Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe leer je een kind de waarde van spullen…


Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

06-11-2021 om 12:35 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 06-11-2021 om 12:28:

[..]

Nou ben ik ik natuurlijk, maar boeken vind ik wel belangrijk.

De avi-boekjes als serie schoencadeautjes en dat andere boek op sinterklaasavond?

Schaakspel voor kerst? En vervolgens de hele kerstvakantie samen schaken?

Ja het ligt allemaal al klaar. Maar ik hoef het natuurlijk niet allemaal met Sinterklaas te geven. Dat is zeker zo en dan heeft hij ook wat voor kerst. 

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

06-11-2021 om 12:37 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 06-11-2021 om 12:33:

[..]

Maar je weet het wel?
’Leren omgaan met geld’ hoeft niet strak volgens het riedeltje kleedgeld en zakgeld te gaan.

Uiteindelijk wel. Maar ik heb wel moeten leren sparen. Dat heeft even geduurd voor ik doorhad dat dat handig was. Ik was ook al erg jong het huis uit met net 18.

Leene

Leene

06-11-2021 om 13:02

en er is nog iets waar mijn man en ik ons enorm aan ergeren. Met name mijn man. Hij komt dan ook uit een gezin van zeven kinderen. De waarde van spullen wordt gewoon niet meer gezien. Je kunt bijna niets meer repareren. Alles wordt zo gemaakt dat je het compleet moet vervangen. Daar kunnen de kinderen niets aan doen maar zuinig omgaan met dingen wel. En dat doen ze ook echt niet altijd. Hoezeer we er ook op hameren. Jongste is daar wel beter in dan de oudste moet ik zeggen. Maar dingen als niet opletten en knoeien op kleding en stoelen en dan niet gelijk af doen zodat het er helemaal intrekt. Kleding op een hoop mikken vies en schoon door elkaar. De fiets afraggen. Na 4 jaar een andere nodig hebben en niets voor de eerder nieuwe fiets terug kunnen krijgen. Nu was het ook wel een heel slechte kwaliteit. We zijn nu op zoek naar een goede tweedehands fiets van een beter merk. Maar ga zo maar door. En ik weet van mijn  vrienden dat wij niet de enige zijn die hier tegenaan lopen. De oudste krijgt nu kleedgeld en ik moet zeggen dat ze opeens beter beseft dat ze beter zuinig met spullen bijvoorbeeld schoenen kan doen. Ze heeft super smalle voeten en kan over het algemeen niet zomaar schoenen aan van 30 euro. Dus laatst was ze uit zichzelf schoenen aan het inspuiten en zorgt ze er zelf voor dat ze naar scouting oude schoenen aantrekt.
Nou ja wel off topic natuurlijk al heeft het wel allemaal met elkaar te maken denk ik. Zomaar veel krijgen dan is er ook niets bijzonders meer

Hier leren ze zelf banden plakken en andere reparaties doen. Als iets stuk is, probeer ik het toch uit elkaar te halen en te kijken of ik het euvel kan vinden.(als het niet lukt, stuk was het toch al)  Laatst bij de stofzuiger, ik kon het niet vinden, toch maar weer netjes in elkaar geschroefd, en toen deed ie het ineens weer . Mijn eigen thermostaatkraan in de badkamer ook kunnen 'repareren' (nou ja, uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, en ja hoor, deed het ook weer) Zelf voorleven, dat werkt denk ik het beste, en ik moet eerlijk zeggen het trotse gevoel dat je zelf iets weer gefixt hebt vind ik zelfs als 50+er nog leuk  

Granny71 schreef op 06-11-2021 om 11:56:

Zou je zoon dit ook allemaal krijgen als hij nog zusjes en broertjes zou hebben gehad?

Het lastige met die vergelijking is dat als je kind broertjes/zusjes heeft je waarschijnlijk inderdaad minder zou kopen maar dat is omdat veel van die spullen al in huis zijn en ze met elkaars speelgoed spelen. 

Bijvoorbeeld mijn kinderen hebben een switch. als ik maar 1 kind had gehad dan had dat kind alleen een switch gehad, als ik 5 kinderen zou hebben dan zouden ze dat met meer moeten delen dan ze nu moeten. 

Als ik 1 kind had gehad dan zou dat kind elke keer een nieuwe fiets moeten krijgen (of nieuw tweedehands), met meer kinderen schuif je door.

Mijn kinderen spelen graag met duplo dus ik kan voor elk een duplo set kopen met sinterklaas en dan hebben ze twee sets om mee te spelen. Als ik een kind had gehad zou ik misschien ook wel 2 sets kopen (of 1 groter set) omdat duplo leuker is als je er meer van hebt. 

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 11:14:

[..]

Voor zoon hadden we normaal altijd alleen Sinterklaas zeker omdat hij nog geloofd maar bij mijn vriend vieren ze al jaren alleen maar kerst. Vorig jaar heeft zoon wel het een en ander gekregen met kerst maar het meeste hebben we in de zak gestopt voor sinterklaas.


