Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


Decembermamma schreef op 10-01-2024 om 10:30:

[..]

Dat zijn hele andere dingen als schaatsen. Als mijn werk als uitje schaatsen heeft dan zou ik inderdaad gewoon meegaan.

Ik ook, maar bij de fietstocht van 15 km ben ik na een paar kilometer met een collega afgehaakt en hebben we een shortcut genomen naar het café dat het eindstation was. Ik ben een liefhebber van teamuitjes maar vertel altijd vooraf aan de organisator dat ik niet fiets of dingen doe waar je heel vies van wordt.

Cato45

Cato45

10-01-2024 om 10:42 Topicstarter

troelahoep schreef op 10-01-2024 om 10:14:

[..]

Dan zou ik hem altijd mee laten gaan, anders mist hij het samenzijn! Enne, je kunt weglopen voor alles wat je niet leuk lijkt. Maar goed, dat heb je al besloten

Ik heb ook een zoon (inmiddels 18) die geen initiatief toont voor sport of clubjes buiten de deur, bijbaantjes ook niet. Hij vermaakte zich goed thuis (in tegenstelling tot jouw zoon) en had ook wel vriendjes op die leeftijd, maar het is er nooit een geworden van veel vrienden en veel afspreken na schooltijd. Nu heeft hij toch wel wat buitenschoolse activiteiten op ons aanraden en op jonge leeftijd hebben we hem op scouting gedaan. Toen was hij geen type voor sport (inmiddels blijkt hij goed in gym op school en overweegt hij toch iets te gaan doen met zijn blijkbaar uitstekende conditie ). Scouting wou hij ook niet, maar na de eerste kijkdag was het meteen leuk en wilde hij blijven. Ander clubje wat hij heeft moesten we ook flink op aandringen, vindt hij toch echt heel leuk. Gelukkig maar, anders zit hij alleen maar thuis een beetje kluizenaar te spelen en zijn wij zijn voornaamste sociale contacten.

Wie weet werkt het ook wel zo met jouw zoon, aanvankelijk lijkt het hem niks of heeft hij geen behoefte maar eenmaal daar is het leuk?

Ja, dit is het. Angst voor het onbekende en dus maar niet proberen. Daarom snap ik ook niet goed waarom er zo fel en negatief wordt gereageerd op het feit dat ik kind wil helpen aan een hobby/activiteit. Ik wil hem er zeker niet mee over de kling jagen, vandaar ook dat we even een pauze inlassen met het gesprek, maar het stimuleren van een kind om een activiteit te vinden die hij leuk vindt, daar lijkt me niks mis mee. Hij wil ook niet naar de BSO, maar vermaakt zich daar wel prima.

Lexus schreef op 10-01-2024 om 10:27:

[..]

Maar gaat het over alles dan?

Nouja, TS zegt toch ook dat haar zoon op geen enkele activiteit wil? 

Bovendien zie ik in het onderwijs behoorlijk veel kinderen die zich willen onttrekken aan activiteiten die ze niet zo leuk vinden. Zodra het een zweempje heeft van 'niet heel belangrijk' (lees iets anders dan rekenen/taal) is er een substantieel percentage dat probeert er onderuit te komen, al of niet toegestaan door hun ouders. Vind ik best een zorgelijke ontwikkeling.

MamaE schreef op 09-01-2024 om 23:17:

[..]

Ik vind ook niet dat je je voor een sportdag of andere activiteitendag ziek mag melden als je dat niet leuk vindt of geen zin hebt. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat normaal gevonden wordt (en ja, die verbazing heb ik al eens op dit forum geuit in topics daarover). Als iets onderdeel is van het schoolprogramma, dan doe je daar gewoon aan mee. Of het nu rekenles, schrijfles, knutselen, gymles, schoolzwemmen of sportdag betreft. School is niet iets waar je alleen datgene doet wat je leuk of nuttig vindt.

Het gaat hier om schaatsen en dat is geen onderdeel van het schoolprogramma of van het gymlesprogramma. Ik snap best dat school er gebruik van maakt dit een keer te doen maar ze kunnen het ook na schooltijd doen voor de kinderen die het wel leuk vinden. 

