Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind (5) doet zich dom en kinderachtig voor op school


nlies schreef op 02-11-2023 om 00:13:

Laat hem lekker spelen, hij moet nog jaren leren. En hij is 5 dus n kind, dus laat m kinderachtig zijn. Als hij zich weer veilig voelt, verandert zijn gedrag misschien ook weer. En als hij echt voor gaat lopen, kan hij later vast ook wel een keer overslaan, als hij daar dan het voordeel van inziet

Dat is onze grootste fout geweest. "Laat maar lekker spelen, leren moet nog lang genoeg".

Niet wetend dat we een verd*md slim kind hebben en aangegeven dat we de standaardkleuterverlenging (oktoberkind) prima vonden.

Toen hij van groep 0 naar groep 1 ging, begon het gesodemieter, eerder was alles koek en ei. 

Hij had toen direct naar groep 2 gemoeten, maar achteraf kijk je een paard in de kont...

😨

Later hoorden we van een specialist, die eerder invaller was op zijn school, dat zoon de kindertjes niet 'eng' vond (zoals de juffen beweerden) en daarom weinig speelde, maar dat hij de groep observeerde en zich afvroeg wat er nu in vredesnaam de bedoeling was.


Poezenmeisje schreef op 02-11-2023 om 10:24:

[..]

Dat is onze grootste fout geweest. "Laat maar lekker spelen, leren moet nog lang genoeg".

Niet wetend dat we een verd*md slim kind hebben en aangegeven dat we de standaardkleuterverlenging (oktoberkind) prima vonden.

Toen hij van groep 0 naar groep 1 ging, begon het gesodemieter, eerder was alles koek en ei.

Hij had toen direct naar groep 2 gemoeten, maar achteraf kijk je een paard in de kont...

😨



Dit ja.  Een februari kind mocht na groep 0 en groep 1 niet naar groep 3 ook al was hij er klaar voor.  Groep 2 was de heel op aarde waar ik iedere dag een huilend kind afleverde.  En kind dat van onderpresteren zijn vaak had gemaakt om maar in die groep te passen. 

Pas na een IQ Test wilde school ons geloven maar echt goed gekomen is het niet meer. Pas op vo is het mijn of meer goedgekomen en heeft hij plezier in leren gekregen.

Imboas schreef op 02-11-2023 om 00:01:

Wat zou jij doen? Aansturen op toch overplaatsten zodat hij meer op zijn niveau zit. Want hij kan al aardig lezen en schrijven. Dus qua niveau hoort hij in groep drie. Of hem in groep twee laten omdat hij het zo spannend vindt?
ik vind het zo lastige keuze.. ik wil niet dat hij het moeilijk heeft met de overstap, maar wil al helemaal niet dat hij zich dom voorgaat doen en onder zijn niveau maar een beetje zit aan te klooien en een hele act op hangt.

Er is niets op tegen, vind ik, om een kind te plaatsten in een hogere groep ook als een kind veel speelt maar een kind dat het te spannend vindt, dat is wat anders. Groep drie is echt pittig. Niet alleen leren ze in een paar maanden lezen, ook sociaal reageren veel kinderen dat onderling op elkaar af. De kans dat je zoon iets eng vindt en dat het allemaal wel meevalt is daarmee denk ik klein. Er is een kans dat de ervaring niet ten goede komt aan de intrinsieke motivatie, nu of later. 


Imboas schreef op 02-11-2023 om 00:01:

« Wat zou jij doen? Aansturen op toch overplaatsten zodat hij meer op zijn niveau zit. Want hij kan al aardig lezen en schrijven. Dus qua niveau hoort hij in groep drie. Of hem in groep twee laten omdat hij het zo spannend vindt?
ik vind het zo lastige keuze.. ik wil niet dat hij het moeilijk heeft met de overstap, maar wil al helemaal niet dat hij zich dom voorgaat doen en onder zijn niveau maar een beetje zit aan te klooien en een hele act op hangt. »

Een van onze kinderen is in groep 2 naar een andere kleuterklas 2 gegaan. Dat is niet vergelijkbaar met jouw kind. (De juf had steken laten vallen en de directeur laten weten daar niet over willen praten. Juf bijna ontslagen door directeur, ons kind wegens verloren vertrouwen in juf naar en andere klas). Maar misschien kan je er wat mee. Wij hebben kind gevraagd om kennis te maken met de (nieuwe) klas: hoe zou je het vinden om eens elders te kijken, meer kinderen te leren kennen, meer vriendjes te maken etc..

Want uiteindelijk moet je kind wel willen. Dwingen en dan verwachten dat je kind vrijwillig zich aanpast, dat gaat niet daarom maar goed. Goed kunnen leren en plezier hebben in leren zijn twee verschillende dingen.


Soms kan een kind ook gewoon in groep 3 geplaats worden maar wel extra ruimte krijgen om nog te spelen in groep 1/2

Zandhaas schreef op 02-11-2023 om 07:20:

Hier ook een kind wat eerder naar groep 3 had gemogen qua “intelligentie”. Die loopt/liep voor op leeftijdsgenoten. De emotionele leeftijd is echter gelijk aan de leeftijd. Dus besloten om de groepen van de leeftijd te volgen en waar nodig extra uitdaging in lesstof te geven. Nog steeds blij met deze keuze want anders bokst een kind heel de schoolcarrière op tegen die emotiegrens.

