Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner favorieten

Op de school van onze kinderen wordt dit jaar voor het eerst een kerstdiner georganiseerd. Ieder kind maakt een x aantal hapjes die dan samen een buffet vormen. Ik weet dat veel scholen dit al jaren doen. Welke gerechten hebben jullie kinderen gemaakt/meegenomen en wat viel het meeste in de smaak?

Gewoon ter inspiratie. Ik ben vast niet de enige die inspiratie zoekt.


Jillz schreef op 11-12-2023 om 09:21:

[..]

Het is ook maar net hoe moeilijk je het maakt he! Zo moelijk is het niet om een beetje rekening te houden met allergieën en overtuigingen.

Ik vind dat niet zo makkelijk en dan te bedenken dat ik jarenlang vegetarier ben geweest en veel vrienden heb die veganistisch zijn en ik prima weet wat veganistisch is en dat kan klaarmaken. Maar de doorsnee ouder die gewend is vlees/vis te eten, zal vega eten niet makkelijk vinden. Want er zit heel vaak wel ergens boter of ei in.

En halal, wat ik al aangaf, onverdoofde slacht ben ik geen voorstander van, dus dan koop ik dat ook niet. Ik kan best wat kippigs of vissigs maken, maar zoals je een andere ouder weer leest dat het vlees uit voorzorg uberhaupt niet werd aangeraakt door de moslimkindjes, dan vind ik dat ook weer zo wat. Dus doe je best, maar verplicht een ander dit niet en laat het over aan de vrije wil. Vind ik zelf wel zo prettig.

Jillz schreef op 11-12-2023 om 09:21:

[..]

Veel brood is al vegan dus check even dat je niet precies het brood pakt dat niet vegan is. Maak je zelf pizza dan zijn de meeste pizzabodems al vegan, maak een deel zonder vlees en met vegan mozarella en je hebt opnieuw de meeste dieetwensen gehad.

En daar ga je denk ik de mist in. Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten dat brood ook niet vegan zou kúnnen zijn. En dat er zoiets bestaat als vegetarische kaas (knetterduur!). Ik denk echt dat je dan iets te hoge verwachtingen hebt van mensen die niet gewend zijn binnen hun bubbel om vegetarisch/veganistisch te eten.

Bakblik schreef op 11-12-2023 om 09:29:

Zoals beloofd mijn lasagnerecept, even geknipt en geplakt vanuit mijn recepten archief en de hoeveelheden aangepast.


Recept voor lasagne (3 tot 4 personen)

Ingrediënten:

Voor de tomatensaus

1 ui
250 g champignons
3 eetlepels (olijf)olie
350 g gemengd gehakt
750 ml gezeefde tomaten*** (zelfgemaakt)
1 eetlepel Italiaanse kruiden
1 bouillontabletten

Voor de bechamelsaus
35 g vloeibare margarine
35 g bloem
3 dl halfvolle melk
Beetje nootmuskaat

Verder nog nodig

Margarine om de schaal in te vetten
350 g lasagne vellen
Zakje geraspte kaas

Bereidingswijze:

Pel en snipper de ui.

Maak de champignons schoon en snijd ze in dunne plakjes
Doe de olie in een braadpan en fruit hierin het uitje aan.
Voeg het gehakt toe en bak het rul.
Voeg de champignons toe en bak even mee.
Voeg de tomatenbasis, de Italiaanse kruiden en de bouillontablet toe.
Kook het geheel onder goed roeren even kort door.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius.
Vet een ovenschaal in.
Doe de 35 g margarine in een steelpan.
Voeg de bloem toe en roer dit met een garde tot een bal.
Zet de pan op laag vuur en voeg de helft van de melk toe.
Blijf roeren tot een gladde saus ontstaat.
Haal een beetje saus uit de pan en bewaar dit tot later.
Voeg de andere helft van de melk toe en blijf roeren tot een gladde saus is ontstaan.
Roer er naar smaak wat nootmuskaat door en haal de saus van het vuur.
Schep een klein beetje nat van de tomatensaus in de ingevette schaal en verdeel over de bodem.
Maak een passende laag van lasagne vellen.
*Schep hierop een laag tomatensaus.
Verdeel hier een beetje van de bechamelsaus over en naar smaak een beetje geraspte kaas.
Dek af met een passende laag lasagne vellen.
Herhaal vanaf * totdat je nog 1 laag lasagne vellen over hebt ,wat bechamelsaus en nog ongeveer een half zakje geraspte kaas.
Zet de bechamelsaus weer op een laag vuur en voeg het beetje achtergehouden saus toe, blijf roeren tot een gladde dikke saus is verkregen.
Leg de laatste laag lasagne vellen in de schaal en dek af met de dikke bechamelsaus.
Verdeel hier de laatste geraspte kaas over.
Plaats de lasagne in de oven en bak de lasagne in ongeveer een half uur mooi goudgeel.
Eet smakelijk.

