Cato45
09-01-2024 om 17:47
Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee
Mijn zoon gaat deze week met zijn klas schaatsen op een buitenbaan in de buurt. Toen ik hem dit vertelde, werd hij boos en verdrietig. Hij wil perse niet mee, ook niet om op het ijs te spelen, ook niet met een slee of iets anders. Hij kan niet schaatsen en vindt er ook niks aan.
Afgelopen weekend hebben we met hem een heel gesprek gehad over sport. Hij zit op tennis, maar wil daar vanaf. Elke les is inmiddels een drama. Maar: hij wil op geen enkele andere sport (gym op school en buitenspelen etc. zijn overigens geen probleem). Zijn overtuiging is dat hij geen talent heeft voor sport. Hij wil ook geen andere activiteit. Wij hebben gezegd dat we op zoek willen naar een hobby, dat dit geen sport hoeft te zijn, maar dat we wel vinden dat hij een bezigheid moet hebben die hij leuk vindt. En dat we daar met hem naar op zoek willen gaan en dat hij daarin dingen kan uitproberen. We hebben dit gesprek nog niet op een goede manier af kunnen ronden, omdat zoon nu heeft aangegeven dat hij het vervelend vindt dat hij 'geen goed kind' is, met andere woorden hij ziet een hobby als iets wat hij zou doen om ons blij te maken. Hij was daar echt verdrietig over. We hebben daarom het onderwerp even laten rusten.
Nu dus het idee om met de klas te gaan schaatsen. Eerdere pogingen om te schaatsen zijn mislukt, hij heeft er niks mee en kan niet rechtop blijven staan. Ook achter een rekje lukt het niet. Als hij mee moet, wil hij 'aan de kant blijven zitten', maar daar schaamt hij zich ook voor.
Wat zouden jullie doen? Hem gewoon mee laten gaan (zonder schaatsen, met bijvoorbeeld een slee)? Ik neig hiernaar, in combinatie met een seintje naar de juf dat ze hem een beetje zijn eigen gang moet laten gaan. Er zijn vast ook andere kinderen die niet kunnen of willen schaatsen, misschien is het dus best gezellig ook zonder schaatsen. Of zouden jullie, gelet op het gesprek van het weekend, overwegen om zoon een dagje thuis te laten?
Cato45
11-01-2024 om 18:31
Malibu2 schreef op 11-01-2024 om 18:15:
Mooie oplossing!
Los van sport, is er niet een debatteerclubje voor jonge kinderen in je omgeving? Dat zou volgens mij ook wel bij je zoon passen
Haha! Dat zou zeker bij hem passen. Hij is lid van de leerlingenraad op school. Had voor zijn eerste vergadering een vraag bedacht over vetorecht. Heerlijk!
Malibu2
11-01-2024 om 19:50
Cato45 schreef op 11-01-2024 om 18:31:
[..]
Haha! Dat zou zeker bij hem passen. Hij is lid van de leerlingenraad op school. Had voor zijn eerste vergadering een vraag bedacht over vetorecht. Heerlijk!
Leuk!
Kyana
13-01-2024 om 17:45
Klinkt als een prima oplossing. Ik zou mijn kinderen ook mee laten gaan maar niet dwingen om mee te doen aan de activiteit als ze dat echt niet durven/willen. Ik zou ze daarvoor ook niet ziek melden (want ze zijn niet ziek.)
Ik werk ook fulltime en ik kan ook niet constant vrije dagen opnemen. Natuurlijk als er echt iets is dan neem ik vrij maar niet omdat ze geen zin hebben in een activiteit. Dan gaan ze gewoon mee en dan kunnen ze altijd nog kijken of ze wel/niet mee doen.
VanLotje
17-01-2024 om 13:33
wil wel dit even zeggen: er moet altijd heel veel begrip zijn voor kinderen die moeilijk meekomen met leren en daar onzeker van worden.
Voor kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben wat betreft sport of minder goed zijn met hun motoriek is men vaak een stuk harder.
MamaE
17-01-2024 om 13:41
VanLotje schreef op 17-01-2024 om 13:33:
wil wel dit even zeggen: er moet altijd heel veel begrip zijn voor kinderen die moeilijk meekomen met leren en daar onzeker van worden.
Voor kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben wat betreft sport of minder goed zijn met hun motoriek is men vaak een stuk harder.
Begrip hebben voor de gevoelens van een kind kan altijd. Maar zowel de gymles als taal/rekenen zijn verplicht om aan deel te nemen voor alle kinderen.
