Chantal88
24-11-2024 om 20:54
Jong gedrag (4)
Hi alle,
Mijn zoontje (4) is in september gestart op de basisschool. De leerkracht gaf aan dat ze een voortgangsgesprek wil. Daarin begon ze eigenlijk meteen “ ik vind dit vervelend om te zeggen, maar je zoon vertoont jong gedrag “. Ze benoemde bijv; speelt nog veel alleen ivm klasgenoten, kan tellen tot 8 (mijn zoon telt al tot 20), moeite met zichzelf aankleden, tijdens activiteit geeft hij er een eigen draai aan ipv de regels te volgen. Ik was eigenlijk een beetje verbaasd omdat we in november zitten en dit heel normaal gedrag is voor een 4 jarige. Hij maakt al vriendjes, en vind het erg leuk op school en vertelt er enthousiast over. Nou wil de leerkracht mijn zoon laten observeren zodat de leerkracht handvatten krijg hoe ermee om te gaan. Iemand een soortgelijke situatie meegemaakt?
Jorni
24-11-2024 om 22:48
Jeetje hij zit pas net daar op school, kind heeft het naar de zin en de genoemde dingen zijn heel normaal voor een kind van net 4. Ik zou aangeven dat het kind er niet zit om meteen een stempel te krijgen, maar om dingen te leren, dat je je voor nu gewoon wil aankijken en het kind de tijd wil geven. Gaan ze moeilijk doen dan toch kijken naar een andere school. Kind moet gewoon de kans krijgen om dingen te leren. Daar is school ook voor.
Chantal88
24-11-2024 om 22:51
Nicole123 schreef op 24-11-2024 om 22:18:
Waar ben je bang voor, TO, vanwaar dat wantrouwen? Waarom niet gewoon eens praten en horen wat ze te zeggen heeft? En jullie verhaal er tegenoverstellen? Reacties met 'niet gaan' snap ik echt niet. Als je al direct een wederzijds wantrouwige situatie zonder communicatie van wil maken dan moet je dat doen. Als je anders over je kind denkt dan de juf en meent dat de juf het overdrijft dan moet je volgens mij juist naar zo'n gesprek gaan. Anders blijft ze toch jouw kind op haar manier zien?
Dit is ook mijn vakgebied. Vanuit mijn standpunt vind ik het op dit moment overbodig en zie ik geen aanleiding. Geef een kind wat tijd om te landen. Dit is normaal gedrag. De leerkracht vind het opvallend gedrag. Daar heb je het al.. In gesprek gaan dat inderdaad sowieso.
Jorni
24-11-2024 om 22:54
Chantal88 schreef op 24-11-2024 om 22:51:
[..]
Dit is ook mijn vakgebied. Vanuit mijn standpunt vind ik het op dit moment overbodig en zie ik geen aanleiding. Geef een kind wat tijd om te landen. Dit is normaal gedrag. De leerkracht vind het opvallend gedrag. Daar heb je het al.. In gesprek gaan dat inderdaad sowieso.
Dat ligt dan aan de leerkracht en niet aan jouw kind. Niet laten observeren. Volg jouw eigen gevoel.Als ze echt zoeken naar iets dan vinden ze altijd wel wat en het blijft jouw kind dan lang achtervolgen als je niet op past.
Chantal88
24-11-2024 om 22:59
Jorni schreef op 24-11-2024 om 22:48:
Jeetje hij zit pas net daar op school, kind heeft het naar de zin en de genoemde dingen zijn heel normaal voor een kind van net 4. Ik zou aangeven dat het kind er niet zit om meteen een stempel te krijgen, maar om dingen te leren, dat je je voor nu gewoon wil aankijken en het kind de tijd wil geven. Gaan ze moeilijk doen dan toch kijken naar een andere school. Kind moet gewoon de kans krijgen om dingen te leren. Daar is school ook voor.
