemoeien? 

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 08:15

Eigenlijk doet alleen de mening van TO ertoe. Want wat wij er allemaal van vinden wordt toch altijd uit verband getrokken bij OO. Als je zegt dat ze geen stekels mogen, dan ontzeg je ze hun eigen identiteit.. ja sorry daar kan ik werkelijk helemaal niks mee. 
Ik baal echt zo van dit overdreven gedoe van tegenwoordig. En dat begint al veel te jong. Laat iedereen wezen wie ze zijn, maar als ouder heb je echt nog wel wat in te brengen. We mogen tegenwoordig helemaal niets meer bepalen ouders. 
Ik merk iig weinig goeds in die veel te vrije opvoeding.

Ik vind het getuigen van goed ouderschap als je nadenkt over een wens van je kind en de consequenties overdenkt en bespreekt met je kind.
Wij kennen het karakter van het kind van Renmuis niet. Bij zo'n totaal ander kapsel krijgt zij geheid opmerkingen en echt niet alleen positieve. Hoe gaat ze daar mee om zegt ze nouw en hoepel op ik vind het gewoon mooi of kruipt ze sip in een hoekje. 
Hoe ze nu met kritisch opmerkingen omgaat zou ik ook laten meespelen in mij besluit.
Bij de tussenlengte kapsel zaten leuke voorbeelden en je kunt erna altijd nog korter of hebt snel weer lang haar.

Renmuis schreef op 12-06-2023 om 08:07:

Er wordt veel bijgehaald maar ze is pas 4 en nog nauwelijks zelfbewust. Kinderen van nu zijn onzeker over hun uiterlijk door social media, omdat schoonheid maakbaar lijkt, en doordat ze constant gefotografeerd worden. Niet omdat ze als 4-jarige nog niet 100% zelf alles mochten bepalen.
Het kost me ook makkelijk 100,- extra per jaar, zo’n kort koppie bijhouden. Is dat wel een geldige reden om je er als ouder mee te bemoeien?

Dat vind ik wel een geldige reden, dat was ook de reden dat zoon z’n haar lang moest dragen omdat de kapper waar hij heen gaat behoorlijk aan de prijs is, zo’n 40 euro per keer en hij moet nu met z’n korte haar om de 2 maanden heen. Hij wil het nu zelf weer laten groeien. 

PhoebeHolmesreturns schreef op 12-06-2023 om 07:50:

[..]

Ik heb al jaren kort haar. (Nogmaals geen stekels) Ik heb het wel eens langer gehad hoor, halflang. Vooral omdat ik dacht anders niet aan de man te komen toen ik dat nog heel graag wilde en vooral omdat ik de opmerkingen over mijn haar zat was.

Op een gegeven moment heb ik, met support van mijn kapper die er erg van schrok dat ik zo onzeker werd van opmerkingen van anderen over mijn haar, besloten om met mijn haar alleen te doen wat ik wil en schijt te hebben aan opmerkingen. (En ik ben inmiddels 40, dan ga je je ook minder aantrekken van anderen...)

Schoonheidsidealen zijn ruk...

Hier sta ik helemaal van te kijken. Ik heb sinds mijn 13de geen lang haar meer en ik heb nooit het idee gehad dat ik daarmee niet aan een schoonheidsideaal mee deed. Ook niet of ik er wel aan meedeed. En waarom zou je een man willen die verliefd op je haar is itt wie jij bent. Ik koos een kapsel wat me stond. Soms pakte dat niet goed uit, andere keren wel. Haar groeit gelukkig weer aan dus zó belangrijk is het ook weer niet. 

Overigens is mijn zus, als puber, wel in één keer van ruglang haar naar stekels gegaan. Het “model” was allemaal even lange stekels. Dat moest en zou en daar had ze toen spijt van. Ze wilde geen tijdelijke tussenoplossing om te kijken hoe het haar viel, als het korter was en mijn moeder bracht haar bij de kapper en ging toen weg. Dat is ook niet slim, als moeder. Dus die heeft niet het gesprek tussen zus en kapper op gang gebracht . En ook de kapper was van dik hout zaagt men planken, kennelijk. Daar hadden mijn zus en mijn moeder wel spijt van. En dat in de puberteit. Een ervaring rijker. 

Nouja, het groeit weer aan, toch? 



 

Renmuis schreef op 12-06-2023 om 08:07:

Er wordt veel bijgehaald maar ze is pas 4 en nog nauwelijks zelfbewust. Kinderen van nu zijn onzeker over hun uiterlijk door social media, omdat schoonheid maakbaar lijkt, en doordat ze constant gefotografeerd worden. Niet omdat ze als 4-jarige nog niet 100% zelf alles mochten bepalen.
Het kost me ook makkelijk 100,- extra per jaar, zo’n kort koppie bijhouden. Is dat wel een geldige reden om je er als ouder mee te bemoeien?

Mijn dochter ging met een kapsel net boven de schouders net als haar broer elke 6 weken naar de kapper. 

