Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner favorieten

Op de school van onze kinderen wordt dit jaar voor het eerst een kerstdiner georganiseerd. Ieder kind maakt een x aantal hapjes die dan samen een buffet vormen. Ik weet dat veel scholen dit al jaren doen. Welke gerechten hebben jullie kinderen gemaakt/meegenomen en wat viel het meeste in de smaak?

Gewoon ter inspiratie. Ik ben vast niet de enige die inspiratie zoekt.


Diyer schreef op 10-12-2023 om 20:00:

[..]

Meen je? Dat zou ik weigeren. Ik wil geen onverdoofde slacht goedkeuren. Dat betekent dat ik dan ook niet meewerk aan koosjer of halal vlees. Vind ook niet dat een school dat kan eisen. Dan moeten ze maar neerleggen dat alles vegetarisch moet zijn, maar echt no way dat ik onverdoofd slachten goedkeur.

Ik hoorde laatst dat als een dier halal geslacht wordt, maar niet snel genoeg 'out' is, dan wordt het vlees alsnog beoordeeld als niet-halal en komt het bij het gewone vlees. Bij kleine dieren (bv. kippen) gebeurt dat meestal niet, die zijn snel genoeg 'out'. Maar bij grote dieren, vooral runderen, blijkt dat best regelmatig voor te komen. Dus in jouw HOH gehakt zit ook vlees van dieren die onverdoofd geslacht zijn.

Toen ik dat hoorde, dacht ik - dan maar nog wat vaker vegetarisch eten...

Ik zou het erg jammer en demotiverend vinden als ik iets zou maken en dan een (bijna) volle schaal weer mee naar huis kan nemen. Met allerlei allergieën en diëten rekening houden voor alle gerechten lijkt me nogal een uitdaging.
Maar als je alle kinderen 25 dingen mee laat nemen, ja die eten echt geen 25 hapjes. Zeker kleuters niet. Met vijf hapjes per kleuter mag je al blij zijn. Dus dan stuur je ook wel aan op voedselverspilling. 

Hier hebben ze een friettafel met mini-snacks en dan kan iedereen pakken wat hij/zij lekker vindt. De bamiblokjes en kaassoufflés zijn in ieder geval vegetarisch en dus geschikt voor moslimkindjes en vegetariërs. Als mijn kind echt een specifieke allergie heeft, zou ik zelf iets regelen voor haar. Ik ga andere mensen niet opzadelen met lastige eisen. En een kind hoeft ook niet alles te eten. Als je bijvoorbeeld geen lactose mag, dan kun je misschien een paar dingen niet eten, maar andere dingen ook weer wel. En dat is dan ook prima. 

Bij ons stelt de school een keuzelijst op met hoeveelheden erbij. Juist om te voorkomen dat er veel te veel overblijft. Nog geen idee wat ik dit jaar moet maken. De intekenlijst gaat vanmiddag pas open.
Overal rekening mee houden is eigenlijk geen doen. Zo wil ik eigenlijk niet dat mijn kinderen nep vlees eten. Vega is prima hoor. Maar niet dat plantaardige spul wat ze als vlees laten smaken. Geloof er niet in dat ze dat naar vlees kunnen laten smaken zonder het volledig te modificeren.
Daarom lijkt het me beter om gewoon alles op tafel te zetten. Met voldoende keuze moet er dan voor iedereen wel wat tussen zitten.

TineWinkel schreef op 11-12-2023 om 10:35:

[..]

Lekker! Maar, een kilo gehakt - als alle ouders zoveel maken, dan kan de hele buurt mee-eten? (maar de praktijk leert dat dat ook inderdaad vaak kan...)

Tine, ik had 2 kinderen toen op de basisschool. Had ik er even bij kunnen zetten 😉. Maar de schalen waren altijd leeg, het smaakte blijkbaar wel.

Ik zou lekkere bladerdeeghapjes maken. Die doen het altijd goed.