Dat laatste is wel een aanname natuurlijk. Niemand kan in de toekomst kijken. Bij mijn kind heb ik juist spijt van de keuze hem niet over te zetten naar groep 3. Dat emotionele stuk heeft hij later dubbel en dwars ingelopen. Hij leek juist jong doordat hij geen aansluiting had, omdat andere kinderen jonger waren en hij zich aanpaste. Mijn zoon heeft later een klas over moeten slaan en ik had hem dat graag bespaard. Als kleuter in een nieuwe klas landen in een stuk makkelijker dan vanuit een gesettelde klas je vrienden achterlaten. 

@TO: ik zeg daarmee niet dat jouw kind ook over moet. Maar ik zou wel met de juf een plan maken over uitdaging. Én de juf laten uitspreken wat ze zoal al van hem heeft gezien (aan vaardigheden die hij nu niet meer toont). Haar ook verwachtingen laten schetsen naar hem op dit vlak. Want té grote aanpassing en ondervraging kan net zo schadelijk zijn als overvraging. 

Kan je navragen of je zoon dit gedrag in het begin ook al liet zien? Ik vermoed ook dat hij heeft doorgekregen - of gewoon heeft gehoord - dat de andere kinderen vonden dat hij raar praatte, en dat hij zich daarom maar heeft aangepast.

Ik had dit zelf in mijn kleuterschooltijd, maar ik was niet sociaal handig genoeg om door te hebben hoe ik mij moest aanpassen dus ik bleef gewoon 'ingewikkelde' woorden gebruiken. De slimme juf reageerde op de opmerkingen "X praat zo raar" met de verklaring dat ik nu eenmaal uit een andere stad kwam, en daar praten de mensen anders. Kool en geit gespaard

Temet schreef op 02-11-2023 om 17:02:

Kan je navragen of je zoon dit gedrag in het begin ook al liet zien? Ik vermoed ook dat hij heeft doorgekregen - of gewoon heeft gehoord - dat de andere kinderen vonden dat hij raar praatte, en dat hij zich daarom maar heeft aangepast.

Ik had dit zelf in mijn kleuterschooltijd, maar ik was niet sociaal handig genoeg om door te hebben hoe ik mij moest aanpassen dus ik bleef gewoon 'ingewikkelde' woorden gebruiken. De slimme juf reageerde op de opmerkingen "X praat zo raar" met de verklaring dat ik nu eenmaal uit een andere stad kwam, en daar praten de mensen anders. Kool en geit gespaard

wat een geniale juf! 

Verder eens dat zolang kind vrolijk naar school gaat, je t even mag aankijken. 

ik vroeg mij ook af hoe kind buiten school met andere kinderen speelt? 

Ik krijg een beetje het beeld alsof groep 2 alleen maar een wachtkamer is tot school vindt dat je kind eindelijk naar groep 3 mag om daar echt wat te gaan leren, echter in groep 2 leren kinderen ook veel, o.a. op het gebied van motoriek. Vroegtijdig doorstromen betekent dat je kind dat overslaat. Een kind dat al een beetje kan rekenen komt dan in groep 3 maar mist de motorische ontwikkeling om cijfers te kunnen schrijven, niet handig. En in groep 3 worden kinderen wel verondersteld dat te kunnen. 
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die doodongelukkig worden in groep 2 en heel opgelucht doorgaan naar 3. Maar dat zijn uitzonderingen en ik zou toch bepleiten om kinderen ook wat ruimte te geven om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen op meerdere gebieden dan alleen taal en rekenen.
Er kan altijd verrijking aangeboden worden en in feite helpt versnellen niet voor een kind dat sneller leert, je zet het alleen tijdelijk op achterstand door het een groep hoger te plaatsen. Dat lijkt dan uitdagend maar uiteindelijk is dat geen verbreding en zodra het de klas weer ingehaald heeft zit je met hetzelfde probleem, nl dat het kind sneller leert dan het gemiddelde tempo. 
Overigens lijkt het me heerlijk voor een kind om te mogen oefenen met meerdere rollen en manieren van uiten en dat het dat niet mag omdat mama dan niet kan laten zien hoe “voor” haar zoontje al is, vind ik best een beetje droevig. Een kind wordt echt niet ineens dommer omdat het ander gedrag mag vertonen, net zoals het niet gay wordt van nagellak of een rokje.

Ik snap wel dat je kind niet weer wil wisselen van klas. Hij is recent al van school en dus ook van klas gewisseld en begint nu net zijn draai te vinden op school. Ik zou wel inzetten op voldoende uitdaging in groep 2. Dat hij zich op school anders gedraagt dan thuis is niet zo gek. Zeker als er geen andere leeftijdsgenoten thuis zijn. Hoe gaat dat als er kindjes komen spelen bij jullie thuis? Gedraagt hij zich dan ook anders?
Met een gek stemmetje praten lijkt me erg vermoeiend om heel de dag door te doen. Je kunt daar denk ik best een gesprekje over voeren. Dat je merkt dat hij dat op school doet en thuis niet. Waarom hij dat doet. 

