Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Mevrouw75 schreef op 12-06-2023 om 08:06:

[..]

Mijn dochter was in haar beleving een jongen en dús moest er volgens haar, zoals de mal, kort haart bij. Daar hebben we wel gesprekjes over gehad, dat jongens ook lang haar hebben (kijk maar naar papa enzo), maar nee, ze moest kort haar, ‘want ik ben een jongen’. Ze droeg daarnaast ook kleding van de jongensafdeling enzo, inclusief ook nog gevallen gaten in de broeken enzo. Ze zag er dus uit als een jongen met een ragebol.
Dochter kreeg van ons geen kort haar. Is dit nou een gevalletje verplicht moeten doen wat andere sexe-genoten doen (welke dan in dit geval?) of kan het ook wat subtieler liggen?


(later ging de ragebol eraf en had ze opeens kort haar, maar ging ze zich opeens profileren als meisje).

Kinderen zijn toch vaak wat conservatiever nog dan ouders en willen er doorgaans graag bij horen. (Bij de groep waar ze zelf bij willen horen) 

Als kind dat zelf wil dan blijft het voor mij simpel, kind gaat daar zelf over. Dat niet ok vinden vind ik net zoiets als mijn dochter, die zich altijd sterk als meisje profileerde, te stimuleren zich minder als een meisje te profileren. Waarom zou je dat doen? 

Philou schreef op 12-06-2023 om 09:07:

[..]

Als het niet uitmaakt, ga dan voor kaal.

Doe dat. 

Ik was niet voor stekeltjes hoor, au contraire.

Mijn dochter was wel een langharig stampertje btw, maar blijkbaar mag dát dan toch weer niet. 

Lollypopje schreef op 12-06-2023 om 08:51:

[..]

En toch ken ik heel veel mannen die kort haar bij mij echt super leuk vinden en dat zeggen ze niet enkel om aardig te zijn of om mij het bed in te lokken of iets dergelijks. Ze hebben gewoon smaak

Ga eens op je 50e met kort haar op een datingsite staan 🤣, je zou er feministisch van worden. Maar ja dat was ik toch al 😉

Commentaar op andermans-/ vrouws haar is van alle tijden. Op de foto van mijn kleuterschool zie ik veel vlechten met strikken en ook veel meisjes met erg kort haar jongens bijna allemaal bloempotmodel. Wat dat betreft is er nu meer keuze voor jongens en minder voor meisjes als ik het zo hoor. Dat gespray en gestyle bij jonge kinderen is echt nieuw, pfff..... 

Mijn dochter knipte zelf eens haar haar toen ze 4 was (heel 'creatief' zeg maar) en die foto gebruikt ze nog steeds als sticker in soc media. En ze heeft toen ook ruim 1,5 jaar in zo'n Spaanse jurk rondgelopen.

En natuurlijk ga je op de 30e niet in therapie alleen maar omdat je op je 4e geen stekeltjes mocht. Daar komt echt wel meer bij kijken, maar laten we die kinderen alsjeblieft leren zichzelf te worden en niet alles meteen aan gender of opmerkingen of pesten door anderen koppelen. Als je gepest wordt met je haar moet de pester worden aangepakt en niet degene met het haar. 

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 09:09:

[..]

Kinderen zijn toch vaak wat conservatiever nog dan ouders en willen er doorgaans graag bij horen. (Bij de groep waar ze zelf bij willen horen)

Als kind dat zelf wil dan blijft het voor mij simpel, kind gaat daar zelf over. Dat niet ok vinden vind ik net zoiets als mijn dochter, die zich altijd sterk als meisje profileerde, te stimuleren zich minder als een meisje te profileren. Waarom zou je dat doen?

Gewoon, omdat we a) nooit naar de kapper gaan (behalve die ene keer) en b) omdat ik stekeltjes gewoon niet wil. Echt hoor, zo ongeveer alle kinderen lopen in wat hun ouders willen, mijn kind toevallig niet, behalve die stekeltjes dan. Nou big deal. 

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 09:14

Philou schreef op 12-06-2023 om 09:00:

[..]

Als je alles kort en klein wil slaan, neem dan de volgende keer een verhakselaar schatje.
je doet het goed, lieverd, alleen kan het nóg beter.

Ik moest even hardop lachen 😁 

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 07:19:

Het zou niet in me opkomen, me überhaupt te mengen in dat wat mijn kinderen met hun eigen lijf willen. (Behalve dan onomkeerbare keuzes toen ze jong waren)
Hun lijf, hun keuzes. Beetje helpen hierbij hoogstens om die keuzes te maken. Maar spijt krijgen van die keuze vind ik ook geen enkel probleem.
Hier had dochter altijd lang haar, wilde trouwens ook nooit staartjes, speldjes of vlechtjes. Waarom zou dat erbij horen bij lang haar?

Waarom dat erbij hoort? Wat dacht je van luizen? En sport? 

Marie111 schreef op 12-06-2023 om 09:15:

[..]

Waarom dat erbij hoort? Wat dacht je van luizen? En sport?

Ja maar dat leren ze dan toch vanzelf bij de sportclub of van de ggd? Dat is echt gewoon praktisch, en wat anders dan ouders die speldjes en elastiekjes zo schattig vinden.

