Chantal88
24-11-2024 om 20:54
Jong gedrag (4)
Hi alle,
Mijn zoontje (4) is in september gestart op de basisschool. De leerkracht gaf aan dat ze een voortgangsgesprek wil. Daarin begon ze eigenlijk meteen “ ik vind dit vervelend om te zeggen, maar je zoon vertoont jong gedrag “. Ze benoemde bijv; speelt nog veel alleen ivm klasgenoten, kan tellen tot 8 (mijn zoon telt al tot 20), moeite met zichzelf aankleden, tijdens activiteit geeft hij er een eigen draai aan ipv de regels te volgen. Ik was eigenlijk een beetje verbaasd omdat we in november zitten en dit heel normaal gedrag is voor een 4 jarige. Hij maakt al vriendjes, en vind het erg leuk op school en vertelt er enthousiast over. Nou wil de leerkracht mijn zoon laten observeren zodat de leerkracht handvatten krijg hoe ermee om te gaan. Iemand een soortgelijke situatie meegemaakt?
Nicole123
01-12-2024 om 12:32
Miepjecody schreef op 01-12-2024 om 08:37:
[..]
Het kind zit pas een paar maanden op school!
Ja, en dus? Weet jij exact hoe het kind in de klas is? Blijkbaar heeft de juf een reden om een observatie te overwegen, dat is zo'n beetje het enige dat we weten hier. En dat het kind thuis geen problematisch gedrag vertoont. Hoe het verder precies in de klas gaat en of dat past bij een kind dat een paar maanden op school zit weet niemand hier.
Nicole123
01-12-2024 om 12:35
Miepjecody schreef op 01-12-2024 om 08:41:
[..]
Probleem ie wel degelijk dat tegenwoordig veel te veel gedrag als afwijkend wordt bestempeld. Mijn kinderen zijn al volwassen en die van mijn vriendinnen ook. Als je hoorde wat al die kinderen zouden mankeren omdat ze niet " volgens het boekje" zouden ontwikkelen.
Elk " normaal " kind wordt binnenstebuiten gekeerd, maar voor kinderen met echte problemen is geen tijd.
Als je kinderen al volwassen zijn zou je je misschien iets bescheidener op kunnen stellen in verkondigen hoe het tegenwoordig allemaal gaat op de basisschool. Je praat TO onnodig wantrouwen aan, niet nodig en niet helpend.
Jorni
01-12-2024 om 12:50
Nicole123 schreef op 01-12-2024 om 12:32:
[..]
Ja, en dus? Weet jij exact hoe het kind in de klas is? Blijkbaar heeft de juf een reden om een observatie te overwegen, dat is zo'n beetje het enige dat we weten hier. En dat het kind thuis geen problematisch gedrag vertoont. Hoe het verder precies in de klas gaat en of dat past bij een kind dat een paar maanden op school zit weet niemand hier.
Het gedrag dat kind in de klas zou vertonen volgens de juf ziet er anders ook totaal niet problematisch uit zoals in de openingspost is te lezen.
Jorni
01-12-2024 om 12:53
Mugske schreef op 01-12-2024 om 07:00:
zo blij met de down to earth kleuterjuffen van mijn dochter (dochter nu in groep 8). Zelf aankleden ging niet snel: sommige dingen waren lastiger (ritsen) en dochter vond hulp (juf, oudere kinderen, thuis ook) wel prima. Juf gaf dat aan, maar daarbij ook dat kleuters het meestal snel leren, omdat ze anders te lang moeten wachten op hulp van de juf. Dat was ook zo.
Veters strikken, kon dochter ook niet. Maar ze had daarom ook geen veterschoenen. Ook geen andere ingewikkelde kleding trouwens.
Zagen de juffen iets dat kind volgens de lijstjes al zou moeten kunnen. Dan was dat iets om in de gaten te houden, vaak kon dochter het iets later wel. Bij mijn dochter waren dat vaak grove motoriek dingen (zoals hinkelen), dat herkenden wij dan ook, want ze ging ook later dan gemiddeld lopen.
Dat is fijn dat die kleuterjuffen gewoon normaal deden en er op een meer nuchtere en posievere manier mee om gingen. Ik denk dat dat in die gevallen wanneer het om dat soort dingen gaat dat dat de juiste manier is, voor kind ouders en ook voor de school zelf. Veel prettiger en constructiever voor iedereen als het om dit soort dingen gaat en het niet gaat om echte problemen natuurlijk.
Jorni
01-12-2024 om 12:56
Nicole123 schreef op 01-12-2024 om 12:35:
[..]
Als je kinderen al volwassen zijn zou je je misschien iets bescheidener op kunnen stellen in verkondigen hoe het tegenwoordig allemaal gaat op de basisschool. Je praat TO onnodig wantrouwen aan, niet nodig en niet helpend.
Het is dan wel een hele ervaren moeder dus ik denk dat haar visie hier juist wel heel waardevol kan zijn. Zij heeft als moeder alle kinderfases van haar kinderen al doorlopen als moeder. Meerdere anderen hier nog niet. En wie weet hebben haar kinderen nu zelf een jong kind waardoor ze het nu zelf ervaren hoe het kan gaan.
