Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe leer je een kind de waarde van spullen…


dan

dan

06-11-2021 om 18:02

MMcGonagall schreef op 06-11-2021 om 17:59:

Och, hier ging ook wel eens iets duurs in de schoen. Er zijn nogal wat mensen met een stellige mening. Kennelijk zijn die naar zichzelf ook zo zuinig. Ik koop redelijk dure spullen maar doe er ook heel lang mee. Van wat een ander doet, vind ik niet zoveel. Mensen die ieder jaar bijv een nieuwe telefoon of kleding kopen, zorgen dat anderen weer wat kunnen vinden in het tweedehands segment.

Nee hoor, maar de duurdere dingen zou ik dan bij de sintviering zelf geven, van tevoren liever kleinigheidjes in de schoen. Heeft niks met zuinig zijn te maken. 

Mallebeppie schreef op 06-11-2021 om 18:01:

[..]

Alsof dat altijd een keuze is.

Zo brengen ze het (hier) wel. Nieuwe spullen nergens voor nodig, niet teveel en/of te dure cadeaus. Of word je er stelliger in dat matigheid goed is, als je toch niet de middelen hebt om meer te doen/geven?

dan schreef op 06-11-2021 om 18:02:

[..]

Nee hoor, maar de duurdere dingen zou ik dan bij de sintviering zelf geven, van tevoren liever kleinigheidjes in de schoen. Heeft niks met zuinig zijn te maken.

Waarmee wel? Omdat het zo hoort?

dan

dan

06-11-2021 om 18:54

MMcGonagall schreef op 06-11-2021 om 18:10:

[..]

Waarmee wel? Omdat het zo hoort?

Nee, omdat we zelf liever de duurdere kado's geven bij de verjaardag. Heeft niks met geld te maken in ons geval. Wij doen iets op een manier die bij ons past, ook al wijkt dat misschien af van wat anderen rond ons heen doen.

Mijn ouders hadden het ook goed, maar ik heb wel degelijk de waarde van geld geleerd. Hoe?

Als ik iets duurs wilde dan kreeg ik dat niet zomaar. Ik kreeg vaak de helft van het geld van mijn ouders en voor de andere helft moest ik werken dmv klusjes in en rondom het huis passend bij mijn leeftijd. Toen ik 12 was moest ik een krantenwijk lopen. Dit was enkel en alleen om te laten voelen hoe hard ik moest werken voor 2 euro. Als ik dan iets wilde rekende ik om hoeveel uur ik moest werken en dan hoefde ik het vaak niet meer. En dat terwijl mijn ouders beiden individueel 1,5x modaal verdienden en we het gewoon goed hadden. We mochten qua eten altijd alles eten (mits iets gezonds erbij zat), maar spullen kregen we nooit zomaar. Ook niet voor sinterklaas/kerst/verjaardag, dan kregen we vaak iets kleins. 

Daarnaast waren wij in de familie de enigen die het zo goed hadden en zag ik bij andere familieleden hoe zwaar zij het hadden. Ook dat heeft me veel geleerd.

dan

dan

06-11-2021 om 19:02

MMcGonagall schreef op 06-11-2021 om 17:59:

Och, hier ging ook wel eens iets duurs in de schoen. Er zijn nogal wat mensen met een stellige mening. Kennelijk zijn die naar zichzelf ook zo zuinig. Ik koop redelijk dure spullen maar doe er ook heel lang mee. Van wat een ander doet, vind ik niet zoveel. Mensen die ieder jaar bijv een nieuwe telefoon of kleding kopen, zorgen dat anderen weer wat kunnen vinden in het tweedehands segment.

TO heeft dit topic aangemaakt, ieder geeft hier een mening en het is aan TO of ze hier iets mee doet of niet. 
Wat mezelf betreft, aan sommige dingen geef ik veel geld uit en aan andere dingen juist niet. 

nlies schreef op 06-11-2021 om 16:23:

[..]

ja zoals ik al eerder zei: een volwassene zei mij dat ik wel erg verwend was, sinterklaas+ verjaardag dus ik zou wel minder met sinterklaas krijgen. Snapte ik niks van. Heb later een collega gewaarschuwd dat nooit tegen kind dat begin december geboren was te (laten) zeggen,

Mijn broertje (geboren op Sinterklaas) kreeg om die reden op/rond mijn verjaardag ook een cadeautje. Ook op zijn eigen verjaardag, maar mijn ouders vonden het leuk om hem in de zomer iets voor buiten te geven.

Ik kom uit een welgesteld gezin, niet rijk maar in principe was geld eigenlijk nooit een probleem. Grote cadeaus waren voor de verjaardag. Met Sint kregen we vaak wel veel cadeautjes maar niet perse grote cadeautjes, en een deel van de pakjes waren sokken/etc. Met kerst kregen we geen cadeau, heel soms lag er wel een pakje onder de boom, dat was dan een gezelschapsspel wat we op kerst gelijk met de hele familie deden (nadruk met kerst lag duidelijk op het samen zijn). 

De waarde van geld heb ik geleerd door:

- zakgeld

- niet alles krijgen waar ik om vroeg, ik moest zelf voor dingen sparen. 

- heitje voor karweitje. Wilde ik etra verdienen dan moest er gewerkt worden. 

Ik besefte me pas op de middelbare hoe goed wij het hadden, een klasgenoot kon niet mee op kamp. Dat konden haar ouders niet betalen. En een ander klasgenootje moest de helft van sport zelf betalen. Ik had nooit overwogen dat een optie kon zijn. 

