Mietiesaurus
01-04-2025 om 18:19
Kind mag niet mee op schoolreis
Hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
Zojuist krijgen we via parro deze mededeling over het schoolreisje dat op 18 juni plaatsvindt: “kleuters die in of na de meivakantie 4 jaar worden gaan niet mee op schoolreis”.
Ons zoontje gaat na de meivakantie wennen en wordt op 26 mei 4 jaar. Hij komt in een instroomklas met daarin kinderen die dus wel mee mogen en een onbekend aantal kinderen dat niet mee mag (dit zullen er maximaal een hand vol zijn).
Kan school op basis van leeftijd kinderen uitsluiten van het schoolreisje en dit zomaar mededelen?
Mijn zoontje kijkt er al lang naar uit om net als zijn grote broer ook op schoolreis te mogen. De teleurstelling zal groot zijn, zeker als hij hoort dat anderen uit zijn klas wel mogen.

Kikki39
01-04-2025 om 20:19
gewoon iedereen mag mee heb je ook duidelijkheid. En gewoon naar een leuke kleine overzichtelijke speeltuin, prima toch!

Poezenmeisje
01-04-2025 om 20:27
Mijn kleuter trok de schooldagen niet eens.
Na anderhalve maand werd met de juffen bealoten dat hij halve dagen naar school ging, tussen de kerst- en de paasvakantie.
Extra uurtjes geld voor de oppas, zoon blij, juffen blij.

Grindelwald
01-04-2025 om 20:38
Mietiesaurus schreef op 01-04-2025 om 20:06:
[..]
Precies dit, dit is ook wat ons tegen de borst stoot. Het wordt gewoon medegedeeld. De grens ligt midden in een groep en er wordt niet individueel gekeken naar die handvol leerlingen waar het om gaat. Als de grens op voor heel zijn klas zou gelden dan is het een compleet ander verhaal.
Ja maar als alles maar overlegd moet worden. Nu trekken ze gewoon ergens een grens. Ze zijn nog zo klein en alles is net nieuw. Als jij het er niet over praat dan is hij het vast snel vergeten.

letterkoekje
01-04-2025 om 20:42
Mietiesaurus schreef op 01-04-2025 om 18:58:
De argumenten die jullie aangeven snap ik helemaal en kan ik mij in vinden.
Aan je verdere uitleg te lezen geloof ik niet dat je die snapt (sorry).
Het gaat mij er meer om dat er nu puur op basis van leeftijd
... medegedeeld wordt dat een paar kinderen niet mee mogen.
Op welke andere basis zouden ze dan in jouw ogen moeten selecteren? Ik denk dat dit het beste criterium is wat de school kan hanteren. Een kind dat 4 weken op school zit, misschien in het begin nog met halve dagen, daarvan kan een leerkracht toch echt nog niks inschatten. Als ze maar enkele nieuwkomertjes in haar klas had, misschien wel. Maar, behalve een paar nieuwkomers, heeft de juf de ganse dag haar handen vol met de volledige klas. Misschien 20 à 25 kinderen.
Wat anders dan 'mededelen' kan de school doen? Brieven schrijven? Vergaderingen beleggen? Kom op zeg!
Zonder enig overleg,
tekst en uitleg,
oplossingsrichting voor een
onbekend probleem wat leeftijd kennelijk oplevert.
Wat wil je dan dat de school doet? Elke ouder apart op de school roepen om een serieuze onderbouwing te geven van hun beslissing?
Welke oplossing gerichte maatregel zie jij dan als normaal?
Een onbekend probleem? Ik denk dat de school exact kan zeggen welke problemen zich met dergelijk jonge kinderen allemaal kunnen voordoen.
Ik vind het normaal dat de school met haar expertise deze beslissing neemt en een lijn trekken in leeftijd vind ik ook nog eerlijk: voor iedereen hetzelfde.
Volgend jaar kan ie ook mee en zal er dan extra veel deugd aan beleven. Doe misschien die dag met je zoontje zelf iets één-op-één: leuk voor jou en extra leuk voor hem!