RaSa schreef op 11-12-2023 om 11:06:

Bij ons stelt de school een keuzelijst op met hoeveelheden erbij. Juist om te voorkomen dat er veel te veel overblijft. Nog geen idee wat ik dit jaar moet maken. De intekenlijst gaat vanmiddag pas open.
Overal rekening mee houden is eigenlijk geen doen. Zo wil ik eigenlijk niet dat mijn kinderen nep vlees eten. Vega is prima hoor. Maar niet dat plantaardige spul wat ze als vlees laten smaken. Geloof er niet in dat ze dat naar vlees kunnen laten smaken zonder het volledig te modificeren.
Daarom lijkt het me beter om gewoon alles op tafel te zetten. Met voldoende keuze moet er dan voor iedereen wel wat tussen zitten.

Wat een eisen allemaal. Lijkt wel een anti-eis. Vegetariërs een dieetwens, ik ga dus ook wat eisen.


Volgens mij doe je het er ook om en hap ik lekker, gezien je follow-up zin over geloven.

Bij mijn kind op school is zoetigheid helemaal de bom om te maken trouwens. Er staat altijd 1 niet-zoet ding op die tafel en voor de rest tulbanden, pannenkoeken, nog meer tulbanden, cakes en poffertjes.

Mevrouw75 schreef op 11-12-2023 om 11:52:

[..]

Wat een eisen allemaal. Lijkt wel een anti-eis. Vegetariërs een dieetwens, ik ga dus ook wat eisen.


Volgens mij doe je het er ook om en hap ik lekker, gezien je follow-up zin over geloven.

He? Ik stel toch juist geen eisen. Nou ja, wel een voorkeur voor mijn eigen kinderen. Zeg toch alleen maar dat je niet alles hoeft aan te passen. Gewoon van alles wat, iedereen blij.

Mocht je denken dat ik tegen vega ben. Geheel niet. Ben vegetarisch opgevoed en eet nog steeds veel vega. Alleen dan met peulvruchten, bonen etc. ipv die alternatieven. Geloof gewoon niet dat die gezond voor je zijn. Mag toch?

RaSa schreef op 11-12-2023 om 11:06:

Bij ons stelt de school een keuzelijst op met hoeveelheden erbij. Juist om te voorkomen dat er veel te veel overblijft. Nog geen idee wat ik dit jaar moet maken. De intekenlijst gaat vanmiddag pas open.
Overal rekening mee houden is eigenlijk geen doen. Zo wil ik eigenlijk niet dat mijn kinderen nep vlees eten. Vega is prima hoor. Maar niet dat plantaardige spul wat ze als vlees laten smaken. Geloof er niet in dat ze dat naar vlees kunnen laten smaken zonder het volledig te modificeren.
Daarom lijkt het me beter om gewoon alles op tafel te zetten. Met voldoende keuze moet er dan voor iedereen wel wat tussen zitten.

Heel veel vlees is ook ontzettend bewerkt hoor. Neem knakworsten; vlees dat je twee jaar buiten de koelkast kunt bewaren zonder dat het bederft, dat kan niet anders of het staat stijf van de chemicaliën. Toch gaat een kind er niet dood aan als het dat een keertje eet. 

Wij eten thuis nooit vlees. Elders passen we ons aan. Ons kind idem. Ik ga haar niet verbieden bepaalde dingen te eten. Ze neemt maar gewoon wat ze lekker vindt. Ook met kinderfeestjes of als ze ergens anders eet. 

Mevrouw75 schreef op 11-12-2023 om 11:52:

[..]

Wat een eisen allemaal. Lijkt wel een anti-eis. Vegetariërs een dieetwens, ik ga dus ook wat eisen.


Volgens mij doe je het er ook om en hap ik lekker, gezien je follow-up zin over geloven.

Maar bewerkt vlees is vast prima!  

Hier voor het eerst, leuke inspiratie. Ik denk zal aan de slag te gaan met fruit. Ik zag leuke spiesjes die leken op een kerstman, zoiets. (Met druif, banaan en aardbei)

MamaE schreef op 11-12-2023 om 12:02:

[..]

Heel veel vlees is ook ontzettend bewerkt hoor. Neem knakworsten; vlees dat je twee jaar buiten de koelkast kunt bewaren zonder dat het bederft, dat kan niet anders of het staat stijf van de chemicaliën. Toch gaat een kind er niet dood aan als het dat een keertje eet.