@to, ik denk dat je het goed doet. Het draait echt niet alleen om wat je op een verjaardag/Sinterklaas krijgt. Het draait om hoe je daaromheen met geld/verwennen omgaat. En ik vind het goed dat je ook vertelt dat er kinderen zijn die het minder hebben. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-11-2021 om 20:47

Friezinnetje schreef op 06-11-2021 om 11:24:

[..]

ze zijn dus steeds enorm verwend.


Ik lees met verbazing hier, dat voor verjaardag zo 400 euro aan kado's wordt gekocht. En dan ook nog roepen dat je kinderen niet verwend zijn. Waar houdt dit op?

Hoe vaak je ook al niet op fora leest, of hoort, dat ouders niet meer weten wat ze moeten kopen voor de verjaardag van hun kinderen als ze 6-7 jaar zijn. Dat komt oa omdat er tussendoor alles gekocht wordt, wat het kind wil hebben. Of door grootouders, tantes enz. De kinderen hoeven maar te kicken en het wordt gekocht, want ja, we kunnen het doen. Maar het kind leert zo dus niet de waarde van geld, want denkt dat dat altijd voorradig is. Vreselijk!

Wie zegt nou dat zoon van TO “ kikt en het wordt gekocht”? En hoezo is het “verwennen” als een kind een fiets/ pyjama of wat dan ook krijgt? Zijn toch gewoon noodzakelijke dingen? En ook al is het niet noodzakelijk, maar gewoon voor de leuk, dat moet en mag ieder voor zichzelf bepalen wat ze bereid is om uit te geven ( aan zichzelf, partner kind of wie dan ook; al spoelt een ander het door de plee, wat maakt mij dat nou uit?).

Caramelzeezoutchocola schreef op 06-11-2021 om 20:47:

[..]

Wie zegt nou dat zoon van TO “ kikt en het wordt gekocht”? En hoezo is het “verwennen” als een kind een fiets/ pyjama of wat dan ook krijgt? Zijn toch gewoon noodzakelijke dingen? En ook al is het niet noodzakelijk, maar gewoon voor de leuk, dat moet en mag ieder voor zichzelf bepalen wat ze bereid is om uit te geven ( aan zichzelf, partner kind of wie dan ook; al spoelt een ander het door de plee, wat maakt mij dat nou uit?).

ik heb het niet over een pyjama of een fiets

Wat wil je meegeven? Wil je de
waarde van spullen overbrengen of wil je juist ook wat van de last van al deze spullen meegeven? Misschien een idee om samen deze expositie te bezoeken:

https://ifthingsgrowwrong.lakenhal.nl/inspiratie/

- Hoe kick jij af van groter, beter, meer?

We willen sneller, groter, méér. Is dat altijd beter, of groeien zo ongemerkt ook de problemen? Van kleine stress over te weinig opslagruimte op je telefoon tot wereldwijde vervuiling… If things grow wrong, dan ontstaat er groeipijn in allerlei soorten en maten. Deze groeiverslaving is de aanleiding voor de expositie If Things Grow Wrong. Nu te zien tot en met 20 februari 2022! -


BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-11-2021 om 22:51

Friezinnetje schreef op 06-11-2021 om 20:52:

[..]

ik heb het niet over een pyjama of een fiets



Je schrijft over cadeaus van €400,-. Moet iedereen toch voor zich weten watje met dat geld doen?

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-11-2021 om 22:54

Granny71 schreef op 06-11-2021 om 11:27:

Je zeven(!) jarige zoon krijgt voor sinterklaas meer dan ik per maand aan huur betaal.


Wat kan (de zoon van ) To daar nou aan doen dat je dat bedrag per maand kwijt bent aan huur?

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

07-11-2021 om 07:57 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 06-11-2021 om 20:52:

[..]

ik heb het niet over een pyjama of een fiets

Maar waar heb je het dan over? Want voor zijn verjaardag heeft hij een fiets gekregen.  En een pyama zou ik hier niet heel snel als cadeau geven.

Maar een fiets is wel een duur ding, althans bij ons. 

Ik vind het nu zelf voor sint/kerst wel heel veel zeker zo kort op zn verjaardag. 

Trientje-vitamientje schreef op 07-11-2021 om 07:57:

[..]

Maar waar heb je het dan over? Want voor zijn verjaardag heeft hij een fiets gekregen. En een pyama zou ik hier niet heel snel als cadeau geven.

Maar een fiets is wel een duur ding, althans bij ons.

Ik vind het nu zelf voor sint/kerst wel heel veel zeker zo kort op zn verjaardag.

Ik zou het los zien van kort op zijn verjaardag. Zou je er minder moeite mee hebben als ie in juni jarig was geweest?

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

07-11-2021 om 08:41

Trientje-vitamientje schreef op 07-11-2021 om 07:57:

[..]

Maar waar heb je het dan over? Want voor zijn verjaardag heeft hij een fiets gekregen. En een pyama zou ik hier niet heel snel als cadeau geven.

Maar een fiets is wel een duur ding, althans bij ons.

Ik vind het nu zelf voor sint/kerst wel heel veel zeker zo kort op zn verjaardag.

Hier wel nuttige cadeaus,  zeker ook met sinterklaas.  Iets voor bij het sporten(kleding of andere benodigdheden),  pyjama ook wel,  etc. Al van kleins af aan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.