Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe leer je een kind de waarde van spullen…


Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

07-11-2021 om 08:47 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 07-11-2021 om 08:27:

[..]

Ik zou het los zien van kort op zijn verjaardag. Zou je er minder moeite mee hebben als ie in juni jarig was geweest?

Dan was het wat meer verspreid geweest. Nu is het in 2,5 maand overladen worden en erna alleen als hij wat nodig heeft. Dan krijgt hij iets.

Toen mijn oudste 12 werd kreeg ze ook een nieuwe fiets, en een laptop en een dure schooltas. Je hebt nu eenmaal wel eens van die periodes dat het ineens ‘nodig’ is. Dat was waarschijnlijk meer dan twee keer de huur van Granny71.
Ik weet trouwens niet meer wat voor de verjaardag was, ik denk de fiets en de rest ‘gewoon’.

Nu ik lees dat je in een sociale huurwoning woont, vraag ik me af of er voor jou en je zoon niks beters te verzinnen is dan je geld omzetten in 
dozen Lego. Blijkbaar verdien je nou ook weer niet zo heel veel, terwijl je hem wel het idee geeft dat je bovengemiddeld veel te besteden hebt. Als je hem de waarde van geld wil leren, kan je hem dat laten zien door je eigen keuzes. Je kan je geld maar een keer uitgeven. Als jij uitlegt dat je minder uit wil geven aan bijvoorbeeld Lego omdat je spaart voor iets groters voor jezelf of jullie beiden, leert hij daar ook van. Verzin iets waar je langer lol van hebt. Een nieuwe slaapkamer voor jezelf, een mooie reis, een betere auto? 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

07-11-2021 om 09:14

yette schreef op 07-11-2021 om 09:10:

Nu ik lees dat je in een sociale huurwoning woont, vraag ik me af of er voor jou en je zoon niks beters te verzinnen is dan je geld omzetten in
dozen Lego. Blijkbaar verdien je nou ook weer niet zo heel veel, terwijl je hem wel het idee geeft dat je bovengemiddeld veel te besteden hebt. Als je hem de waarde van geld wil leren, kan je hem dat laten zien door je eigen keuzes. Je kan je geld maar een keer uitgeven. Als jij uitlegt dat je minder uit wil geven aan bijvoorbeeld Lego omdat je spaart voor iets groters voor jezelf of jullie beiden, leert hij daar ook van. Verzin iets waar je langer lol van hebt. Een nieuwe slaapkamer voor jezelf, een mooie reis, een betere auto?

Dat over minder uitgeven aan lego zou ik achterwege laten. 

BlueFawn schreef op 07-11-2021 om 09:14:

[..]

Dat over minder uitgeven aan lego zou ik achterwege laten.

Da's inderdaad best expliciet, maar waarom niet? Je kan een 7-jarige best uitleggen dat jij keuzes moet maken en daarom een bepaald cadeaubudget hebt bedacht waar je je aan gaat houden. Gevolg is dus dat hij ook bewuster keuzes moet maken bij wat hij op zijn verlanglijstje kan zetten. Welke Lego kan hij vragen binnen het budget? 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

07-11-2021 om 09:33

yette schreef op 07-11-2021 om 09:28:

[..]

Da's inderdaad best expliciet, maar waarom niet? Je kan een 7-jarige best uitleggen dat jij keuzes moet maken en daarom een bepaald cadeaubudget hebt bedacht waar je je aan gaat houden. Gevolg is dus dat hij ook bewuster keuzes moet maken bij wat hij op zijn verlanglijstje kan zetten. Welke Lego kan hij vragen binnen het budget?

Dat doe ik ook. Van jongs af aan al. 

Soms kunnen dingen niet en ik laat niet achterwege dit te melden aan mijn (inmiddels) puber.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

07-11-2021 om 09:40

yette schreef op 07-11-2021 om 09:28:

[..]

Da's inderdaad best expliciet, maar waarom niet? Je kan een 7-jarige best uitleggen dat jij keuzes moet maken en daarom een bepaald cadeaubudget hebt bedacht waar je je aan gaat houden. Gevolg is dus dat hij ook bewuster keuzes moet maken bij wat hij op zijn verlanglijstje kan zetten. Welke Lego kan hij vragen binnen het budget?

Maar dan zeg ik tegen mijn 6 jarige gewoon dat de lego die hij wil duur is en er eerst voor gespaard moet worden, dan ga ik niet uitleggen dat rekeningen en boodschappen en dergelijke betalen keuzes zijn die ik maak want dat zijn het niet. Die dingen moeten gewoon.

dan

dan

07-11-2021 om 09:54

Trientje-vitamientje schreef op 07-11-2021 om 08:47:

[..]