Vera8
01-04-2025 om 20:48
Ik snap wat je bedoelt maar ik vraag me echt af of dit het waard is om er zo’n punt van te maken.
Waarom niet gewoon accepteren dat school deze keuze maakt en vervolgens een alternatief plan B voor jezelf en kind optuigen? (Of niet). Je kind zit nog maar net op school en de toon is al gezet. Dat worden nog acht lange jaren op deze manier. Voor niemand leuk. Niet voor jou, niet voor je kind en zeker ook niet voor de school. Pick your battles. Veer een beetje mee en neem zitting in de Ouderraad. Dé plek om zaken aan de kaak te stellen.
Ik ben nog wel benieuwd wat dat schoolreisje dan precies inhoudt. Hier was dat een ochtendje lokale kinderboerderij waarbij ouders werden ingeschakeld voor het vervoer en dus ook gelijk maar mee als begeleiding. Ieder een stuk of vier/vijf kleuters onder zijn/haar hoede. En zo kon ook ieder kindje mee.

Kikki39
01-04-2025 om 20:49
ja, wij delen de leerlingen altijd in groepjes in, nog nooit geen problemen gehad.

Groentetuin
01-04-2025 om 21:00
blij dat ik niet in het onderwijs werk.
School vind dat het ergens een grens moet stellen,en heeft dat gedaan.
Daar zou ik als ouder niet moeilijk over doen.
Zeker niet als ik de sfeer nog een beetje leuk wil houden.
Ik vind dat je er een te groot punt van maakt, gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen
En naar je kind gewoon duidelijk zij; je bent nog maar pas op school. volgend jaar mag jij mee,dit jaar ben jij lekker vrij en gaan mama en jij samen xxx en(naar de kinderboerderij, de speelhal, de mac,koekjes bakken,maar oma)

Vera8
01-04-2025 om 21:01
letterkoekje schreef op 01-04-2025 om 20:42:
[..]
Aan je verdere uitleg te lezen geloof ik niet dat je die snapt (sorry).
[..]
Op welke andere basis zouden ze dan in jouw ogen moeten selecteren? Ik denk dat dit het beste criterium is wat de school kan hanteren. Een kind dat 4 weken op school zit, misschien in het begin nog met halve dagen, daarvan kan een leerkracht toch echt nog niks inschatten. Als ze maar enkele nieuwkomertjes in haar klas had, misschien wel. Maar, behalve een paar nieuwkomers, heeft de juf de ganse dag haar handen vol met de volledige klas. Misschien 20 à 25 kinderen.
Wat anders dan 'mededelen' kan de school doen? Brieven schrijven? Vergaderingen beleggen? Kom op zeg!
[..]
Wat wil je dan dat de school doet? Elke ouder apart op de school roepen om een serieuze onderbouwing te geven van hun beslissing?
Welke oplossing gerichte maatregel zie jij dan als normaal?
Een onbekend probleem? Ik denk dat de school exact kan zeggen welke problemen zich met dergelijk jonge kinderen allemaal kunnen voordoen.
Ik vind het normaal dat de school met haar expertise deze beslissing neemt en een lijn trekken in leeftijd vind ik ook nog eerlijk: voor iedereen hetzelfde.
Volgend jaar kan ie ook mee en zal er dan extra veel deugd aan beleven. Doe misschien die dag met je zoontje zelf iets één-op-één: leuk voor jou en extra leuk voor hem!
Nou dit dus eigenlijk.
Ik snap best dat leerkrachten helemaal Gallisch worden van ouders die overal over in discussie willen treden. Wat is dat toch? Waarom moet dat? Al zou je maar vier van zulke ouders in 1 klas hebben dan word je toch gillend gek? Het gevoel ook dat je je overal voor moet verantwoorden.
Het is toch geen bedrijf waarin in een teamsoverleg ieders mening/input wordt gevraagd alvorens er een beslissing wordt genomen? School kan dat prima zelf. En bovendien is zoiets ondoenlijk. Je doet het namelijk nooit iedereen naar de zin.

Meesje
01-04-2025 om 21:08
Sja, ik snap ergens wel wat je bedoelt. De grens bij de voorjaarsvakantie zou eerlijker hebben gevoeld. En dat je het jammer vindt voor je zoon begrijp ik ook.
Maar daar zou ik het bij laten "hè, wat stom van school, balen", en doorrrr. Jij zou het anders hebben gedaan, maar jij bent niet degene die er over gaat. Ik zou niet gaan klagen en gesprekken eisen oid.

