FruitMoeder
08-11-2024 om 14:34
Kleuter die alleen boodschappen doet
Ik ging met mijn dochter van 6 gisteren naar de supermarkt en wij kwamen een meisje uit haar klas tegen. Ze was daar helemaal alleen en ze had een heel mandje vol boodschappen en zelfs een klein lijstje met wat ze moest halen. Ze pinde ook zelf. Ik vond het best bizar om te zien. Mijn dochter zou dat op haar leeftijd echt niet kunnen, maar haar ging het goed af. Ze woonde gelukkig dichtbij de supermarkt, maar toch. Nu begin ik een beetje te twijfelen. Loopt dat meisje gewoon erg op de zaken vooruit of moet ik mijn dochter ook meer verantwoordelijkheid geven? Ik was zelf 11\12 toen ik alleen naar de winkel ging. Maar misschien is dat ook wel aan de late kant. Wat is de goede leeftijd om je kind boodschappen te laten doen?
Valeria
10-11-2024 om 21:51
Miepjecody schreef op 10-11-2024 om 21:32:
[..]
Maar je bent voor je 10 of 11 bent, weleens ergens met een vriendje ( zwembad, sport oid) dat je daarna effe wat in de winkel haalt?
Hier niet, want nooit geld bij zich, maar wel bv zelf even.iets halen in de kantine met ons geld.
Mevrouw75
10-11-2024 om 21:59
[..]
Maar je bent voor je 10 of 11 bent, weleens ergens met een vriendje ( zwembad, sport oid) dat je daarna effe wat in de winkel haalt?
Nou ja, onze 10jarige is zo braaf, die denkt er niet eens aan om na sport nog effe wat in de winkel te halen.
Ze wil wel graag shoppen als activiteit en dat kan in dit winkelcentrumpje prima, dan gaat ze haar zakgeld uitgeven in de HEMA. Ik wil niet dat ze gaat hangen daar, en de uitleg daarover snapte ze prima, maar lekker kijken en rekenen of je van je geld een nieuwe mok en/of plakbandhouder of de zoveelste pen kan kopen is prima.
Happyapple
11-11-2024 om 06:27
Onze kinderen van 6 en 8 helpen geregeld in de supermarkt bij het afrekenen. Het is alleen net te ver en geen hele fijne weg om ze al helemaal alleen te laten gaan.
rionyriony
11-11-2024 om 07:39
Diyer schreef op 10-11-2024 om 18:06:
Erg off topic en pagina vullend
Ik raad dat je het tegen mij hebt maar het zien van die korst van het brood in combinatie met de herinnering aan de dagelijkse taak van boodschappen doen als klein kind (elke dag onderweg van school naar huis ging ik - graag - langs de bakker) maakte herinneringen bij me los.
Maar sommige anderen hebben deze herinneringen niet dus er zal een verschil zijn in interesse.
Wat meer ontopic: er zijn wat verschillen tussen het leven van kinderen toen en nu: de afwezigheid van kleingeld in het dagelijkse leven van ouders is wel van bepalend belang. Die centjes met hun betoverende waarde zijn er niet meer, maar eerder iets vaags op de bank.
Het verkeer, ach ja. Er waren wel twee winkels in de buurt maar daar moest je voor oversteken. En om überhaupt naar school te gaan en terug te komen moest je diverse malen een behoorlijk drukke weg oversteken met twee vluchtheuvels en zonder verkeerslichten. Dat ging gewoon goed want op school leerde je dat ook vrij snel.
Er was een speelgoedwinkel aan de kant waar je stond en ook een aan de overkant dus vond je het niet erg om te wachten daar. Ook veel interessante automatieken daarnaast waar je de inhoud kon bekijken van de vakjes en kon schuilen tegen het weer.
De kinderen tegenwoordig zullen veel gewonnen hebben met deze tijd - meer opvoedkundige inzichten en zo - maar het leven zelf was toen leuker.
O ja en of mijn ouders zelf te lui waren of dat het opvoedkundig was bedoeld? Geen van beiden: iedereen had een passend taakje want anders zou het ongemakkelijk worden om een groot gezin te runnen. Mijn zus moest vaak afdrogen en ik vond dat dan niks aan. Maar dan kletste ze met mijn moeder over van alles waar er anders geen tijd voor was.
Nicole123
11-11-2024 om 09:57
[..]
Mijn oudste deed dat nooit nee, moet dat dan? Vanaf zijn 11e ging hij wel heel af en toe met een wat ouder vriendje statiegeldflessen zoeken en dan inleveren en er wat lekkers van kopen, maar voor die tijd had hij helemaal geen behoefte aan effe wat in de winkel halen. Wij zijn zelf ook niet gewend dat je overal maar wat moet eten en drinken. Dat doen we gewoon thuis en als we een langer uitstapje maken nemen we meestal zelf eten en drinken mee. Naar sport of school of vriendjes nemen/namen onze kinderen ook nooit geld mee. Dat doet mijn zoon pas vanaf de middelbare school. Dat hij daar niet al jaren mee geoefend heeft is geen enkel probleem, hij redt zich nu prima en koopt af en toe eens wat in de kantine of in de winkels daar om de hoek. Want zo moeilijk is het niet, ook niet als je 12 bent en er nog weinig mee geoefend hebt.
Mijn middelste heeft een vriendinnetje dat naast een winkelcentrum woont en zij loopt daar wel met dat vriendinnetje al sinds haar 8e rond. Ook prima. Ik vind dat overigens niet hetzelfde als zelfstandig een boodschap doen, want hun karakters kennende doet het vriendinnetje het woord bij de kassa en staat mijn dochter ernaast. Daar leert ze niet heel veel meer van dan als ze met een oudere broer of zus of een ouder naar diezelfde winkel gaat.