Renmuis schreef op 12-06-2023 om 08:07:

Er wordt veel bijgehaald maar ze is pas 4 en nog nauwelijks zelfbewust. Kinderen van nu zijn onzeker over hun uiterlijk door social media, omdat schoonheid maakbaar lijkt, en doordat ze constant gefotografeerd worden. Niet omdat ze als 4-jarige nog niet 100% zelf alles mochten bepalen.
Het kost me ook makkelijk 100,- extra per jaar, zo’n kort koppie bijhouden. Is dat wel een geldige reden om je er als ouder mee te bemoeien?

Ik herken van geen van mijn dochters die onzekerheid met hun vierde. Toen waren ze nog overtuigd dat ze de mooiste van de wereld waren, alles konden worden wat ze wilden en waren de ambities en dromen nog superhoog.  Ook in de klas lette niemand op elkaar.  1 dochter is twee jaar lang met prinsessenkroon naar school gegaan en op verkleeddag droeg ze een prinsessenjurk en mega mindy masker want was een prinses super held oid.  Ze bedachten het allemaal en niemand in de klas interesseerde het een biet


die onzekerheid en denken wat andere van je denken komt pas in groep 5-6 ongeveer is mijn ervaring   dus nu juist de leeftijd voor haar om zulke dingen te doen en ervaren 


je hoeft een kort kopje niet te onderhouden a 100 euro per jaar he, het kan je juist kapperskosten schelen omdat je 3 jaar niet meer naar de kapper hoeft 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

12-06-2023 om 08:24

Renmuis schreef op 12-06-2023 om 08:07:

Er wordt veel bijgehaald maar ze is pas 4 en nog nauwelijks zelfbewust. Kinderen van nu zijn onzeker over hun uiterlijk door social media, omdat schoonheid maakbaar lijkt, en doordat ze constant gefotografeerd worden. Niet omdat ze als 4-jarige nog niet 100% zelf alles mochten bepalen.
Het kost me ook makkelijk 100,- extra per jaar, zo’n kort koppie bijhouden. Is dat wel een geldige reden om je er als ouder mee te bemoeien?

Je gaf zelf genderrollen aan als reden in je OP, niet gek dus dat dat erbij gehaald wordt.

Volgens mij mag je als ouders echt nog wel beslissen over het kapsel van je kind. Ik zou je kind alleen wel gunnen dat ze zichzelf durft te zijn en daarin niet tegengehouden wordt door verouderde ideeën over wat bij meisjes past en wat bij jongetjes past. 'nee je mag geen kort haar want onderhoudsintensief, kosten, niet mooi enz.' is toch heel wat anders dan 'nee je mag geen kort haar want dan lijk je te veel op een jongetje '

Renmuis

Renmuis

12-06-2023 om 08:34 Topicstarter

Wandelvrouwtje schreef op 12-06-2023 om 08:24:

[..]

Je gaf zelf genderrollen aan als reden in je OP, niet gek dus dat dat erbij gehaald wordt.

Volgens mij mag je als ouders echt nog wel beslissen over het kapsel van je kind. Ik zou je kind alleen wel gunnen dat ze zichzelf durft te zijn en daarin niet tegengehouden wordt door verouderde ideeën over wat bij meisjes past en wat bij jongetjes past. 'nee je mag geen kort haar want onderhoudsintensief, kosten, niet mooi enz.' is toch heel wat anders dan 'nee je mag geen kort haar want dan lijk je te veel op een jongetje '

Je hebt gelijk, voor mij komt er van alles bij.

Ik bedoelde: er wordt veel bijgehaald wat betreft de motivatie en het zelfbeeld van mijn dochter, maar daar is ze nog niet zelfbewust genoeg voor. Ze heeft geen duidelijke reden om haar haar kort te willen, en het is ook niet of dit constant ter sprake komt. Acht maanden geleden bij de kapper, en nu heeft ze het weer benoemd omdat we volgende week naar de kapper gaan. Tussendoor niet geweest naar de kapper en nog geen minuut over haar gesproken. 

Ik heb het met haar ook niet over gender of mooi zijn. Mama vindt kort haar gewoon te lastig, en papa ook (die heeft ook lang haar).

Renmuis

Renmuis

12-06-2023 om 08:42 Topicstarter

absor schreef op 12-06-2023 om 08:22:

[..]

Ik herken van geen van mijn dochters die onzekerheid met hun vierde. Toen waren ze nog overtuigd dat ze de mooiste van de wereld waren, alles konden worden wat ze wilden en waren de ambities en dromen nog superhoog. Ook in de klas lette niemand op elkaar. 1 dochter is twee jaar lang met prinsessenkroon naar school gegaan en op verkleeddag droeg ze een prinsessenjurk en mega mindy masker want was een prinses super held oid. Ze bedachten het allemaal en niemand in de klas interesseerde het een biet


die onzekerheid en denken wat andere van je denken komt pas in groep 5-6 ongeveer is mijn ervaring dus nu juist de leeftijd voor haar om zulke dingen te doen en ervaren

Onzeker over uiterlijk is ze inderdaad niet, in de zin dat ze er niet mee bezig is wie mooi is en wie niet, maar ze kan al huilen als een kindje verkeerd naar haar wijst of zegt dat haar laarzen bruin zijn en bruin lelijk is. En dat  gebeurt ook al bij de kleuters, ook al bedoelen ze er nog weinig mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.