Als een leerling echt niet wil ( dat is ook wat anders dan geen zin hebben) en er tegen op ziet dan is het geen probleem als hij niet mee gaat. Leerplicht doet daar ook helemaal niet moeilijk over ( adhv je eerdere post).

 Bij mijn kinderen heb ik altijd gestimuleert om het te proberen en meestal ging het dan goed of vonden ze het toch leuk maar soms ook niet en gaf het echt stress. En dat geeft niet, dan doe je een keer niet mee. Mijn oudste met ASS wilde echt niet mee op schoolreisje naar pretparken, was echt doodsbang. Moest perse mee van school; week overgeven, nachtmerries en vervolgens zat hij de hele dag naast ehbo moeder Tineke op een bankje, zo leuk en leerzaam..not. Daarna nooit meer mee geweest, werd nooit moeilijk over gedaan. Vrijdag willen ze hier ook gaan schaatsen, mijn dochter wil dat echt niet en hoeft dat van ons ook niet. 

troelahoep schreef op 10-01-2024 om 10:42:

[..]

Nouja, TS zegt toch ook dat haar zoon op geen enkele activiteit wil?

Bovendien zie ik in het onderwijs behoorlijk veel kinderen die zich willen onttrekken aan activiteiten die ze niet zo leuk vinden. Zodra het een zweempje heeft van 'niet heel belangrijk' (lees iets anders dan rekenen/taal) is er een substantieel percentage dat probeert er onderuit te komen, al of niet toegestaan door hun ouders. Vind ik best een zorgelijke ontwikkeling.

Oh ja sorry, dat had ik gemist. Tja dan zou ik het kind inderdaad begeleiden naar steeds meer dingen wel ondernemen. Of dat nu schaatsen in de klas moet zijn weet ik nog steeds niet. Ik zou zelf met het kind gaan schaatsen en laten voelen hoe gaaf het kan zijn

Gingergirl schreef op 10-01-2024 om 10:45:

[..]

Het gaat hier om schaatsen en dat is geen onderdeel van het schoolprogramma of van het gymlesprogramma. Ik snap best dat school er gebruik van maakt dit een keer te doen maar ze kunnen het ook na schooltijd doen voor de kinderen die het wel leuk vinden.

Als een leerling echt niet wil ( dat is ook wat anders dan geen zin hebben) en er tegen op ziet dan is het geen probleem als hij niet mee gaat. Leerplicht doet daar ook helemaal niet moeilijk over ( adhv je eerdere post).

Bij mijn kinderen heb ik altijd gestimuleert om het te proberen en meestal ging het dan goed of vonden ze het toch leuk maar soms ook niet en gaf het echt stress. En dat geeft niet, dan doe je een keer niet mee. Mijn oudste met ASS wilde echt niet mee op schoolreisje naar pretparken, was echt doodsbang. Moest perse mee van school; week overgeven, nachtmerries en vervolgens zat hij de hele dag naast ehbo moeder Tineke op een bankje, zo leuk en leerzaam..not. Daarna nooit meer mee geweest, werd nooit moeilijk over gedaan. Vrijdag willen ze hier ook gaan schaatsen, mijn dochter wil dat echt niet en hoeft dat van ons ook niet.

Hoezo zou het geen onderdeel van het gymlesprogramma zijn. Onderdeel daar is juist kinderen laten kennismaken met diverse takken van sport. Schaatsen op natuurijs kan helaas geen vast onderdeel zijn, die kans moet je grijpen als hij er is. Nu dus.

Bij jouw zoon zat er duidelijk een onderliggend iets bij. Daar moet je als school altijd rekening mee houden of het nu om schaatsen of om voeding gaat.

Ysenda schreef op 10-01-2024 om 11:00:

[..]

Hoezo zou het geen onderdeel van het gymlesprogramma zijn. Onderdeel daar is juist kinderen laten kennismaken met diverse takken van sport. Schaatsen op natuurijs kan helaas geen vast onderdeel zijn, die kans moet je grijpen als hij er is. Nu dus.

