Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit een redelijke verwachting?


Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 13:57 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 13:10:

[..]

En die kan het zo goed vinden met een 12 jarige? Wat doet dat kind dan nog bij jullie als je dochter al op bed ligt?

Wij zijn een soort vervangende ouders voor het meisje. Zij komt bij ons met de dingen die haar dwars zitten, we helpen haar met het maken en leren van haar huiswerk. Spelen een spelletje met haar, kijken een film. praten met haar over de thuissituatie, geven aan wanneer we het eens zijn met haar ouders (vallen haar ouders absoluut niet af), we praten met haar over de dingen die zij anders aan kan pakken zodat de situatie met moeder wellicht verbetert. We geven haar de veiligheid en aandacht die ze thuis mist dat doen we dan o.a. als mijn dochter in bed ligt. Ze gaat ook met ons op vakantie enzo. 


Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 13:58 Topicstarter

Jonagold schreef op 16-05-2022 om 13:20:

[..]

Ik ben met je eens dat dit geen voorbeeld van een fijne, warme gezinssituatie en opvoeding is. Maar of je het ook echt mishandeling kunt noemen...? Als jij oprecht vindt dat dit wel onder de noemer mishandeling valt, en je komt bij de ouders niet verder, dan denk ik dat je wel een melding moet doen bij Veilig Thuis. Maar ik vind het op basis van wat je schrijft niet zo zwaar dat ik daar het risico wat VT ook met zich meebrengt voor het meisje voor zou willen nemen. Dus ik zou doorgaan zoals jij nu doet, haar een alternatief bieden. Haar wel die warmte laten ervaren, haar klankbord en veilige haven zijn. Die gaat ze straks nog harder nodig hebben als ze in de puberteit komt lijkt me zo. Heel mooi dat je dit voor het meisje doet. En fijn dat ze blijkbaar een fijne oppas hebben, want die speelt ook een belangrijke rol in dat gezin en daardoor in haar leven.

Wij hebben zoiets aan de hand met de vriendin van onze zoon. Geen beste relatie met haar ouders, ze is om die reden ook al jong het huis uit gegaan (en direct gaan samenwonen met onze zoon). Wij fungeren een beetje als surrogaat-ouders voor haar, proberen haar te steunen waar we kunnen. Wat ik daarbij wel altijd in de gaten hou is dat het haar ouders zijn, en dat zij dus hoe dan ook van ze houdt. En andersom, haar ouders houden ook van haar. Alleen laten ze dat vaak op een nogal onhandige manier zien. Ze begrijpen naar mijn idee haar gebruiksaanwijzing niet zo goed. En dat snap ik ook hoor, want het is zeker geen makkelijke dame. Heb daar ook al het nodige over geschreven hier op het forum. Maar ik zal haar ouders dus nooit afvallen tegenover haar. Want die band is heel kwetsbaar, maar ook heel belangrijk. Dus dat wil ik je meegeven, dat je haar ouders niet zwartmaakt bij haar. Die zullen op hun manier echt wel hun best doen voor haar.

Dat stuk over school bijvoorbeeld herken ik. Ouders van 'schoondochter' vinden dat ze HBO moet doen, want ze heeft de havo gedaan. Maar ze heeft zwaar ADHD en kan dus echt niet lang met haar neus in de boeken zitten. Na een half jaar ploeteren op het HBO is ze overgestapt naar MBO, werken en leren. Leek mij een heel goed alternatief. Maar enorme bonje met haar ouders, want die willen dat ze HBO doet. Tja, ik snap dat je wil dat je kind het hoogst haalbare doet, maar dat zit hem niet alleen in je intelligentie. Wij hebben met zoon ook zoiets meegemaakt, van vwo naar havo omdat hij vanwege zijn autisme het vwo niet haalde. Terwijl hij wel een IQ van 128 heeft... Wij hebben daar ook moeite mee gehad, maar wij zagen ook wel in dat hij het gewoon niet aan kon. Haar ouders zien dat niet, die vinden nog steeds dat ze 'gewoon wat harder moet werken'. Het gebeurt echt vaker dat ouders hogere verwachtingen hebben dan kinderen (op dat moment) kunnen waarmaken. Is daarmee nog geen mishandeling, maar zal de relatie geen goed doen. Dat soort wijsheden kun je proberen te bespreken met ze, maar dat meisje opvangen en uitleggen hoe haar ouders 'werken' is misschien handiger.

