Chantal88
24-11-2024 om 20:54
Jong gedrag (4)
Hi alle,
Mijn zoontje (4) is in september gestart op de basisschool. De leerkracht gaf aan dat ze een voortgangsgesprek wil. Daarin begon ze eigenlijk meteen “ ik vind dit vervelend om te zeggen, maar je zoon vertoont jong gedrag “. Ze benoemde bijv; speelt nog veel alleen ivm klasgenoten, kan tellen tot 8 (mijn zoon telt al tot 20), moeite met zichzelf aankleden, tijdens activiteit geeft hij er een eigen draai aan ipv de regels te volgen. Ik was eigenlijk een beetje verbaasd omdat we in november zitten en dit heel normaal gedrag is voor een 4 jarige. Hij maakt al vriendjes, en vind het erg leuk op school en vertelt er enthousiast over. Nou wil de leerkracht mijn zoon laten observeren zodat de leerkracht handvatten krijg hoe ermee om te gaan. Iemand een soortgelijke situatie meegemaakt?
Mevrouw75
30-11-2024 om 18:16
Jorni schreef op 30-11-2024 om 13:49:
[..]
Dat kan ze dan toch gewoon bespreken en normaal met de ouders afstemmen. Ik zie een observatie hier als: kind vertoont zodanig gedrag dat juf handvaten nodig heeft om " ermee om kunnen gaan" dus het kind moet hier worden geobserveerd. Dat slaat in het geval van deze TO echt nergens op. Deze juf kan dan beter een ander beroep zoeken als ze al moeite heeft met normaal gedrag van een jong kind dat ook gewoon nog moet wennen en nog wat dingen moet leren waar school ook voor is (en wie weet misschien langer wennen dan gemiddeld volgens de boekjes).
De juf draait volgens mij al wat jaartjes mee is dus gewoon al heel wat kleutergedrag gewend.
Miepjecody
30-11-2024 om 18:24
Mevrouw75 schreef op 30-11-2024 om 18:16:
[..]
De juf draait volgens mij al wat jaartjes mee is dus gewoon al heel wat kleutergedrag gewend.
Dan kan ze dit dus prima aan zonder extra observatie.
Ysenda
30-11-2024 om 18:30
Miepjecody schreef op 30-11-2024 om 18:24:
[..]
Dan kan ze dit dus prima aan zonder extra observatie.
Blijkbaar niet, zo'n observatie kost ook geld en scholen besteden dat niet zomaar.
Jorni
30-11-2024 om 19:07
Ysenda schreef op 30-11-2024 om 18:30:
[..]
Blijkbaar niet, zo'n observatie kost ook geld en scholen besteden dat niet zomaar.
Lees jij in de openingspost van dit topic dan abnormaal gedrag waar een observatie voor nodig is?
Ysenda
30-11-2024 om 20:12
Jorni schreef op 30-11-2024 om 19:07:
[..]
Lees jij in de openingspost van dit topic dan abnormaal gedrag waar een observatie voor nodig is?
Nee, maar een kind kan op school heel ander gedrag laten zien dan thuis. Waar het thuis niet storend hoeft te zijn kan dat in een klas wel zo zijn of erg afwijken van wat verwacht wordt.
En dan kan de docent hulp vragen zoals nu gebeurd.
Mevrouw75
30-11-2024 om 20:24
Ysenda schreef op 30-11-2024 om 20:12:
[..]
Nee, maar een kind kan op school heel ander gedrag laten zien dan thuis. Waar het thuis niet storend hoeft te zijn kan dat in een klas wel zo zijn of erg afwijken van wat verwacht wordt.
En dan kan de docent hulp vragen zoals nu gebeurd.
Precies, alsof je op het internet in een summiere post meer ziet aan het kindgedrag dan de juf. Zo bijzonder dit.
Kopjekoffi
30-11-2024 om 21:00
Miepjecody schreef op 30-11-2024 om 18:24:
[..]
Dan kan ze dit dus prima aan zonder extra observatie.
Vraag jij nooit hulp van een collega bij je werk? Gewoon iemand die even met je meekijkt als je er even niet uitkomt?
Nicole123
30-11-2024 om 21:01
Jorni schreef op 30-11-2024 om 12:55:
[..]
Dan kunnen ze op bijna ieder kind van 4 zo een observatie in gaan zetten. De meesten kunnen dit nog echt niet helemaal of hebben er geen zin in. De scholen kunnen altijd in het begin zeggen dat ouders het even goed moeten gaan oefenen thuis. Dan komt dat vanzelf goed en een observatie voegt niets toe..