Vroeger konden dit soort dingen ook spelen op een opvang, consultatiebureau of basisschool. Op al die plekken had en heb je van die types die overal problemen zien of types die er anders naar kijken (en ook anders mee omgaan). Ik denk dat dat van alle tijden is. Misschien nu iets meer dan vroeger dat kan.
Miepjecody
01-12-2024 om 12:59
Nicole123 schreef op 01-12-2024 om 12:35:
[..]
Toen mijn kinderen op basisschool zaten, begon dat eindeloos monitoren van kinderen al. Zo slecht. En zinloos.
Ysenda
01-12-2024 om 12:59
Jorni schreef op 01-12-2024 om 12:50:
[..]
Het gedrag dat kind in de klas zou vertonen volgens de juf ziet er anders ook totaal niet problematisch uit zoals in de openingspost is te lezen.
Dit is wat to schrijft. Er staat niet in detail wat er precies mis gaat. Ook dat gesprek waar die verduidelijking moet komen moet nog plaatsvinden. Op een schoolplein bij het ophaal of wegbrengen moment iets tot in detail bespreken kan niet. Wel al kort aangeven waarom je een gesprek wil en dat heeft deze juf gedaan.
Misschien is die eigen draai wel heel storend voor de klas, we weten het niet. Als het gaat om een haas onderste boven plakken valt het wel mee, als het gaat om die haas tegen de muur plakken wordt het al anders, wordt de haas helemaal niet geplakt maar schreeuwend geweigerd is het ook storend voor de anderen.
Voor de eerste zal de juf geen observatie willen, voor herhaaldelijk 2 en 3 mogelijk wel.
Maar we weten het niet.
Jorni
01-12-2024 om 13:03
Ysenda schreef op 01-12-2024 om 12:59:
[..]
Dit is wat to schrijft. Er staat niet in detail wat er precies mis gaat. Ook dat gesprek waar die verduidelijking moet komen moet nog plaatsvinden. Op een schoolplein bij het ophaal of wegbrengen moment iets tot in detail bespreken kan niet. Wel al kort aangeven waarom je een gesprek wil en dat heeft deze juf gedaan.
Misschien is die eigen draai wel heel storend voor de klas, we weten het niet. Als het gaat om een haas onderste boven plakken valt het wel mee, als het gaat om die haas tegen de muur plakken wordt het al anders, wordt de haas helemaal niet geplakt maar schreeuwend geweigerd is het ook storend voor de anderen.
Voor de eerste zal de juf geen observatie willen, voor herhaaldelijk 2 en 3 mogelijk wel.
Maar we weten het niet.
Dit is toch al besproken tijdens een voortgangsgesprek volgens de openingspost. En ik denk als het storend was geweest voor de klas dat juf dat wel erbij had gezegd en het ook in de openingspost erbij had gestaan. Als dat het geval was geweest had ik het wel meer kunnen begrijpen dat juf een observatie zou willen al zou het nog misschien wat vroeg zijn.
Mevrouw75
01-12-2024 om 13:18
Jorni schreef op 01-12-2024 om 12:53:
[..]
Dat is fijn dat die kleuterjuffen gewoon normaal deden en er op een meer nuchtere en posievere manier mee om gingen. Ik denk dat dat in die gevallen wanneer het om dat soort dingen gaat dat dat de juiste manier is, voor kind ouders en ook voor de school zelf. Veel prettiger en constructiever voor iedereen als het om dit soort dingen gaat en het niet gaat om echte problemen natuurlijk.
Ik zie iemand mee laten kijken nou niet iets als niet nuchter en niet positief. Het tegenovergestelde eigenlijk.
Bolmieke
01-12-2024 om 13:23
Overal tref je wel eens vreemde types zo ook in het onderwijs. Ik zou er gewoon niet te veel op in gaan en een paar maanden wachten en daarna informeren hoe het gaat, dan kan er altijd nog geobserveerd worden als dat nodig is.
Ik heb met mijn kinderen ook wel vreemde dingen op school meegemaakt. Wat mij het meest is bijgebleven was toen mijn jongste in groep 6 zat en de juf haar zorgen uitte over zijn rapportcijfers vol negens en tienen, haar zorg was dat hij dat eigenlijk helemaal niet kon en op zijn tenen liep. Zij had een heel ander type in gedachte bij een slim kind en zo'n type is mijn kind niet. Heeft later 2 studies te gelijk gedaan en afgemaakt
Nicole123
01-12-2024 om 13:25
Jorni schreef op 01-12-2024 om 12:50:
[..]
Dat is jouw eigen visie, gebaseerd op enkele zinnen van TO. Ken jij het kind daarmee beter dan die juf, weet jij wat het kind precies in de klas doet? De zin 'een eigen draai geven aan de regels' kan ook betekenen dat het kind bijv totaal niet luistert naar de juf als zij zegt wat en hoe het kind moet doen. Dat weten we niet, wat het precies inhoudt en in hoeverre het wel of niet problematisch is.
