Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind mag niet mee op schoolreis

Ik zou me er niet eens druk om maken als dit een regel is van school. Dan is het maar zo.

Ik ben helemaal niet het type dat vindt dat ik alles zelf maar mag bepalen en regels niet voor mij/mijn kind gelden. Maar ik ben wel van mening dat als een school een regel heeft, dat die regel dan in de schoolgids dient te staan. Dit soort dingen moeten geen willekeur van de leerkracht worden. En als een school een regel stelt, dat die niet in strijd is met wet- en regelgeving. 

Dat kinderen van vier niet leerplichtig zijn, is geen reden om ze uit te sluiten van bepaalde activiteiten of onderdelen van het lesprogramma. Op het moment dat je kind met vier jaar naar school gaat, is het de bedoeling dat je ook gewoon elke dag gaat en je conformeert aan de schooltijden en de schoolvakanties. Natuurlijk kunnen er redenen zijn om daarvan af te wijken, bijvoorbeeld als vijf dagen nog te veel is voor je kind of als kind een keer heel erg moe is. Maar je gaat niet per dag bekijken of kind zin heeft om te gaan of je kind regelmatig eerder ophalen omdat je wat leuks wil gaan doen.
En buiten de schoolvakanties op vakantie, is eigenlijk ook niet de bedoeling. Scholen kunnen daar feitelijk gezien weinig tegen doen. 

MamaE schreef op 04-04-2025 om 10:03:

Ik ben helemaal niet het type dat vindt dat ik alles zelf maar mag bepalen en regels niet voor mij/mijn kind gelden. Maar ik ben wel van mening dat als een school een regel heeft, dat die regel dan in de schoolgids dient te staan. Dit soort dingen moeten geen willekeur van de leerkracht worden. En als een school een regel stelt, dat die niet in strijd is met wet- en regelgeving.

Dat kinderen van vier niet leerplichtig zijn, is geen reden om ze uit te sluiten van bepaalde activiteiten of onderdelen van het lesprogramma. Op het moment dat je kind met vier jaar naar school gaat, is het de bedoeling dat je ook gewoon elke dag gaat en je conformeert aan de schooltijden en de schoolvakanties. Natuurlijk kunnen er redenen zijn om daarvan af te wijken, bijvoorbeeld als vijf dagen nog te veel is voor je kind of als kind een keer heel erg moe is. Maar je gaat niet per dag bekijken of kind zin heeft om te gaan of je kind regelmatig eerder ophalen omdat je wat leuks wil gaan doen.
En buiten de schoolvakanties op vakantie, is eigenlijk ook niet de bedoeling. Scholen kunnen daar feitelijk gezien weinig tegen doen.

Deze school stelt hiermee geen regel die in strijd is met de wet- en regelgeving, maar zij zullen best een gegronde reden hebben van waarom zij deze regel hebben ingevoerd.

Hetgeen ik hier in dit topic bijvoorbeeld meerdere malen heb gelezen is dat een juf/meester desbetreffend kind niet lang genoeg ‘kent’, vind ik persoonlijk juist heel goed. Zij dragen namelijk nogal een verantwoordelijkheid op zo’n dag met meerdere kleuters.

Want MamaE, als je jouw stelling zo strak wilt hanteren, dan geldt dat natuurlijk ook de andere kant op: ouders die vinden dat hun 4-jarige nog niet toe is aan zo’n schoolreisje, mogen hun kind dan ook niet hiervoor afmelden en zal kind, net zoals alle anderen, gewoon mee moeten gaan. Of is dat dan plots heel anders?

Jeumig, je begint je posting  met  een disclaimer, en vervolgens start je een  betoog dat stijf staat van onbegrip en rechtlijnigheid. 

"Dat kinderen van vier niet leerplichtig zijn, is geen reden om ze uit te sluiten van bepaalde activiteiten of onderdelen van het lesprogramma.¨

Dat kinderen van vier  niet leerplichtig zijn, biedt de mogelijkheid om ze uit  te sluiten van bepaalde  activiteiten of onderdelen die voor hen  niet geschikt, of zelfs onveilig zijn. 

"Maar je gaat niet per dag bekijken of kind zin heeft om te gaan of je kind regelmatig eerder ophalen omdat je wat leuks wil gaan doen."

Ja hoor, dat is geen probleem bij  een niet  leerplichtig kind. Mijn oudste zoon heeft heel lang  aan zijn middagslaapje vastgehouden. Tussen de middag kroop hij na de boterham  thuis op de bank. Als ie dan indutte, liet ik 'm lekker tukken. Dan liep grote zus even bij de juf binnen om te vertellen dat zoon die middag niet kwam.

Maar je gaat niet per dag bekijken of kind zin heeft om te gaan of je kind regelmatig eerder ophalen omdat je wat leuks wil gaan doen.
En buiten de schoolvakanties op vakantie, is eigenlijk ook niet de bedoeling. 

En jij denkt dat dit niet gebeurt? Je zult versteld staan in hoeverre mensen nog gebruik maken (want misbruik is het niet) van het feit dat kind nog niet leerplichtig is. En terecht overigens hoor, ze mogen nog lang genoeg naar school.

kenfan schreef op 04-04-2025 om 14:22:

[..]

Dat kinderen van vier niet leerplichtig zijn, biedt de mogelijkheid om ze uit te sluiten van bepaalde activiteiten of onderdelen die voor hen niet geschikt, of zelfs onveilig zijn.

Volgens mij klopt dat niet. School is niet vrijblijvend in het aanbieden van een programma voor vierjarigen.

Daglichtlamp schreef op 04-04-2025 om 14:49:

[..]