Maar deze juf zal neem ik aan niet bijna alle kinderen van de klas wilen laten observeren. Blijkbaar vertoont het kind van TO dus toch bepaald gedrag dat anders is en waar ze eens naar wil laten kijken door een derde. Misschien is degene die gaat observeren wel gewoon simpel de IBer en geeft die 1 tip aan de juf en is het daarna klaar. Misschien is er veel meer aan de hand (niet alleen geen rits of veters kunnen vastmaken, maar ook weigeren zich erbij te laten helpen of het te proberen of de boel bij elkaar gillen, weet ik veel) en heeft TO op het schoolplein alleen nog het puntje van de ijsberg gehoord van de juf. In het bijzijn van het kind en de andere ouders kan ik me voorstellen dat je als juf de heftigste dingen nog even voor je houdt. Misschien gedraagt het kind zich op school heel anders dan thuis. Er is buiten een paar zinnen op het schoolplein nog helemaal geen gesprek geweest, dus we weten het helemaal nog niet! Behalve dan wat stuurlui aan de wal hier in het topic die op grond van een paar zinnen van de ouder een kind compleet denken te kennen in hoe het op school is. Gewoon eens afwachten wat de juf te vertellen heeft kan ook in plaats van je bij voorbaat al zo wantrouwend, defensief en tegenwerkend op te stellen.
Nicole123
30-11-2024 om 21:12
Mijn kinderen hadden trouwens ook alle drie in groep 1 nog moeite met hun rits en konden geen veters strikken. Zoals de halve klas. Ik trek dan alleen niet de conclusie 'dus de juf van TO is een idiote opklopper die om niks een kind wil laten observeren', maar 'misschien is er dan hier net wat meer/anders aan de hand'. Het is makkelijk om één ding uit het rijtje van TO te pakken daarop helemaal los te gaan en te stellen dat dat toch heel normaal kleutergedrag is. Maar ik lees ook 'zijn eigen draai geven aan de regels bij een activiteit'. Wat dat precies inhoudt dat kan nog 100 kanten op en dat zou ik bij de juf navragen in het gesprek. Het kan iets simpels en kleins zijn, bijv eens een keertje voordringen bij een spelletje. Dat doen zoveel kinderen. Maar het kan ook iets veel groters zijn, wat alleen dit kind doet en wat de activiteiten in de klas keer op keer verstoort. Dan snap ik heel goed dat de juf misschien wel hulp kan gebruiken in hoe ze én het kind zo goed mogelijk kan helpen hierin én de rust in de klas en voortgang van de activiteit zoveel mogelijk kan waarborgen.
Jorni
30-11-2024 om 23:56
Als ik de openingspost lees is er wel degelijk al een voortgangsgesprek geweest tussen TO en de juf en gaf ze dit allemaal tijdens dat gesprek aan. En het gedrag zoals dat in de openingspost is beschreven waarom juf een observatie zou willen daar zie ik niets raars instaan. Er staat ook bijvoorbeeld nergens dat het gedrag van kind storend is voor de klas. Als dat laatste het geval zou zijn geweest dan zou ik het nog ergens wel begrijpen dat een observatie gewenst is. En een eigen draai geven aan een activiteit vind ik ook niet raar bij een kind van net 4 dat net 2 maanden op school zit.
Ik vraag me trouwens af hoe het nu verder is gegaan bij de situatie van TO en hoe TO hier nu uiteindelijk mee omgaat. TO?
Mugske
01-12-2024 om 07:00
zo blij met de down to earth kleuterjuffen van mijn dochter (dochter nu in groep 8). Zelf aankleden ging niet snel: sommige dingen waren lastiger (ritsen) en dochter vond hulp (juf, oudere kinderen, thuis ook) wel prima. Juf gaf dat aan, maar daarbij ook dat kleuters het meestal snel leren, omdat ze anders te lang moeten wachten op hulp van de juf. Dat was ook zo.
Veters strikken, kon dochter ook niet. Maar ze had daarom ook geen veterschoenen. Ook geen andere ingewikkelde kleding trouwens.
Zagen de juffen iets dat kind volgens de lijstjes al zou moeten kunnen. Dan was dat iets om in de gaten te houden, vaak kon dochter het iets later wel. Bij mijn dochter waren dat vaak grove motoriek dingen (zoals hinkelen), dat herkenden wij dan ook, want ze ging ook later dan gemiddeld lopen.
Saartjepoes
01-12-2024 om 08:26
Ik heb een beetje door het topic rondgescrold... het is wel bijzonder hoe stellig sommige meningen zijn over een juf en een kind nav minimale informatie.
Leerkrachten willen in principe hetzelfde als ouders: blije kinderen die zich goed ontwikkelen.
School en ouders werken samen voor een optimale zorg.
Niemand die nog kijkt in het 'dossier' bij groep 1/2 als het lekker gaat in groep 5. Echt hoe verzin je dit...
Het is geen doel om stempels uit te delen.
Er is niets mis met een stempel, behalve het woord stempel ansich.
Observatoren gaan zeker niet op zoek naar problemen, hooguit naar oplossingen.
Er is met geen een kind iets 'mis', ze hebben hooguit aangepaste behoeftes.
