Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner favorieten

Op de school van onze kinderen wordt dit jaar voor het eerst een kerstdiner georganiseerd. Ieder kind maakt een x aantal hapjes die dan samen een buffet vormen. Ik weet dat veel scholen dit al jaren doen. Welke gerechten hebben jullie kinderen gemaakt/meegenomen en wat viel het meeste in de smaak?

Gewoon ter inspiratie. Ik ben vast niet de enige die inspiratie zoekt.


Diyer schreef op 10-12-2023 om 20:00:

[..]

Meen je? Dat zou ik weigeren. Ik wil geen onverdoofde slacht goedkeuren. Dat betekent dat ik dan ook niet meewerk aan koosjer of halal vlees. Vind ook niet dat een school dat kan eisen. Dan moeten ze maar neerleggen dat alles vegetarisch moet zijn, maar echt no way dat ik onverdoofd slachten goedkeur.

Ik heb het denk ik niet goed verwoord. Op de intekenlijst staat van de vleesgerechten een reguliere versie en een halalversie. Dus je hoeft niet als ouder voor beide te zorgen.
Ik wilde aangeven dat vlees dus niet verboden is. Hoe ze het oplossen als er alleen regulier vlees is en geen halal, dat weet ik niet.

Knakworstje in bladerdeeg
Opgerolde pannekoek in stukjes
Gehaktballetjes
Ook wel eens ijs gedaan (mee in een koelbox, en zorg voor genoeg ijsscheppen)
Stokbrood met kruidenkaas is ook altijd populair.
Mini pizzaatjes(zelf gemaakt of gekocht)

Ik deed altijd iets wat mij dochter echt lustte.

alhambra schreef op 10-12-2023 om 21:15:

[..]

Ik heb het denk ik niet goed verwoord. Op de intekenlijst staat van de vleesgerechten een reguliere versie en een halalversie. Dus je hoeft niet als ouder voor beide te zorgen.
Ik wilde aangeven dat vlees dus niet verboden is. Hoe ze het oplossen als er alleen regulier vlees is en geen halal, dat weet ik niet.

Ah, dat klinkt logischer. Het kwam op mij over dat je verplicht was om ook een halal versie mee te nemen als je bijv. gehaktballetjes wilde maken.

Diyer schreef op 10-12-2023 om 21:29:

[..]

Ah, dat klinkt logischer. Het kwam op mij over dat je verplicht was om ook een halal versie mee te nemen als je bijv. gehaktballetjes wilde maken.

Bij ons werd vorig jaar aangegeven dat er ook vegan varianten moesten komen. Dus ik op zoek naar vegan pizza en toe ik die niet echt kon vinden de ouder van dag ene vegan kind maar even gevraagd...vegan bleek een groot woord te zijn. Meneertje at ook weleens de salami pizza of de margarita.

Diyer schreef op 10-12-2023 om 20:08:

[..]

Mag ik vragen of je dat recept weet? Want die zou ik graag willen maken.

De lasagnevellen die ik toen gebruikte bestaan niet meer. Het is 8 jaar geleden dat ik dat voor het laatst maakte. Ik zou even moeten rekenen, inmiddels met de jongvolwassenen maak ik veel meer lasagne als we dat eten. Ga ik morgen even het originele recept opzoeken op mijn computer. Ik heb nu geen zin meer om de computer te starten.

Ik heb vroeger altijd sausijzenbroodjes gebakken voor de hele klas. Niet van die kleintjes maar van een heel bladerdeegpakje. Die gingen altijd als eertse op. Ik heb dat tot en met groep 8 gedaan omdat de kinderen daarop rekenden en zich op verheugden. Ik heb wel gehoord zonder sausijzenbrood geen echte kerstviering. Mooi compliment toch en ik deed het graag.

Het kerstdiner is op mijn laatste werkdag voor de kerstvakantie en de dag ervoor heb ik door andere verplichtingen ook niet beschikbaar om iets klaar te maken, dus ik maak me ervan af met stokbrood en kruidenboter of (kant en klare) kerstkoekjes of iets anders dat voor een nagerechtje door kan gaan.  

Mini lepelgebakjes. Kleine (doorzichtige) bakjes gevuld met laagje cake/koekkruimels o.i.d. en daar bovenop (aardbeien)kwark en een toefje slagroom. 

Due-scimmie

Due-scimmie

10-12-2023 om 22:22 Topicstarter

Wensen als halal heb ik nog niet gezien hier. Ik ga ook zeker kiezen voor iets wat ze zelf lusten. Dat vind ik het belangrijkste maar wel fijn als anderen het ook listen. Onze jongste is niet zo heel avontuurlijk ingesteld dus die zou anders zo thuis kunnen komen zonder iets te eten of enkel komkommer ofzo.

Grote pan soep zodat het kerstdiner in de klas begon met een voorgerecht in vorm van bakje soep.
Maar de schaal kipsate was ook succes omdat de kip in een saté saus lag. Belangrijk voor zo’n avond is dat het eten niet te droog is door het ontbreken van bv een fles ketchup of pannetje satesaus.
Schaal Pommes duchesse aardappelbolletjes is ook top als bijgerecht, naast de gehaktballetjes.

Oudste wilde altijd poffer spiesjes, poffertjes en aardbeien op een satéprikker. Onze jongste wilde meestal merengues, waar ik dan met groene kleurstof en met spikkels kleine kerstboompjes van maakte. Ik maakte ook altijd iets wat de kinderen zelf heel lekker vonden. 
Op onze school was het trouwens meer een hapjesbuffet als echt een diner, dus geen aardappelgerechten of soep maar vooral veel zoetigheid.

Wij maakten jaar in jaar uit spiesjes met druiven en blokjes kaas voor elke gelegenheid waar eten bij moest. Dat was een 'gerechtje' wat ze zelf lekker vond en waar ze van kleins af aan al bij kon helpen en later zelf maken, dat vond ik belangrijk. 

Ik maakte altijd een toetje. Uitgelekte yoghurt met slagroom en ananas. Eén keer gedaan en dat viel zo in de smaak (zowel bij de kinderen als de leerkrachten) dat ik elk jaar gevraagd werd dit weer te maken  Simpel te maken, niet duur en echt smullen!
 Recept kan je hier vinden:
https://www.jumbo.com/nl-be/recepten/uitgelekte-yoghurt-921166-7
(wel volle yoghurt nemen zodat het lekker romig wordt)

Due-scimmie

Due-scimmie

10-12-2023 om 22:48 Topicstarter

MIDA schreef op 10-12-2023 om 22:32:

Oudste wilde altijd poffer spiesjes, poffertjes en aardbeien op een satéprikker. Onze jongste wilde meestal merengues, waar ik dan met groene kleurstof en met spikkels kleine kerstboompjes van maakte. Ik maakte ook altijd iets wat de kinderen zelf heel lekker vonden.
Op onze school was het trouwens meer een hapjesbuffet als echt een diner, dus geen aardappelgerechten of soep maar vooral veel zoetigheid.

Ik verwacht hier ook meer hapjesdiner.

Meest succesvolle was dit:

kerstbal_prikkers_c1e5_jpg.webp

Van een bakwinkel, in IKEA balletjes geprikt, even in de magnetron, prikken en tadaa

huvudroll-gehaktballetjes-diepvries__0928072_pe789720_s5.jpg?f=xl

Er was een run op, vertelde de juf. Gelukkig had ik genoeg gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.