Bij jouw zoon zat er duidelijk een onderliggend iets bij. Daar moet je als school altijd rekening mee houden of het nu om schaatsen of om voeding gaat.

Nou ik werk al een flinke tijd in het onderwijs dus ik weet dat schaatsen op een slootje naast de school met een groep kinderen waarvan 90% geen schaatsen heeft en de juf het zelf amper kan, niet onder en het lesprogramma valt en ook niet onder kennismaken met een sport. Dan kun je er als school voor kiezen om te zeggen; we huren een schaatstrainer in en schaatsen voor de leerlingen en we gaan een echte schaatsles doen, dan is het een ander verhaal en ben je met sport bezig.

Kijk ik snap best dat je als school gebruik maakt van het weer, puur voor de leuk. Maar juist omdat het zo incidenteel is hoeft het niet opgedrongen te worden.

Ysenda schreef op 10-01-2024 om 11:00:

[..]

Hoezo zou het geen onderdeel van het gymlesprogramma zijn. Onderdeel daar is juist kinderen laten kennismaken met diverse takken van sport. Schaatsen op natuurijs kan helaas geen vast onderdeel zijn, die kans moet je grijpen als hij er is. Nu dus.

Bij jouw zoon zat er duidelijk een onderliggend iets bij. Daar moet je als school altijd rekening mee houden of het nu om schaatsen of om voeding gaat.

En deel van het culturele programma zou ik haast zeggen. Geen land ter wereld waar men zo maf doet over schaatsen als Nederland. 

MMcGonagall schreef op 10-01-2024 om 10:39:

[..]

Ik ook, maar bij de fietstocht van 15 km ben ik na een paar kilometer met een collega afgehaakt en hebben we een shortcut genomen naar het café dat het eindstation was. Ik ben een liefhebber van teamuitjes maar vertel altijd vooraf aan de organisator dat ik niet fiets of dingen doe waar je heel vies van wordt.

Ah ja prima. Wij hebben ook weleens een uitje gehad waarbij niet iedereen meedeed maar wel aanwezig was. Mensen motiveren of ondersteunen kan altijd.

Cato45 schreef op 10-01-2024 om 08:31:

[..]

Nee hoor, er is daar geen schaatsverhuur en van les is geen sprake. Ik heb zoon de optie van “fotograaf” zijn voorgelegd, wat een tip was hier, dat vindt hij wel leuk.

Ik zou daarmee uitkijken, want misschien heeft de docent andere ideeen daarover. Wat dat betreft ben ik toch wel van het motto, op school gaan dingen zoals ze die op school bedenken en thuis mag je het zelf bedenken. Extreme uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar als juf of meester schijn je onderhand voor elke leerling wel een instructie mee te krijgen van ouders die menen dat alles anders moet. Laat het bedenken gewoon lekker aan de juf of meester over. Zij hebben er ten slotte voor geleerd en dealen elke dag met een hele klas. Daarom, mocht je deze tip aan je kind geven, dan alleen met de suggestie dat als de juf of meester dat ok vindt. Anders kan die juf of meester weer dealen met een boos kind dat 'belooft' is dat het de fotograaf mocht uithangen.

Diyer schreef op 10-01-2024 om 11:36:

[..]

Ik zou daarmee uitkijken, want misschien heeft de docent andere ideeen daarover. Wat dat betreft ben ik toch wel van het motto, op school gaan dingen zoals ze die op school bedenken en thuis mag je het zelf bedenken. Extreme uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar als juf of meester schijn je onderhand voor elke leerling wel een instructie mee te krijgen van ouders die menen dat alles anders moet. Laat het bedenken gewoon lekker aan de juf of meester over. Zij hebben er ten slotte voor geleerd en dealen elke dag met een hele klas. Daarom, mocht je deze tip aan je kind geven, dan alleen met de suggestie dat als de juf of meester dat ok vindt. Anders kan die juf of meester weer dealen met een boos kind dat 'belooft' is dat het de fotograaf mocht uithangen.