En dat kun je kinderen ook uitleggen; de een is goed in sport, de ander in rekenen en weer een ander juist in zaakvakken, verbanden leggen etc.
En dat dat helemaal niet erg is dat ieder zo zijn talenten heeft, want we hebben elkaar allemaal nodig in het leven. Ergens goed in zijn of niet zegt niks over hoe waardevol iemand is. Iedereen heeft goede en slechte eigenschappen, talenten en beperkingen. Dat maakt ons allemaal mens en laten we elkaar vooral niet afschrijven op onze zwakke punten maar kijken naar waar een ander met zijn sterke punten iets kan toevoegen.
EmmaT
17-01-2024 om 14:48
MamaE schreef op 17-01-2024 om 13:41:
[..]
Begrip hebben voor de gevoelens van een kind kan altijd. Maar zowel de gymles als taal/rekenen zijn verplicht om aan deel te nemen voor alle kinderen.
En dat kun je kinderen ook uitleggen; de een is goed in sport, de ander in rekenen en weer een ander juist in zaakvakken, verbanden leggen etc.
En dat dat helemaal niet erg is dat ieder zo zijn talenten heeft, want we hebben elkaar allemaal nodig in het leven. Ergens goed in zijn of niet zegt niks over hoe waardevol iemand is. Iedereen heeft goede en slechte eigenschappen, talenten en beperkingen. Dat maakt ons allemaal mens en laten we elkaar vooral niet afschrijven op onze zwakke punten maar kijken naar waar een ander met zijn sterke punten iets kan toevoegen.
Dat klinkt allemaal heel mooi natuurlijk, maar iemand die niet goed genoeg kan lezen of rekenen heeft toch echt een hele andere startpositie dan iemand die dat wel kan. Dat vind ik dus het grote verschil met een middagje schaatsen.
Temet
17-01-2024 om 14:51
Keerzijde daarvan is dan wel weer dat er voor kinderen die moeite hebben met bv lezen er de nodige aanpassingen mogelijk zijn, kinderen die slecht zijn in gym hebben iha gewoon pech. Niks aangepast lesprogramma oid.
MamaE
17-01-2024 om 14:59
Dat klopt, niet goed kunnen lezen/schrijven/rekenen is wel een probleem met functioneren in het volwassen leven en de samenleving. Niet goed kunnen sporten is dat niet.
Neemt niet weg dat je op school soms ook dingen moet doen die je niet leuk of moeilijk vindt. Voor de een is dat rekenen of spelling, voor de ander gym.
Ik vind het wel een waardevolle les om kinderen mee te geven een ander niet af te rekenen op datgene waar die niet goed in is, maar juist te kijken naar waar die wel goed in is en dat ergens wel/niet goed in zijn geen waardeoordeel is over jou als persoon.
troelahoep
17-01-2024 om 14:59
Temet schreef op 17-01-2024 om 14:51:
Keerzijde daarvan is dan wel weer dat er voor kinderen die moeite hebben met bv lezen er de nodige aanpassingen mogelijk zijn, kinderen die slecht zijn in gym hebben iha gewoon pech. Niks aangepast lesprogramma oid.
Er worden bij gym ook minder eisen gesteld. Je kunt niet blijven zitten op gym bijvoorbeeld en als je er echt niks van bakt heeft dat niet heel veel gevolgen. Meedoen is belangrijker.
Over schaatsen gesproken, ik sprak laatst nog iemand op een basisschool waar ook geschaatst ging worden met de hele klas en heb deze discussie voorgelegd. Een middag schaatsen was op die basisschool echt wel in plaats van gym, maakt gewoon deel uit van het lesprogramma.
Vrijevlinder
17-01-2024 om 15:33
Cato45 schreef op 11-01-2024 om 14:54:
Update:
Zoon is meegeweest, zonder schaatsen. Hij heeft met een vriendje dat ook niet schaatst (“mam, hij haat schaatsen ook!”) de rest staan aanmoedigen en dat vond hij heel leuk.
Toen ik hem ophaalde, zei hij: “nog even over dat sporten, ik ga wel iets doen, maar niet iets wat jij hebt genoemd. Ik ga erover nadenken.” Toen ik vroeg of ik af en toe dan wel met een idee mocht komen, zei hij: “ja, maar dan moet je niet in dezelfde zin het woord ‘moeten’ gebruiken.” Daar hebben we nu dus een deal over.
Heel mooi opgelost.