Dit is inderdaad een beetje hoe het bij ons dan ook gaat met haar.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 14:09

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 13:57:

[..]

Wij zijn een soort vervangende ouders voor het meisje. Zij komt bij ons met de dingen die haar dwars zitten, we helpen haar met het maken en leren van haar huiswerk. Spelen een spelletje met haar, kijken een film. praten met haar over de thuissituatie, geven aan wanneer we het eens zijn met haar ouders (vallen haar ouders absoluut niet af), we praten met haar over de dingen die zij anders aan kan pakken zodat de situatie met moeder wellicht verbetert. We geven haar de veiligheid en aandacht die ze thuis mist dat doen we dan o.a. als mijn dochter in bed ligt. Ze gaat ook met ons op vakantie enzo.


Ja maar jullie zijn niet haar ouders, en die ouders hebben beslist dat hun dochter om half 8 thuis moet zijn, waarom vindt jij dan dat je je daarmee mee moet moeien? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 14:15

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 12:40:

[..]

Veilig thuis is door school al eens in beeld geweest. En naar de ouders gaan is niet zo simpel. Wij hebben nu enigszins een ingang en het vertrouwen van ouders om het e.e.a. te kunnen beïnvloeden. Dat doen we dan ook waar nodig.

En deze post strookt dan weer totaal niet met het beeld van vervangende ouders zijn en het kind mee op vakantie nemen. 

Het zou ook nog kunnen dat de ouders genoeg hebben van jullie en de tijd dat hun kind bij jullie zit proberen in te perken. 

AlisonH schreef op 16-05-2022 om 13:45:

[..]

Vind je dat echt binnen het normale vallen? Niet mogen sporten, te kleine kleren dragen, geen aandacht van ouders, niet naar huisarts met eczeem, dom genoemd worden door moeder…

Onze opvatting van normaal scheelt nogal geloof ik.

Viva-Amber bedoelt denk ik dat ze het om half 8 thuis moeten zijn normaal vindt. En de rest juist niet. Vandaar het advies 'pick your battles'. Niet moeilijk doen over dat tijdstip als er zo veel ergere zaken zijn om je druk over te maken in het leven van dat meisje

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 13:57:

[..]

Wij zijn een soort vervangende ouders voor het meisje. Zij komt bij ons met de dingen die haar dwars zitten, we helpen haar met het maken en leren van haar huiswerk. Spelen een spelletje met haar, kijken een film. praten met haar over de thuissituatie, geven aan wanneer we het eens zijn met haar ouders (vallen haar ouders absoluut niet af), we praten met haar over de dingen die zij anders aan kan pakken zodat de situatie met moeder wellicht verbetert. We geven haar de veiligheid en aandacht die ze thuis mist dat doen we dan o.a. als mijn dochter in bed ligt. Ze gaat ook met ons op vakantie enzo.


Lijkt wel een omgangsregeling 

Hoe kom je nou aan zo'n meisje als je zelf helemaal geen kinderen van die leeftijd hebt? 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 14:25 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 14:15:

[..]

En deze post strookt dan weer totaal niet met het beeld van vervangende ouders zijn en het kind mee op vakantie nemen.

Het zou ook nog kunnen dat de ouders genoeg hebben van jullie en de tijd dat hun kind bij jullie zit proberen in te perken.

Leg eens uit?




Het klinkt allemaal niet ideaal maar pas op met Veilig Thuis. De kans dat de zaken daar beter van worden, is niet zo erg groot. Ik vind het ook not done om Veilig Thuis in te lichten zonder dat je daar met de ouders over hebt gepraat en ze de kans hebt gegeven zelf hulp te zoeken.

Wat je beschrijft, is beslist niet mijn gedroomde gezinsleven. Maar ik zou er zelf nooit VT voor bellen. Want dan weet je helemaal niet wat je ontketent. Ik vertrouw er allang niet meer op dat (gedwongen) hulpverlening zaken beter maakt voor kinderen. Het is maar heel mager wat vrijwillige hulpverlening kan bereiken en gedwongen hulpverlening maakt vaak meer kapot dan je lief is. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 14:28

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:25:

[..]

