Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind mag niet mee op schoolreis

Heb je door hoe dun de scheidslijn is MamaE? Jij noemt het de ‘vrije interpretatie van de wet’, een ander weer net even iets anders in haar/hun eigen voordeel……..dus vandaar de lijn die school trekt voor iedereen!

En ja, dan valt het voor enkele kinderen net even wat ‘negatiever’ uit dan voor andere kinderen, je kunt het namelijk nooit goed doen voor iedereen. Zo is het hele leven toch en daar leert men mee omgaan. Waarom ligt de grens van huurtoeslag bij €900,07 en niet €901,00. Waarom de grens van eigen vermogen (samen) bij €74.790 en niet bij €75.000 etc etc

MamaE schreef op 04-04-2025 om 16:42:

Als je kind in de middag nog af en toe slaapt, dan is daar op school echt wel een mouw aan te passen. Dat is een reden om je kind niet volledig te laten gaan. Maar dat je in de ochtend opstaat en denkt 'joh, tis mooi weer vandaag, we gaan lekker naar het strand' of een ander uitje, of je kind heeft gewoon geen zin, dat is niet de bedoeling, ook al zijn ze niet leerplichtig.
Natuurlijk gebeurt dat wel en scholen kunnen er weinig mee, maar het is een hele vrije interpretatie van de wet. Want als je kind staat ingeschreven op een school, moet school ook een programma aanbieden. En dat programma moet uiteraard geschikt zijn voor kinderen van die leeftijd.

Kan best dat ik rechtlijnig ben ik mijn interpretatie van de wet.
Ik vind enkele kinderen uitsluiten van een activiteit die school als onderdeel van het lesprogramma ziet niet kunnen. Dan doe je met de hele groep wat anders wat wel geschikt is voor de leeftijd. Of je doet voor deze groep geen speciale activiteit. Een klassenuitje doe je met de hele klas.

Je spreekt jezelf al tegen; kinderen van 4 jaar zijn nog niet leerplichtig en vallen dus niet onder de leerplichtwet. Dus als ouders besluiten om kind van 4 jaar mee te nemen naar het strand of 2 weken op vakantie te gaan, dan mag dat gewoon. Dat is geen vrije interpretatie van de wet want het 4 jarige kind valt niet onder de leerplichtwet.

Dat deze school een aantal kinderen nog niet mee laat doen aan het schoolreisje, is hun goed recht. Dat mag een school beslissen. Dat jij het " niet vindt kunnen" mag ook maar hoeft een school geen rekening mee te houden. Zij doen dit met reden en de MR en dus ook de oudergeleding zal daar mee ingestemd hebben. 

Annaniem2023 schreef op 04-04-2025 om 15:34:

[..]

[..]

Dat het niet de bedoeling is heb je zelf verzonnen. Ik ben weer eens gaan googelen en een niet-leerplichtig kind mag gewoon thuisgehouden worden van school. En wat je dan doet met dat kind, gaat de school niks aan. Dus ook niet of je dan op vakantie gaat.

sterker nog, toen onze oudste bijna 5 was (dus nog 4) adviseerde school min of meer om gewoon nog lekker een keer buiten de schoolvakanties op stap te gaan, nu dat nog kon... Dat gaat bij een 2e niet meer op natuurlijk

Dit soort gezeik is precies waarom scholen sommige dingen afschaffen. Sta niet vreemd te kijken als schooluitjes in de  kleuterklassen worden afgeschaft na dergelijk gezanik. 

Mijn kinderen kwamen vandaag thuis met het verhaal dat er dit jaar geen paasdozen gemaakt worden voor elkaar. Met zo'n paasontbijtje erin. Mijn kinderen zitten op een kakineuze tweeverdienersschool maar blijkbaar zijn er toch kinderen die iets te kort kwamen. Ouders hebben geklaagd dat het ene kind meer kreeg dan het andere. Dus dit jaar gewoon geen paasontbijt. 