Je kan veel van je zoon leren. Hij geeft aan dat hij iets gaat doen, en er over nadenkt, dan geef jij gelijk aan of je dan wel met een idee mag komen. Dat vind ik dan weer niet handig. Want hij geeft aan dat hij iets gaat doen, en jij wil dan weer met ideeën komen. Geef hem de rust en de ruimte om dingen zelf te bedenken. Ik zou op je zoon vertrouwen dat hij zelf met iets komt. Ik denk dat je hem te veel bedisselt met dingen, ook dat zinnetje over 'moeten' is veelzeggend.
Gingergirl
17-01-2024 om 15:58
troelahoep schreef op 17-01-2024 om 14:59:
[..]
Er worden bij gym ook minder eisen gesteld. Je kunt niet blijven zitten op gym bijvoorbeeld en als je er echt niks van bakt heeft dat niet heel veel gevolgen. Meedoen is belangrijker.
Over schaatsen gesproken, ik sprak laatst nog iemand op een basisschool waar ook geschaatst ging worden met de hele klas en heb deze discussie voorgelegd. Een middag schaatsen was op die basisschool echt wel in plaats van gym, maakt gewoon deel uit van het lesprogramma.
Als het i.p.v. een gewone gymles is en dan kun je dat inderdaad zo stellen dat het een onderdeel is van het lesprogramma. Je houdt dan je gymles op het ijs. Dan heeft de school overigens ook wel de verplichting om er voor te zorgen dat de leerlingen ook allemaal mee kunnen doen aan die les. En niet dat ( zoals bij ons) bijna niemand mee kan doen aan de schaatsles omdat ze geen schaatsen hebben en je naar een plek gaat waar dat ook niet te huur is, en het merendeel zichzelf maar bezig moet zien te houden. Dat is geen les. Hier heeft de school ook aangegeven dat het geen handige actie van de betreffende leerkracht was, school was verder ook niet op de hoogte. Als ze hier een keer zouden gaan schaatsen op een schaatsbaan heb ik daar ook geen enkel probleem mee.
Mevrouw75
17-01-2024 om 16:14
VanLotje schreef op 17-01-2024 om 13:33:
wil wel dit even zeggen: er moet altijd heel veel begrip zijn voor kinderen die moeilijk meekomen met leren en daar onzeker van worden.
Voor kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben wat betreft sport of minder goed zijn met hun motoriek is men vaak een stuk harder.
Als je de opmerkingen las op posts van ouders/docenten van kinderen die moeite hebben met lezen of rekenen en dat toch ook gewoon moeten doen en dat dat blijkbaar opeens héél anders was, concludeer ik eigenlijk het tegenovergestelde.
Mevrouw75
17-01-2024 om 16:16
Temet schreef op 17-01-2024 om 14:51:
Keerzijde daarvan is dan wel weer dat er voor kinderen die moeite hebben met bv lezen er de nodige aanpassingen mogelijk zijn, kinderen die slecht zijn in gym hebben iha gewoon pech. Niks aangepast lesprogramma oid.
Kinderen met een bewezen afwijking (of het nou dyslexie of een dwarslaesie is) krijgen allemaal een aanpassing. Kinderen met dyscalculie dan weer niet.
mals je gewoon slecht bent in Frans moet je wel gewoon Frans doen. Of slecht in rekenen of wiskunde. Moet je gewoon wiskunde volgen.
kenfan
18-01-2024 om 14:26
Temet schreef op 17-01-2024 om 14:51:
Keerzijde daarvan is dan wel weer dat er voor kinderen die moeite hebben met bv lezen er de nodige aanpassingen mogelijk zijn, kinderen die slecht zijn in gym hebben iha gewoon pech. Niks aangepast lesprogramma oid.
Een goede gymleraar - dus niet het type eikel dat zelfs vandaag de dag nog de gymcoryfeeen van de klas door laat kiezen tot de laatste kneus overblijft (moi lang geleden) - zou binnen de les voldoende moeten kunnen differentieren.
Mevrouw 75 schreef: ¨als je gewoon slecht bent in Frans moet je wel gewoon Frans doen. Of slecht in rekenen of wiskunde. Moet je gewoon wiskunde volgen.¨
Met dat verschil dat het Nederlandse schoolsysteem al vroeg de kinderen op cognitieve capaciteiten selecteert (of dat nou goed of slecht is, wil ik vanaf wezen) In principe krijgen de leerlingen die lessen op hun eigen niveau. In tegenstelling tot bewegingsonderwijs dat op alle scholen hetzelfde is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.