Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe leer je een kind de waarde van spullen…


BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

06-11-2021 om 14:49

En als je geen goed rapport hebt,  maar wel enorm je best hebt gedaan? 

Of geen moeite hoeft te doen en een meer dan mooi rapport haalt?

En als je dan geen zak gedaan hebt en een slecht rapport hebt? 

Ik geef geen beloning voor een rapport. Opa en oma wel, maar ik niet. 

Asha schreef op 06-11-2021 om 13:18:

[..]

Ik vind het niet zo overdreven klinken. Het zijn dure cadeaus maar het zijn ook allemaal cadeaus die hun waarde wel opbrengen. Een switch zal hij echt veel meespelen. Boeken en een schaakspel zijn heel waardevol want ook leerzaam en cultureel. Een boek over de sterren is enorm leuk maar dat zal hij ook echt veel van leren. Wat dat betreft vind ik dat allemaal verstandige cadeaus die hun geld wel opbrengen.

De cadeaus waar jullie in investeren zijn ook echt het geld wel waard. En je zoon zal nog helemaal niet zo doorhebben dat dit allemaal dure cadeaus zijn. Ze letten meer op de hoeveelheid en 5 cadeaus zijn echt niet overdreven.

Hoe weet jij dat nou 🙈. Er staan er genoeg op marktplaats omdat kind er niks mee deed 😉. 

Mallebeppie schreef op 06-11-2021 om 14:49:

En als je geen goed rapport hebt, maar wel enorm je best hebt gedaan?

Of geen moeite hoeft te doen en een meer dan mooi rapport haalt?

En als je dan geen zak gedaan hebt en een slecht rapport hebt?

Ik geef geen beloning voor een rapport. Opa en oma wel, maar ik niet.

Ligt eraan wat je vindt vallen onder een mooi rapport. Ik ben vanuit mijn eigen vakgebied destijds én vanuit mijn kinderen gewend om rapporten te schrijven/lezen waarin veel duidelijk wordt over het proces (inzet, motivatie, doorzettingsvermogen, gedrag in de klas, wensen/dromen enz). Dan kun je een mooi rapport belonen zoals je in je werk soms ook beloond kan worden met een bonus wanneer je extra presteert. Maar als het puur gaat om cijfers, dan zegt mij dat weinig (en ik denk dat je daarop doelt Mallebeppie?). 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

06-11-2021 om 15:14

Apiejapie schreef op 06-11-2021 om 15:08:

[..]

Ligt eraan wat je vindt vallen onder een mooi rapport. Ik ben vanuit mijn eigen vakgebied destijds én vanuit mijn kinderen gewend om rapporten te schrijven/lezen waarin veel duidelijk wordt over het proces (inzet, motivatie, doorzettingsvermogen, gedrag in de klas, wensen/dromen enz). Dan kun je een mooi rapport belonen zoals je in je werk soms ook beloond kan worden met een bonus wanneer je extra presteert. Maar als het puur gaat om cijfers, dan zegt mij dat weinig (en ik denk dat je daarop doelt Mallebeppie?).

Ja, dat klopt. Dat heb ik inderdaad op die manier bedoeld 

dan

dan

06-11-2021 om 15:16

Apiejapie schreef op 06-11-2021 om 14:38:

[..]

Klopt, gelukkig was ik een knutsel kind en kon daarmee het hele jaar vooruit. Maar buitenspeelgoed kreeg ik zelden.

Hierboven werd gevraagd waarom mijn ouders mij dan met een verjaardag niks gaven omdat ik met sinterklaas al wat gekregen had. Om daarop terug te komen; ze wilden ons niet verwend maken. Ze konden toen het geld nog best missen (later was dat anders) maar ze vonden teveel cadeaus niet nodig. Maar om een kind niks te geven voor haar verjaardag, ik blijf het onbegrijpelijk vinden. Niet alleen voor dat cadeau, maar ik voelde me daarmee ook minder dan mijn zussen omdat zij wél verjaardagscadeautjes kregen.

Ik kan me goed voorstellen dat je dit onbegrijpelijk en niet eerlijk vindt. Jij kon er niks aan doen dat jouw verjaardag dichterbij sinterklaas lag dan die van je zussen. 

dan schreef op 06-11-2021 om 15:16:

[..]

Ik kan me goed voorstellen dat je dit onbegrijpelijk en niet eerlijk vindt. Jij kon er niks aan doen dat jouw verjaardag dichterbij sinterklaas lag dan die van je zussen.

Precies. Iedereen heeft van die au-momenten uit zijn jeugd, dit is er eentje van mij. Ben er geen slechter mens van geworden maar doe de opvoeding van mijn kinderen op sommige vlakken bewust anders (en ook dat Is gebruikelijk natuurlijk). 

Apiejapie schreef op 06-11-2021 om 16:07:

[..]