Leer je kind gewoon tevreden zijn met wat het krijgt. In plaats van dat calimerogedrag en bang zijn iets te kort te komen. 

Ik vind alleen maar informatie waarin staat dat scholen kinderen niet mogen uitsluiten van schoolreis of andere activiteiten. Dat is dan in gerelateerd aan de vrijwillige ouderbijdrage, maar het lijkt me dat het dan ook niet mag om andere redenen. En anders lees ik graag overtuigend bewijs waaruit blijkt dat het wel mag.

MMcGonagall schreef op 04-04-2025 om 18:12:

Ik vind alleen maar informatie waarin staat dat scholen kinderen niet mogen uitsluiten van schoolreis of andere activiteiten. Dat is dan in gerelateerd aan de vrijwillige ouderbijdrage, maar het lijkt me dat het dan ook niet mag om andere redenen. En anders lees ik graag overtuigend bewijs waaruit blijkt dat het wel mag.

En als scholen niet mogen "uitsluiten" omwille van veiligheid, en dus kleuters die ze nog amper kennen verplicht mee moeten nemen, dan worden die schoolreisjes gewoon afgeschaft hoor. 

LydiaDietz schreef op 04-04-2025 om 18:27:

[..]

En als scholen niet mogen "uitsluiten" omwille van veiligheid, en dus kleuters die ze nog amper kennen verplicht mee moeten nemen, dan worden die schoolreisjes gewoon afgeschaft hoor.

Wat een flauwekul.

MMcGonagall schreef op 04-04-2025 om 18:30:

[..]

Wat een flauwekul.

Dus jij vind het garanderen van veiligheid flauwekul?

Ysenda schreef op 04-04-2025 om 18:44:

[..]

Dus jij vind het garanderen van veiligheid flauwekul?

Leuke conclusie.

Ik denk dat je prima veilig op schoolreis kunt met alle kleuters. Legio scholen doen dat. Echt nog nooit gehoord dat een deel van groep 1 niet mee mocht. Uiteraard wel ervaring met verschillende schoolreizen voor de onderbouw en de rest.

MamaE schreef op 04-04-2025 om 10:03:

Ik ben helemaal niet het type dat vindt dat ik alles zelf maar mag bepalen en regels niet voor mij/mijn kind gelden. Maar ik ben wel van mening dat als een school een regel heeft, dat die regel dan in de schoolgids dient te staan. Dit soort dingen moeten geen willekeur van de leerkracht worden. En als een school een regel stelt, dat die niet in strijd is met wet- en regelgeving.

Dat kinderen van vier niet leerplichtig zijn, is geen reden om ze uit te sluiten van bepaalde activiteiten of onderdelen van het lesprogramma. Op het moment dat je kind met vier jaar naar school gaat, is het de bedoeling dat je ook gewoon elke dag gaat en je conformeert aan de schooltijden en de schoolvakanties. Natuurlijk kunnen er redenen zijn om daarvan af te wijken, bijvoorbeeld als vijf dagen nog te veel is voor je kind of als kind een keer heel erg moe is. Maar je gaat niet per dag bekijken of kind zin heeft om te gaan of je kind regelmatig eerder ophalen omdat je wat leuks wil gaan doen.
En buiten de schoolvakanties op vakantie, is eigenlijk ook niet de bedoeling. Scholen kunnen daar feitelijk gezien weinig tegen doen.

Ouders bepalen vaak zelf of hun 4 jarige te moe is en houden hun kleuter dan ( terecht) een middagje thuis. Ouders bepalen ook vaak  zelf of hun kleuter al toe is aan een schoolreisje en houden hun kind thuis als hun dat beter lijkt. Vind je dat dat ook geen willekeur mag zijn van ouders?   

LydiaDietz schreef op 04-04-2025 om 18:08:

Dit soort gezeik is precies waarom scholen sommige dingen afschaffen. Sta niet vreemd te kijken als schooluitjes in de kleuterklassen worden afgeschaft na dergelijk gezanik.

