Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


Cato45 schreef op 10-01-2024 om 13:30:

Update: de druk is in de klas behoorlijk opgevoerd om met schaatsen te komen. Als je ze nog niet hebt of kunt kopen, dan moet je ze maar van de buren lenen, is er aangegeven.

Ik begrijp niet goed hoe men dit veilig wil gaan doen. Mijn zoon op schaatsen is zonder begeleiding gewoon niet stabiel, ook niet met hekje. De ouders zijn ook uitgenodigd, hartstikke leuk, maar midden op de dag en dus niet voor iedereen haalbaar.

Het idee dat schaatsen voor iedereen leuk is en niet risicovol of genant voor kinderen die het niet kunnen, is kennelijk het uitgangspunt.

Ik denk dat mijn zoon zo meteen bij het trampolinespringen door zijn enkel gaat en wel mee kan met het uitje, maar niet op de schaats helaas. Kunnen we meteen zijn schaatsen aanbieden als beschikbaar.

Ah, het wordt gehyped. Nouja, als het niet lukt dan lukt het niet hoor. 

Ik zou ook niet direct een punt maken van veiligheid, het is een kind, geen 80-jarige die meteen wat breekt bij een uitglijder.... af en toe vind ik dat men wel wat doorslaat met veiligheid. Net als een peuter met een helmpje op de loopfiets, die neemt toch nog geen deel aan het verkeer? 

Op zich vind ik het wel een goed uitgangspunt om een activiteit in het algemeen te brengen als iets leuks. Je wil toch mensen enthousiast maken... maar misschien maakt de school het hier iets te bont?

De laatste update vind ik echt bizar... is toch geen volwassen manier van doen, een smoesje verzinnen om een activiteit te skippen... 
Wat een gezeur om een schaatsactiviteit, het is voorbij voor hij er erg in heeft. Even doorbijten dan maar hoor.
Waar haal je het idee vandaan dat het genant zou zijn om niet te kunnen schaatsen? Ik ben ervan overtuigd dat meer kinderen dat niet dan wel kunnen, dat is echt een kulargument. En ja, er kan best een ongeluk gebeuren natuurlijk. Maar dat kan ook tijdens een 'gewone' gymles. Of op het schoolplein. Of thuis. 

Dat school de druk opvoert om schaatsen mee te nemen, snap ik ergens wel gezien de activiteit, maar dat vind ik niet netjes. Bij ons heeft kind die ook niet en ik zou zo ook niet weten bij wie ik die zou kunnen lenen en ik zou ze ook zeker niet kopen voor 1 activiteit. Maar dan ging hij wel mee zonder schaatsen. Lenen ze maar een beetje van elkaar. 

Ik zou ook niet voor een smoesje zijn. Jouw kind wil niet meedoen, hij heeft moeite met nieuwe dingen. Dan moet hij ook maar leren omgaan met de gevolgen van zo'n houding. Hij kan daar tegen de juf zeggen dat hij echt niet wil en dan reageert de juf daar wel op met x of y. Of hij kan het proberen en er eventueel snel mee ophouden. Niet heel erg toch?

Cato45

Cato45

10-01-2024 om 14:24 Topicstarter

Duufje schreef op 10-01-2024 om 14:00:

De laatste update vind ik echt bizar... is toch geen volwassen manier van doen, een smoesje verzinnen om een activiteit te skippen...
Wat een gezeur om een schaatsactiviteit, het is voorbij voor hij er erg in heeft. Even doorbijten dan maar hoor.
Waar haal je het idee vandaan dat het genant zou zijn om niet te kunnen schaatsen? Ik ben ervan overtuigd dat meer kinderen dat niet dan wel kunnen, dat is echt een kulargument. En ja, er kan best een ongeluk gebeuren natuurlijk. Maar dat kan ook tijdens een 'gewone' gymles. Of op het schoolplein. Of thuis.


Dat school de druk opvoert om schaatsen mee te nemen, snap ik ergens wel gezien de activiteit, maar dat vind ik niet netjes. Bij ons heeft kind die ook niet en ik zou zo ook niet weten bij wie ik die zou kunnen lenen en ik zou ze ook zeker niet kopen voor 1 activiteit. Maar dan ging hij wel mee zonder schaatsen. Lenen ze maar een beetje van elkaar.