NB: De lasagne kan eventueel al eerder op de dag bereid worden en dan pas afgebakken worden rond etenstijd.


***Persoonlijk vinden wij pure gezeefde tomaten niet zo lekker, ik gebruik vaak 500 ml aangevuld met 250 ml water en naar smaak kan je de tomaten eerst ontzuren door de gezeefde tomaten aan te fruiten in de olie, voordat je begint met de uitjes, gehakt en champignons.

Ah, super joh. Dankjewel, die ga ik dan lekker uitproberen in mijn kerstvakantie. Merci

Venusss schreef op 10-12-2023 om 22:40:

Ik maakte altijd een toetje. Uitgelekte yoghurt met slagroom en ananas. Eén keer gedaan en dat viel zo in de smaak (zowel bij de kinderen als de leerkrachten) dat ik elk jaar gevraagd werd dit weer te maken Simpel te maken, niet duur en echt smullen!
Recept kan je hier vinden:
https://www.jumbo.com/nl-be/recepten/uitgelekte-yoghurt-921166-7
(wel volle yoghurt nemen zodat het lekker romig wordt)

Volgens mij noemen we dat hier hangop. 

_Audrey schreef op 10-12-2023 om 23:39:

Hier had een moeder van een van de kinderen in de klas een keer mini-drilpuddinkjes gemaakt. Groene en rode voor iedereen.
Dat kenden de meeste kinderen niet en ze vonden het geweldig.

Dat gaat mijn dochter ook maken inderdaad (voor de brugklas). 

Diyer schreef op 11-12-2023 om 15:50:

[..]

En daar ga je denk ik de mist in. Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten dat brood ook niet vegan zou kúnnen zijn. En dat er zoiets bestaat als vegetarische kaas (knetterduur!). Ik denk echt dat je dan iets te hoge verwachtingen hebt van mensen die niet gewend zijn binnen hun bubbel om vegetarisch/veganistisch te eten.

De Albert Heijn heeft bij alle producten speciale prijskaartjes. En voor wat betreft de kaas, vegan kaas is goedkoper dan normale kaas. Ik denk dat mensen vooral denken dat het moeilijk is, maar goed dan kun je ook even navragen. Of misschien dat een school dan maar moet aangeven waar ouders op kunnen letten en wat eventueel alternatieven zijn.

Wat een leuk topic! Ik had vorig jaar (kip)knakworstjes in bladerdeeg gemaakt. Toen veel moslimkindjes in de klas van mijn dochter en er is inderdaad bijna niet van gegeten. Vond het wel heel leuk om te maken. Dit jaar zit ze op een andere school, benieuwd hoe het hier gaat. Ik lees hier veel leuke ideeën! Misschien ga ik een variant op de kaneelbroodjes doen. 

Diyer schreef op 11-12-2023 om 15:50:

[..]

En daar ga je denk ik de mist in. Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten dat brood ook niet vegan zou kúnnen zijn. En dat er zoiets bestaat als vegetarische kaas (knetterduur!). Ik denk echt dat je dan iets te hoge verwachtingen hebt van mensen die niet gewend zijn binnen hun bubbel om vegetarisch/veganistisch te eten.

Ligt er denk ik ook aan waar je woont. Op de basisschool van mijn kinderen zijn best veel kindjes vega of vegan, levert hier niet veel problemen op met het kerstdiner die ouders maken meestal die hapjes en de vleeseters hapjes met vlees o.i.d. en er is een mooie tafel met voor ieder wat wils.

Ik heb nog geen idee. Vorig jaar zag ik dat de bladerdeeg hapjes ruim vertegenwoordigd waren, dus dat in elk geval niet. Maar mijn donuts van toen werden ook amper aangeraakt. 
Ik moet er dus nog even over nadenken.

Wat overblijft wordt hier trouwens opgehaald door een aantal minder bedeelde gezinnen. 

Ik maakte altijd van alles. En toen had ik een jaar geen tijd om zelf iets te maken. En had toen een Vienettaijstaart meegegeven. En dat was dus een megasucces

Gingergirl schreef op 11-12-2023 om 18:36:

[..]

Ligt er denk ik ook aan waar je woont. Op de basisschool van mijn kinderen zijn best veel kindjes vega of vegan, levert hier niet veel problemen op met het kerstdiner die ouders maken meestal die hapjes en de vleeseters hapjes met vlees o.i.d. en er is een mooie tafel met voor ieder wat wils.

