FruitMoeder
08-11-2024 om 14:34
Kleuter die alleen boodschappen doet
Ik ging met mijn dochter van 6 gisteren naar de supermarkt en wij kwamen een meisje uit haar klas tegen. Ze was daar helemaal alleen en ze had een heel mandje vol boodschappen en zelfs een klein lijstje met wat ze moest halen. Ze pinde ook zelf. Ik vond het best bizar om te zien. Mijn dochter zou dat op haar leeftijd echt niet kunnen, maar haar ging het goed af. Ze woonde gelukkig dichtbij de supermarkt, maar toch. Nu begin ik een beetje te twijfelen. Loopt dat meisje gewoon erg op de zaken vooruit of moet ik mijn dochter ook meer verantwoordelijkheid geven? Ik was zelf 11\12 toen ik alleen naar de winkel ging. Maar misschien is dat ook wel aan de late kant. Wat is de goede leeftijd om je kind boodschappen te laten doen?
Diyer
09-11-2024 om 13:19
En ik heb soms ook wel eens de indruk dat mensen vergeten dat kinderen niet een apart soort is. Kinderen zijn mensen, kleine mensen wel te verstaan, maar nietemin mensen. En waar mensen het vaak goed op doen, geldt net zo goed voor kinderen. Mensen vinden het belangrijk om een waarde te hebben. Het gevoel waardevol te zijn, er toe te doen en iets te betekenen is voor de meeste mensen belangrijk. En dat geldt net zo goed voor kinderen. Door kinderen te betrekken bij dingen waarmee ze zichzelf nuttig kunnen voelen en van belang zijn voor anderen, geeft ook waarde aan. Je moet een kind zeker niet overbelasten. Maar je hoeft een kind ook niet weg te houden van nuttig zijn. Als dat betekent dat je je kind elke dag uit school even naar oma laat gaan, om haar te helpen met het openen van die moeilijke dop van dat vieze drankje dat ze moet drinken van de dokter, dan is dat echt niet het einde van de wereld. Of als je kind elke dag even de pony bij de buren moet voeren na het eten, is dat echt geen probleem. Taakjes en verantwoordelijkheden zijn gewoon onderdeel van het leven en daar betrek je ze dan ook bij.
MamaE
09-11-2024 om 15:49
Ik vind verantwoordelijkheid zeker wel belangrijk om kinderen bij te brengen. Ook taakjes in het huishouden. Samenleven doe je samen, met en voor elkaar.
Dochter ging overigens vanaf een jaar of 5/6 wel zelfstandig naar de bakker hier in het dorp voor een brood of wat lekkers. Ook vanaf groep 3 zelfstandig naar school.
De supermarkt had ze op zich wel gekund als het dichterbij zou zijn. Op zich kan ze dat stuk wel fietsen, maar een zesjarige 10 km laten fietsen (5 heen en 5 terug) voor een paar dingen, vind ik ook weer niet nodig. Dat kost dan ook al gauw minstens een uur. Hier speelde corona ook nog een rol. Dat begon toen dochter bijna 5 was en toen werd je geacht om alleen te gaan en ook niet te vaak. Wij doen ook regelmatig boodschappen tijdens de trainingen van dochter.
Wat ook niet meehelpt is dat dochter erg klein is voor haar leeftijd en moeilijk bij de band komt. Thuis dekt ze bijvoorbeeld de tafel sinds ze fatsoenlijk bij kan en dat was later dan het moment dat ze die taak an sich uit kon voeren.
Vrijevlinder
09-11-2024 om 17:58
Diyer schreef op 09-11-2024 om 10:54:
Volgens mij was het uberhaupt veel normaler om kinderen veel zelf te laten doen en ook mee te laten helpen. Oppassen op je jongere broertje of zusje, boodschapjes halen, zelf naar school gaan, zelf naar je sport of muziekles gaan, zelf buiten spelen of naar vriendjes op de fiets en afspreken dat je voor tijd x binnen moest zijn, zelf je eigen boterhammen smeren, je ouders helpen bij het koken (ik moest vaak de aardappels schillen of de boontjes doppen), ik was ook chef was ophangen. Heel veel dingen deed je vanaf jonge leeftijd gewoon zelf en dat was vrij normaal.
Nog weer een generatie voor mij, hielp je als kind thuis in het bedrijf of was je gewoon echt een redelijke hulp in het huishouden, toen de gezinnen nog groter waren en er niet overal apparaten voor waren. Ik denk gemiddeld genomen echt dat we kinderen iets teveel in de luwte laten opgroeien van het normale leven en dat we kinderen daarmee een stukje gevoel van volwaardigheid ontnemen.
Herkenbaar. Ik ben er niet minder van geworden en het maakte wel dat ik erg zelfstandig werd. Het is niet voor niets dat een bepaalde generatie de achterbankgeneratie word genoemd.
Ik mis wel eens nuchterheid. Ik zal de laatste zijn die zijn dat vroeger alles beter was, maar een beetje nuchterheid zou niet verkeerd zijn.
