Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


Temet schreef op 10-01-2024 om 14:56:

Die juf weet nog niet wat zij zichzelf op de hals haalt, denk ik dan. Ik vind ook dat ze er nogal makkelijk vanuit gaat dat iedereen wel over schaatsen kan beschikken. Maar goed, ze komt er nog wel achter dat het zo niet werkt.
Ik zou zoon inderdaad gewoon sturen zonder schaatsen met de mededeling dat hij geen schaatsen heeft en dat je ze ook niet ergens kon lenen. Was ik de juf, dan duwde ik hem een bezem in de handen met het verzoek de ijsvloer te vegen. Dan is hij evengoed bezig en doet hij nog nuttig werk ook. Win win, zou ik denken.

Doe even normaal zeg, in zo'n geval kan kind absoluut beter thuis blijven in mijn ogen.

Je mag geen smoesjes verzinnen, maar een kind zonder schaatsen naar school sturen wordt niet moeilijk over gedaan? Ik weet niet wat erger is..

Mevrouw75 schreef op 10-01-2024 om 15:04:

[..]

Aan de andere kant: dat argument met rekenen. Of kinderen met dyslexie. Die vinden het ook niet leuk en gênant dat ze in de klas keer op keer afgaan.

Buiten school hoeft hij heus niet te schaatsen of welke sport dan ook. Maar jij zult hem wel aan zijn verstand moeten brengen dat iedereen wel eens (vaker dan eens) iets moet doen dat je niet ligt en dat je dat zelf niet gênant moet vinden. En daar gaan heus heel veel kinderen om huilen, ook om dat dagelijks rekenen bv. Of presentaties, nog zoiets.

Een leerkracht moet dat afgaan in de klas ook zeker zien te voorkomen. En verder vind ik een middagje schaatsen van een andere orde dan rekenen of lezen. Natuurlijk moet iedereen dat, ook met dyslexie. 

Decibel88 schreef op 10-01-2024 om 15:29:

[..]

Doe even normaal zeg, in zo'n geval kan kind absoluut beter thuis blijven in mijn ogen.

Je mag geen smoesjes verzinnen, maar een kind zonder schaatsen naar school sturen wordt niet moeilijk over gedaan? Ik weet niet wat erger is..

Doe zelf even normaal.

Uit de tijd dat mijn kinderen nog op het basisonderwijs zaten herinner ik me diverse keren dat er geschaatst werd met de klas. Dan waren er altijd wel kinderen zonder schaatsen of kinderen die er na 5 minuten al helemaal klaar mee waren. Die gingen dan andere dingen doen op het ijs. Zoals bijvoorbeeld anderen overeind houden/helpen of -inderdaad- vegen. 

En weet je wat: eigenlijk vermaakte iedereen zich altijd wel prima zo

Temet schreef op 10-01-2024 om 14:56:

Die juf weet nog niet wat zij zichzelf op de hals haalt, denk ik dan. Ik vind ook dat ze er nogal makkelijk vanuit gaat dat iedereen wel over schaatsen kan beschikken. Maar goed, ze komt er nog wel achter dat het zo niet werkt.
Ik zou zoon inderdaad gewoon sturen zonder schaatsen met de mededeling dat hij geen schaatsen heeft en dat je ze ook niet ergens kon lenen. Was ik de juf, dan duwde ik hem een bezem in de handen met het verzoek de ijsvloer te vegen. Dan is hij evengoed bezig en doet hij nog nuttig werk ook. Win win, zou ik denken.

Welnee, die juf gaat er gewoon vanuit dat er heus wel iemand geen schaatsen heeft. Die aansporing dat je dan maar bij de buren gaat lenen is gewoon om zoveel mogelijk kinderen met schaatsen richting dat ijs te krijgen. 

Decibel88 schreef op 10-01-2024 om 15:29:

[..]

Doe even normaal zeg, in zo'n geval kan kind absoluut beter thuis blijven in mijn ogen.

Je mag geen smoesjes verzinnen, maar een kind zonder schaatsen naar school sturen wordt niet moeilijk over gedaan? Ik weet niet wat erger is..

Met smoesjes leef je je kind voor dat je mag liegen als het jou uitkomt. En je leert je kind niet om te gaan met situaties die het minder leuk vindt. 