Klopt inderdaad. Toen ik dacht aangaf zei ze dat hij er niet op vooruit gaat na 2 maanden. Er is kennelijk geen ruimte voor zijn “ jong gedrag “.
Jorni
24-11-2024 om 23:04
Chantal88 schreef op 24-11-2024 om 22:59:
[..]
Klopt inderdaad. Toen ik dacht aangaf zei ze dat hij er niet op vooruit gaat na 2 maanden. Er is kennelijk geen ruimte voor zijn “ jong gedrag “.
En hij zit er pas 2 maanden. Dat is echt nog superkort en dat gedrag is totaal niet raar. Wat vervelend dat die leerkracht zo negatief doet. Werkt niet bevorderend voor het vertrouwen. Ik zou het gesprek aangaan, dat aangeven, jouw verhaal er tegenover stellen en het op zn beloop laten. Kleuters kunnen op een gegeven moment zich echt binnen korte tijd ineens heel erg ontwikkelen.
Nicole123
24-11-2024 om 23:08
Chantal88 schreef op 24-11-2024 om 22:31:
[..]
Bedankt voor je bericht. Ik zie het niet zo zeer als een bedreiging maar vind dat er wel snel stappen worden genomen. Wellicht heeft hij wat meer tijd nodig om te aarden. En die kans krijgt hij niet voor mij gevoel. We zijn 2 maanden verder.
Ja daar kon ze mij niet echt duidelijk een antwoord op geven betreft het hoe en wat. Ik ga morgen vragen of ze al wat specifieker kan zijn.
Fijn om te lezen dat jouw dochter er baat bij heeft gehad.
In een gepland gesprek kan een juf hier beter op in gaan dan op het schoolplein, dan blijft het bij losse flodders die al snel verkeerd kunnen overkomen. Bij onze oudste zei de kleuterjuf ook na een paar maanden tegen ons 'hij kan nog niet synchroon tellen, misschien kunnen jullie dit thuis (meer) oefenen'. Wij dachten toen meteen dat er vanalles mis was, maar toen we het in een 10-minutengesprek nog eens navroegen bleek het allemaal helemaal niet zo zwaar. Inmiddels hebben we over alle drie onze kinderen wel eens gesprekken gehad op school over grote of kleine zaken waar wij of zij tegenaan lopen. Met daarop een keer die observatie, soms een bepaalde actie van de juf, soms een actie van ons en heel vaak ook gewoon een 'goed even te bespreken en we kijken het aan / houden het in de gaten'.
Waarom zie je het als 'geen tijd krijgen om te aarden'? Je kunt het ook zien als een juf die alert is op je kind, die graag al vroeg korte lijntjes wil met de ouders, die graag snel wil checken of wat zij ziet ook volgens de ouders wel klopt, die niet zelf maar wat wil aanrommelen maar bij twijfel over hoe ze het aan moet pakken overweegt een deskundige te laten meekijken met hoe zij zelf jouw kind het beste kan bieden.
Misschien komen jullie er met elkaar wel op uit dat je gewoon afwacht. Groep 1 is vooral wennen aan het schoolse, het ene kind heeft daar meer tijd voor nodig dan het andere en 2 maanden is nog niks. Of jullie komen er samen op uit dat hij wel sterk afwijkend gedrag laat zien ten opzichte van andere 4-jarigen. Dan kunnen jullie met elkaar erover nadenken wat hem zou helpen. Of jullie mening over je zoon blijft heel erg verschillend en dan kan zo'n observatie door een derde misschien juist heel veel inzicht geven. Wie heeft er gelijk of hebben jullie allebei gelijk en laat je kind op school heel ander gedrag zien dan thuis? Je mag die observatie ook zelf regelen, dat is dus wat wij hebben gedaan. De pedagoog heeft naast op school ook ons kind thuis geobserveerd, om dat naast elkaar te leggen. Dat kan er ook uit zo'n observatie komen, dat jullie thuis bepaalde dingen doen die heel goed werken voor jullie zoon en dat de juf dat over kan nemen.