Ik moest bij ballet ook een knotje met een wit netje, als je al lang haar had, en anders speldjes. Niks aan overgehouden.

Marie111 schreef op 12-06-2023 om 09:15:

[..]

Waarom dat erbij hoort? Wat dacht je van luizen? En sport?

Oh nou, zou kunnen hoor, dat dat beter is bij luizen. Zelf lang luizenmoeder geweest en heb zoveel kinderen met los haar gezien, ook degene mét luizen. 
(vond trouwens om te pluizen de kinderen met ingewikkelde bouwwerken op hun hoofd het lastigste te doen. En dan proberen de mooie bouwwerken weer na te bootsen nadat haar gepluisd was, viel soms niet mee maar mén wat een werk) 
De sporten die mijn kinderen gedaan hebben (zoon had ook lang haar, los) konden blijkbaar ook met lang haar. Iig nooit commentaar op gehad.  

Mevrouw75 schreef op 12-06-2023 om 09:11:

[..]

Doe dat.

Ik was niet voor stekeltjes hoor, au contraire.

Mijn dochter was wel een langharig stampertje btw, maar blijkbaar mag dát dan toch weer niet.

Doe niet zo raar.. als het een kapsel is, prima. Vriend was ook niet blij met zijn stampertjes-look. Was hij naar de kapper gegaan, was die misschien ook met de tondeuse gedaan maar wel door een professional. Haar knippen (of scheren) en een model in je haar maken, dat is niet per definitie hetzelfde, toch?

En als we luizen als argument nemen dan valt er sowieso veel te zeggen voor kort haar.

Philou schreef op 12-06-2023 om 09:21:

[..]

Doe niet zo raar.. als het een kapsel is, prima. Vriend was ook niet blij met zijn stampertjes-look. Was hij naar de kapper gegaan, was die misschien ook met de tondeuse gedaan maar wel door een professional. Haar knippen (of scheren) en een model in je haar maken, dat is niet per definitie hetzelfde, toch?

Geen kapsel ook prima? 

Serieus hoor, ik snap het niet. Er wordt hier vanalles gezegd over therapie en zelfvertrouwen en gendernormen en weet ik het allemaal, maar blijkbaar moet er toch iets van een kapsel zijn. Terwijl, als het niet uitmaakt, maakt het gewoon niet uit. Kapsel, model of niet natuurlijk. 

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 09:27

staarten zijn ook niet voor iedereen weggelegd. Ik zelf ga de deur niet uit met mijn haar vast, ziet er niet uit. Maar tijdens werkzaamheden thuis heb ik het vast, anders is het onhandig of onhygiënisch. 
Dat is voor mij de enige reden dat iets zou moeten. Hygiëne of veiligheid. 

Denk dat je gewoon moet kijken wat bij het kind past, voor een deel mee moet gaan met wat het kind wil en je moet je zelf er ook prettig bij voelen als ouder. En daar zal echt wel een compromis over te sluiten zijn.

EmmaT schreef op 12-06-2023 om 09:11:

[..]

Ga eens op je 50e met kort haar op een datingsite staan 🤣, je zou er feministisch van worden. Maar ja dat was ik toch al 😉

Commentaar op andermans-/ vrouws haar is van alle tijden. Op de foto van mijn kleuterschool zie ik veel vlechten met strikken en ook veel meisjes met erg kort haar jongens bijna allemaal bloempotmodel. Wat dat betreft is er nu meer keuze voor jongens en minder voor meisjes als ik het zo hoor. Dat gespray en gestyle bij jonge kinderen is echt nieuw, pfff.....

Mijn dochter knipte zelf eens haar haar toen ze 4 was (heel 'creatief' zeg maar) en die foto gebruikt ze nog steeds als sticker in soc media. En ze heeft toen ook ruim 1,5 jaar in zo'n Spaanse jurk rondgelopen.

En natuurlijk ga je op de 30e niet in therapie alleen maar omdat je op je 4e geen stekeltjes mocht. Daar komt echt wel meer bij kijken, maar laten we die kinderen alsjeblieft leren zichzelf te worden en niet alles meteen aan gender of opmerkingen of pesten door anderen koppelen. Als je gepest wordt met je haar moet de pester worden aangepakt en niet degene met het haar.

Stekeltjes was op mijn lagere school echt heftig mode. Met zo’n heel dun vlechtje eronder in de nek. De halve klas had dat. Jongens en meisjes. 

Ik zie werkelijk niet een link tussen een kind eigen keuzes laten maken op gebied van kapsel/kleding etc. en het hanteren van regels/alles maar goed vinden

Mevrouw75 schreef op 12-06-2023 om 09:25:

[..]

Geen kapsel ook prima?

Serieus hoor, ik snap het niet. Er wordt hier vanalles gezegd over therapie en zelfvertrouwen en gendernormen en weet ik het allemaal, maar blijkbaar moet er toch iets van een kapsel zijn. Terwijl, als het niet uitmaakt, maakt het gewoon niet uit. Kapsel, model of niet natuurlijk.

Ik zeg niet dat het niet uitmaakt maar weer aangroeit. Nieuwe ronde nieuwe kansen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.