Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit een redelijke verwachting?


UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

16-05-2022 om 14:38

Kan het zijn dat het meisje uit een gezin met een andere cultuur komt die jij niet zo goed begrijpt? Ik herken namelijk sommige punten wel van andere culturen, even generaliserend gezegd. Bijvoorbeeld niet mogen sporten of afspreken. Of schaamte om naar een dokter te gaan (of juist voor elk wissewasje naar een dokter). Tsja het blijft lastig om er op afstand wat van te vinden. Bijvoorbeeld met die kleren. Je bent geneigd het zielig te vinden als een kind in te kleine kleren loopt, maar bij mijn eigen kinderen gebeurt het ook wel eens na een groeispurt  en ik zie ook vriendjes en vriendinnetjes van ze rondlopen in de raarste outfits, of kinderen die er helemaal gestyled rondlopen (dat je je afvraagt of ze zelf ook nog iets in te brengen hebben) of juist waarvan de ouders geen cent lijken willen uit te geven aan kleding. Allemaal voorbeelden van hoe mensen het anders doen dan ik, maar die niet per se willen zeggen dat er sprake is van verwaarlozing. 

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:32:

[..]

Wederom, wat een aannames. Niks beters te doen? Begint hier wel op het Viva forum te lijken. Erg jammer van dit forum als deze sfeer hier hangt.

En ja, ik hoef hier niet te lezen en te posten, dat weet ik.

Tja, het is evengoed wel relevant. Als het meisje een kind is van je partner en het gaat over zijn ex en haar nieuwe vriend en hun gezamenlijke kinderen werpt dat wel degelijk een andere blik op de situatie. Het zou bijvoorbeeld in dat geval helemaal niet slim zijn dat jij je er intensief mee gaat bemoeien en tegen biomoeder gaat vertellen dat ze haar kind niet goed opvoedt. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 14:41

yette schreef op 16-05-2022 om 14:32:

[..]

Dat vermoeden heb ik al een paar pagina's. Vandaar mijn vraag.

Ze maakt zich in elk geval niet zo druk om de broertjes die ook in datzelfde gezin wonen. 

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:32:

[..]

Wederom, wat een aannames. Niks beters te doen? Begint hier wel op het Viva forum te lijken. Erg jammer van dit forum als deze sfeer hier hangt.

En ja, ik hoef hier niet te lezen en te posten, dat weet ik.

Dat was geen aanname, maar een vraag. Ik ken niemand die kinderen van kennissen mee op vakantie neemt. Zelfs niet kinderen van vrienden. Ik zou mijn kinderen ook niet met kennissen mee laten gaan. 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 14:43 Topicstarter

Mija schreef op 16-05-2022 om 14:36:

[..]

Het is niet helemaal duidelijk wat jij bedoelt met 'bemoeien' of 'helpen'. Als je het vergelijkt met 'iemand die op straat in elkaar gemept wordt' verlies je het perspectief.

Veilig Thuis inschakelen is voor mij in de situatie dat jij hem beschrijft niet helpen. Als je iets voor het meisje wil bereiken, zou je kunnen kijken of je het met de moeder kunt bespreken. Als je dat nog niet gedaan hebt, is dat echt het allereerste, niet achter haar rug gedwongen hulpverlening inschakelen.

Andere forummers vinden dat ik me er niet mee moet bemoeien, vandaar dat woord. 

Ik help dochter en moeder door inderdaad regelmatig dingen met dochter en/of moeder te bespreken en hen proberen te sturen.

Ik schakel veilig thuis niet in omdat ik dat (nog) niet nodig vind. Ouders bedoelen het goed, maar doen dingen onhandig en het pakt vaak verkeerd uit. Maar bedoelingen zijn wel goed. Ik heb  contact opgenomen met veilig thuis om eens te informeren wat er nog meer gedaan kan worden of wat ik nog meer kan doen. Ook veilig thuis gaf wel aan dat het een vorm van mishandeling is ongeacht de goede bedoelingen. Zij hebben mij tips gegeven waarmee ik weet verder kan.