Nicole123
24-11-2024 om 23:14
Jorni schreef op 24-11-2024 om 22:54:
[..]
Dat ligt dan aan de leerkracht en niet aan jouw kind. Niet laten observeren. Volg jouw eigen gevoel.Als ze echt zoeken naar iets dan vinden ze altijd wel wat en het blijft jouw kind dan lang achtervolgen als je niet op past.
Als TO net zo wantrouwig richting de leerkracht van haar kind is als jij dan zou ik inderdaad een schoolwissel aanraden. Waarom zou een juf in vredesnaam gaan zoeken naar iets? Ze is er niet om je kind dwars te zitten. En het gaat echt nergens over een onderzoek voor een diagnose of zoiets. Je vult zelf in en draaft waanzinnig door.
Marty1984
24-11-2024 om 23:37
Ze wacht nog maar een paar maanden met die observatie.
Kind zit net op school en is 8 maanden jonger dan een aantal klasgenoten.
Als er over een half jaar of volgend jaar écht iets mis is kan die observatie nog altijd. Nu is het gewoon veel te vroeg.
Jorni
24-11-2024 om 23:56
Nicole123 schreef op 24-11-2024 om 23:14:
[..]
Als TO net zo wantrouwig richting de leerkracht van haar kind is als jij dan zou ik inderdaad een schoolwissel aanraden. Waarom zou een juf in vredesnaam gaan zoeken naar iets? Ze is er niet om je kind dwars te zitten. En het gaat echt nergens over een onderzoek voor een diagnose of zoiets. Je vult zelf in en draaft waanzinnig door.
Ik vind dat die leerkracht enorm doordraaft. Bij heel normaal gedrag een kind dat echt net is begonnen op de basisschool al meteen willen laten observeren. Laat het kind evem landen zou ik zeggen. Heel normaal als TO dat een onprettig gevoel zou geven. Ik heb daar alle begrip voor.
Roos57
25-11-2024 om 07:17
Jorni schreef op 24-11-2024 om 23:56:
[..]
Ik vind dat die leerkracht enorm doordraaft. Bij heel normaal gedrag een kind dat echt net is begonnen op de basisschool al meteen willen laten observeren. Laat het kind evem landen zou ik zeggen. Heel normaal als TO dat een onprettig gevoel zou geven. Ik heb daar alle begrip voor.
En daarom zijn de leerkrachten burn out. Ouders die overal wat van vinden.
Miepjecody
25-11-2024 om 07:22
Roos57 schreef op 24-11-2024 om 21:49:
Als een ervaren leerkracht iets opvalt dan zou ik iemand mee laten kijken.
Wat een onzin.
Miepjecody
25-11-2024 om 07:28
Roos57 schreef op 25-11-2024 om 07:17:
[..]
En daarom zijn de leerkrachten burn out. Ouders die overal wat van vinden.
Overal? Er is helemaal niets mis met dit kind.
Hij zit 2 maanden op school!
Roos57
25-11-2024 om 07:54
En dan is er niks aan de hand . Fijn toch .
Er kijkt iemand mee . Nou jeetje . Drama .
yasmijn27
25-11-2024 om 08:02
Roos57 schreef op 25-11-2024 om 07:54:
En dan is er niks aan de hand . Fijn toch .
Er kijkt iemand mee . Nou jeetje . Drama .
Het probleem is dat dingen ook opgeschreven worden. Dat komt in een dossier, want dat moet nou eenmaal. Als ouder ben je daar vaak niet van op de hoogte en dan kan zoiets wel een eigen leven gaan leiden.
Als dit na 2 maanden kleuteren, in deze onrustige sinterklaastijd al wordt aangehaald door de leerkracht , dan zou ik als ouder ook voorzichtig zijn.