MMcGonagall
01-04-2025 om 21:14
Ik zou het wel aankaarten en vragen of hij toch mee mag. De kans is groot dat de andere prille instromers niet allemaal meegaan, dus dan gaat het over twee of drie kindjes extra. Beetje suf als ze daar een probleem van maken.

Valeria
01-04-2025 om 21:22
Mietiesaurus schreef op 01-04-2025 om 20:01:
[..]
De instroomgroep is sinds de voorjaarsvakantie begonnen. Had de grens op die groep als geheel gelegd en niet op een geboortedatum. Had dan met die groep naar de speeltuin in de wijk/stad gegaan. Dan had iedereen erbij mogen zijn, en sluit je niemand buiten
Dus om het even helder te krijgen: de oudste in de klas is 4 geworden in de voorjaarsvakantie?
Ik denk verder niet dat een kind zich buitengesloten gaat voelen. Dat zijn alleen de moeders

Grindelwald
01-04-2025 om 21:24
MMcGonagall schreef op 01-04-2025 om 21:14:
Ik zou het wel aankaarten en vragen of hij toch mee mag. De kans is groot dat de andere prille instromers niet allemaal meegaan, dus dan gaat het over twee of drie kindjes extra. Beetje suf als ze daar een probleem van maken.
Waarom. De school trekt een lijn hierin. Waarom dan toch weer vragen en proberen. Waarom accepteren mensen toch zo moeilijk het antwoord nee. Hij kan zijn hele school gaande leven nog op schoolreisje.

Nickske
01-04-2025 om 21:43
Vera8 schreef op 01-04-2025 om 20:48:
Ik snap wat je bedoelt maar ik vraag me echt af of dit het waard is om er zo’n punt van te maken.
Waarom niet gewoon accepteren dat school deze keuze maakt en vervolgens een alternatief plan B voor jezelf en kind optuigen? (Of niet). Je kind zit nog maar net op school en de toon is al gezet. Dat worden nog acht lange jaren op deze manier. Voor niemand leuk. Niet voor jou, niet voor je kind en zeker ook niet voor de school. Pick your battles. Veer een beetje mee en neem zitting in de Ouderraad. Dé plek om zaken aan de kaak te stellen.
Ik ben nog wel benieuwd wat dat schoolreisje dan precies inhoudt. Hier was dat een ochtendje lokale kinderboerderij waarbij ouders werden ingeschakeld voor het vervoer en dus ook gelijk maar mee als begeleiding. Ieder een stuk of vier/vijf kleuters onder zijn/haar hoede. En zo kon ook ieder kindje mee.
Dit. Behalve dat, als je echt wilt meedenken over inhoud, je in de Medezeggenschapsraad (MR) zou moeten gaan. De ouderraad (OR) is er meer voor het mede organiseren van Sint, Kerst etc.
Oja en maak er alsjeblieft niet zo'n punt van. Het is zo. En ja, school mag dat aangeven. En daar zullen ze vast hun redenen voor hebben, maar om alle overwegingen te gaan delen met alle ouders die vragen hebben... dat is echt onbegonnen werk. Heb vertrouwen in de expertise van de school. Kost een stuk minder energie en is voor alle partijen fijner!

alhambra
01-04-2025 om 21:47
Waarom voeg je je niet gewoon naar de regels van de school? Wil je serieus dat zij hier hun tijd en aandacht aan besteden?

Friezinnetje
01-04-2025 om 21:48
Grindelwald schreef op 01-04-2025 om 21:24:
[..]
Waarom. De school trekt een lijn hierin. Waarom dan toch weer vragen en proberen. Waarom accepteren mensen toch zo moeilijk het antwoord nee. Hij kan zijn hele school gaande leven nog op schoolreisje.
nou dit idd. Altijd overal tegenin gaan, want oeh, mijn prinsje/prinsesje mag niet mee.
Krijgen ze echt geen trauma van hoor en kind maakt het niets uit