Ik ben het deels met je eens. De leerkracht van mijn dochter dacht ook iets buiten de gebaande paden te doen door wedstrijdjes te gaan schaatsen in de sloot naast de school. Dat is binnen een half uur afgeblazen omdat er meerdere ongelukken gebeurden en er 4 naar de eerste hulp konden. Die had veel meer boze mensen om mee te dealen.

Ik denk dat een kind het meest gebaat is bij een ouder/opvoeder - en daar reken ik een basisschooldocent ook onder  - het meest gebaat is met een ouder die echt  naar hem of haar luistert.

Jouw zoon geeft heel duidelijk aan dat hij dit echt niet wil. Het gaat ook niet om een les, maar iets dat leuk en ontspannend zou moeten zijn. Ik geloof niet dat als je een kind leert dat grenzen aangeven okee is, het later als volwassene elke uitdaging  uit de  weg gaat.
 
Liegen en smoesjes ben ik geen voorstander van. Als ouder niet, en als docent niet. Maar op de  basisschool is in  overleg met de leerkracht heel gemakkelijk een alternatief heel simpel ; hetzij warme chocomel  inschenken aan de kant, of meer  voor de handliggend  bij een collega in de klas aan regulier schoolwerk werken. Of "helpen"in de kleutergroep.

En verder is het wel goed te beseffen dat je agenda ramvol dichtmetselen wel een heel typisch Nederlands cultuurdingetje is. En dat steeds meer blijkt dat een aantal jongeren daar nou niet bepaald  onder  gedijt. 

Cato45

Cato45

10-01-2024 om 13:30 Topicstarter

Update: de druk is in de klas behoorlijk opgevoerd om met schaatsen te komen. Als je ze nog niet hebt of kunt kopen, dan moet je ze maar van de buren lenen, is er aangegeven. 

Ik begrijp niet goed hoe men dit veilig wil gaan doen. Mijn zoon op schaatsen is zonder begeleiding gewoon niet stabiel, ook niet met hekje. De ouders zijn ook uitgenodigd, hartstikke leuk, maar midden op de dag en dus niet voor iedereen haalbaar. 

Het idee dat schaatsen voor iedereen leuk is en niet risicovol of genant voor kinderen die het niet kunnen, is kennelijk het uitgangspunt.

Ik denk dat mijn zoon zo meteen bij het trampolinespringen door zijn enkel gaat en wel mee kan met het uitje, maar niet op de schaats helaas. Kunnen we meteen zijn schaatsen aanbieden als beschikbaar.

echt serieus? Het is echt niet gênant voor kinderen die het niet kunnen. Heel veel kinderen kunnen het niet dus zijn ze lekker met elkaar aan het stunten en van vallen en opstaan leer je. En wil je niet dan blijf je aan de kant staan kijken en aanmoedigen voor de kinderen die het wel leuk vinden. Er wordt echt wel iets groots van gemaakt zo hoor. 

Cato45

Cato45

10-01-2024 om 13:53 Topicstarter

Decembermamma schreef op 10-01-2024 om 13:46:

echt serieus? Het is echt niet gênant voor kinderen die het niet kunnen. Heel veel kinderen kunnen het niet dus zijn ze lekker met elkaar aan het stunten en van vallen en opstaan leer je. En wil je niet dan blijf je aan de kant staan kijken en aanmoedigen voor de kinderen die het wel leuk vinden. Er wordt echt wel iets groots van gemaakt zo hoor.

Noem het groot, maar dit is dus voor mijn zoon het ding. Iets doen waar hij echt niet goed in is en waar hij zich voor schaamt. En hoewel ik het aanmoedig dat hij nieuwe dingen probeert, is schaatsen nou juist net een van de dingen die we te uit en te na met hem hebben geprobeerd - zonder succes.

Zonder teveel op onze woonomgeving in te gaan, maar veel kinderen mensen/kinderen hier hebben ook 'gewoon' schaatsen en kunnen het prima. Op de klassenapp gaat het nu over 'wie er langer wil blijven'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.