Leg eens uit?




Naar de ouders gaan is niet zo simpel zeg je, maar blijkbaar mag het kind wel mee op vakantie met jullie en dagelijks bij jullie rondhangen wat ook apart is want je dochter is blijkbaar nog heel klein dus wat doet het kind dan bij jullie zo vaak? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 14:30

yette schreef op 16-05-2022 om 14:25:

[..]

Lijkt wel een omgangsregeling

Hoe kom je nou aan zo'n meisje als je zelf helemaal geen kinderen van die leeftijd hebt?

Misschien is het een kind uit een eerdere relatie. 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 14:30 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 14:09:

[..]

Ja maar jullie zijn niet haar ouders, en die ouders hebben beslist dat hun dochter om half 8 thuis moet zijn, waarom vindt jij dan dat je je daarmee mee moet moeien?

Omdat ouders ons in allerlei dingen betrekken die eigenlijk hun zorgen/taken zouden moeten zijn vragen ze aan ons om die over te nemen omdat het thuis niet lekker loopt. Vandaar dat wij ons met haar bemoeien.

En dat half 8 schreef ik echt nu al meerdere keren dat ik dat geen rare tijd vindt. Maar het wel kwalijk vindt dat ze daardoor niet mag sporten, niet naar een slaapfeestje mag, niet bij een vriendin een film mag kijken oid. Dat vind jij dan wel normaal?

En het je niet mee bemoeien is altijd de makkelijkste weg. Als je ziet dat iemand op straat in elkaar gemept wordt? Kijk je dan ook weg en bemoei je je er niet mee? Zelfde hier, als je ziet en hoort dat er een meisje diep ongelukkig is, dat moeder ongelukkig is en het thuis niet lekker loopt, bemoei jii je er dan ook niet mee als jouw hulp gevraagd wordt? Zowel door meisje als moeder?

Als we nou allemaal eens iets meer met elkaar bemoeiden wat dit soort dingen betreft dan zouden we veel meer mensen in kwetsbare posities kunnen helpen. Maar jij kijkt dus liever de andere kant op en bemoeit je er niet mee? Want ja, het is toch iemand anders zijn gezin. Het is toch niet jouw dochter.

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 14:30:

[..]

Misschien is het een kind uit een eerdere relatie.

Dat vermoeden heb ik al een paar pagina's. Vandaar mijn vraag. 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 14:32 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 14:30:

[..]

Misschien is het een kind uit een eerdere relatie.

Wederom, wat een aannames. Niks beters te doen? Begint hier wel op het Viva forum te lijken. Erg jammer van dit forum als deze sfeer hier hangt.

En ja, ik hoef hier niet te lezen en te posten, dat weet ik.

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:30:

[..]

En het je niet mee bemoeien is altijd de makkelijkste weg. Als je ziet dat iemand op straat in elkaar gemept wordt? Kijk je dan ook weg en bemoei je je er niet mee? Zelfde hier, als je ziet en hoort dat er een meisje diep ongelukkig is, dat moeder ongelukkig is en het thuis niet lekker loopt, bemoei jii je er dan ook niet mee als jouw hulp gevraagd wordt? Zowel door meisje als moeder?

Het is niet helemaal duidelijk wat jij bedoelt met 'bemoeien' of 'helpen'. Als je het vergelijkt met 'iemand die op straat in elkaar gemept wordt' verlies je het perspectief. 

Veilig Thuis inschakelen is voor mij in de situatie dat jij hem beschrijft niet helpen. Als je iets voor het meisje wil bereiken, zou je kunnen kijken of je het met de moeder kunt bespreken. Als je dat nog niet gedaan hebt, is dat echt het allereerste, niet achter haar rug gedwongen hulpverlening inschakelen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 14:38

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:32:

[..]

Wederom, wat een aannames. Niks beters te doen? Begint hier wel op het Viva forum te lijken. Erg jammer van dit forum als deze sfeer hier hangt.

En ja, ik hoef hier niet te lezen en te posten, dat weet ik.

Ja misschien kun je even antwoord geven op de vraag hoe jullie aan dat kind komen? Een 2 jarige en een 12 jarige ontmoeten elkaar niet zomaar toch.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.