Ligt er idd aan waar je werkt of woont. En daarom denk ik ook dat je (we) niet teveel vanuit jezelf moet redeneren met dat iets toch een makkie is om te doen.

Ik werk veel op de bible belt en daar kregen ze in de kantine maar met moeite er doorheen dat er minimaal 1 vegetarisch (dan heb ik het nog niet eens over vega) gerecht op de kaart moest komen te staan. Hier is het echt bij veel gezinnen aardapp vlees groenten en vegetarisch is voor bomenknuffelaars. 

Kortom, bij hoogopgeleide witte mensen (vaak afkomstig uit steden, doe gewoon een wilde gok) zal er best goede bekendheid zijn met dergelijke recepten. Maar er is meer in Nederland dan jouw of mijn bubbel en dergelijke dingen verplichten zal niet lekker vallen. Begin met vrije keuze en de nieuwsgierigen zullen het oppakken. Maar dat werkt alleen maar contraproductief door het af te dwingen. Dan krijg je zéker niemand mee.

Due-scimmie

Due-scimmie

11-12-2023 om 19:44 Topicstarter

ik denk nu aan speculoos en Nutella bladerdeeg kerstbomen. Moet het helaas ivm werk dag ervoor maken dus twijfel of dat wel lekker blijft. Anders maken we een koekjesvariant. 

Ik doe al jaren voor een van de kinderen wortelreepjes, komkommerschijfjes, cherrytomaatjes en paprikareepjes neerleggen in de vorm van een kerstboom op een grote schaal. Altijd op.

Andere kind wilde vorig jaar een pan soep, die aten de juffen op.
Mini pizza’s werden ook gewaardeerd, maar vaak zijn de pizza’s, poffertjes enzo als eerste ingeschreven dus dan doe ik wat compensatie groen. 

Diyer schreef op 11-12-2023 om 19:14:

[..]

Ligt er idd aan waar je werkt of woont. En daarom denk ik ook dat je (we) niet teveel vanuit jezelf moet redeneren met dat iets toch een makkie is om te doen.

Ik werk veel op de bible belt en daar kregen ze in de kantine maar met moeite er doorheen dat er minimaal 1 vegetarisch (dan heb ik het nog niet eens over vega) gerecht op de kaart moest komen te staan. Hier is het echt bij veel gezinnen aardapp vlees groenten en vegetarisch is voor bomenknuffelaars.

Kortom, bij hoogopgeleide witte mensen (vaak afkomstig uit steden, doe gewoon een wilde gok) zal er best goede bekendheid zijn met dergelijke recepten. Maar er is meer in Nederland dan jouw of mijn bubbel en dergelijke dingen verplichten zal niet lekker vallen. Begin met vrije keuze en de nieuwsgierigen zullen het oppakken. Maar dat werkt alleen maar contraproductief door het af te dwingen. Dan krijg je zéker niemand mee.

Juist veel leerlingen uit andere culturen en landen zijn vega en vegan is ook niet iets van de rijken hoor dus dat is een erg wilde gok van je.

 Maar maak je het nu niet veel te zwaar met termen als afdwingen en vrije keuze? Het is toch niet meer dan rekening houden met elkaar? 

Als je in de biblebelt woont en niks ervan weet omdat je alleen aardappels-groente-vlees eet is het toch niet zo moeilijk om appelmoes, een fruitspiesje, rauwkost met een dipsausje o.i.d. mee te nemen of in je bladerdeeghapje een vega of vegan worstje te doen ipv een vleesworstje. Dat is echt geen hogere wiskunde en ook gewoon te koop bij de supermarkten in die dorpen. Als er 0 kindjes vega of vegan zijn speelt het ook niet lijkt mij. En je kunt als ouders toch gewoon met elkaar in gesprek er over; hier maken vaak de ouders die vega/ vegan zijn die gerechtjes.

RaSa schreef op 11-12-2023 om 11:06:

Bij ons stelt de school een keuzelijst op met hoeveelheden erbij. Juist om te voorkomen dat er veel te veel overblijft. Nog geen idee wat ik dit jaar moet maken. De intekenlijst gaat vanmiddag pas open.
Overal rekening mee houden is eigenlijk geen doen. Zo wil ik eigenlijk niet dat mijn kinderen nep vlees eten. Vega is prima hoor. Maar niet dat plantaardige spul wat ze als vlees laten smaken. Geloof er niet in dat ze dat naar vlees kunnen laten smaken zonder het volledig te modificeren.
Daarom lijkt het me beter om gewoon alles op tafel te zetten. Met voldoende keuze moet er dan voor iedereen wel wat tussen zitten.

Ooit vlees zonder enige vorm van kruiden gegeten ? Dan smaakt het ook niet naar vlees. De kruiden zijn wat vlees de smaak geeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.