Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jouw kind op een voetbalplaatje

Peiling

Zou jouw kind dit mogen?
95 stemmen
37%
28%
35%

Tijgeroog schreef op 04-07-2024 om 19:30:

en een kampioensfoto in de krant mag dan ook niet?

Niet als de kinderen individueel met naam genoemd worden zoals bij de voetbalplaatjes het geval is.

Nick90 schreef op 04-07-2024 om 17:15:

[..]

Die ransbak kan die foto's ook gewoon zelf maken en dat kost m verder geen geld voor boodschappen.

Dit idd. Ja er zijn ransbakken in de wereld. Vieze mannetjes en vrouwtjes die dingen doen die ik niet wil weten. Maar je kunt je kind moeilijk thuis opsluiten. Een foto maken kan zo'n viezerd overal. Ook als je op straat loopt en het niet door hebt. Photoshop en klaar is hij/zij. Ik wil daar niet mijn leven door laten beïnvloeden. De meeste mensen zijn niet zo. 

Dan is er dus een commerciele partij die de verkoop wil stimuleren met foto's van jouw kind? Maak je niet alleen gratis reclame, maar moet je ook nog voor je bijdrage betalen. De grapjassen. Of schuift 't nog wat? 

Leuk juist! Was hier ook een paar jaar geleden. Dochter en teamgenoten vonden het leuk om te sparen. Iedereen spaarde mee: familie, vrienden en buren, op school werd veel geruild. Het boek is vol en is een leuk aandenken voor later.

Vind het ook raar dat ze dit met minderjarige kinderen doen. Volwassenen oké, die kunnen daar in ieder geval nog een bewuste keuze in maken. 

AnanasBevrijdingsFront schreef op 04-07-2024 om 16:38:

[..]

Nou, ik zie niet zo snel iemand een pasfoto schieten tijdens een voetbalwedstrijd. Maar het idee dat een of andere ransbak zonder problemen foto's van kleine knulletjes kan sparen, daar heb ik moeite mee.

De kans dat het gebeurt is klein. Ik denk ook dat de vreugde (kind vindt het heel cool) de kleine kans dat... overschaduwt. Plus dat je daar gelukkig ook geen weet van hebt. Maar het is naïef om te denken dat dit niet gebeurt.

De kans is klein. Ransbakken kunnen overal foto's vinden. En het is ook nog maar net de vraag of voetbalplaatjes wel het soort foto's zijn die ze graag zien. Ik ben er niet bang voor. 

Als je je kind wil beschermen, zou ik me drukker maken om ransbakken die je kind ook daadwerkelijk lastig kunnen vallen. Het grootste deel van de daders van misbruik, blijkt te bestaan uit mensen die je kent en vertrouwt: meestal familie of vrienden, maar ook andere bekenden. In 10% van de gevallen gaat het om een docent, oppas of coach. Een van mijn kinderen had een personal trainer waar we goed contact mee hadden en erg tevreden over waren. Fijne vent, dachten we. Tot bleek dat hij zijn broek niet aan kon houden. 

Onze aanklacht is geseponeerd wegens gebrek aan bewijs. Hij loopt vrij rond en werkt nog steeds. 

Dàt is waar je bang voor moet zijn! 




Heftig Yette 
Maar zo waar .

yette schreef op 05-07-2024 om 07:49:

[..]

De kans is klein. Ransbakken kunnen overal foto's vinden. En het is ook nog maar net de vraag of voetbalplaatjes wel het soort foto's zijn die ze graag zien. Ik ben er niet bang voor.

Als je je kind wil beschermen, zou ik me drukker maken om ransbakken die je kind ook daadwerkelijk lastig kunnen vallen. Het grootste deel van de daders van misbruik, blijkt te bestaan uit mensen die je kent en vertrouwt: meestal familie of vrienden, maar ook andere bekenden. In 10% van de gevallen gaat het om een docent, oppas of coach. Een van mijn kinderen had een personal trainer waar we goed contact mee hadden en erg tevreden over waren. Fijne vent, dachten we. Tot bleek dat hij zijn broek niet aan kon houden.

Onze aanklacht is geseponeerd wegens gebrek aan bewijs. Hij loopt vrij rond en werkt nog steeds.

Dàt is waar je bang voor moet zijn!




Het een sluit het ander niet uit.

Hier waren er nooit 1 op 1 trainingen terwijl het toch een individuele sport is. 

Ysenda schreef op 05-07-2024 om 08:36:

[..]

Het een sluit het ander niet uit.

Hier waren er nooit 1 op 1 trainingen terwijl het toch een individuele sport is.

Tuurlijk. Maar je kind goed beschermen, doe je mijns inziens ook door hem/haar niet onnodig bang en kwetsbaar te maken. Uit angst niet meedoen met iets waar de hele ploeg leuk mee bezig is omdat er heel misschien ergens een idioot geilt op voetbalplaatjes, doet dat. 

Zorg dat je weet waar het èchte gevaar vandaan komt en richt je daarop. 

Ik vind dit ver gezocht en niet helpend. Alsof je een kind dat je leert omgaan met het verkeer mbt auto's niet alleen wijst op reëel gevaar (rijdende auto's) en potentiële gevaar (geparkeerde auto's), maar ze ook vertelt dat ze ècht moeten oppassen voor auto's die mogelijk bij iemand thuis in de garage staan.

Je bent niet de enige, Ananas. Ik ben niet bang voor pedo's ofzo maar heb wel bij het kdv aangegeven dat kind niet herkenbaar op Facebook mag. En met mij vele andere ouders. Dat zie je aan de vele kinderen met een smileyhoofd. 

