Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


Mevrouw75 schreef op 10-01-2024 om 18:38:

[..]

Je kan het ook zien: als er ijs ligt wordt er geschaatst. Je kunt ijs alleen nogal moeilijk in de jaaragenda plannen.

Daarom is dit dus ook geen onderdeel van het lesprogramma en het bewegingsonderwijs. Net als wat ik eerder schreef: zit je als school bv vlakbij een ijsbaan dan kan ik me voorstellen dat je bv x aantal gymlessen daar doet en er echt een les van maakt kan dat hartstikke leuk zijn. Dat vind ik anders dan op een sloot of aangelegd baantje moeten glijden als je geen schaatsen hebt en maar af moet gaan op de juf die het ijs wel dik genoeg vindt etc. 

Gingergirl schreef op 10-01-2024 om 18:34:

[..]

Hier wel hoor. Was vroeger toen ik zelf leerling was ook al zo.

Vroeger mochten scholen je uitsluiten van deelname als je niet betaalde. Dus als je kind niet wilde en je betaalde niet, moest het wel naar school. Bij ons moest je dan de hele dag bij de directie zitten en een opstel schrijven en rekensommen maken en zo. Of een boek overschrijven. Echt niet dat het alternatief leuk was.

Bij ons staat carnaval en sint en kerst niet in de schoolgids. Wel op het jaarprogramma. 
In de schoolgids staat dat kinderen in principe onder schooltijd op school dienen te zijn. En dan bepaalt school wat ze doen.

Als de juf morgen zegt dat ze spelletjes mee mogen nemen en een spelletjesmiddag hebben, zijn er misschien ook mensen die dat stom vinden maar dat is geen reden om thuis te blijven of te eisen iets anders te mogen doen. Kom nou zeg.

MamaE schreef op 10-01-2024 om 18:55:

[..]

Vroeger mochten scholen je uitsluiten van deelname als je niet betaalde. Dus als je kind niet wilde en je betaalde niet, moest het wel naar school. Bij ons moest je dan de hele dag bij de directie zitten en een opstel schrijven en rekensommen maken en zo. Of een boek overschrijven. Echt niet dat het alternatief leuk was.

Op mijn school was dat vroeger niet zo; als je echt niet mee wilde op kamp ( of je ouders betaalden niet) dan kwam je elke dag naar school en werd er elke dag een excursie/ uitje gedaan, dit regelde de school dan. Het was wel een van de twee; vond je het alternatief niet leuk dan had je pech. Maar er is een verschil tussen "niet leuk" en iets bv echt niet willen of bv bang voor zijn. Ik ben 1x ook niet mee geweest. Toen gingen we met school op zeilkamp; ik ben doodsbang daarvoor dus dat ging hem echt niet worden. Was gelukkig geen probleem, ook veel kinderen die niet konden zwemmen gingen niet mee.

Gingergirl schreef op 10-01-2024 om 18:20:

[..]

Zo bedoelde ik het niet; hier is het inderdaad vooral de juf die het leuk vindt en van de 28 leerlingen in die klas reageerde slechts 2 kinderen enthousiast....de kinderen hebben hier ook geen van allen schaatsen en ja glijden op je schoenen kan ook leuk zijn maar kan ook na schooltijd. Hier leeft dat schaatsen gewoon niet dat kan ook he...niet alles hoeft collectief leuk gevonden te worden, dat moet je, je als juf ook realiseren; het is niet verplicht elk idee leuk te vinden.

Serieus 2 kinderen? Bij ons zijn eigenlijk bijna alle kinderen enthousiast al die jaren lang.

MamaE schreef op 10-01-2024 om 18:59:

Bij ons staat carnaval en sint en kerst niet in de schoolgids. Wel op het jaarprogramma.
In de schoolgids staat dat kinderen in principe onder schooltijd op school dienen te zijn. En dan bepaalt school wat ze doen.

Als de juf morgen zegt dat ze spelletjes mee mogen nemen en een spelletjesmiddag hebben, zijn er misschien ook mensen die dat stom vinden maar dat is geen reden om thuis te blijven of te eisen iets anders te mogen doen. Kom nou zeg.

Precies, ik sta er ook van te kijken dat ouders hier zeggen dat laat je hem thuis. Nee, je hebt gewoon pech dat je het echt niet leuk vindt, maar dan maar langs de kant gaan zitten.

MamaE schreef op 10-01-2024 om 18:59:

Bij ons staat carnaval en sint en kerst niet in de schoolgids. Wel op het jaarprogramma.
In de schoolgids staat dat kinderen in principe onder schooltijd op school dienen te zijn. En dan bepaalt school wat ze doen.

Als de juf morgen zegt dat ze spelletjes mee mogen nemen en een spelletjesmiddag hebben, zijn er misschien ook mensen die dat stom vinden maar dat is geen reden om thuis te blijven of te eisen iets anders te mogen doen. Kom nou zeg.

