Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


Gingergirl schreef op 10-01-2024 om 15:57:

[..]

En ook niet aan individuele juffen die schaatsen wel leuk vinden. Nee zo werkt het niet hoor. Een school mag bepalen te gaan schaatsen onder schooltijd maar dat maakt het geen verplichting voor alle leerlingen. Het valt immers niet onder de verplichte vakken, dit is niet zo ingericht dat het onder een les valt. 

Bewegingsonderwijs is wel een onderdeel van het curiculum van de school 

Decembermamma schreef op 10-01-2024 om 16:32:

[..]

Bewegingsonderwijs is wel een onderdeel van het curiculum van de school

Hier zijn schaatslessen onderdeel van het lesprogramma. 

Mevrouw75 schreef op 10-01-2024 om 16:38:

[..]

Hier zijn schaatslessen onderdeel van het lesprogramma.

Op de vroegere basisschool van mijn kinderen ook, die lag toevallig op loopafstand van de ijsbaan. Alle kinderen gingen een x aantal keer, voor schaatsten werd gezorgd, en er werd ouderhulp georganiseerd. Zowel voor het meelopen, als voor het aantrekken  van de schaatsen.  Daar was het onderdeel van het leerplan voor bewegingsonderwijs.

Dat is van  een andere orde dan een leerkracht die een inval krijgt, en dat zo te horen een weinig doordachte. Want geheid dat een aantal kinderen die  schaatsten niet zelf aankrijgt. 


Ik zou hem lekker thuis houden en hem dan ziek melden. Hij leert er niets van en hij vindt het echt niet leuk. En als hij verder geen hobby nu wil dan is dat toch niet erg? Misschien vindt hij het gewoon wel fijn lekker thuis te zijn of verder geen verplichtingen te hebben naast zijn school. Kinderen moeten al zoveel. Ik zou dat laten rusten en wanneer hij over een tijd toch wat leuks weet dan kan hij dan alsnog dat gaan doen toch.

kenfan schreef op 10-01-2024 om 16:48:

[..]

Op de vroegere basisschool van mijn kinderen ook, die lag toevallig op loopafstand van de ijsbaan. Alle kinderen gingen een x aantal keer, voor schaatsten werd gezorgd, en er werd ouderhulp georganiseerd. Zowel voor het meelopen, als voor het aantrekken van de schaatsen. Daar was het onderdeel van het leerplan voor bewegingsonderwijs.

Dat is van een andere orde dan een leerkracht die een inval krijgt, en dat zo te horen een weinig doordachte. Want geheid dat een aantal kinderen die schaatsten niet zelf aankrijgt.


Heb ik gemist dat het een ondoordachte inval van de leerkracht was? 
En dan nog: zoon van to wil niet schaatsen, dat is met een meerdere lessenplan nog veel erger. Dan moet hij minstens 6x op die ijsbaan staan en aan het eind nog een ‘marathonwedstrijd’ houden ook. 

Ik zou trouwens het schaatsen op school en het hebben van een sport of (andere) hobby helemaal uit elkaar halen. Het een heeft helemaal niks met het ander te maken. 

Gingergirl schreef op 10-01-2024 om 16:00:

[..]

Precies. Hier zit 1 juf een heisa te maken om vrijdagmiddag te gaan schaatsen omdat ze dat zelf zo leuk vindt, wat naar alle waarschijnlijkheid niet eens door kan gaan.

Gut. Juf denkt ook iets leuks te doen voor haar klas zeg. Tegen elke ouder die hier zeurt dat het belachelijk is dat juf "vast voor eigen plezier" gaat schaatsen met haar klas, staan ook weer ouders die het zo jammer vinden dat ze bij basisschool De Regenboog wel gaan schaatsen en bij ons niet.  

Cato45 schreef op 10-01-2024 om 14:24:

[..]