Wat betreft het voetbalplaatje zie ik ook hoe dit kan leiden tot pesterijtjes. Ik denk dan aan onschuldige maar wel vervelende dingen. Lelijke foto uitlachen, brilletje op tekenen, dat soort dingen. Ik heb gestemd voor: alleen als kind het zelf graag wil. 

yette schreef op 05-07-2024 om 09:18:

[..]

Tuurlijk. Maar je kind goed beschermen, doe je mijns inziens ook door hem/haar niet onnodig bang en kwetsbaar te maken. Uit angst niet meedoen met iets waar de hele ploeg leuk mee bezig is omdat er heel misschien ergens een idioot geilt op voetbalplaatjes, doet dat.

Zorg dat je weet waar het èchte gevaar vandaan komt en richt je daarop.

Ik vind dit ver gezocht en niet helpend. Alsof je een kind dat je leert omgaan met het verkeer mbt auto's niet alleen wijst op reëel gevaar (rijdende auto's) en potentiële gevaar (geparkeerde auto's), maar ze ook vertelt dat ze ècht moeten oppassen voor auto's die mogelijk bij iemand thuis in de garage staan.

De reden waarom mijn kind niet aan dergelijke dingen mee mag doen is niet vanwege de geile gek ergens achteraf maar vanwege de pesterijen dicht bij. Hoe zou jij het vinden als door een klein akkefietje op school de wijk ineens volgeplakt is met de sticker van jouw kind? Dat akkefietje is na een dag wel uitgeblust, die stickers hangen er 2 jaar later nog.

Dat is wat er hier in de wijk met diverse kinderen is gebeurd. En ook de reden dat de club niet meer mee doet aan dit soort belachelijke acties.

Butterflywhy schreef op 04-07-2024 om 18:56:

Ik zou ook weigeren. Ik vind veel mensen heel naief in het delen van foto's van hun kinderen. En als je denkt dat met de foto van jouw kind geen gekke dingen gebeuren, het web zit vol gekken die over duizenden dan wel miljoenen foto's van kinderen beschikken. Soms hele onschuldige die ouders zelf hebben geplaatst die zij voor hun eigen fantasie gebruiken. Ik pas daar voor. En nogmaals, als je denkt dat dit ver gezocht is of dat ik overdrijf en je dan niks meer kunt doen zou ik je adviseren je er in te verdiepen. Mijn kinderen komen voor zover ik het in de hand heb nergens online, ook niet op schoolwebsites enz.

Helemaal met je eens. Ik snap die naiviteit ook niet. 

Mijn man werkt op een middelbare school en daar vinden sommige puber het leuk om plaatjes te sparen en de school ermee te vervuilen.

Ik zou niet zo bang zijn voor vieze mannetjes, die zijn er toch wel en kunnen ook komen kijken bij een wedstrijd of tijdens de pauze langs het schoolplein wandelen of zo.
Als die foto's willen, komen ze er wel aan.

Ik vind het zelf niet nodig dat het hele dorp en omstreken foto's van kinderen bij de boodschappen krijgt. Ik vind het ook niet nodig dat kdv's, scholen en sportclubs foto's op facebook zetten. Daar zijn andere manieren voor, ouderportaals en zo. 

Daarnaast ben ik uit anti-kapitalistische en anti-consumentistische redenen eigenlijk principieel tegen spaaracties van supermarkten in het algemeen.
Speelt waarschijnlijk ook bij mee dat ik dat als kind al nooit begreep en in periodes dat dat er was iedereen die troep stond te ruilen in ik in mijn eentje in een hoekje van het schoolplein principieel stond te zijn.

Toch merk ik wel dat het hier bij kinderen enorm leeft en ze het leuk vinden om elkaar en hun trainers te sparen. 
Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat een kind gepest wordt als het toch al niet zo goed in de groep ligt. Afhankelijk van de leeftijd kun je je zorgen ook met een kind bespreken en je kind inspraak geven.

Ysenda schreef op 05-07-2024 om 10:27:

[..]

Hoe zou jij het vinden als door een klein akkefietje op school de wijk ineens volgeplakt is met de sticker van jouw kind? Dat akkefietje is na een dag wel uitgeblust, die stickers hangen er 2 jaar later nog.

Kleine opmerking hierover, mijn zoon heeft er ook ooit aan meegedaan, maar het is nog heel moeilijk om aan precies DIE sticker te komen hoor. De supermarkt waar ze die plaatjes uitgaven was mijn vaste winkel, dus ik kreeg stàpels kaartjes, en toch vonden we er maar 2 met onze zoon. Ja en die kan dan op een lantaarnpaal geplakt worden, ik sta er ook wat luchtiger in trouwens, soms vind ik het allemaal wel wat doorslaan.

1968 schreef op 05-07-2024 om 11:08:

[..]

Kleine opmerking hierover, mijn zoon heeft er ook ooit aan meegedaan, maar het is nog heel moeilijk om aan precies DIE sticker te komen hoor. De supermarkt waar ze die plaatjes uitgaven was mijn vaste winkel, dus ik kreeg stàpels kaartjes, en toch vonden we er maar 2 met onze zoon. Ja en die kan dan op een lantaarnpaal geplakt worden, ik sta er ook wat luchtiger in trouwens, soms vind ik het allemaal wel wat doorslaan.

Dit. 

Ik ben bereid veel te geloven. Maar dat ineens de hele wijk volgeplakt kan worden met de foto van mijn kind en dat het er na 2 jaar nog hangt?! Neuh. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.