Echt gelezen: "Als ze eenmaal op zoek gaan dan vinden ze altijd wel iets". Tja als je zo tegenover een school staat dan is de mogelijkheid naar een constructief gesprek natuurlijk bij voorbaat verdwenen.
Ik ben zelf iemand die echt achter passend onderwijs staat, mijn doel is om altijd te kijken wat er nog meer mogelijk is. Ik ken niemand in het onderwijs (en ik ken er veel) die kinderen lekker makkelijk wil dit ditchen naar het s(b)o, want was is nou precies de angst? Het s(b)o kom je met stempel (kotswoord) al nauwelijks in.
Vroegtijdig signaleren en inspelen werkt over het algemeen beter dan wachten tot het bos als in de fik staat.
Miepjecody
01-12-2024 om 08:37
Nicole123 schreef op 30-11-2024 om 21:12:
Mijn kinderen hadden trouwens ook alle drie in groep 1 nog moeite met hun rits en konden geen veters strikken. Zoals de halve klas. Ik trek dan alleen niet de conclusie 'dus de juf van TO is een idiote opklopper die om niks een kind wil laten observeren', maar 'misschien is er dan hier net wat meer/anders aan de hand'. Het is makkelijk om één ding uit het rijtje van TO te pakken daarop helemaal los te gaan en te stellen dat dat toch heel normaal kleutergedrag is. Maar ik lees ook 'zijn eigen draai geven aan de regels bij een activiteit'. Wat dat precies inhoudt dat kan nog 100 kanten op en dat zou ik bij de juf navragen in het gesprek. Het kan iets simpels en kleins zijn, bijv eens een keertje voordringen bij een spelletje. Dat doen zoveel kinderen. Maar het kan ook iets veel groters zijn, wat alleen dit kind doet en wat de activiteiten in de klas keer op keer verstoort. Dan snap ik heel goed dat de juf misschien wel hulp kan gebruiken in hoe ze én het kind zo goed mogelijk kan helpen hierin én de rust in de klas en voortgang van de activiteit zoveel mogelijk kan waarborgen.
Het kind zit pas een paar maanden op school!
Miepjecody
01-12-2024 om 08:41
Saartjepoes schreef op 01-12-2024 om 08:26:
Ik heb een beetje door het topic rondgescrold... het is wel bijzonder hoe stellig sommige meningen zijn over een juf en een kind nav minimale informatie.
Leerkrachten willen in principe hetzelfde als ouders: blije kinderen die zich goed ontwikkelen.
School en ouders werken samen voor een optimale zorg.
Niemand die nog kijkt in het 'dossier' bij groep 1/2 als het lekker gaat in groep 5. Echt hoe verzin je dit...
Het is geen doel om stempels uit te delen.
Er is niets mis met een stempel, behalve het woord stempel ansich.
Observatoren gaan zeker niet op zoek naar problemen, hooguit naar oplossingen.
Er is met geen een kind iets 'mis', ze hebben hooguit aangepaste behoeftes.
Echt gelezen: "Als ze eenmaal op zoek gaan dan vinden ze altijd wel iets". Tja als je zo tegenover een school staat dan is de mogelijkheid naar een constructief gesprek natuurlijk bij voorbaat verdwenen.
Ik ben zelf iemand die echt achter passend onderwijs staat, mijn doel is om altijd te kijken wat er nog meer mogelijk is. Ik ken niemand in het onderwijs (en ik ken er veel) die kinderen lekker makkelijk wil dit ditchen naar het s(b)o, want was is nou precies de angst? Het s(b)o kom je met stempel (kotswoord) al nauwelijks in.
Vroegtijdig signaleren en inspelen werkt over het algemeen beter dan wachten tot het bos als in de fik staat.
Probleem ie wel degelijk dat tegenwoordig veel te veel gedrag als afwijkend wordt bestempeld. Mijn kinderen zijn al volwassen en die van mijn vriendinnen ook. Als je hoorde wat al die kinderen zouden mankeren omdat ze niet " volgens het boekje" zouden ontwikkelen.
Elk " normaal " kind wordt binnenstebuiten gekeerd, maar voor kinderen met echte problemen is geen tijd.
Mevrouw75
01-12-2024 om 08:56
Miepjecody schreef op 01-12-2024 om 08:41:
[..]
Probleem ie wel degelijk dat tegenwoordig veel te veel gedrag als afwijkend wordt bestempeld. Mijn kinderen zijn al volwassen en die van mijn vriendinnen ook. Als je hoorde wat al die kinderen zouden mankeren omdat ze niet " volgens het boekje" zouden ontwikkelen.
Elk " normaal " kind wordt binnenstebuiten gekeerd, maar voor kinderen met echte problemen is geen tijd.
Er komt gewoon eventjes iemand in de klas kijken, niks meer, niks minder. Wat dacht je dat er gebeurde dan?
Maar goed, de juf kan ook gewoon lekker ouderwets streng zijn als kind zijn eigen draai aan de regels geeft.