Vreemd want dat hoort wel in de schoolgids te staan. Wij hebben bv voor een school gekozen waar bepaalde feesten niet gevierd worden. 

Ik vind het vergelijk met een spelletjesmiddag wel een beetje appels met peren vergelijken. Spelletjes kun je inderdaad stom vinden, maar dat is toch iets heel anders dan; iets heel eng vinden, het echt niet willen omdat je telkens hard valt, geen schaatsen hebt en nauwelijks mee kan doen etc. 

Kikki39 schreef op 10-01-2024 om 19:14:

[..]

Precies, ik sta er ook van te kijken dat ouders hier zeggen dat laat je hem thuis. Nee, je hebt gewoon pech dat je het echt niet leuk vindt, maar dan maar langs de kant gaan zitten.

Maar het kind van TO vindt het niet gewoon leuk, hij wil gewoon echt niet en raakt er van streek van. Ik zou hem lekker thuis houden, ziek melden en zelf wat leuks met hem gaan doen of hem lekker dagje op de tablet laten (als hij dat wil). Op school ben je om te leren, niet voor die poespas. Het is ook niet erg om daar dan niet bij te zijn. En het is denk ik super ongemakkelijk om met zo een activiteit er naast te zitten in de vrieskou en schaatsen zelf kan hij niet. Schaatsen is ook best link als je het niet kan. De kans dat je hard valt is dan groot. Ik zou het wel weten als ik TO was.

Kikki39 schreef op 10-01-2024 om 19:11:

[..]

Serieus 2 kinderen? Bij ons zijn eigenlijk bijna alle kinderen enthousiast al die jaren lang.

Misschien dat het aan de omgeving ligt, geen idee. Hier leeft het totaal niet. 

Facy66 schreef op 10-01-2024 om 19:23:

[..]

Maar het kind van TO vindt het niet gewoon leuk, hij wil gewoon echt niet en raakt er van streek van. Ik zou hem lekker thuis houden, ziek melden en zelf wat leuks met hem gaan doen of hem lekker dagje op de tablet laten (als hij dat wil). Op school ben je om te leren, niet voor die poespas. Het is ook niet erg om daar dan niet bij te zijn. En het is denk ik super ongemakkelijk om met zo een activiteit er naast te zitten in de vrieskou en schaatsen zelf kan hij niet. Schaatsen is ook best link als je het niet kan. De kans dat je hard valt is dan groot. Ik zou het wel weten als ik TO was.

Precies dat is echt een verschil, maar dat kwartje valt niet krijg ik het idee.

Facy66 schreef op 10-01-2024 om 19:23:

[..]

Maar het kind van TO vindt het niet gewoon leuk, hij wil gewoon echt niet en raakt er van streek van. Ik zou hem lekker thuis houden, ziek melden en zelf wat leuks met hem gaan doen of hem lekker dagje op de tablet laten (als hij dat wil).

Ik lees dit wel meer en sta er eigenlijk wel van te kijken. Zijn jullie allemaal de hele dag thuis, dat die kids zomaar een dag thuis kunnen blijven? Of neem je dan zelf een vakantiedag op?

Lieveheersbeest schreef op 10-01-2024 om 19:41:

[..]

Ik lees dit wel meer en sta er eigenlijk wel van te kijken. Zijn jullie allemaal de hele dag thuis, dat die kids zomaar een dag thuis kunnen blijven? Of neem je dan zelf een vakantiedag op?

Hier is dat 1 dag per jaar geweest, en was meestal op mijn niet werkdag. Maar dat ging om mijn ASS zoon die in overleg met school niet mee ging op schoolreisje als dat een pretpark was. Kwam hier dus niet vaak voor.

Lieveheersbeest schreef op 10-01-2024 om 19:41:

[..]

Ik lees dit wel meer en sta er eigenlijk wel van te kijken. Zijn jullie allemaal de hele dag thuis, dat die kids zomaar een dag thuis kunnen blijven? Of neem je dan zelf een vakantiedag op?

Ik zou zelf een vakantiedag opnemen of op een ander tijdstip werken (flexibele werktijden). 

Lekker thuis laten blijven. 
Schaatsen is helemaal niet leuk voor iedereen en jouw kind wordt er gestrest van. Voor sommige dingen mag best een uitzondering worden gemaakt. 

Lieveheersbeest schreef op 10-01-2024 om 19:41:

[..]

Ik lees dit wel meer en sta er eigenlijk wel van te kijken. Zijn jullie allemaal de hele dag thuis, dat die kids zomaar een dag thuis kunnen blijven? Of neem je dan zelf een vakantiedag op?

Die kinderen hebben 2 ouders

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.