Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner favorieten

Op de school van onze kinderen wordt dit jaar voor het eerst een kerstdiner georganiseerd. Ieder kind maakt een x aantal hapjes die dan samen een buffet vormen. Ik weet dat veel scholen dit al jaren doen. Welke gerechten hebben jullie kinderen gemaakt/meegenomen en wat viel het meeste in de smaak?

Gewoon ter inspiratie. Ik ben vast niet de enige die inspiratie zoekt.


Hier had een moeder van een van de kinderen in de klas een keer mini-drilpuddinkjes gemaakt. Groene en rode voor iedereen. 
Dat kenden de meeste kinderen niet en ze vonden het geweldig. 

Prikkertjes met mini mozzarella, snoeptomaatje en blaadje basilicum. Dat ziet er ook nog heel kerstig uit. Andere jaren een schaal mandarijnen, makkelijk maar wel een topper.

hier elk jaar verschillend. Kinderen mogen zelf kiezen maar het moet wel makkelijk zijn.  Smoothies was wel een succes bij oudste. Jongste gaat nu weer voor fruitspiesjes. Dat lust ze zelf tenminste ook

Stiefzoon heeft éénmaal per week kookles en voor Kerst hadden ze daarbij vorig jaar bladerdeeg appelflappen gemaakt. Nog geen idee wat ze dit jaar maken. Zie hier wel leuke ideeën voorbij komen.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

11-12-2023 om 06:15

Ysenda schreef op 10-12-2023 om 19:33:

[..]

Hoh gehakt dat kan in de meeste klassen niet meer, dat het niet halal is ok, maar zeker geen varkensvlees.

Knakworsten zijn vaak ook varkensvlees, kan dat dan wel?

Wandelvrouwtje schreef op 11-12-2023 om 06:15:

[..]

Knakworsten zijn vaak ook varkensvlees, kan dat dan wel?

Ik haalde dan een blik kippenknakworst of vegaknakworst. Ander vlaggetje erin en klaar

Bakblik schreef op 10-12-2023 om 21:39:

[..]

De lasagnevellen die ik toen gebruikte bestaan niet meer. Het is 8 jaar geleden dat ik dat voor het laatst maakte. Ik zou even moeten rekenen, inmiddels met de jongvolwassenen maak ik veel meer lasagne als we dat eten. Ga ik morgen even het originele recept opzoeken op mijn computer. Ik heb nu geen zin meer om de computer te starten.

Lief, maar alleen als het lukt hoor. Start geen speurtocht omdat iemand van het forum naar een recept vraagt : D

Decembermamma schreef op 10-12-2023 om 21:38:

[..]

Bij ons werd vorig jaar aangegeven dat er ook vegan varianten moesten komen. Dus ik op zoek naar vegan pizza en toe ik die niet echt kon vinden de ouder van dag ene vegan kind maar even gevraagd...vegan bleek een groot woord te zijn. Meneertje at ook weleens de salami pizza of de margarita.

Ook dat vind ik eigenlijk teveel gevraagd voor ouders. Om van alle gerechten ook een andere variant te maken. Omschrijf het, vraag het, maar verplicht het niet. Voor veel ouders komen dit soort activiteiten vaak al bovenop een druk bestaan en worstelen uberhaupt al om iets te maken. Laat staan dat ze voor 1,5 kind ook speciaal een andere variant moeten maken.

Als ouders om welke reden dan ook (religie, allergie, voorkeuren of overtuigingen) iets anders willen, benader dan wat vriendjes en vraag of die ook iets willen maken. Of maak zelf wat voor je kind. Of vráág het en hang het op de deur naast de lijst, er zijn altijd wel mensen die het wel willen doen en zelfs wel leuk vinden. Of laat dit over aan de juf of meester die dan speciaal voor die paar kindjes wat maakt.

Maar dit soort dingen hapjes verplichten? Nee, dat vind ik echt niet kunnen. Niet voor een kerstdiner. Ik heb mijn kinderen regelmatig van school opgehaald ná het kerstdiner en dan kon je de helft vd hapjes (veel schalen waren praktisch onaangetast) onaangebroken weer mee naar huis nemen. Sta je daar je best te doen op gezonde vega linksdraaiende (halal, koosjer, glutenvrij, suikervrij) dingen. Toedels. Inclusiviteit kent voor mij een grens.