Volgens mij is het vrij normaal voor een kleuter om dit te doen.

Lees dit eens; https://www.apetrotsekinderen.nl/mijn-kind-praat-kinderachtig/amp/

Junio schreef op 02-11-2023 om 21:07:

Volgens mij is het vrij normaal voor een kleuter om dit te doen.

Lees dit eens; https://www.apetrotsekinderen.nl/mijn-kind-praat-kinderachtig/amp/

Klopt, maar het kind van TO gaat juist kinderachtig praten om zich aan te passen aan de groep om maar niet op te vallen met zijn taalgebruik.

Dat deed mijn oudste ook toen ze naar groep 1 ging. Ze articuleerde bijvoorbeeld opeens heel slecht. Ik vond het in eerste instantie wel wat storend, maar we hebben er vooral niet te veel aandacht aan besteed. Ze ging vanzelf wel weer praten zoals ze altijd deed.

Wat betreft versnellen op school: ik ben daar heel terughoudend in i.v.m. de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze dochter heeft dus geen klas overgeslagen: zij had dat spelen juist in sociaal opzicht nodig. Voor de cognitieve uitdaging mocht ze in groep 2 wel alvast wat werkjes uit groep 3 doen. Maar goed, het ene kind is het andere niet, dus kijk wat een kind nodig heeft en of het kind met plezier naar school gaat. Want dat laatste is erg belangrijk.

Feles schreef op 02-11-2023 om 22:16:

[..]

Klopt, maar het kind van TO gaat juist kinderachtig praten om zich aan te passen aan de groep om maar niet op te vallen met zijn taalgebruik.

Dat weten we niet. Dat wordt in de draad verondersteld. Misschien vindt hij het gewoon leuk, misschien lucht het hem op om onder gelijken te zijn, misschien speelt hij een rol zoals een ander kind een kat speelt. Je kunt het hem vragen maar hij is 5. Dan verwacht ik geen diep zelfinzicht.

AnnaPollewop schreef op 02-11-2023 om 22:39:

[..]

Dat weten we niet. Dat wordt in de draad verondersteld. Misschien vindt hij het gewoon leuk, misschien lucht het hem op om onder gelijken te zijn, misschien speelt hij een rol zoals een ander kind een kat speelt. Je kunt het hem vragen maar hij is 5. Dan verwacht ik geen diep zelfinzicht.

Nou, dat lijkt me niet. Het is een veel voorkomend verschijnsel bij intelligente (hb) kinderen dat ze onderpresteren op school zodat ze niet 'anders' zijn dan de andere kinderen. Hier hadden we er ook zo eentje die babytaal praatte tegen sommige kinderen. 

Of het heel erg is dat een kind zich aanpast op school, dat verschilt per kind. Het risico van onderpresteren met alle gevolgen van dien ligt natuurlijk op de loer, dat hebben we bij ons kind ook wel gezien. Die kreeg trouwens wel allerlei moeilijker werk aangeboden en ging voor een deel versneld door de stof heen, maar dat werkte niet voor hem want dan moest hij alles zelf zitten doen (de juf had te weinig tijd om te differentiëren, en blijkbaar gaat men op een basisschool ervan uit dat slimme kinderen ook zelfstandig kunnen werken).

Ik denk trouwens dat je een kind van 5 prima kunt vragen waarom hij zich anders gedraagt op school dan thuis. Ik zou het alleen niet brengen als negatief, dus niet zeggen dat het kind niet zo kinderachtig moet doen met vriendjes. 

@imboas: is je zoontje verder vrolijk thuis en zichzelf? En heb je het idee dat zijn gedrag de kinderen opvalt, bijvoorbeeld dat de kinderen ook vinden dat hij met een raar hoog stemmetje praat? Misschien kun je vragen aan de juf of hij graag speelt op school of niet. Meestal is onaangepast gedrag in de klas (in de zin van storend gedrag) bij slimme kinderen een teken dat ze niet op hun plek zitten; als hij niet graag speelt dan is zijn behoefte om te leren nog niet voorzien. Kortom: als hij thuis en op school blij en vrolijk is, vriendjes heeft en thuis zich nog wel gedraagt als eerder, dan zou ik me niet direct zorgen maken.

nlies schreef op 02-11-2023 om 00:13:

Laat hem lekker spelen, hij moet nog jaren leren. En hij is 5 dus n kind, dus laat m kinderachtig zijn. Als hij zich weer veilig voelt, verandert zijn gedrag misschien ook weer. En als hij echt voor gaat lopen, kan hij later vast ook wel een keer overslaan, als hij daar dan het voordeel van inziet

Sorry jij snapt blijkbaar niet precies wat er aan de hand is.

To, versnellen hoeft niet altijd, maar dit gedrag is niet normaal.  Hij moet wel voldoende uitdaging krijgen. Onderpresteren is echt heel vervelend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.