Maargoed, dat heb ik hier allemaal in eerste instantie niet geschreven omdat ik eigenlijk puur wilde weten of het een redelijk verwachting is dat een kind van 12 om half 8 thuis moet zodat zodat het jongere broertje gaat slapen; of die verantwoordelijkheid bij een 12 jarig meisje moet liggen om ervoor te zorgen dat haar broertje gaat slapen.

Dan zeg je tegen die ouders dat jullie haar wel kunnen brengen en halen. Dan hoeven ze alleen maar te betalen.
Ook voorstellen om mee te gaan naar de huisarts.
Waarom komt het broertje niet bij jullie als hij steeds alleen thuis zit? 

Ik neem aan dat je hun telefoonnummer hebt en kan bellen of appen.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 14:44 Topicstarter

Mija schreef op 16-05-2022 om 14:38:

[..]

Tja, het is evengoed wel relevant. Als het meisje een kind is van je partner en het gaat over zijn ex en haar nieuwe vriend en hun gezamenlijke kinderen werpt dat wel degelijk een andere blik op de situatie. Het zou bijvoorbeeld in dat geval helemaal niet slim zijn dat jij je er intensief mee gaat bemoeien en tegen biomoeder gaat vertellen dat ze haar kind niet goed opvoedt.

Maar stel dan die vraag en doe geen aanname.

En nee, het is geen kind uit een eerdere relatie van een van ons.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 14:45 Topicstarter

Solecito schreef op 16-05-2022 om 14:38:

Kan het zijn dat het meisje uit een gezin met een andere cultuur komt die jij niet zo goed begrijpt? Ik herken namelijk sommige punten wel van andere culturen, even generaliserend gezegd. Bijvoorbeeld niet mogen sporten of afspreken. Of schaamte om naar een dokter te gaan (of juist voor elk wissewasje naar een dokter). Tsja het blijft lastig om er op afstand wat van te vinden. Bijvoorbeeld met die kleren. Je bent geneigd het zielig te vinden als een kind in te kleine kleren loopt, maar bij mijn eigen kinderen gebeurt het ook wel eens na een groeispurt en ik zie ook vriendjes en vriendinnetjes van ze rondlopen in de raarste outfits, of kinderen die er helemaal gestyled rondlopen (dat je je afvraagt of ze zelf ook nog iets in te brengen hebben) of juist waarvan de ouders geen cent lijken willen uit te geven aan kleding. Allemaal voorbeelden van hoe mensen het anders doen dan ik, maar die niet per se willen zeggen dat er sprake is van verwaarlozing.

Het is inderdaad een andere cultuur. Maar wel een cultuur die ik redelijk goed begrijp omdat ik ook deels in die cultuur leef. En ook al iets iets cultuur dan wil dat nog niet zeggen dat het dan maar allemaal ok is.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 14:47 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 14:28:

[..]

Naar de ouders gaan is niet zo simpel zeg je, maar blijkbaar mag het kind wel mee op vakantie met jullie en dagelijks bij jullie rondhangen wat ook apart is want je dochter is blijkbaar nog heel klein dus wat doet het kind dan bij jullie zo vaak?

Dat heb ik een aantal posts hiervoor uitgelegd.

Naar ouders gaan met dit soort dingen is niet zo simpel omdat wij juist graag het contact goed houden zodat we kunnen ondersteunen waar nodig. Ik wil niet ouders tegen het harnas injagen want dan zijn we inderdaad verder van huis.

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:43:

[..]

Maargoed, dat heb ik hier allemaal in eerste instantie niet geschreven omdat ik eigenlijk puur wilde weten of het een redelijk verwachting is dat een kind van 12 om half 8 thuis moet zodat zodat het jongere broertje gaat slapen; of die verantwoordelijkheid bij een 12 jarig meisje moet liggen om ervoor te zorgen dat haar broertje gaat slapen.