De meeste mensen hebben de neiging om voor ieder kind wat te maken. Als er 30 kinderen in een klas zitten betekend dat 30 hapjes per kind. Dat is erg veel.
Favoriete hapjes zijn vaak de worstjes in bladerdeeg, kipnuggets, fruitspiesjes, kleine gehaktballetje enz.
Toetjes vinden kinderen vaak ook leuk (denkt niet iedereen aan). Zo wilde mijn dochter een keer boterkoek mee. In kleine blokjes gesneden was een succes. Maar ook blokjes kaas of stokbrood met iets doen het vaak goed.

Ik denk voornamelijk dat kinderen het eten graag willen kunnen herkennen. Op
die manier kunnen kinderen ook vaker zelf een goede keuze maken als ze
een bepaald dieet volgen.

Verder ligt het er een beetje aan hoe de leerkrachten het insteken. Ik heb meegemaakt dat er 2 tafel werden gemaakt, waarbij 1 de vega, vegan en halal dingen op stonden en de andere alle andere etenswaren. Het ligt natuurlijk ook aan de samenstelling van de groep.

Hier moet ik dit jaar weer de wraps met kipfilet en roomkaas maken. Die vond iedereen zo lekker vorig jaar en werd om gevraagd. Dus dat maak ik
Ik heb ook een aantal jaren deze gemaakt, dikke hit! Was altijd bijna helemaal op

borrelboom-7.jpg


Fijn al die ideeën. Ik denk dat de opvang binnenkort ook weer vraagt om iets mee te nemen voor de kerstlunch.

Vorig jaar heb ik kaaskoekjes gemaakt van bladerdeeg in kerstvormpjes. 
Nu weet ik nog niet wat ik ga maken. Het moet in ieder geval een avond van te voren klaar gemaakt kunnen worden en geschikt zijn voor kleine kinderen. 

Ik ben mijn favoriet nog niet tegengekomen: appelmoes. In de klassen van mijn kinderen zaten veel moslimleerlingen en ik gokte dat die eventuele vleeshapjes zouden weigeren, zelfs al zou ik zorgen en zeggen dat het halal was. Verder bedacht ik me dat er al zoveel zoutigs en vettigs zou worden geleverd, dat appelmoes als tegenwicht geen gek idee was. 

Maar het grootste voordeel van appelmoes was wel dat ik het van tevoren kon maken. Eventueel zelfs lang van tevoren, en dan bewaren in de vriezer. 

Ik heb ook weleens drulpuddinkjes gemaakt met agar-agar, zag er prachtig uit maar geen kind ie het at. En stoofperen heb ik ook wel gemaakt, die waren wel vrij succesvol. Kon ook mooi van tevoren. 

Diyer schreef op 11-12-2023 om 07:39:

[..]

Ook dat vind ik eigenlijk teveel gevraagd voor ouders. Om van alle gerechten ook een andere variant te maken. Omschrijf het, vraag het, maar verplicht het niet. Voor veel ouders komen dit soort activiteiten vaak al bovenop een druk bestaan en worstelen uberhaupt al om iets te maken. Laat staan dat ze voor 1,5 kind ook speciaal een andere variant moeten maken.

Als ouders om welke reden dan ook (religie, allergie, voorkeuren of overtuigingen) iets anders willen, benader dan wat vriendjes en vraag of die ook iets willen maken. Of maak zelf wat voor je kind. Of vráág het en hang het op de deur naast de lijst, er zijn altijd wel mensen die het wel willen doen en zelfs wel leuk vinden. Of laat dit over aan de juf of meester die dan speciaal voor die paar kindjes wat maakt.

Maar dit soort dingen hapjes verplichten? Nee, dat vind ik echt niet kunnen. Niet voor een kerstdiner. Ik heb mijn kinderen regelmatig van school opgehaald ná het kerstdiner en dan kon je de helft vd hapjes (veel schalen waren praktisch onaangetast) onaangebroken weer mee naar huis nemen. Sta je daar je best te doen op gezonde vega linksdraaiende (halal, koosjer, glutenvrij, suikervrij) dingen. Toedels. Inclusiviteit kent voor mij een grens.

Het is ook maar net hoe moeilijk je het maakt he! Zo moelijk is het niet om een beetje rekening te houden met allergieën en overtuigingen. Ik vind juist een kerstdiner een mooie gelegenheid om kinderen te leren tot op zekere hoogte rekening te houden met anderen. Als iedereen dat een beetje doet dan is er voor iedereen genoeg te eten.

Natuurlijk kun je gevulde eieren niet vegan maken. Maar je kunt wel checken dat er geen  allergenen zoals gluten, mosterd en melk ingaan. Maak je hamburgers dan bak je simpelweg een paar vegan hamburgers mee en heb je ook meteen halal. Veel brood is al vegan dus check even dat je niet precies het brood pakt dat niet vegan is. Maak je zelf pizza dan zijn de meeste pizzabodems al vegan, maak een deel zonder vlees en met vegan mozarella en je hebt opnieuw de meeste dieetwensen gehad.

