Mietiesaurus
01-04-2025 om 18:19
Kind mag niet mee op schoolreis
Hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
Zojuist krijgen we via parro deze mededeling over het schoolreisje dat op 18 juni plaatsvindt: “kleuters die in of na de meivakantie 4 jaar worden gaan niet mee op schoolreis”.
Ons zoontje gaat na de meivakantie wennen en wordt op 26 mei 4 jaar. Hij komt in een instroomklas met daarin kinderen die dus wel mee mogen en een onbekend aantal kinderen dat niet mee mag (dit zullen er maximaal een hand vol zijn).
Kan school op basis van leeftijd kinderen uitsluiten van het schoolreisje en dit zomaar mededelen?
Mijn zoontje kijkt er al lang naar uit om net als zijn grote broer ook op schoolreis te mogen. De teleurstelling zal groot zijn, zeker als hij hoort dat anderen uit zijn klas wel mogen.

Mugske
02-04-2025 om 07:23
bij dochter op school gaat bovenbouw niet op schoolreis, maar wel op kamp. Dat is op een andere datum. Ga je niet mee op schoolreis: schuif je die dag aan bij een bovenbouwklas (ik kan me voorstellen dat ouders kiezen voor thuishouden van een kleuter). Gaat een bovenbouwer niet mee op kamp, dan wordt die wel op school verwacht en schuift aan bij een middenbouwklas.

Valeria
02-04-2025 om 07:33
Meerdere mensen kunnen niet rekenen, opvallend.
Maar de school trekt dus vaker grenzen. Wie in juni jarig is, mag niet meer starten. Wie eind mei jarig is, wel.
En wat betreft het schoolreisje, het zijn 'maar' een paar kinderen, ja. Maar misschien zouden ze er net een extra bus voor moeten huren terwijl dan blijkt dat ze niet mee willen. Die bus huren ze niet een dag van tevoren. Die planning maken ze hopelijk al maanden vooraf.
Of je kind weet nog van niks en zou het niet eens merken dat er een schoolreisje is, of je hebt hem er al van alles over verteld en hoort nu dat hij niet mee gaat. Tja.

Kikki39
02-04-2025 om 07:37
we hebben soms meer moeite met sommige leerlingen van groep 8 waar eventueel iets mee zou kunnen gebeuren dan met groep 1-2, dit is altijd prima gegaan, zelfs in de Efteling. En laat een aantal ouders zelf meegaan, dan is het opgelost.

Broadway
02-04-2025 om 07:42
Mietiesaurus schreef op 01-04-2025 om 19:21:
[..]
Uitleg geven over de reden dat zij puur geboortedatum gebruiken om onderscheid te maken in het wel of niet mee mogen. Uitleg geven over wat deze kinderen dan gaan doen (mogen ze überhaupt naar school of is er geen leerkracht omdat deze met de andere kinderen uit de klas mee is). Ons als ouders apart hierover een bericht sturen (die handvol ouders over wie het gaat), het gesprek aangaan, samen oplossingen bedenken waardoor die kinderen toch mee kunnen.
de enige informatie die je wél nodig hebt is of je kind die dag wel of niet naar school gaat. De rest hoeft de school helemaal niet met de ouders te bespreken. volgens mij ben je in de war met een privé-oppas in plaats van een school.
Hoe kun jij al 3 jaar een kind op de basisschool hebben als je nog steeds deze aannames doet?

Broadway
02-04-2025 om 07:43
Ted68 schreef op 01-04-2025 om 19:35:
Ik snap die leerpersoon; ze heeft een vreemd kind in de klas. De ene 4 jarige is de andere niet....
het beroep heet leerkracht. waar haal jij deze term vandaan? leerkracht is al genderneutraal dus dat kun je niet aan het proberen zijn.

Ted68
02-04-2025 om 07:52
Ach Broadway….sorry, maar hoe je het ook noemt: het beestje staat voor de klas….

Broadway
02-04-2025 om 07:53
Ted68 schreef op 02-04-2025 om 07:52:
Ach Broadway….sorry, maar hoe je het okay noemt: het beestje staat voor de klas….
Dit begrijp ik niet. ik denk dat je bedoelt "het beestje moet een naam hebben"? Dat beestje heeft al een naam: leerkracht
na je aanpassing is dat dus idd wat je bedoelt.

Annaniem2023
02-04-2025 om 07:54
Mietiesaurus schreef op 01-04-2025 om 19:21:
[..]
Uitleg geven over de reden dat zij puur geboortedatum gebruiken om onderscheid te maken in het wel of niet mee mogen. Uitleg geven over wat deze kinderen dan gaan doen (mogen ze überhaupt naar school of is er geen leerkracht omdat deze met de andere kinderen uit de klas mee is). Ons als ouders apart hierover een bericht sturen (die handvol ouders over wie het gaat), het gesprek aangaan, samen oplossingen bedenken waardoor die kinderen toch mee kunnen.
School gaat echt niet over elke beslissing die ze nemen uitgebreid verantwoording afleggen over het hoe, het waarom en de procedure.