Kind zonder schaatsen naar school sturen is ook een boodschap naar de school: zij gaan er blijkbaar vanuit dat iedereen wel even op het laatste moment schaatsen regelt 'want het is zo leuk'. Niet iedereen vindt het leuk en regelt het zo makkelijk allemaal. Je zult maar gewoon aan het werk zijn doordeweeks. 

troelahoep schreef op 10-01-2024 om 15:44:

[..]

Met smoesjes leef je je kind voor dat je mag liegen als het jou uitkomt. En je leert je kind niet om te gaan met situaties die het minder leuk vindt.

Kind zonder schaatsen naar school sturen is ook een boodschap naar de school: zij gaan er blijkbaar vanuit dat iedereen wel even op het laatste moment schaatsen regelt 'want het is zo leuk'. Niet iedereen vindt het leuk en regelt het zo makkelijk allemaal. Je zult maar gewoon aan het werk zijn doordeweeks.

Ik weet niet of ik dat als boodschap nou zo kan waarderen. School is leuk en nuttig, maar wel op mijn voorwaarden!

Gelukkig gaat het morgen al dooien en dan doen we allemaal weer gewoon

MamaE schreef op 10-01-2024 om 14:26:

Ik zou niet voor smoesjes gaan. Ik zou overigens ook niet heel veel moeite doen om schaatsen te regelen. Ik ga dat soort dingen sowieso niet kopen voor één keer en als bijvoorbeeld mijn zus nog schaatsen heeft van haar kinderen die mijn dochter zouden passen, dan ga ik echt niet 100 km rijden om die dingen op te halen.

Dus kind zou hier gewoon gaan en dan maar zien hoe het zich vermaakt. Of niet.
Het is in mijn ogen wel degelijk onderdeel van het schoolprogramma; het is immers onder schooltijd en hoe de schooltijd wordt ingevuld is aan de school zelf met inachtneming van de wettelijke eisen, niet aan alle individuele ouders.

Als een kind echt letterlijk ziek wordt tot overgeven en niet meer slapen aan toe, dan zou ik daar op school wel het gesprek over aangaan. Want dan heb je waarschijnlijk wel een groter prnietobleem dan simpelweg iets ' leuk' vinden.

Maar goed, mijn kind vindt dit soort initiatieven van school hartstikke leuk altijd en ze heeft buiten school om al heel veel dingen gemoeten die nog veel vervelender waren.

En ook niet aan individuele juffen die schaatsen wel leuk vinden. Nee zo werkt het niet hoor. Een school mag bepalen te gaan schaatsen onder schooltijd maar dat maakt het geen verplichting voor alle leerlingen. Het valt immers niet onder de verplichte vakken, dit is niet zo ingericht dat het onder een les valt. Leerlingen die niet mee willen bv omdat ze het heel eng vinden, zal de school een alternatief moeten geven. Net zoals bij een schoolreis of kamp dan gaan ook niet alle leerlingen mee, die doen die dag wat anders op school. School heeft wel verplichte vakken dus heb je een hekel aan rekenen dan heb je pech want dat vak zul je moeten volgen. Hier gaan ze vrijdagmiddag schaatsen, ik begreep uit de klassenapp dat de leerlingen die niet mee willen op school oud hollandse spelletjes gaan doen. Prima opgelost. Mijn dochter vindt schaatsen of op ijs glijden echt vreselijk, van mij hoeft ze niet 2 uur langs de kant te gaan staan blauwbekken.

troelahoep schreef op 10-01-2024 om 15:44:

[..]

Met smoesjes leef je je kind voor dat je mag liegen als het jou uitkomt. En je leert je kind niet om te gaan met situaties die het minder leuk vindt.

Kind zonder schaatsen naar school sturen is ook een boodschap naar de school: zij gaan er blijkbaar vanuit dat iedereen wel even op het laatste moment schaatsen regelt 'want het is zo leuk'. Niet iedereen vindt het leuk en regelt het zo makkelijk allemaal. Je zult maar gewoon aan het werk zijn doordeweeks.

Ja, heel leuk maar hoe denk je dat een kind zich voelt als hij met lege handen staat?