Mijn kinderen kwamen vandaag thuis met het verhaal dat er dit jaar geen paasdozen gemaakt worden voor elkaar. Met zo'n paasontbijtje erin. Mijn kinderen zitten op een kakineuze tweeverdienersschool maar blijkbaar zijn er toch kinderen die iets te kort kwamen. Ouders hebben geklaagd dat het ene kind meer kreeg dan het andere. Dus dit jaar gewoon geen paasontbijt.

Leer je kind gewoon tevreden zijn met wat het krijgt. In plaats van dat calimerogedrag en bang zijn iets te kort te komen.

Mijn kinderen zijn gelukkig volwassen ondertussen, een paasdoos daar had ik echt niet op zitten wachten. Gewoon paasontbijt op school met wat verschillende dingen is toch leuk zat

Ik ben zo benieuwd hoe dit soort dingen zouden gaan als alle communicatie via de vaders zou gaan...

MMcGonagall schreef op 04-04-2025 om 18:55:

[..]

Leuke conclusie.

Ik denk dat je prima veilig op schoolreis kunt met alle kleuters. Legio scholen doen dat. Echt nog nooit gehoord dat een deel van groep 1 niet mee mocht. Uiteraard wel ervaring met verschillende schoolreizen voor de onderbouw en de rest.

Ik denk dat kleuterleerkrachten dit beter kunnen beoordelen. Hier gingen mijn zoontje de eerste keer ook niet mee. Ik heb inderdaad niemand erover gehoord omdat het voor de meeste mensen geen issue is en heel logisch is dat je een kind eerst goed went voor het aan bijzondere activiteiten meedoet. 

Bolmieke schreef op 04-04-2025 om 19:58:

[..]

Mijn kinderen zijn gelukkig volwassen ondertussen, een paasdoos daar had ik echt niet op zitten wachten. Gewoon paasontbijt op school met wat verschillende dingen is toch leuk zat

Het gaat me ook niet om die paasdoos. Paasontbijt was ook prima geweest. Maar daar valt ongetwijfeld ook iets op aan te merken. Het gevolg nu is dat er niks is. 

Maar dat omdat er een aantal mensen klagen iets voor de hele groep wordt afgeschaft omdat men klaar is met commentaar. Gewoon accepteren is er niet meer bij.

Koko67 schreef op 04-04-2025 om 19:04:

[..]

Ouders bepalen vaak zelf of hun 4 jarige te moe is en houden hun kleuter dan ( terecht) een middagje thuis. Ouders bepalen ook vaak zelf of hun kleuter al toe is aan een schoolreisje en houden hun kind thuis als hun dat beter lijkt. Vind je dat dat ook geen willekeur mag zijn van ouders?

Als ouder kun je altijd vrijstelling aanvragen voor bepaalde onderdelen van het lesprogramma. Bij een kleuter van net 4 waarvan de ouders een schoolreisje nog een stap te ver vinden, zal geen enkele weldenkende school daar een probleem van maken. Nog los van dat ze er ook niks tegen kunnen doen wegens niet leerplichtig.

Mijn dochter had bij de kleuters een kind in de klas dat wekelijks wel een dag niet op school was en dat kind had wel vaak verhalen over allerlei uitjes die hij dan had gedaan als pretpark, dierentuin, naar familie ver weg. Moeder was wel erg verongelijkt dat school hem langer wilde laten kleuteren.

Mijn dochter vond dat wel gek, dat Pietje op woensdag vertelde dat hij op dinsdag naar de efteling was geweest terwijl alle andere kinderen gewoon op school was. Maar goed, ik ben me er ook wel van bewust dat ik niet de persoon ben om het te hebben over de absentie van andere kinderen. Ik ga er niet over en ik heb een kind met een abonnement op allerlei zorgverlening.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.