Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind mag niet mee op schoolreis

Hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.

Zojuist krijgen we via parro deze mededeling over het schoolreisje dat op 18 juni plaatsvindt: “kleuters die in of na de meivakantie 4 jaar worden gaan niet mee op schoolreis”.

Ons zoontje gaat na de meivakantie wennen en wordt op 26 mei 4 jaar. Hij komt in een instroomklas met daarin kinderen die dus wel mee mogen en een onbekend aantal kinderen dat niet mee mag (dit zullen er maximaal een hand vol zijn). 
Kan school op basis van leeftijd kinderen uitsluiten van het schoolreisje en dit zomaar mededelen?
Mijn zoontje kijkt er al lang naar uit om net als zijn grote broer ook op schoolreis te mogen. De teleurstelling zal groot zijn, zeker als hij hoort dat anderen uit zijn klas wel mogen.

Ik snap dit wel van school. Die kleuters zitten dan dus net een maand op school en een schoolreisje is behoorlijk intensief en druk. Dan kun je als leerkracht niet een groep kinderen hebben die dat écht niet trekt en niets zelf kan.

De ervaring zal wel zijn dat het voor zulke jonge kleuters nog wat te heftig is, maar de manier waarop ze het nu aanpakken is wel erg onhandig. Dan hadden ze beter een alternatieve activiteit kunnen plannen voor de instroomgroep, dat zijn over het algemeen allemaal kleuters die kortgeleden vier zijn geworden, lijkt mij. Die paar weken zullen niet zoveel uitmaken.

Bij mijn dochter op school gingen de kleuters sowieso nog niet op schoolreis, alleen nog activiteiten op school of in de buurt van school.

dat doen ze hier ook zo. Ze zijn nog zo klein, en moeten nog erg wennen. Meestal willen zowel ouders als kind zelf het ook nog niet,  of ze hebben het nog niet echt door.Ik was allang blij, maar mijn kind wilde zelf ook niet ,die vond school al spannend genoeg. 
Als jou kind snapt wat het inhoudt, en echt graag wil is het wel sneu. misschien is er wel een mouw aan te passen, in overleg. Maar ik zou eerst maar even kijken hoe het gaat op school. Mijn ervaring na meerdere kinderen is dat dat niet te voorspellen is. En hij blijft niet alleen achter, er zijn er meer. Je kunt hem prima uitleggen dat je op schoolreisje gaat vanaf groep 1, en hij zit nog in groep 0. Het is maar hoe je het brengt.

Hoi, ik snap school ook. Ze zijn nog zo klein en moeten nog echt wennen in de klas. De vraag is ook of het voor je zoontje pas na 3 weken school echt heel leuk is. Ook voor kinderen met een grote broer of zus kan het ineens echt alleen een klas zitten juist best overweldigend zijn. Of heeft hij al allemaal vriendjes in zijn toekomstige klas?
Daarnaast is het maar ook net hoe je dit ‘verkoopt’ aan je kind. 

Lolalyn schreef op 01-04-2025 om 18:42:

Daarnaast is het maar ook net hoe je dit ‘verkoopt’ aan je kind.

Dit vooral! Je kunt dit aan een kind van net 4 best ‘verkopen’. Het jaar daarop gaat hij wel, net als zijn grote broer, op schoolreisje. Maak het vooral zelf niet zo zwaar…..

mijn kind ging wel mee op schoolreis toen ze 6 weken op school zat. Ze wilde zelf graag mee. Zij zou het niet leuk gevonden hebben als ze niet mee had gemogen. 
School vond het ook prima als nieuwe kleuters niet meegingen (en ze zijn natuurlijk ook nog niet leerplichtig). 

Mietiesaurus

Mietiesaurus

01-04-2025 om 18:58 Topicstarter

De argumenten die jullie aangeven snap ik helemaal en kan ik mij in vinden. Het gaat mij er meer om dat er nu puur op basis van leeftijd medegedeeld wordt dat een paar kinderen niet mee mogen. Zonder enig overleg, tekst en uitleg, oplossingsrichting voor een onbekend probleem wat leeftijd kennelijk oplevert.
Dit is letterlijk de enige zin die erover wordt gecommuniceerd. Heeft een kind wat 4 jaar is en naar school gaat niet gewoon recht om mee te doen met de aangeboden onderwijsactiviteiten? Waarom zou de activiteit voor een klasgenootje dat een paar weken langer op school zit wel geschikt zijn. 

Mietiesaurus

Mietiesaurus

01-04-2025 om 19:05 Topicstarter

Kersje schreef op 01-04-2025 om 18:47:

[..]