EmmaT schreef op 10-01-2024 om 15:46:

Gelukkig gaat het morgen al dooien en dan doen we allemaal weer gewoon

Precies. Hier zit 1 juf een heisa te maken om vrijdagmiddag te gaan schaatsen omdat ze dat zelf zo leuk vindt, wat naar alle waarschijnlijkheid niet eens door kan gaan. 

Cato45

Cato45

10-01-2024 om 16:02 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 10-01-2024 om 15:41:

[..]

Welnee, die juf gaat er gewoon vanuit dat er heus wel iemand geen schaatsen heeft. Die aansporing dat je dan maar bij de buren gaat lenen is gewoon om zoveel mogelijk kinderen met schaatsen richting dat ijs te krijgen.

Twee kinderen in de klas hebben geen schaatsen. De te kleine schaatsen van mijn zoon hebben we zojuist uitgeleend aan een van die twee.

wij gaan al jaren met school schaatsen, altijd zo leuk. Als je geen zin hebt mag je met schoenen slee. Nooit geen problemen gehad, alle kleuters gaan mee tot groep 8.

Gingergirl schreef op 10-01-2024 om 15:57:

[..]

En ook niet aan individuele juffen die schaatsen wel leuk vinden. Nee zo werkt het niet hoor. Een school mag bepalen te gaan schaatsen onder schooltijd maar dat maakt het geen verplichting voor alle leerlingen. Het valt immers niet onder de verplichte vakken, dit is niet zo ingericht dat het onder een les valt. Leerlingen die niet mee willen bv omdat ze het heel eng vinden, zal de school een alternatief moeten geven. Net zoals bij een schoolreis of kamp dan gaan ook niet alle leerlingen mee, die doen die dag wat anders op school. School heeft wel verplichte vakken dus heb je een hekel aan rekenen dan heb je pech want dat vak zul je moeten volgen. Hier gaan ze vrijdagmiddag schaatsen, ik begreep uit de klassenapp dat de leerlingen die niet mee willen op school oud hollandse spelletjes gaan doen. Prima opgelost. Mijn dochter vindt schaatsen of op ijs glijden echt vreselijk, van mij hoeft ze niet 2 uur langs de kant te gaan staan blauwbekken.

Ik vind dat toch wel bijzonder hoor. Dat een school voor alles wat niet wettelijk verplicht is een alternatief moet regelen voor leerlingen die niet willen. Carnaval vieren is ook niet wettelijk verplicht, maar er wordt op die dag echt geen alternatief bedacht voor kinderen die dat niet leuk vinden hoor.

En ook niet voor een sportdag. Of een museumbezoek, de sinterklaasviering etc.

het is van school dus niet mee laten gaan.
Echter wat betreft clubjes vind ik jullie dwingend. Veel volwassenen zitten ook niet op eem club. Waarom moet een kind dan per se?

Gingergirl schreef op 10-01-2024 om 15:57:

[..]

En ook niet aan individuele juffen die schaatsen wel leuk vinden. Nee zo werkt het niet hoor. Een school mag bepalen te gaan schaatsen onder schooltijd maar dat maakt het geen verplichting voor alle leerlingen. Het valt immers niet onder de verplichte vakken, dit is niet zo ingericht dat het onder een les valt. Leerlingen die niet mee willen bv omdat ze het heel eng vinden, zal de school een alternatief moeten geven. Net zoals bij een schoolreis of kamp dan gaan ook niet alle leerlingen mee, die doen die dag wat anders op school. School heeft wel verplichte vakken dus heb je een hekel aan rekenen dan heb je pech want dat vak zul je moeten volgen. Hier gaan ze vrijdagmiddag schaatsen, ik begreep uit de klassenapp dat de leerlingen die niet mee willen op school oud hollandse spelletjes gaan doen. Prima opgelost. Mijn dochter vindt schaatsen of op ijs glijden echt vreselijk, van mij hoeft ze niet 2 uur langs de kant te gaan staan blauwbekken.

Zo’n kamp gaat een kind ook alleen niet mee als het weken kotsmisselijk is bijvoorbeeld. Echt niet dat er  bij ‘ik vind het niet leuk en daar word ik boos of verdrietig of heimwee-ig van’ kinderen zomaar thuis blijven en een alternatief programma komt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.