Maar je merkt dus dat dat heel erg van de context afhangt. Als dat het enige is en het is een tijdelijke oplossing omdat de ouders nou eenmaal moeten werken en twee jongere kinderen hebben die moeilijk inslapen, dan is het sop de kool niet waard. Maar gecombineerd met de verder ook nogal 'schrale' thuissituatie, gaat het natuurlijk wel duidelijk wringen. Goed dat je advies hebt gevraagd over wat je zelf kan doen! Het is lief dat je je om het meisje bekommert! Haar wel die warmte bieden is veel waard. 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 14:48 Topicstarter

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:44:

[..]

Maar stel dan die vraag en doe geen aanname.

En nee, het is geen kind uit een eerdere relatie van een van ons. Het is een kind van kennissen.

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:44:

[..]

Maar stel dan die vraag en doe geen aanname.

En nee, het is geen kind uit een eerdere relatie van een van ons.

Ik stelde gewoon de vraag hoe je aan haar kwam. Vind ik zelf geen rare vraag. 

Dus? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 14:51

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:43:

[..]

Andere forummers vinden dat ik me er niet mee moet bemoeien, vandaar dat woord.

Ik help dochter en moeder door inderdaad regelmatig dingen met dochter en/of moeder te bespreken en hen proberen te sturen.

Ik schakel veilig thuis niet in omdat ik dat (nog) niet nodig vind. Ouders bedoelen het goed, maar doen dingen onhandig en het pakt vaak verkeerd uit. Maar bedoelingen zijn wel goed. Ik heb contact opgenomen met veilig thuis om eens te informeren wat er nog meer gedaan kan worden of wat ik nog meer kan doen. Ook veilig thuis gaf wel aan dat het een vorm van mishandeling is ongeacht de goede bedoelingen. Zij hebben mij tips gegeven waarmee ik weet verder kan.

Maargoed, dat heb ik hier allemaal in eerste instantie niet geschreven omdat ik eigenlijk puur wilde weten of het een redelijk verwachting is dat een kind van 12 om half 8 thuis moet zodat zodat het jongere broertje gaat slapen; of die verantwoordelijkheid bij een 12 jarig meisje moet liggen om ervoor te zorgen dat haar broertje gaat slapen.

Er is dus wel een mogelijkheid tot dit gewoon met de moeder bespreken? En ja natuurlijk kunnen die ouders als regel hebben dat kind om half 8 thuis is ongeacht de reden. Als mn zoon om 17.00 binnen moet komen vind ik ook niet dat ik perse een reden nodig heb om die specifieke tijd te verantwoorden. 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 14:54 Topicstarter

yette schreef op 16-05-2022 om 14:49:

[..]

Ik stelde gewoon de vraag hoe je aan haar kwam. Vind ik zelf geen rare vraag.

Dus?

Van jouw was geen rare vraag. De reactie op jouw vraag was wel een aanname.

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 14:45:

[..]

Het is inderdaad een andere cultuur. Maar wel een cultuur die ik redelijk goed begrijp omdat ik ook deels in die cultuur leef. En ook al iets iets cultuur dan wil dat nog niet zeggen dat het dan maar allemaal ok is.

Misschien kan dan juist op een wat neutralere manier de 'cultuurkaart' worden getrokken? Dan doen die ouders het niet per se 'fout' maar kan het worden ingestoken als 'dat gaat hier anders'. Dan kun je formuleringen gebruiken als "Hier wordt het normaal gevonden dat ...",  "In Nederland vinden we het belangrijk dat ..", "In deze cultuur moeten kinderen ook leren ...., krijgen kinderen ... kansen, vinden we ... belangrijk, etc"

Je schrijft dat je deels in die cultuur leeft. Daar maak ik uit op dat je zelf niet uit die cultuur komt maar bijvoorbeeld familie hebt in die cultuur of evt een partner? Als dat het geval is, kunnen die niet eventueel een brug vormen naar deze familie? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.