Ik zal nog een laatste keer proberen het punt van mijn zoon uit te leggen, want het 'genant' argument komt van hem. En dan houd ik er ook mee op.

Laatst is hij met een kinderfeestje gaan skien op zo'n baan. Nog nooit gedaan. Geprobeerd. Twee keer gevallen, hoogtevrees bij het naar beneden gaan. Allemaal foto's en filmpjes op de groepsapp, behalve van mijn zoon. Want het lukte hem niet.

Hij ziet dat alle anderen wel kunnen skien (dat is hier ook heel normaal) en hij niet. Dat vindt hij niet leuk, maar toch was hij erbij en dat was ook OK. Ik vind het goed dat hij dit heeft gedaan, geprobeerd, het is hem niet bevallen, hij hoeft niet weer te gaan skien. Klaar.

Dan hebben we van het weekend het gesprek gehad over de hobby/activiteit waar hij zo heftig op reageerde: "Ik heb gewoon geen talent voor sport". Dat is overigens niet waar, er zijn legio sporten waar hij naar ik verwacht goed in is, maar dat is nu zijn perceptie.

Dan komt er nu het verplichte schaatsen. Zoon in tranen. Vorig jaar geprobeerd, toen al in het bijzijn van andere kinderen uit de klas die rondje na rondje schaatsten. Ik moest hem aan het rekje nog overeind houden.

Mijn zoon geniet hier gewoon niet van, ook niet van 'klungelen met zijn allen'. Mag dat? Hij vindt het niet leuk, hij vindt het genant. Ik vind dat jammer, maar dit heeft hij tenminste echt geprobeerd. Ik stimuleer hem om dingen te proberen, maar niet om tegen wil en dank iets te doen wat echt niet bij hem past. Hij heeft ook een aversie tegen rolschaatsen etc.

Hij gaat morgen mee, maar hij gaat niet schaatsen. En dat vindt hij prima, en ik ook.

Het doet mij denken aan de keer schoolreisje naar de Efteling. De directeur van de school gunde ieder kind een schoolreis naar de Efteling, er dus vanuit gaande dat ieder kind dat helemaal fantastisch vindt. En ja, de meeste kinderen vinden het ook fantastisch, alleen........de mijne niet. Prima, de Efteling, maar het wordt zo gehypt, dat je raar bent als je liever niet mee wilt. Overigens is zoon toen gewoon gegaan, maar met lood in zijn schoenen, achteraf viel het hem mee, maar echt leuk? Nee

Cato45 schreef op 09-01-2024 om 20:44:

[..]

Scouting vindt hij de hel. Dat heeft te maken met het feit dat de BSO voorheen activiteiten vanuit een scoutinggebouw organiseerde en dat ziet hij als een verlengstuk van school.

Bij ons was een natuurclub, misschien is er zoiets in de buurt?

MamaE schreef op 10-01-2024 om 16:22:

[..]

Ik vind dat toch wel bijzonder hoor. Dat een school voor alles wat niet wettelijk verplicht is een alternatief moet regelen voor leerlingen die niet willen. Carnaval vieren is ook niet wettelijk verplicht, maar er wordt op die dag echt geen alternatief bedacht voor kinderen die dat niet leuk vinden hoor.

En ook niet voor een sportdag. Of een museumbezoek, de sinterklaasviering etc.

Nu haal je een aantal dingen door elkaar; vieringen zoals bv carnaval, sinterklaas en excursies zoals museumbezoek, sportdag etc geef je aan in je schoolgids dat die feesten  / uitstapjes gevierd / gedaan worden op school of dat school daar heen gaat. Als je, je kind daar aanmeld weet je dat die dingen gedaan worden en kun je voor die school kiezen of niet. Je hoeft dus bij bv carnaval of sintviering geen alternatief bieden als school. Bij kampen moet je wel een alternatief bieden omdat het ook de schooltijden overschrijd en je kinderen niet kunt dwingen elders te slapen. Schoolreisjes gaat in de regel iedereen mee tenzij het echt niet gaat met een leerling, zoals voorbeeld van mijn zoon. Dat zijn echt andere situaties dat een leuk bedoeld spontaan idee van de juf. Hoe goed bedoeld ook, verplicht is het niet. Er is ook een verschil tussen " niet leuk vinden" of " het echt niet willen".