Wij eten thuis nooit vlees. Elders passen we ons aan. Ons kind idem. Ik ga haar niet verbieden bepaalde dingen te eten. Ze neemt maar gewoon wat ze lekker vindt. Ook met kinderfeestjes of als ze ergens anders eet.

Prima toch. Mijn kinderen mogen buiten de deur ook gewoon alles. Is meer dat ik de trent: oh dan doen we vega hamburgers. Want hallal en vega iedereen blij trent niet zo fijn vindt. Wil dan bijvoorbeeld liever een schaal rundergehaktballetjes, hallal kipspiesje en pannenkoeken etc. Gewoon gevarieerd.

RaSa schreef op 11-12-2023 om 12:00:

[..]

He? Ik stel toch juist geen eisen. Nou ja, wel een voorkeur voor mijn eigen kinderen. Zeg toch alleen maar dat je niet alles hoeft aan te passen. Gewoon van alles wat, iedereen blij.

Mocht je denken dat ik tegen vega ben. Geheel niet. Ben vegetarisch opgevoed en eet nog steeds veel vega. Alleen dan met peulvruchten, bonen etc. ipv die alternatieven. Geloof gewoon niet dat die gezond voor je zijn. Mag toch?

Nou ja, dat hele kerstdiner is niet gezond.

RaSa schreef op 11-12-2023 om 12:11:

[..]

Prima toch. Mijn kinderen mogen buiten de deur ook gewoon alles. Is meer dat ik de trent: oh dan doen we vega hamburgers. Want hallal en vega iedereen blij trent niet zo fijn vindt. Wil dan bijvoorbeeld liever een schaal rundergehaktballetjes, hallal kipspiesje en pannenkoeken etc. Gewoon gevarieerd.

Maar wat is er dan tegen half vegan, half vlees als je hamburgers maakt? Als niemand rekening houd met de allergieën en dieetwensen dan eindigt het voor sommige kinderen met als enige keuze de fruitspiesjes en die zijn ook populair bij vleesetende kinderen. En natuurlijk zou je kunnen zeggen ouders moeten hun kinderen met dieetwensen dan maar een extra bakje meegeven met iets dat ze wel mogen eten, maar daarmee gaat het hele idee van eten delen wel verloren.

RaSa schreef op 11-12-2023 om 12:11:

[..]

Prima toch. Mijn kinderen mogen buiten de deur ook gewoon alles. Is meer dat ik de trent: oh dan doen we vega hamburgers. Want hallal en vega iedereen blij trent niet zo fijn vindt. Wil dan bijvoorbeeld liever een schaal rundergehaktballetjes, hallal kipspiesje en pannenkoeken etc. Gewoon gevarieerd.

Ja ik denk dat verschillende keuzes best prima is. Hier in de buurt eet vrijwel iedereen alles en vlees eten is echt wel de norm. Als alles vega zou zijn, zou driekwart hier op de achterste poten staan. 

Mensen met allergieën zijn vaak wel gewend om zelf iets te regelen en vinden dat ook niet erg. Want dan weten ze ook zeker dat het veilig is en ze niet ziek worden. Ik ken iemand die allergisch is voor melk, ei, soja, peulvruchten en vis. Zij vindt het wel fijn dat er tegenwoordig veel vegan alternatieven zijn (bijvoorbeeld voor deegwaren/gebak/koekjes), maar voor haar is vlees wel min of meer noodzakelijk voor de voedingsstoffen omdat ze veel alternatieven dus ook niet mag. 

Kinderen met allergieën zijn het vaak ook wel gewend dat ze niet altijd alles mogen. Is niet altijd even fijn of leuk, maar als je dan zelf voor een alternatief zorgt, kun je toch meedoen. 

Toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten heb ik jarenlang de favoriet van mijn jongste gemaakt: Kaneelrolletjes :
https  ://www.lekkerensimpel.com/snelle-suiker-kaneelrolletjes/
Ik wilde wel es wat anders maken maar nee, die favoriet moest en zou het elk jaar weer worden anders was het feest niet compleet aldus jongste..

Gegarandeerd een hit en altijd op.

Voor de oudste maakte ik regelmatig wraps met sla, roomkaas en gerookte zalm, daar was hij dol op. En een variant met komkommer en kipfilet.
Ook een keer zelfgemaakte kaasstengels gemaakt, was ook een succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.