Ted68
02-04-2025 om 07:57
Broadway….. wat ben jij een enorme kappelischiesser…..Zoals we dat in mijn Tal (Schwyzerduuts) zeggen… En ja, voor mij blijft de meester of de juf een Lehrpersonal of Leerkracht

Valeria
02-04-2025 om 07:58
Annaniem2023 schreef op 02-04-2025 om 07:54:
[..]
School gaat echt niet over elke beslissing die ze nemen uitgebreid verantwoording afleggen over het hoe, het waarom en de procedure.
Ik denk ook dat ze het helemaal niet als probleem zien waar een oplossing voor gezocht moet worden door allerlei ouders afzonderlijk te benaderen. Volgens mij creëer je DAN pas een probleem

Mugske
02-04-2025 om 08:02
vraag is ook nog of de kinderen in de groep die wel mee mogen ook echt meegaan. Misschien gaat de hele groep niet mee.
Voor mijn net 4-jarige was schoolreis: dan gaan we met de bus ergens naartoe
School maakt een thema van de schoolreis. Gingen ze naar de dierentuin, dan leerden de kinderen vooraf over de dieren en wat is er allemaal nodig in een dierentuin. Of sprookjes toen ze naar de efteling gingen. Bovenbouwkamp heeft ook altijd een thema.

Broadway
02-04-2025 om 08:03
Ted68 schreef op 02-04-2025 om 07:57:
Broadway….. wat ben jij een enorme kappelischiesser…..Zoals we dat in mijn Tal (Schwyzerduuts) zeggen… En ja, voor mij blijft de meester of de juf een Lehrpersonal of Leerkracht
ahhh ja, ik dacht dat we het hier in het Nederlands deden, maar nu begrijp ik de verwarring!

Bakblik
02-04-2025 om 08:07
Mijn bijdrage die ik gisteren had getikt is niet geplaatst door een WiFi storing hier in huis zie ik.
Die kan er in het kort op neer: Wen er maar aan! Scholen hebben regels die ze soms wat onhandig communiceren richting ouders. Als je overal zo lang mee bezig bent als met dit gedoe dan worden het 14 lange jaren tot je kind 18 is en zelf verantwoordelijk is.
En nu ga ik blijmoedig mijn 19 jarige kind uitzwaaien die anderhalf uur onderweg is voor een profielgesprek van 15 minuten. Ook niet iets om blij van te worden maar het is nu eenmaal zo, dat zijn de regels op dat mbo. We doen het er maar mee. 😜

Ysenda
02-04-2025 om 08:14
wat is er toch moeilijk aan het accepteren van een beslissing van de school? Het is geen prive school er zitten dus nog ruim 400 andere kinderen op wie ook gelet moet worden.
Het gaat om veiligheid, aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid.
Zodra het wel mis gaat is het ook niet goed, en het gaat best vaak bijna mis en dat hoor je dan niet. Maar voor de meegaande volwassenen die door de docenten ingelicht worden over de specifieke dingen van je kind of zelf de moeilijkere kinderen bij zich houden is het geen rustig dagje uit. Al helemaal niet in iets onoverzichtelijke als een pretpark.
Jouw school maakt een andere keuze dan in voorgaande jaren, dat is hun goed recht in dit geval ze hadden ook mogen besluiten dat kinderen na de meivakantie niet meer mogen instromen.
Kinderen van 4 mogen naar school er is nog geen leerplicht op die leeftijd. Maar als je ze inschrijft op een school dien je je wel aan de regels van de school te conformeren. Dit is iets wat je gewoon moet accepteren.

SuzyQFive
02-04-2025 om 08:24
Stresskipje schreef op 01-04-2025 om 19:44:
ja, het mag. De reden is niet onbekend, kind zit net 3 weken op school. In tegenstelling tot die buurman, die al 6 weken of langer op school zit.
Ze moeten toch ergens een grens trekken.
Ik neem op school de telefoon op, en je wil niet weten hoevaak ik moeders aan de lijn krijg die graag willen dat katootje met 3 jaar en 9 maanden al naar school mag komen, wat ze is er zoow aantoe. Nee mevrouw, sorry. De grens is 3 jaar en 10 maanden, en we starten ook niet een week voor een vakantie. Er zijn gewoon grenzen, met een reden. Voor 3 jaar en 10 maanden is verzekeringtechnisch, en vlak voor een vakantie is te onrustig. Zo zijn overal weldoordachte redenen voor.
Je kind hoeft ook nog niet naar school he. Het staat je vrij om hem thuis te houden en gezellig 1 op 1 naar de diertuin/speeltuin/zwembad te gaan. Hoe heerlijk is dat.
Jammer dat het verzekeringsverhaal nog steeds als excuus gebruikt wordt. Dat klopt namelijk niet. Als het bevoegd gezag bepaalt dat een kind eerder naar school mag dan mag dat (bijvoorbeeld in het geval van een ontwikkelingsvoorsprong) en elke ingeschreven leerling is gewoon verzekerd, ongeacht de leeftijd.
Zeker als er ook sprake is van bijv een IKC of aangesloten peuterspeelzaal mag een driejarige ook meedoen in het kleuteronderwijs.
Mijn dochter was 3jr en 8mnd toen ze 1,5 dag in de week in de kleuterklas mee mocht doen. De peuterspeelzaal had aangegeven dat ze daar uitgeleerd was. De peutercito (ja, echt 🫣), had ze met net drie al uitgespeeld en ze gingen al regelmatig werkjes halen in de school (de psz was inpandig).
Overigens was dit op voorstel van de peuterjuffen iom de kleuterjuffen.
Er is toen met ons overlegd of ze mee zou doen met een optreden en een schoolreis.