Nicole123
09-11-2024 om 19:14
Diyer schreef op 09-11-2024 om 13:12:
Er wordt gewoon verwacht dat een middelbare scholier (vaak 11 jaar oud) deze zelfstandigheid aankan. Als je dan pas begint met het voor het eerst zelfstandig een boodschap laten doen, ben je wel rijkelijk laat. Daar begin je liever ruim op tijd mee in redelijk controleerbare omstandigheden en bouw je het inzicht van je kind langzaam op. Nog voordat hormonen het overnemen en roekeloosheid en peerpressure gebaseerd wordt op nul oefening en ervaring.
Mwah, dit vind ik weer een beetje overdreven. Als ze regelmatig eens mee gaan met boodschappen doen dan is het allemaal ook niet zo ingewikkeld, toch? Mijn zoon was zoals ik schreef 10 of 11 toen hij voor het eerst zelfstandig een boodschapje haalde. Dat ging gewoon in 1x goed, het is geen hogere wiskunde. Jaren oefenen was helemaal niet nodig. Het is echt geen ramp als TO met haar kind daar voorlopig niet aan begint. Oefenen in het verkeer is wel belangrijk vind ik en dat bouw je inderdaad op, maar ook daarbij maakt het wat mij betreft niet zo heel veel uit of je daarmee begint met 4, 6 of 8. Wat je inderdaad niet wil is je kind altijd over al naartoe brengen tot zijn 12e en dat hij dan opeens vanuit het niets 10 km naar school moet fietsen door een drukke stad. Maar dat is wel een extreem, het andere uiterste van de kleuters hier die shag of sterke drank moesten halen. Als je er ergens tussenin zit dan is er gewoon heel veel prima en hangt het maar net af van de situatie en het betreffende kind.
PhilDunphy
09-11-2024 om 19:28
Mijn 7 jarige gaat zelf naar de supermarkt op 700meter afstand.
Moet daarbij een paar wegen oversteken, waaronder een wat drukkere.
Mijn net 6 jarige mag het nog niet, maar zou het wel kunnen. Alleen vanwege die drukke weg zie ik het bij haar nog niet zitten.
Valeria
09-11-2024 om 19:46
Diyer schreef op 09-11-2024 om 13:12:
Er wordt gewoon verwacht dat een middelbare scholier (vaak 11 jaar oud) deze zelfstandigheid aankan. Als je dan pas begint met het voor het eerst zelfstandig een boodschap laten doen, ben je wel rijkelijk laat. Daar begin je liever ruim op tijd mee in redelijk controleerbare omstandigheden en bouw je het inzicht van je kind langzaam op. Nog voordat hormonen het overnemen en roekeloosheid en peerpressure gebaseerd wordt op nul oefening en ervaring.
Maar zijn er dan 11-jarigen die echt nog nooit een winkel van binnen hebben gezien?
Mee zijn geweest is voldoende. Dan hoef je echt niet op een bepaalde leeftijd zelf te hebben afgerekend om te weten hoe dat werkt. Zoiets groeit volgens mij vanzelf. Of zijn er mensen die hun kinderen bewust nooit een winkel mee in nemen? Zodra ze hier konden lopen liepen ze al mee door de winkel, dus ik kan me daar niets bij voorstellen.
Diyer
09-11-2024 om 20:03
Je hebt een kind toch niet opgesloten thuis? Natuurlijk ziet een kind een winkel als het met de ouders mee boodschappen gaat doen. Ik heb het over zelf leren dingen inschatten en keuzes maken. Dat zijn dingen die kinderen leren en als een kind jong begint met het opbouwen van die zelfstandigheid en het zelfvertrouwen dat daarbij hoort, dat een kind dan in de basis veel meer zelfvertrouwen heeft, in zichzelf gelooft, minder last van angsten. Dat heeft toch niks te maken met of je kind de binnenkant van een supermarkt heeft gezien? Dat gaat om dingen zelf doen, alleen leren doen, vertrouwen te hebben gekregen van jongs af aan. https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/zo-stimuleer-je-zelfstandigheid-bij-je-kinderen/
Miepjecody
10-11-2024 om 16:17
Nicole123 schreef op 09-11-2024 om 19:14:
[..]
Mwah, dit vind ik weer een beetje overdreven. Als ze regelmatig eens mee gaan met boodschappen doen dan is het allemaal ook niet zo ingewikkeld, toch? Mijn zoon was zoals ik schreef 10 of 11 toen hij voor het eerst zelfstandig een boodschapje haalde. Dat ging gewoon in 1x goed, het is geen hogere wiskunde. Jaren oefenen was helemaal niet nodig. Het is echt geen ramp als TO met haar kind daar voorlopig niet aan begint. Oefenen in het verkeer is wel belangrijk vind ik en dat bouw je inderdaad op, maar ook daarbij maakt het wat mij betreft niet zo heel veel uit of je daarmee begint met 4, 6 of 8. Wat je inderdaad niet wil is je kind altijd over al naartoe brengen tot zijn 12e en dat hij dan opeens vanuit het niets 10 km naar school moet fietsen door een drukke stad. Maar dat is wel een extreem, het andere uiterste van de kleuters hier die shag of sterke drank moesten halen. Als je er ergens tussenin zit dan is er gewoon heel veel prima en hangt het maar net af van de situatie en het betreffende kind.