Valeria
13-11-2024 om 07:33
Nicole123 schreef op 11-11-2024 om 09:57:
[..]
Mijn oudste deed dat nooit nee, moet dat dan? Vanaf zijn 11e ging hij wel heel af en toe met een wat ouder vriendje statiegeldflessen zoeken en dan inleveren en er wat lekkers van kopen, maar voor die tijd had hij helemaal geen behoefte aan effe wat in de winkel halen. Wij zijn zelf ook niet gewend dat je overal maar wat moet eten en drinken. Dat doen we gewoon thuis en als we een langer uitstapje maken nemen we meestal zelf eten en drinken mee.
Ja, hier ook. Als je gewoon een sultana mee hebt, heb je geen behoefte om je zakgeld uit te geven in een supermarkt. Ze hielden hier echt niet van geld uitgeven. Ze namen (en nemen) eten van huis mee. Eenmaal thuis kunnen ze ook weer gratis eten.
De kinderen die ik wel de supermarkt uit zie komen met eten of die ik in een speeltuintje zie, zijn ook geen types waar ze mee bevriend zijn.
Mevrouw75
13-11-2024 om 07:52
Valeria schreef op 13-11-2024 om 07:33:
[..]
Ja, hier ook. Als je gewoon een sultana mee hebt, heb je geen behoefte om je zakgeld uit te geven in een supermarkt. Ze hielden hier echt niet van geld uitgeven. Ze namen (en nemen) eten van huis mee. Eenmaal thuis kunnen ze ook weer gratis eten.
De kinderen die ik wel de supermarkt uit zie komen met eten of die ik in een speeltuintje zie, zijn ook geen types waar ze mee bevriend zijn.
Nou ja, zo zwart-wit is het ook weer niet. Alsof een kind dat zonder mama een zakje snoep mag kopen tuig van de richel is.
Miepjecody
13-11-2024 om 07:56
Mevrouw75 schreef op 13-11-2024 om 07:52:
[..]
Nou ja, zo zwart-wit is het ook weer niet. Alsof een kind dat zonder mama een zakje snoep mag kopen tuig van de richel is.
Nou dit, alsof het " bepaalde tyoes" zijn , echt hilarisch.
Annaniem2023
13-11-2024 om 09:03
[..]
Ja, dat zijn zeker de toekomstige criminelen! Lekker oordelend ben je over kinderen die in een supermarkt komen.
FruitMoeder
13-11-2024 om 17:04
Ok, ik zie dus dat het niet zo vreemd is als ik eerst dacht. Als ik naar mijn dochter kijkt zie ik nog hoe jong ze zich gedraagt en daarom ben ik wat skeptisch over kinderen van haar leeftijd die alleen boodschappen doen. Naar mijn beleving was vroeger ook alles een stuk dichterbij en veiliger. Maar misschien is dat mijn eigen angst wel voor de hedendaagse tijd.
FruitMoeder
13-11-2024 om 17:05
[..]
Maakt het ook uit welke supermarkt? In een Lidl lopen andere mensen dan de AH.
Due-scimmie
13-11-2024 om 17:27
FruitMoeder schreef op 13-11-2024 om 17:05:
[..]
Hier niet hoor. Maar ligt ook vast aan waar de supermarkt ligt.
Diyer
13-11-2024 om 20:19
FruitMoeder schreef op 13-11-2024 om 17:05:
[..]
Vind dat best een beetje vreemd. Ik kan me voorstellen dat er (misschien of mogelijk) andere mensen in een bepaalde supermarkt winkelen. Afhankelijk in wat voor wijk een supermarkt zit, komt er mogelijk ander publiek op af. Maar dan beoordeel je de supermarkt en gehele omgeving als zijnde niet veilig. Niet op basis van het merkje supermarkt.
Het is logisch als je een winkel in een onveilige wijk (of dat nu komt door verkeer of door junks of agressieve hangjeugd) vindt staan, dat je dan andere keuzes maakt dan wanneer het een rustige wijk is. Maar than again, gevaar voorkom je nooit. Mijn super staat in een hele veilige wijk dat alle boxjes aftikt en toch is daar 5 jaar geleden op klaarlichte dag een gewapende overval gepleegd. Niemand zou je dat hebben kunnen voorspellen.
Kortom, laat angsten niet het wereldbeeld van je kind bepalen. Gebruik vooral gezond verstand.
FruitMoeder
14-11-2024 om 08:53
Diyer schreef op 13-11-2024 om 20:19:
[..]
Vind dat best een beetje vreemd. Ik kan me voorstellen dat er (misschien of mogelijk) andere mensen in een bepaalde supermarkt winkelen. Afhankelijk in wat voor wijk een supermarkt zit, komt er mogelijk ander publiek op af. Maar dan beoordeel je de supermarkt en gehele omgeving als zijnde niet veilig. Niet op basis van het merkje supermarkt.
Het is logisch als je een winkel in een onveilige wijk (of dat nu komt door verkeer of door junks of agressieve hangjeugd) vindt staan, dat je dan andere keuzes maakt dan wanneer het een rustige wijk is. Maar than again, gevaar voorkom je nooit. Mijn super staat in een hele veilige wijk dat alle boxjes aftikt en toch is daar 5 jaar geleden op klaarlichte dag een gewapende overval gepleegd. Niemand zou je dat hebben kunnen voorspellen.Kortom, laat angsten niet het wereldbeeld van je kind bepalen. Gebruik vooral gezond verstand.
Het was een sarcastische vraag. Ik vind de prijsverschillen bij de meeste supermarkten heel erg meevallen dus het gaat meer om welke supermarkt er in de buurt is.