Dit vooral! Je kunt dit aan een kind van net 4 best ‘verkopen’. Het jaar daarop gaat hij wel, net als zijn grote broer, op schoolreisje. Maak het vooral zelf niet zo zwaar…..

Richting mijn kind maak ik helemaal niks zwaar, dat begrijp ik ook. 

Mijn vraag gaat over de manier van communiceren en besluitvorming van school. “Mag” hetgeen school nu doet? Niet over of ik dit aan een kind kan verkopen en hoe het voor het kind zou zijn.

Hoe moet de school het dan communiceren? 

ik heb hier nog nooit van gehoord en vind het eigenlijk heel vreemd. Wij kiezen zelf op onze school waar ik werk een leuke locatie voor kleuters en dan mag iedereen ook mee. Dus alle kleuters helemaal enthousiast de dag ervoor en die enkeling zit er naar te kijken, niet leuk. En het valt allemaal best wel mee hoor, wij blijven ook altijd maar tot een uur of 2.

Mietiesaurus schreef op 01-04-2025 om 18:58:

De argumenten die jullie aangeven snap ik helemaal en kan ik mij in vinden. Het gaat mij er meer om dat er nu puur op basis van leeftijd medegedeeld wordt dat een paar kinderen niet mee mogen. Zonder enig overleg, tekst en uitleg, oplossingsrichting voor een onbekend probleem wat leeftijd kennelijk oplevert.
Dit is letterlijk de enige zin die erover wordt gecommuniceerd. Heeft een kind wat 4 jaar is en naar school gaat niet gewoon recht om mee te doen met de aangeboden onderwijsactiviteiten? Waarom zou de activiteit voor een klasgenootje dat een paar weken langer op school zit wel geschikt zijn.

Joh, je maakt het wel groot hoor.

Het lijkt me vrij duidelijk wat de overweging is. Dat kinderen die net op school beginnen nog moeten wennen en een schoolreisje nogal overweldigend kan zijn snapt iedereen. Dat hoeft school echt niet uit te leggen. En waarom degenen die een paar weken langer op school zitten wel? Omdat die een paar weken langer op school zitten.

Ze hebben de meivakantie als grens gekozen. Hadden ze de grens anders gekozen dan had niet jij, maar de moeder van Pietje geklaagd. 

Je kind gaat straks net als zijn grote broer naar school. Dat lijkt me belangrijker dan een schoolreis dat maar één dag is. Er komen nog vele schoolreisjes voor hem aan!

Mietiesaurus

Mietiesaurus

01-04-2025 om 19:21 Topicstarter

Ted68 schreef op 01-04-2025 om 19:08:

Hoe moet de school het dan communiceren?

Uitleg geven over de reden dat zij puur geboortedatum gebruiken om onderscheid te maken in het wel of niet mee mogen. Uitleg geven over wat deze kinderen dan gaan doen (mogen ze überhaupt naar school of is er geen leerkracht omdat deze met de andere kinderen uit de klas mee is). Ons als ouders apart hierover een bericht sturen (die handvol ouders over wie het gaat), het gesprek aangaan, samen oplossingen bedenken waardoor die kinderen toch mee kunnen. 

Zo blij dat ik geen leerkracht ben, altijd dat gedoe van die ouders!

Mietiesaurus

Mietiesaurus

01-04-2025 om 19:26 Topicstarter

Rosehip schreef op 01-04-2025 om 19:18:

[..]

Joh, je maakt het wel groot hoor.

Het lijkt me vrij duidelijk wat de overweging is. Dat kinderen die net op school beginnen nog moeten wennen en een schoolreisje nogal overweldigend kan zijn snapt iedereen. Dat hoeft school echt niet uit te leggen. En waarom degenen die een paar weken langer op school zitten wel? Omdat die een paar weken langer op school zitten.

Ze hebben de meivakantie als grens gekozen. Hadden ze de grens anders gekozen dan had niet jij, maar de moeder van Pietje geklaagd.

Je kind gaat straks net als zijn grote broer naar school. Dat lijkt me belangrijker dan een schoolreis dat maar één dag is. Er komen nog vele schoolreisjes voor hem aan!

tot zover het recht op gelijke behandeling dus. Kind is 4, net als zijn buurman die naast hem zit in de kring de dag ervoor en erna als erover gesproken wordt. 
Het zal om maximaal 5 kinderen gaan. Die gaan dan gezellig met zijn 5en in een lege school zitten? Tijdens de lustrumweek….

tjonge....wat heb jij hoge verwachtingen....in gesprek gaan zelfs...Je kind is nog niet eens op school... 
Die leerpersoon heeft meer te doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.