Dan was het wat meer verspreid geweest. Nu is het in 2,5 maand overladen worden en erna alleen als hij wat nodig heeft. Dan krijgt hij iets.

Zo is het inderdaad wel erg veel in zo'n korte tijd. Voor nu zou ik nog wat schuiven met de kado's van sint en kerst, zeker als ze al in huis zijn. En bijvoorbeeld de ongeopende doosjes lego eens op een ander moment geven zoals aan het begin van een vakantie zodat het dan voor hem weer nieuw is. En voor volgend jaar duidelijke afspraken maken met de anderen die ook kado's kopen over wat, hoeveel en wanneer. 

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

07-11-2021 om 09:55 Topicstarter

yette schreef op 07-11-2021 om 09:28:

[..]

Da's inderdaad best expliciet, maar waarom niet? Je kan een 7-jarige best uitleggen dat jij keuzes moet maken en daarom een bepaald cadeaubudget hebt bedacht waar je je aan gaat houden. Gevolg is dus dat hij ook bewuster keuzes moet maken bij wat hij op zijn verlanglijstje kan zetten. Welke Lego kan hij vragen binnen het budget?

Voor een kind dat nog in Sinterklaas geloofd? 
En de lego waar je naar refereert heeft hij voornamelijk op zn kinderfeestje gekregen. 

Maar we kunnen gewoon de boodschappen betalen, sparen en in een sociale huurwoning wonen. Dat betekend niet dat er totaal geen geld is voor iets.

Misschien maak ik het mezelf gewoon te moeilijk. Zoon is nog jong. Ik heb wel wat handige tips uit dit topic gehaald met betrekking tot zakgeld en zelf bijleggen aan dure cadeaus.
En sommige dingen niet als cadeau geven omdat het gewoon bij de opvoeding hoort. Zoals kleding, leesboeken, spelletjes enz.

BlueFawn schreef op 07-11-2021 om 09:40:

[..]

Maar dan zeg ik tegen mijn 6 jarige gewoon dat de lego die hij wil duur is en er eerst voor gespaard moet worden, dan ga ik niet uitleggen dat rekeningen en boodschappen en dergelijke betalen keuzes zijn die ik maak want dat zijn het niet. Die dingen moeten gewoon.

Ik had het dan ook niet over dingen die gewoon betaald moeten worden, maar over het vrij te besteden bedrag. 


Trientje-vitamientje schreef op 07-11-2021 om 09:55:

[..]

Voor een kind dat nog in Sinterklaas geloofd?
En de lego waar je naar refereert heeft hij voornamelijk op zn kinderfeestje gekregen.

Maar we kunnen gewoon de boodschappen betalen, sparen en in een sociale huurwoning wonen. Dat betekend niet dat er totaal geen geld is voor iets.

Misschien maak ik het mezelf gewoon te moeilijk. Zoon is nog jong. Ik heb wel wat handige tips uit dit topic gehaald met betrekking tot zakgeld en zelf bijleggen aan dure cadeaus.
En sommige dingen niet als cadeau geven omdat het gewoon bij de opvoeding hoort. Zoals kleding, leesboeken, spelletjes enz.

Sinterklaas had voor mijn kinderen ook een budget. 

yette schreef op 07-11-2021 om 10:54:

[..]

Sinterklaas had voor mijn kinderen ook een budget.

Hier ook hoor. Zelfs toen ik nog getrouwd was en we twee inkomens hadden was het budget 50 euro per kind

yette schreef op 07-11-2021 om 10:54:

[..]

Sinterklaas had voor mijn kinderen ook een budget.

Maar dan ga je dus niet communiceren dat je een budget hebt omdat je nog andere zaken moet betalen, de huur of de boodschappen ofzo. Daar was haar reactie op. 

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

07-11-2021 om 11:26 Topicstarter

yette schreef op 07-11-2021 om 10:54:

[..]

Sinterklaas had voor mijn kinderen ook een budget.

Maar dat is wel wat anders dan een kind dat nog geloofd vertellen dat mamma nog meer moet kopen dan alleen cadeau’s. 

Hij weet ook wel dat het zinloos is om een tv voor op zn kamer te vragen. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

07-11-2021 om 11:29

yette schreef op 07-11-2021 om 10:44:

[..]

Ik had het dan ook niet over dingen die gewoon betaald moeten worden, maar over het vrij te besteden bedrag.


Daar heeft mijn kind verder niks mee van doen, ik ben de ouder dus ik beslis waaraan ik hoeveel wil uitgeven, ik hoef mezelf niet aan een 6 jarige te verantwoorden of zelfs maar uit te leggen dat ik niet alles koop wat hij wil. De waarde van geld leert hij door zijn zakgeld, hij weet dat hij niet zomaar alles kan kopen wat hij wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.