Precies. Iedereen heeft van die au-momenten uit zijn jeugd, dit is er eentje van mij. Ben er geen slechter mens van geworden maar doe de opvoeding van mijn kinderen op sommige vlakken bewust anders (en ook dat Is gebruikelijk natuurlijk).

niet helemaal hetzelfde maar ik heb 2 zussen die ook in december jarig zijn, maar die kregen altijd de meest lelijke kerstkaarsen (poppetjes, boompjes ed). Waren ze ook zo zat van, want die werden in de huiskamer aangestoken, en voelde niet echt als iets voor zichzelf

Apiejapie schreef op 06-11-2021 om 14:38:

[..]

Klopt, gelukkig was ik een knutsel kind en kon daarmee het hele jaar vooruit. Maar buitenspeelgoed kreeg ik zelden.

Hierboven werd gevraagd waarom mijn ouders mij dan met een verjaardag niks gaven omdat ik met sinterklaas al wat gekregen had. Om daarop terug te komen; ze wilden ons niet verwend maken. Ze konden toen het geld nog best missen (later was dat anders) maar ze vonden teveel cadeaus niet nodig. Maar om een kind niks te geven voor haar verjaardag, ik blijf het onbegrijpelijk vinden. Niet alleen voor dat cadeau, maar ik voelde me daarmee ook minder dan mijn zussen omdat zij wél verjaardagscadeautjes kregen.

ja zoals ik al eerder zei: een volwassene zei mij dat ik wel erg verwend was, sinterklaas+ verjaardag dus ik zou wel minder met sinterklaas krijgen. Snapte ik niks van. Heb later een collega gewaarschuwd dat nooit tegen kind dat begin december geboren was te (laten) zeggen,

---

---

06-11-2021 om 16:41

watertoren schreef op 06-11-2021 om 11:44:

[..]

Ik snap niet wat de waarde van spullen waarderen te maken heeft met tweedehands kopen. Je kunt ook wat geduld hebben en langer door sparen zodat je het nieuw kan kopen en er waarschijnlijk langer mee doet.

Met een fiets op die leeftijd doe je niet langer (als je een merkfiets tweedehands koopt) ze zijn er zo uitgegroeid. Het ligt er dus aan wat je koopt. 

Ik snap niet zo goed waarom hij een switch krijgt en dan nog dingen erbij. Toen mijn zonen samen een wii kregen had ik een hele fotospeurtocht uitgezet in huis (een envelop met een foto van de plek waar de volgende envelop met foto lag) tot ze de wii vonden. Daar praten ze nog over. Daar hoefde niks anders bij. Een duur boek in de schoen? Waarom nou? 

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 12:13:

[..]

Er is nog wel genoeg te wensen gelukkig. We hebben ook geen uitpuilende kasten omdat hij niet zomaar allemaal speelgoed krijgt. Ik probeer dus juist de grotere dingen die hij nodig heeft niet zomaar te kopen maar te geven.

Ik denk dat ik het schaakspel en de boeken even laat voor wat het is en hem

Voorlopig uit de bibliotheek boeken laat lenen.
aan de andere kant zie ik wel dat het hem heel erg stimuleert goed zn best te doen met leren lezen nu hij bedacht heeft dat hij heel graag een bepaald boek wil hebben/lezen dat wat moeilijker is.

Goed zo, boeken haal je uit de bieb als hij net leert lezen. Je leest ze toch geen tweede keer. 

dan

dan

06-11-2021 om 16:55

Kerstin75 schreef op 06-11-2021 om 16:49:

[..]

Goed zo, boeken haal je uit de bieb als hij net leert lezen. Je leest ze toch geen tweede keer.

 Een echt mooi boek kan zeker een leuk kado zijn. Maar als er al veel kado's gegeven worden, dan beter op een ander moment dat boek geven. Schoenkado's horen, naar mijn mening, kleine dingetjes te zijn. 

Kerstin75 schreef op 06-11-2021 om 16:49:

[..]

Goed zo, boeken haal je uit de bieb als hij net leert lezen. Je leest ze toch geen tweede keer.

Nee hoor, hier worden boeken vaak herlezen. Sommige boeken zijn echt helemaal stuk gelezen. We halen ook boeken uit de bieb maar daarnaast koop ik vaak boeken voor ze (ook tweedehands.) Boeken kan je nooit genoeg van hebben.

Och, hier ging ook wel eens iets duurs in de schoen. Er zijn nogal wat mensen met een stellige mening. Kennelijk zijn die naar zichzelf ook zo zuinig. Ik koop redelijk dure spullen maar doe er ook heel lang mee. Van wat een ander doet, vind ik niet zoveel. Mensen die ieder jaar bijv een nieuwe telefoon of kleding kopen, zorgen dat anderen weer wat kunnen vinden in het tweedehands segment.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

06-11-2021 om 18:01

MMcGonagall schreef op 06-11-2021 om 17:59:

Och, hier ging ook wel eens iets duurs in de schoen. Er zijn nogal wat mensen met een stellige mening. Kennelijk zijn die naar zichzelf ook zo zuinig. Ik koop redelijk dure spullen maar doe er ook heel lang mee. Van wat een ander doet, vind ik niet zoveel. Mensen die ieder jaar bijv een nieuwe telefoon of kleding kopen, zorgen dat anderen weer wat kunnen vinden in het tweedehands segment.

Alsof dat altijd een keuze is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.