Ik zal nog een laatste keer proberen het punt van mijn zoon uit te leggen, want het 'genant' argument komt van hem. En dan houd ik er ook mee op.

Laatst is hij met een kinderfeestje gaan skien op zo'n baan. Nog nooit gedaan. Geprobeerd. Twee keer gevallen, hoogtevrees bij het naar beneden gaan. Allemaal foto's en filmpjes op de groepsapp, behalve van mijn zoon. Want het lukte hem niet.

Hij ziet dat alle anderen wel kunnen skien (dat is hier ook heel normaal) en hij niet. Dat vindt hij niet leuk, maar toch was hij erbij en dat was ook OK. Ik vind het goed dat hij dit heeft gedaan, geprobeerd, het is hem niet bevallen, hij hoeft niet weer te gaan skien. Klaar. 

Dan hebben we van het weekend het gesprek gehad over de hobby/activiteit waar hij zo heftig op reageerde: "Ik heb gewoon geen talent voor sport". Dat is overigens niet waar, er zijn legio sporten waar hij naar ik verwacht goed in is, maar dat is nu zijn perceptie. 

Dan komt er nu het verplichte schaatsen. Zoon in tranen. Vorig jaar geprobeerd, toen al in het bijzijn van andere kinderen uit de klas die rondje na rondje schaatsten. Ik moest hem aan het rekje nog overeind houden.

Mijn zoon geniet hier gewoon niet van, ook niet van 'klungelen met zijn allen'. Mag dat? Hij vindt het niet leuk, hij vindt het genant. Ik vind dat jammer, maar dit heeft hij tenminste echt geprobeerd. Ik stimuleer hem om dingen te proberen, maar niet om tegen wil en dank iets te doen wat echt niet bij hem past. Hij heeft ook een aversie tegen rolschaatsen etc. 

Hij gaat morgen mee, maar hij gaat niet schaatsen. En dat vindt hij prima, en ik ook.

Ik zou niet voor smoesjes gaan. Ik zou overigens ook niet heel veel moeite doen om schaatsen te regelen. Ik ga dat soort dingen sowieso niet kopen voor één keer en als bijvoorbeeld mijn zus nog schaatsen heeft van haar kinderen die mijn dochter zouden passen, dan ga ik echt niet 100 km rijden om die dingen op te halen. 

Dus kind zou hier gewoon gaan en dan maar zien hoe het zich vermaakt. Of niet. 
Het is in mijn ogen wel degelijk onderdeel van het schoolprogramma; het is immers onder schooltijd en hoe de schooltijd wordt ingevuld is aan de school zelf met inachtneming van de wettelijke eisen, niet aan alle individuele ouders.

Als een kind echt letterlijk ziek wordt tot overgeven en niet meer slapen aan toe, dan zou ik daar op school wel het gesprek over aangaan. Want dan heb je waarschijnlijk wel een groter probleem dan simpelweg iets 'niet leuk' vinden.

Maar goed, mijn kind vindt dit soort initiatieven van school hartstikke leuk altijd en ze heeft buiten school om al heel veel dingen gemoeten die nog veel vervelender waren.

Gewoon mee (zonder schaatsen bij zich) en niet meedoen is toch prima? Je hoeft geen smoes voor hem te verzinnen. 

Cato45 schreef op 10-01-2024 om 14:24:

[..]

***

Mijn zoon geniet hier gewoon niet van, ook niet van 'klungelen met zijn allen'. Mag dat? Hij vindt het niet leuk, hij vindt het genant. Ik vind dat jammer, maar dit heeft hij tenminste echt geprobeerd. Ik stimuleer hem om dingen te proberen, maar niet om tegen wil en dank iets te doen wat echt niet bij hem past. Hij heeft ook een aversie tegen rolschaatsen etc.

Hij gaat morgen mee, maar hij gaat niet schaatsen. En dat vindt hij prima, en ik ook.