Het is niet de bedoeling dat iedereen 30 hapjes mee neemt dus als je de eieren maakt dan hebben de vegans pech en is het alternatief pizza. Terwijl ze kinderen met glutenallergie de pizza zullen moeten verruilen voor het gevulde eitje.

Overigens heb ik zelf geen dieetwensen, maar ik vind het altijd een leuke uitdaging om recepten aan te passen zodat iedereen er van kan genieten. Nog een tip in de Ah app kun je dieetwensen aanvinken en zo producten vinden zonder bepaalde allergenen. 

 Zoals beloofd mijn lasagnerecept, even geknipt en geplakt vanuit mijn recepten archief en de hoeveelheden aangepast.


Recept voor lasagne (3 tot 4 personen)

Ingrediënten:

Voor de tomatensaus

1 ui
250 g champignons
3 eetlepels (olijf)olie
350 g gemengd gehakt
750 ml gezeefde tomaten*** (zelfgemaakt)
1 eetlepel Italiaanse kruiden
1 bouillontabletten

Voor de bechamelsaus
35 g vloeibare margarine
35 g bloem
3 dl halfvolle melk
Beetje nootmuskaat

Verder nog nodig

Margarine om de schaal in te vetten
350 g lasagne vellen
Zakje geraspte kaas

Bereidingswijze:

Pel en snipper de ui.

Maak de champignons schoon en snijd ze in dunne plakjes
Doe de olie in een braadpan en fruit hierin het uitje aan.
Voeg het gehakt toe en bak het rul.
Voeg de champignons toe en bak even mee.
Voeg de tomatenbasis, de Italiaanse kruiden en de bouillontablet toe.
Kook het geheel onder goed roeren even kort door.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius.
Vet een ovenschaal in.
Doe de 35 g margarine in een steelpan.
Voeg de bloem toe en roer dit met een garde tot een bal.
Zet de pan op laag vuur en voeg de helft van de melk toe.
Blijf roeren tot een gladde saus ontstaat.
Haal een beetje saus uit de pan en bewaar dit tot later.
Voeg de andere helft van de melk toe en blijf roeren tot een gladde saus is ontstaan.
Roer er naar smaak wat nootmuskaat door en haal de saus van het vuur.
Schep een klein beetje nat van de tomatensaus in de ingevette schaal en verdeel over de bodem.
Maak een passende laag van lasagne vellen.
*Schep hierop een laag tomatensaus.
Verdeel hier een beetje van de bechamelsaus over en naar smaak een beetje geraspte kaas.
Dek af met een passende laag lasagne vellen.
Herhaal vanaf * totdat je nog 1 laag lasagne vellen over hebt ,wat bechamelsaus en nog ongeveer een half zakje geraspte kaas.
Zet de bechamelsaus weer op een laag vuur en voeg het beetje achtergehouden saus toe, blijf roeren tot een gladde dikke saus is verkregen.
Leg de laatste laag lasagne vellen in de schaal en dek af met de dikke bechamelsaus.
Verdeel hier de laatste geraspte kaas over.
Plaats de lasagne in de oven en bak de lasagne in ongeveer een half uur mooi goudgeel.
Eet smakelijk.

NB: De lasagne kan eventueel al eerder op de dag bereid worden en dan pas afgebakken worden rond etenstijd.


***Persoonlijk vinden wij pure gezeefde tomaten niet zo lekker, ik gebruik vaak 500 ml aangevuld met 250 ml water en naar smaak kan je de tomaten eerst ontzuren door de gezeefde tomaten aan te fruiten in de olie, voordat je begint met de uitjes, gehakt en champignons.

Annelies58 schreef op 10-12-2023 om 19:31:

Ik maakte gehakt-bladerdeeghapjes: kilo gehakt, half om half. Gedroogde bami- en nasikruiden. Van ieder 1 zakje. Deze wat fijner malen en door het gehakt mengen. Ook een ei. Of 2, ligt eraan hoe groot ze zijn …. Ondertussen 2 pakjes bladerdeeg ontdooien. Plakjes diagonaal doorsnijden. Hoopje gehaktmengsel erop en flapje dichtmaken met vork (randje van te voren bevochtigen met beetje water). Flapjes bestrijken met losgeklopt ei. Afbakken in de oven.

Lekker! Maar, een kilo gehakt - als alle ouders zoveel maken, dan kan de hele buurt mee-eten? (maar de praktijk leert dat dat ook inderdaad vaak kan...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.