Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


Brachiosaurus schreef op 10-01-2024 om 08:38:

Mijn kind zou niet meehoeven, maar ik ben er vrij makkelijk in geworden nadat ik heb gezien wat dat doet met mijn kind.
Maar goed, ze gaat sowieso niet mee met schoolreisjes en dit jaar ook niet met kamp. Ik vind dat er al genoeg stomme dingen zijn in het leven die moeten.

Maar help je je dochter daar daadwerkelijk mee? Nu zit ze in een beschermde bubbel, maar daar kan ze niet altijd in blijven en de wereld draait straks niet om haar. Is het niet veel beter als een kind al jong leert dat ze soms dingen moet doen die ze wellicht stom vindt, maar dat ze ook dat met succes kan voltooien? 

Ik zou het bespreken met de juf / meester. Verder ook eens praten met ouders van vriendjes, misschien dat hij gezamenlijk wel een andere activiteit leuk vind ( een creatieve cursus, scouting etc). 

Malibu2 schreef op 10-01-2024 om 08:51:

[..]

Maar help je je dochter daar daadwerkelijk mee? Nu zit ze in een beschermde bubbel, maar daar kan ze niet altijd in blijven en de wereld draait straks niet om haar. Is het niet veel beter als een kind al jong leert dat ze soms dingen moet doen die ze wellicht stom vindt, maar dat ze ook dat met succes kan voltooien?

ja dat is natuurlijk altijd het argument: je moet dingen doen die je niet leuk vindt. Maar dat moeten ze al genoeg. Dit zou leuk moeten zijn maar kind vindt het niet leuk. Waarom moet hij het dan per se? Ik was daar soepel in bij mijn kind. En staat als jongvolwassene prima in het leven hoor: hard werken naast studie, leuke vriendenkring, gezellige verkering. Nee ik ben blij dat ik hem niet gedwongen heb die soort dingen te doen. En soms bewoog ik hem er wel toe, als ik merkte dat het niet zo heel diep zat. 

Zoals gezegd: van mij zou hij niet hoeven gaan maar dan had ik samen een winterwandeling gemaakt en de schaatsen mee om op een afgelegen slootje toch even te krabbelen

MamaE schreef op 10-01-2024 om 08:38:

[..]

Bij mijn werk zijn uitjes soms onder werktijd, voor teambuilding. Dat is dan verplicht, tenzij je net vakantie hebt. Ook op je werk moet je wel eens iets doen wat je niet zo leuk vindt.

Juist omdat het eenmalig is, krijgt een kind er niks van. Ik vind niet dat je een kind met 8 jaar al moet leren dat je op school weg kunt blijven als je iets niet leuk vindt. School is niet facultatief en het programma bepaal je niet zelf.

Bij ons zijn team uitjes geen uitjes voor de gezellig, daar doet mijn werkgever niet aan. Het is teambuilding, met geluk inclusief lunch, met een beetje pech mag je die zelf kopen.

En aanwezigheid is verplicht want is onderdeel van het trainings en instructie programma.

Nee joh dat leren kinderen echt wel hoor. Ik kreeg een zwaar overprikkeld en verdrietig kind terug, ze vind gewoon heel andere dingen leuk, (Lego, lezen, tekenen, gamen etc) 
Ze heeft ook nog eens geen hobby of activiteit na school. Komt wel, als je wil, en anders niet. (We zorgen er wel voor dat ze genoeg beweegt, dus samen wandelen etc). 

Decibel88 schreef op 10-01-2024 om 08:09:

[..]

Ik vind dit soort reacties zo zeikerig altijd.
Ja, het is misschien wel onder schooltijd, maar overdrijven is ook een vak..
Rekenen en taal komt elke dag terug, dit niet.

Als jullie met een bedrijfsuitje iets gaan doen wat je niet kan/wil. Ga je dan ook mee?

Dit is trouwens ook typisch zo'n reactie van de perfecte moeder uit willen hangen, bah!

Dus ook oké als kinderen niet naar het kerstdiner op school komen? De laatste dag voor de zomervakantie skippen? Die dingen komen ook elk jaar terug. 

Nick90 schreef op 10-01-2024 om 09:47:

[..]

Dus ook oké als kinderen niet naar het kerstdiner op school komen? De laatste dag voor de zomervakantie skippen? Die dingen komen ook elk jaar terug.

Dat zegt decibel toch helemaal niet? Het wordt weer in het extreme getrokken. Je kunt als ouder toch een afweging maken. Je hoeft niet zo te zijn van 'je moet alles doen wat je niet leuk vindt'. Nee je kan ook zien: deze activiteit vindt mijn kind zo vervelend dat het niet hoeft maar dat betekent niet dat hij alles mag skippen. 

Lexus schreef op 10-01-2024 om 09:29:

[..]

ja dat is natuurlijk altijd het argument: je moet dingen doen die je niet leuk vindt. Maar dat moeten ze al genoeg. Dit zou leuk moeten zijn maar kind vindt het niet leuk. Waarom moet hij het dan per se? Ik was daar soepel in bij mijn kind. En staat als jongvolwassene prima in het leven hoor: hard werken naast studie, leuke vriendenkring, gezellige verkering. Nee ik ben blij dat ik hem niet gedwongen heb die soort dingen te doen. En soms bewoog ik hem er wel toe, als ik merkte dat het niet zo heel diep zat.