Natuurlijk mag dat. 
Je kunt niet alles leuk vinden, maar soms moet je nu eenmaal dingen doen waar je geen zin in hebt.

Dat hele gedoe over een smoesje verzinnen was toch nergens voor nodig? Gewoon mee zonder schaatsen lijkt mij een prima oplossing. 

Die juf weet nog niet wat zij zichzelf op de hals haalt, denk ik dan. Ik vind ook dat ze er nogal makkelijk vanuit gaat dat iedereen wel over schaatsen kan beschikken. Maar goed, ze komt er nog wel achter dat het zo niet werkt. 
Ik zou zoon inderdaad gewoon sturen zonder schaatsen met de mededeling dat hij geen schaatsen heeft en dat je ze ook niet ergens kon lenen. Was ik de juf, dan duwde ik hem een bezem in de handen met het verzoek de ijsvloer te vegen. Dan is hij evengoed bezig en doet hij nog nuttig werk ook. Win win, zou ik denken.

Die juf weet nog niet wat zij zichzelf op de hals haalt, denk ik dan. Ik vind ook dat ze er nogal makkelijk vanuit gaat dat iedereen wel over schaatsen kan beschikken. Maar goed, ze komt er nog wel achter dat het zo niet werkt. 
Ik zou zoon inderdaad gewoon sturen zonder schaatsen met de mededeling dat hij geen schaatsen heeft en dat je ze ook niet ergens kon lenen. Was ik de juf, dan duwde ik hem een bezem in de handen met het verzoek de ijsvloer te vegen. Dan is hij evengoed bezig en doet hij nog nuttig werk ook. Win win, zou ik denken.

mijn schoonfamilie is met het gezin op schaatsles gegaan. Daar mag je klungelen want het is les en zus en mama oefenen ook. Dit omdat het daar ook hype is en je er anders jaarlijks buitgensloten met de traan bij staat te kijken. 

Dit is een langetermijnoplossing en die zoon haat het trouwes ook zegt hij steeds op familiebijeenkomsten want kan het nog niet maar gaat gewoon mee met moeder en zus op les omdat het moet van moeder. Ze zijn nou bij les 4 en dan komt er wat vooruitgang. 

 is dat niks voor jullie? 

Even helemaal ot

Even ot, maar over dat vegen. Wordt dat nog gedaan? In mijn jeugd was de vaart bij ons in de buurt af en toe bevroren en als er dan werd geschaatst lagen er ook altijd wel een paar bezems en was het wel de bedoeling dat je zo af en toe de boel eens aanveegde, zodat er geen hoopjes slijpsel aan het ijs konden vastvriezen. 
Jaren later was ik eens met zoon - toen nog een kleuter - op een kunstijsbaantje in mijn huidige buurt (in Amsterdam). Daar werd dus niet geveegd. De jongens die de boel bestierden waren zo te zien van Marokkaanse komaf dus ik kon me voorstellen dat ze niet waren opgegroeid met het idee dat je een ijsvloer moet aanvegen, maar ik vraag me af: hoe gaat het in streken waar wel "iedereen" schaatst? Wordt daar nog geveegd, of doet niemand dat meer? 

Cato45 schreef op 10-01-2024 om 14:24:

[..]

Ik zal nog een laatste keer proberen het punt van mijn zoon uit te leggen, want het 'genant' argument komt van hem. En dan houd ik er ook mee op.

Laatst is hij met een kinderfeestje gaan skien op zo'n baan. Nog nooit gedaan. Geprobeerd. Twee keer gevallen, hoogtevrees bij het naar beneden gaan. Allemaal foto's en filmpjes op de groepsapp, behalve van mijn zoon. Want het lukte hem niet.

Hij ziet dat alle anderen wel kunnen skien (dat is hier ook heel normaal) en hij niet. Dat vindt hij niet leuk, maar toch was hij erbij en dat was ook OK. Ik vind het goed dat hij dit heeft gedaan, geprobeerd, het is hem niet bevallen, hij hoeft niet weer te gaan skien. Klaar.