LydiaDietz schreef op 10-01-2024 om 17:57:

[..]

Gut. Juf denkt ook iets leuks te doen voor haar klas zeg. Tegen elke ouder die hier zeurt dat het belachelijk is dat juf "vast voor eigen plezier" gaat schaatsen met haar klas, staan ook weer ouders die het zo jammer vinden dat ze bij basisschool De Regenboog wel gaan schaatsen en bij ons niet.

Zo bedoelde ik het niet; hier is het inderdaad vooral de juf die het leuk vindt en van de 28 leerlingen in die klas reageerde slechts 2 kinderen enthousiast....de kinderen hebben hier ook geen van allen schaatsen en ja glijden op je schoenen kan ook leuk zijn maar kan ook na schooltijd. Hier leeft dat schaatsen gewoon niet dat kan ook he...niet alles hoeft collectief leuk gevonden te worden, dat moet je, je als juf ook realiseren; het is niet verplicht elk idee leuk te vinden.

Decembermamma schreef op 10-01-2024 om 16:32:

[..]

Bewegingsonderwijs is wel een onderdeel van het curiculum van de school

Klopt, maar op je schoenen op de sloot glijden valt daar niet onder. Dan kun je als school kiezen om ipv gymles bv een x aantal weken naar de schaatsbaan te gaan, schaatsen voor iedere leerling te huren en echt les te krijgen, dan is het bewegingsonderwijs. 

Mevrouw75 schreef op 10-01-2024 om 16:31:

[..]

Zo’n kamp gaat een kind ook alleen niet mee als het weken kotsmisselijk is bijvoorbeeld. Echt niet dat er bij ‘ik vind het niet leuk en daar word ik boos of verdrietig of heimwee-ig van’ kinderen zomaar thuis blijven en een alternatief programma komt.

Hier wel hoor. Was vroeger toen ik zelf leerling was ook al zo. 

Gingergirl schreef op 10-01-2024 om 18:16:

[..]

Nu haal je een aantal dingen door elkaar; vieringen zoals bv carnaval, sinterklaas en excursies zoals museumbezoek, sportdag etc geef je aan in je schoolgids dat die feesten / uitstapjes gevierd / gedaan worden op school of dat school daar heen gaat. Als je, je kind daar aanmeld weet je dat die dingen gedaan worden en kun je voor die school kiezen of niet. Je hoeft dus bij bv carnaval of sintviering geen alternatief bieden als school. Bij kampen moet je wel een alternatief bieden omdat het ook de schooltijden overschrijd en je kinderen niet kunt dwingen elders te slapen. Schoolreisjes gaat in de regel iedereen mee tenzij het echt niet gaat met een leerling, zoals voorbeeld van mijn zoon. Dat zijn echt andere situaties dat een leuk bedoeld spontaan idee van de juf. Hoe goed bedoeld ook, verplicht is het niet. Er is ook een verschil tussen " niet leuk vinden" of " het echt niet willen".

Je kan het ook zien: als er ijs ligt wordt er geschaatst. Je kunt ijs alleen nogal moeilijk in de jaaragenda plannen. 

Gingergirl schreef op 10-01-2024 om 18:25:

[..]

Klopt, maar op je schoenen op de sloot glijden valt daar niet onder. Dan kun je als school kiezen om ipv gymles bv een x aantal weken naar de schaatsbaan te gaan, schaatsen voor iedere leerling te huren en echt les te krijgen, dan is het bewegingsonderwijs.

Waarom zou dat er niet bij horen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.