Zoals gezegd: van mij zou hij niet hoeven gaan maar dan had ik samen een winterwandeling gemaakt en de schaatsen mee om op een afgelegen slootje toch even te krabbelen

Fijn dat het bij jouw kind wel goed gewerkt heeft. Ik heb het zelf meerdere keren minder goed zien uitpakken, mensen die als volwassene dingen ontweken omdat dat was wat ze wel goed hadden geleerd. Ik denk dat het eraan ligt of dit een patroon in de opvoeding is of dat het slechts incidenteel voorkomt. 

Lexus schreef op 10-01-2024 om 09:51:

[..]

Dat zegt decibel toch helemaal niet? Het wordt weer in het extreme getrokken. Je kunt als ouder toch een afweging maken. Je hoeft niet zo te zijn van 'je moet alles doen wat je niet leuk vindt'. Nee je kan ook zien: deze activiteit vindt mijn kind zo vervelend dat het niet hoeft maar dat betekent niet dat hij alles mag skippen.

Of mijn kind vind deze activiteit zo vreselijk maar het valt onder schooltijd en hij gaat dus gewoon mee. Ik veronderstel ook dat dit eens toestaan straks met meerdere dingen wordt ingezet door kind. 

Malibu2 schreef op 10-01-2024 om 09:51:

[..]

Fijn dat het bij jouw kind wel goed gewerkt heeft. Ik heb het zelf meerdere keren minder goed zien uitpakken, mensen die als volwassene dingen ontweken omdat dat was wat ze wel goed hadden geleerd. Ik denk dat het eraan ligt of dit een patroon in de opvoeding is of dat het slechts incidenteel voorkomt.

Ja dat kan goed zijn. Ik zie dan weer redelijk veel jongvolwassenen die altijd alles moesten in de basisschooltijd, dat doorzetten in de studietijd en nu met een burn out thuis zitten. Het blijft invoelen en afwegen als ouder. 

Nick90 schreef op 10-01-2024 om 09:55:

[..]

Of mijn kind vind deze activiteit zo vreselijk maar het valt onder schooltijd en hij gaat dus gewoon mee. Ik veronderstel ook dat dit eens toestaan straks met meerdere dingen wordt ingezet door kind.

Tja dat is dan angst. Je kunt ook zo in je ouderschap staan dat je het ene toegeeft en bij het andere je poot stijf houdt. Dat hebben ze snel door hoor, dat het niet altijd opgaat.

Cato45 schreef op 09-01-2024 om 21:41:

[..]

Ja, hij heeft vriendjes en heeft in de klas geen problemen.

Dan zou ik hem altijd mee laten gaan, anders mist hij het samenzijn! Enne, je kunt weglopen voor alles wat je niet leuk lijkt.   Maar goed, dat heb je al besloten

Ik heb ook een zoon (inmiddels 18) die geen initiatief toont voor sport of clubjes buiten de deur, bijbaantjes ook niet. Hij vermaakte zich goed thuis (in tegenstelling tot jouw zoon) en had ook wel vriendjes op die leeftijd, maar het is er nooit een geworden van veel vrienden en veel afspreken na schooltijd. Nu heeft hij toch wel wat buitenschoolse activiteiten op ons aanraden en op jonge leeftijd hebben we hem op scouting gedaan. Toen was hij geen type voor sport (inmiddels blijkt hij goed in gym op school en overweegt hij toch iets te gaan doen met zijn blijkbaar uitstekende conditie ). Scouting wou hij ook niet, maar na de eerste kijkdag was het meteen leuk en wilde hij blijven. Ander clubje wat hij heeft moesten we ook flink op aandringen, vindt hij toch echt heel leuk. Gelukkig maar, anders zit hij alleen maar thuis een beetje kluizenaar te spelen en zijn wij zijn voornaamste sociale contacten. 

Wie weet werkt het ook wel zo met jouw zoon, aanvankelijk lijkt het hem niks of heeft hij geen behoefte maar eenmaal daar is het leuk?

Lexus schreef op 10-01-2024 om 09:55:

[..]

Ja dat kan goed zijn. Ik zie dan weer redelijk veel jongvolwassenen die altijd alles moesten in de basisschooltijd, dat doorzetten in de studietijd en nu met een burn out thuis zitten. Het blijft invoelen en afwegen als ouder.

Klopt. Maar dat van alles moeten.. was dat op school of had dat betrekking op allerlei activiteiten buiten schooltijd om? Als ik soms het programma van jonge neefjes en nichtjes hoor, dan word ik zelf ook spontaan moe 


troelahoep schreef op 10-01-2024 om 10:14:

[..]

Dan zou ik hem altijd mee laten gaan, anders mist hij het samenzijn! Enne, je kunt weglopen voor alles wat je niet leuk lijkt. Maar goed, dat heb je al besloten :-

Maar gaat het over alles dan?

AnnaPollewop schreef op 09-01-2024 om 19:49:

Dus als er een bedrijfsuitje is met parachutespringen of vogelspinnen aaien of extensief achtbaanrijden of sigaren roken of comazuipen dan gaan jullie allemaal gewoon mee want je moet nou eenmaal wel eens iets doen wat je niet wilt.
Waarom eigenlijk?
Ik neem aan dat school dit organiseert als uitje, niet als survivalopdracht of strafkamp. Als hij meestal wat terughoudend is bij nieuwe dingen en het vervolgens toch heel leuk vindt kan enige druk wel goed zijn maar meegaan omdat het karaktervormend is om dingen tegen je zin te doen, dat zie ik niet zo vliegen. Je kunt net zo goed verdedigen dat het heel goed is om je grenzen te bewaken. Of nee te leren zeggen.

Dat zijn hele andere dingen als schaatsen. Als mijn werk als uitje schaatsen heeft dan zou ik inderdaad gewoon meegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.