Nicole123
01-12-2024 om 13:31
Jorni schreef op 01-12-2024 om 12:56:
[..]
Het is dan wel een hele ervaren moeder dus ik denk dat haar visie hier juist wel heel waardevol kan zijn. Zij heeft als moeder alle kinderfases van haar kinderen al doorlopen als moeder. Meerdere anderen hier nog niet. En wie weet hebben haar kinderen nu zelf een jong kind waardoor ze het nu zelf ervaren hoe het kan gaan.
Vroeger konden dit soort dingen ook spelen op een opvang, consultatiebureau of basisschool. Op al die plekken had en heb je van die types die overal problemen zien of types die er anders naar kijken (en ook anders mee omgaan). Ik denk dat dat van alle tijden is. Misschien nu iets meer dan vroeger dat kan.
Ik denk dat het niet zo helpend is als mensen hun eigen ervaringen projecteren op de situatie van TO, terwijl ze slechts zeer summiere info hebben over wat er speelt. TO schrijft hier ook nauwelijks mee, we moeten het doen met een paar zinnen. Wat ze schrijft kan 10 verschillende dingen betekenen. Dat zelf verder in gaan zitten vullen en daarmee het wantrouwen van TO in juf en school vergroten vind ik nogal wat.
Jorni
01-12-2024 om 13:42
Nicole123 schreef op 01-12-2024 om 13:25:
[..]
Dat is jouw eigen visie, gebaseerd op enkele zinnen van TO. Ken jij het kind daarmee beter dan die juf, weet jij wat het kind precies in de klas doet? De zin 'een eigen draai geven aan de regels' kan ook betekenen dat het kind bijv totaal niet luistert naar de juf als zij zegt wat en hoe het kind moet doen. Dat weten we niet, wat het precies inhoudt en in hoeverre het wel of niet problematisch is.
Dat zeg ik nergens en uiteraard baseer ik me op de beschrijving die TO aangeeft. En TO kent haar kind het beste. Wel ben ik zelf moeder van drie kinderen en ik weet hoe sommige mensen kunnen gaan zeuren over niets en meteen allerlei dingen voor kunnen gaan stellen (want oei er zal vast wat aan de hand zijn). Het trekt uiteindelijk allemaal vanzelf bij bij het kind en het kan zelfs zo zijn dat het later " voor gaat lopen" op die vlakken waar nu meteen een probleem van wordt gemaakt. Wel is het ontzettend vervelend en werkt het totaal niet constructief. Zeker bij een 1e kind kan het je in het begin onnodig onzeker maken als ouder. Dat weet ik ook van veel andere ouders met vergelijkbare verhalen.
Daarna weet je hoe het kan werken en weet je dat je dat soort types er nu eenmaal tussen hebt zitten op een basisschool, een opvang of een consultatiebureau. Je trekt je er dan niets meer van aan en als er echt wat is onderneem je zelf wel wat. Kwalijk bezig vind ik wel dat soort types ook al hebben ze totaal geen kwaad in de zin. Gelukkig lopen al mijn kinderen mooi " op schema" en lopen 2 van de drie zelfs iets " voor" op bepaalde dingen dus nu speelt dit voor mij gelukkig niet. Wel weet ik hoe vervelend en irritant dit soort dingen kunnen zijn.
Jorni
01-12-2024 om 13:46
Nicole123 schreef op 01-12-2024 om 13:31:
[..]
Ik denk dat het niet zo helpend is als mensen hun eigen ervaringen projecteren op de situatie van TO, terwijl ze slechts zeer summiere info hebben over wat er speelt. TO schrijft hier ook nauwelijks mee, we moeten het doen met een paar zinnen. Wat ze schrijft kan 10 verschillende dingen betekenen. Dat zelf verder in gaan zitten vullen en daarmee het wantrouwen van TO in juf en school vergroten vind ik nogal wat.
Dat doe je zelf ook, ik denk nog wel meer dan ik dat doe want jij verzint er regelmatig heel veel bij en doet veel eigen aannames in jouw posts. En iedereen schrijft vanuit een eigen referentiekader en visie mee met eigen interpretaties. En ik denk dat juist alle posts waardevol kunnen zijn hier, omdat je meerdere kanten, verhalen en visies leest. Ik denk dat je de posts van sommige forummers tekort doet door hun posts zo negatief af te doen zoals je dat hier nu doet.
Jammer dat TO nog geen update heeft geplaatst. Hopelijk doet ze dat nog.
Nicole123
01-12-2024 om 15:33
Nee, dan lees je niet wat ik schrijf. Ik vul juist niks in en stel dat we vrijwel niks weten over de situatie. De posts van TO erover zijn heel summier en wij kennen het kind en de juf niet. Aannemen dat de juf 'vast zo'n type' zal zijn is zelf het negatief invullen. Ik zeg nergens dat er vast heel veel aan de hand is en ook nergens dat er vast niks aan de hand is. Alleen dat het niet verstandig is om in een situatie als deze er vol wantrouwen en met gestrekt been in te gaan, terwijl je nauwelijks weet waar het over gaat maar zelf invult want 'tegenwoordig' en 'die types' etc.