Volgens mij klopt dat niet. School is niet vrijblijvend in het aanbieden van een programma voor vierjarigen.

Kinderen van 4 zijn niet leerplichtig en mogen in overleg met school gewoon thuis blijven ook. Lijkt me dat dit daaronder valt, als er inderdaad een vrije dag wordt gegeven aan die kinderen die niet mee mogen.

Dat het niet de bedoeling is heb je zelf verzonnen. Ik ben weer eens gaan googelen en een niet-leerplichtig kind mag gewoon thuisgehouden worden van school. En wat je dan doet met dat kind, gaat de school niks aan. Dus ook niet of je dan op vakantie gaat. 

BlairW schreef op 04-04-2025 om 15:33:

[..]

Kinderen van 4 zijn niet leerplichtig en mogen in overleg met school gewoon thuis blijven ook. Lijkt me dat dit daaronder valt, als er inderdaad een vrije dag wordt gegeven aan die kinderen die niet mee mogen.

Nee ouders mogen een kind thuis houden, school moet ook vierjarigen een programma bieden.

Daglichtlamp schreef op 04-04-2025 om 15:39:

[..]

Nee ouders mogen een kind thuis houden, school moet ook vierjarigen een programma bieden.

Er is nergens gezegd dat school ze een vrije dag geeft. Kan best dat er een alternatief programma is voor die kinderen. En als in overleg alle ouders van die kinderen ze thuis willen houden op die dag is dat ook prima.

BlairW schreef op 04-04-2025 om 16:09:

[..]

Er is nergens gezegd dat school ze een vrije dag geeft. Kan best dat er een alternatief programma is voor die kinderen. En als in overleg alle ouders van die kinderen ze thuis willen houden op die dag is dat ook prima.

Precies, niets is verplicht op die leeftijd.

Als je kind in de middag nog af en toe slaapt, dan is daar op school echt wel een mouw aan te passen. Dat is een reden om je kind niet volledig te laten gaan. Maar dat je in de ochtend opstaat en denkt 'joh, tis mooi weer vandaag, we gaan lekker naar het strand' of een ander uitje, of je kind heeft gewoon geen zin, dat is niet de bedoeling, ook al zijn ze niet leerplichtig. 
Natuurlijk gebeurt dat wel en scholen kunnen er weinig mee, maar het is een hele vrije interpretatie van de wet. Want als je kind staat ingeschreven op een school, moet school ook een programma aanbieden. En dat programma moet uiteraard geschikt zijn voor kinderen van die leeftijd.

Kan best dat ik rechtlijnig ben ik mijn interpretatie van de wet.
Ik vind enkele kinderen uitsluiten van een activiteit die school als onderdeel van het lesprogramma ziet niet kunnen. Dan doe je met de hele groep wat anders wat wel geschikt is voor de leeftijd. Of je doet voor deze groep geen speciale activiteit. Een klassenuitje doe je met de hele klas.

MamaE schreef op 04-04-2025 om 16:42:

Natuurlijk gebeurt dat wel en scholen kunnen er weinig mee, maar het is een hele vrije interpretatie van de wet. 

Nee, het is geen hele vrije interpretatie vd wet, hiervoor bestaat gewoonweg geen wet.

Ik vind enkele kinderen uitsluiten van een activiteit die school als onderdeel van het lesprogramma ziet niet kunnen. Dan doe je met de hele groep wat anders wat wel geschikt is voor de leeftijd. Of je doet voor deze groep geen speciale activiteit. Een klassenuitje doe je met de hele klas.

Ook niet als een juf bijv vorig jaar een hele vervelende ervaring heeft gehad met een kleuter die zij pas 2 weken in de klas had? En die vervelende ervaring niet had plaatsgevonden als zij kind wat langer had gekend en meegemaakt? Moet je dan sommige moeders eens horen als hun kind daardoor ook niet zou mee mogen, terwijl deze al veel langer op school zouden zitten.

Het betreft overigens geen klassenuitje, maar een schooluitje. Wellicht wordt er voor de ‘achterblijvers’ een leuke andere activiteit georganiseerd? Wat iemand anders ergens ook al schreef, het zijn vooral verongelijkte moeders ipv kinderen, geen vader die zich hierover zo druk zou maken ook.

Als je kind in de middag nog af en toe slaapt, dan is daar op school echt wel een mouw aan te passen. Dat is een reden om je kind niet volledig te laten gaan. Maar dat je in de ochtend opstaat en denkt 'joh, tis mooi weer vandaag, we gaan lekker naar het strand' of een ander uitje, of je kind heeft gewoon geen zin, dat is niet de bedoeling, ook al zijn ze niet leerplichtig.
Natuurlijk gebeurt dat wel en scholen kunnen er weinig mee, maar het is een hele vrije interpretatie van de wet. Want als je kind staat ingeschreven op een school, moet school ook een programma aanbieden. En dat programma moet uiteraard geschikt zijn voor kinderen van die leeftijd.

Je interpretatie van de wet is fout.

Als het kind is ingeschreven volgt het de school. Dat klopt maar omdat het kind nog niet leerplichtig of deels leerplichtig is is er juist heel veel vrijheid om kinderen thuis te houden. De regel is dan wel dat je dat meld. Dat is de regel van ouders richting school.

Maar dit gaat over de verantwoordelijkheid van school over de groep, en dan gaat de groep voor het individu. 

In dit geval organiseert de school een activiteit waarbij de school het niet verantwoord vind om welke reden dan ook dat jonge kleuters die na de meivakantie instromen meegaan. Dat mag gewoon. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.