Dan hebben we van het weekend het gesprek gehad over de hobby/activiteit waar hij zo heftig op reageerde: "Ik heb gewoon geen talent voor sport". Dat is overigens niet waar, er zijn legio sporten waar hij naar ik verwacht goed in is, maar dat is nu zijn perceptie.

Dan komt er nu het verplichte schaatsen. Zoon in tranen. Vorig jaar geprobeerd, toen al in het bijzijn van andere kinderen uit de klas die rondje na rondje schaatsten. Ik moest hem aan het rekje nog overeind houden.

Mijn zoon geniet hier gewoon niet van, ook niet van 'klungelen met zijn allen'. Mag dat? Hij vindt het niet leuk, hij vindt het genant. Ik vind dat jammer, maar dit heeft hij tenminste echt geprobeerd. Ik stimuleer hem om dingen te proberen, maar niet om tegen wil en dank iets te doen wat echt niet bij hem past. Hij heeft ook een aversie tegen rolschaatsen etc.

Hij gaat morgen mee, maar hij gaat niet schaatsen. En dat vindt hij prima, en ik ook.

Aan de andere kant: dat argument met rekenen. Of kinderen met dyslexie. Die vinden het ook niet leuk en gênant dat ze in de klas keer op keer afgaan. 

Buiten school hoeft hij heus niet te schaatsen of welke sport dan ook. Maar jij zult hem wel aan zijn verstand moeten brengen dat iedereen wel eens (vaker dan eens) iets moet doen dat je niet ligt en dat je dat zelf niet gênant moet vinden. En daar gaan heus heel veel kinderen om huilen, ook om dat dagelijks rekenen bv. Of presentaties, nog zoiets. 

Moederkareltje schreef op 10-01-2024 om 14:56:

mijn schoonfamilie is met het gezin op schaatsles gegaan. Daar mag je klungelen want het is les en zus en mama oefenen ook. Dit omdat het daar ook hype is en je er anders jaarlijks buitgensloten met de traan bij staat te kijken. Dit is een langetermijnoplossing en die zoon haat het trouwes ook zegt hij steeds op familiebijeenkomsten want kan het nog niet maar gaat gewoon mee met moeder en zus op les omdat het moet van moeder. Ze zijn nou bij les 4 en dan komt er wat vooruitgang.
Is dat niks voor jullie?

Op schaatsles omdat de hele omgeving schaatsen wel leuk vindt? Nou nee hoor.
Mijn kind doet sporten die ze zelf leuk vindt. Ze ziet geen diepte, dus heeft bijzonder weinig aanleg voor balsporten. Met gym doet ze gewoon mee, maar echt niet dat ik haar ga verplichten om te handballen of zo. En al helemaal niet ten koste van dingen die ze wel graag doet.

MamaE schreef op 10-01-2024 om 15:07:

[..]

Op schaatsles omdat de hele omgeving schaatsen wel leuk vindt? Nou nee hoor.
Mijn kind doet sporten die ze zelf leuk vindt. Ze ziet geen diepte, dus heeft bijzonder weinig aanleg voor balsporten. Met gym doet ze gewoon mee, maar echt niet dat ik haar ga verplichten om te handballen of zo. En al helemaal niet ten koste van dingen die ze wel graag doet.

Oh nee, zou ik ook niet doen. Maar ik snap de post van MoederKareltje wel, tenminste, ik proef ook een "het is extra erg voor zoon van TS omdat blijkbaar iedereen het leuk vindt en er over de app wordt gesproken over langer blijven"

Mijn kind zou niet hoeven.  Nu vonden ze schaatsen bij mij toevallig wel leuk,  maar mijn jongste kreeg spreekwoordelijke buikpijn van het idee dat ze moest gaan carnavallen. Dan meldde ik haar braaf ieder jaar  ziek.  Ze is dyslectisch, had sowieso een hekel aan school dus moest genoeg wat ze niet leuk vond  (en meer, want ook nog dyslexiebehandeling, en dat hoefde de rest van de klas dan weer niet). En wat een ander daarvan vindt,  och... Dit is iets tussen mijn dochter en mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.