Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe leer je een kind de waarde van spullen…


Trientje-vitamientje schreef op 07-11-2021 om 11:26:

[..]

Maar dat is wel wat anders dan een kind dat nog geloof vertellen dat mamma nog meer moet kopen dan alleen cadeau’s.

Nou ja, dan leg je het hem een keer uit als het over zijn verjaardagscadeaus gaat. 

Jij vraagt hoe je je kind de waarde van spullen kan leren, ik vertel je hoe ik dat deed. 

Hier vroegen mijn kinderen al jong hoe het kon dat sommige vriendjes veel meer of minder van Sinterklaas hadden gekregen. Ik heb toen uitgelegd dat dat niet kwam omdat het ene kind liever was dan de ander, of omdat Sinterklaas oneerlijk was, maar omdat Sinterklaas geholpen wordt door de ouders. Dus Sinterklaas heeft voor elk gezin een ander budget. 


Sinterklaas is voor sommige kinderen best een lastige periode en het zal voor die kinderen best een opluchting zijn als ze horen dat sinterklaas niet bestaat zodat ze dingen eindelijk begrijpen. Zo begreep een vriendje van mijn zoon vroeger niet dat sinterklaas ook bij opa en oma en bij ooms en tantes kwam. Hij heeft eens een briefje in zijn schoen gedaan met het adres van zijn opa. Was eigenlijk best zielig hoewel hij er later wel om kon lachen. Ze zijn nu 28 en nog steeds bevriend.

Trientje-vitamientje schreef op 07-11-2021 om 08:47:

[..]

Dan was het wat meer verspreid geweest. Nu is het in 2,5 maand overladen worden en erna alleen als hij wat nodig heeft. Dan krijgt hij iets.

Maar daar kan kind niks aan doen .  Hier drie kinderen die net na kerst jarig zijn, maar het is nog wel hun verjaardag. 

Cadeaus zijn wel kleiner maar dat waren ze ook als zen in juni jarig waren geweest. Je zou ook belevenissen kunnen geven ipv fysieke cadeaus. Als je aantal cadeaus te groot vindt in korte tijd. 

Friezinnetje schreef op 06-11-2021 om 16:09:

[..] ik heb 2 zussen die ook in december jarig zijn, maar die kregen altijd de meest lelijke kerstkaarsen (poppetjes, boompjes ed). Waren ze ook zo zat van, want die werden in de huiskamer aangestoken, en voelde niet echt als iets voor zichzelf

Oh ja, vreselijk zulke kaarsjes. Dat is toch een stom cadeautje.

Waarom trouwens voor zowel sint als kerst cadeaus? Onze dochter krijgt met sinterklaas cadeaus, maar met kerst niet. Als we dat wel zouden doen, zou het verspreid worden over de twee feesten. 
Wat andere kinderen voor een kinderfeestje aan cadeaus geven betekent niet dat jij dat ook moet doen. 
Ja, tuurlijk zijn er dure fases in het leven van een kind, bijvoorbeeld als ze naar de middelbare school gaan. Maar hoe duur je het precies maakt heb je zelf ook nog wel wat in te kiezen.

Mijn man en ik verdienen best oke, we wonen klein en goedkoop maar hebben zelf flink wat geld te besteden. Met uitzondering van een nieuwe fiets kopen we in principe voor verjaardagen geen hele dure cadeau's. Vorig jaar met zijn 8e verjaardag hebben we sint en verjaardag gecombineerd in het versje stond dat zijn sint cadeau gelijk zijn verjaardagscadeau was (dat was een cadeau van 70 euro). Zoonlief weet ook dat hij als jongste neefje in de familie door zijn nichten neven ooms en tantes en grootouders niet vergeten wordt. Ook daar proberen we het in te beperkten. Hij wilde een dure set van iets en we hebben aangegeven dat het te duur en te groot is dus dat hij een kleinere moest vragen. Hij begrijpt het allemaal wel maar wordt alsnog goed verwend. Dit jaar krijgt hij een set skates met toebehoren, maar ook een adventskalender van zijn favo speelgoed en dan hebben we kerst nog niet gehad, ik denk dat dat een boek van zijn lievelingsschrijver wordt. Overigens vieren wij geen sinterklaas meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.