10 of 11 is bizar laat, vind ik.
Ze spelen dan toch ook al lang zonder toezicht? En gewoon met je speelmaatje een keer chips oid gehaald?
Valeria
10-11-2024 om 16:32
Diyer schreef op 09-11-2024 om 20:03:
Je hebt een kind toch niet opgesloten thuis? Natuurlijk ziet een kind een winkel als het met de ouders mee boodschappen gaat doen. Ik heb het over zelf leren dingen inschatten en keuzes maken. Dat zijn dingen die kinderen leren en als een kind jong begint met het opbouwen van die zelfstandigheid en het zelfvertrouwen dat daarbij hoort, dat een kind dan in de basis veel meer zelfvertrouwen heeft, in zichzelf gelooft, minder last van angsten. Dat heeft toch niks te maken met of je kind de binnenkant van een supermarkt heeft gezien? Dat gaat om dingen zelf doen, alleen leren doen, vertrouwen te hebben gekregen van jongs af aan. https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/zo-stimuleer-je-zelfstandigheid-bij-je-kinderen/
Ja, dat gaat op voor bijvoorbeeld het verkeer, maar toch niet voor iets simpels als een supermarkt? Als je daar nooit zelf een pasje voor de pinautomaat hebt gehouden maar wel altijd hebt gekeken hoe dat gedaan werd, ben je echt niet verdoemd of zo. Of angstig of zonder zelfvertrouwen?
Als ze er zelf voordeel van hebben kunnen ze het allemaal hoor. Misschien hebben ze dan wel andere dingen alleen gedaan dat dit.
rionyriony
10-11-2024 om 17:38
Off topic een beetje misschien maar dit is het overheerlijke compacte zelf te snijden Zeeuws Tarwe.
Zo lekker met boter. Stevige hap.
Zeeuws Tarwe is iets anders dan gewoon volkoren. Het is een ander soort meel.
Nicole123
10-11-2024 om 18:05
Miepjecody schreef op 10-11-2024 om 16:17:
[..]
10 of 11 is bizar laat, vind ik.
Ze spelen dan toch ook al lang zonder toezicht? En gewoon met je speelmaatje een keer chips oid gehaald?
Nou en? Wat gaat er mis als ze dan al wel zelfstandig spelen, maar zelf een boodschap doen komt er niet van of willen ze nog niet? Het is geen lezen, rekenen of zwemmen hè, wat je jarenlang in vele stapjes moet oefenen.
Diyer
10-11-2024 om 18:12
Nicole123 schreef op 10-11-2024 om 18:05:
[..]
Nou en? Wat gaat er mis als ze dan al wel zelfstandig spelen, maar zelf een boodschap doen komt er niet van of willen ze nog niet? Het is geen lezen, rekenen of zwemmen hè, wat je jarenlang in vele stapjes moet oefenen.
Het hoeft natuurlijk niet in boodschappen te zitten. Het kan in vanalles zitten wat ze zelfstandig mogen doen en verantwoordelijkheid voor mogen nemen. Als je in een Mongoolse yurt woont, is het misschien het ophalen vd geiten van stuk land x en daarna melken van de makkelijke geit en de emmer met melk weer naar de yurt dragen.
Maar aangezien we in (drukbevolkt) Nederland wonen, is het handig om de dingen te kunnen en mogen doen die veel gedaan worden in Nederland. Met het openbaar vervoer bijv. of zelf fietsen, zelf iets regelen, naar de buren om eieren te lenen.
Een supermarkt is ook meer dan alleen een pak melk halen. Het kan zijn dat de melk op is. Of dat er iets anders gehaald moet worden, waarbij je kind misschien iemand moet aanspreken. Het gaat om het stukje verkeersinzicht naar de winkel toe, je snapt zelf toch ook wel dat er vele lessen in het leven besloten liggen. Het gaat om zelfredzaam zijn, problemen oplossen, 5 sinaasappels kopen (dus dan moet je tellen), mensen om hulp durven vragen, onthouden wat je taakje was, etc.
Nicole123
10-11-2024 om 19:09
Diyer schreef op 10-11-2024 om 18:12:
[..]
Het hoeft natuurlijk niet in boodschappen te zitten. Het kan in vanalles zitten wat ze zelfstandig mogen doen en verantwoordelijkheid voor mogen nemen.
Dat bedoel ik dus.
Miepjecody
10-11-2024 om 21:32
Nicole123 schreef op 10-11-2024 om 18:05:
[..]
Maar je bent voor je 10 of 11 bent, weleens ergens met een vriendje ( zwembad, sport oid) dat je daarna effe wat in de winkel haalt?