Omdat dit jaar denk het laatste jaar sint is wilde ik hem echt wat moois geven wat hij graag wil. Een nintendo switch light. Hij ligt ook al maanden in de kast want wilde niet het risico nemen mis te grijpen.
hij krijgt verder nog een mooi schaakspel, leesboekjes voor Avi start een elektrische tandenborstel (even een opvoedkundig cadeau met een brief en mijn schoonouders hebben nog een flinke uitbreiding voor zn treinbaan gekocht, dingen voor zijn sport.

Ik wilde hem zelf nog een mooi boek geven over het sterrenstelsel maar dat laat ik voor nu denk ik toch even achterwegen of leg het een keer bij zn schoen.

En dan voor de volwassene pakken we gewoon wat dingen in die we toch nodig hebben. Nieuwe schoenen, nieuw dekbedovertrek, setjes van de rituals, mooie kaarsen een fijn leesboek. Dat soort dingen.


als ik het zo opschrijf denk ik. Tja niks mis mee toch. Maar onder aan de streep ligt er wel weer voor een godsvermogen aan spullen. Waar Zn klasgenootjes het misschien wel met veel minder moeten doen.

Ik vind het niet zo overdreven klinken. Het zijn dure cadeaus maar het zijn ook allemaal cadeaus die hun waarde wel opbrengen. Een switch zal hij echt veel meespelen. Boeken en een schaakspel zijn heel waardevol want ook leerzaam en cultureel. Een boek over de sterren is enorm leuk maar dat zal hij ook echt veel van leren. Wat dat betreft vind ik dat allemaal verstandige cadeaus die hun geld wel opbrengen. 

Ik ken genoeg gezinnen waar er minder wordt uitgegeven maar waar de kinderen wel veel meer cadeautjes krijgen, allemaal speelgoed van goedkopere winkels. Heel leuk op de dag zelf maar vaak dingen die zo stuk zijn of helemaal niet leuk zijn op de lange termijn. 

De cadeaus waar jullie in investeren zijn ook echt het geld wel waard. En je zoon zal nog helemaal niet zo doorhebben dat dit allemaal dure cadeaus zijn. Ze letten meer op de hoeveelheid en 5 cadeaus zijn echt niet overdreven. 

Leene

Leene

06-11-2021 om 13:22

1968 schreef op 06-11-2021 om 13:10:

Hier leren ze zelf banden plakken en andere reparaties doen. Als iets stuk is, probeer ik het toch uit elkaar te halen en te kijken of ik het euvel kan vinden.(als het niet lukt, stuk was het toch al) Laatst bij de stofzuiger, ik kon het niet vinden, toch maar weer netjes in elkaar geschroefd, en toen deed ie het ineens weer . Mijn eigen thermostaatkraan in de badkamer ook kunnen 'repareren' (nou ja, uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, en ja hoor, deed het ook weer) Zelf voorleven, dat werkt denk ik het beste, en ik moet eerlijk zeggen het trotse gevoel dat je zelf iets weer gefixt hebt vind ik zelfs als 50+er nog leuk

Doet me een beetje denken aan onze tv vroeger thuis. Die stoorde soms. Gaven we er een klap op en dan deed ie het weer 

We proberen ze ook echt voor te leven hoor. We zijn helaas niet zo heel praktisch. Man wel meer dan ikzelf. Al kom je met oefenen een heel eind

dan

dan

06-11-2021 om 14:02

Leene schreef op 06-11-2021 om 13:22:

[..]

Doet me een beetje denken aan onze tv vroeger thuis. Die stoorde soms. Gaven we er een klap op en dan deed ie het weer

We proberen ze ook echt voor te leven hoor. We zijn helaas niet zo heel praktisch. Man wel meer dan ikzelf. Al kom je met oefenen een heel eind


Hier ook zo, man is erg handig en heeft veel geduld. Ikzelf heb erg weinig geduld maar sommige dingen lukt me nog wel.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

06-11-2021 om 14:02

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 12:24:

[..]

leesboeken worden hier gelukkig wel vaker gelezen dan een keer. Ik vind dat persoonlijk dan wel een mooie beloning voor als hij goed zn best doet op school.
Maar gewoon de avi 1 boekjes die kunnen we zeker van de bieb lenen.

Een beloning voor als hij goed zijn best doet op school? Waarom moet daar een beloning tegenover staan?

dan

dan

06-11-2021 om 14:07

Mallebeppie schreef op 06-11-2021 om 14:02:

[..]

Een beloning voor als hij goed zijn best doet op school? Waarom moet daar een beloning tegenover staan?

Het is misschien wel een leuk kado (als het al in huis zou zijn) om te geven als hij zomervakantie heeft. 

Mallebeppie schreef op 06-11-2021 om 14:02:

[..]

Een beloning voor als hij goed zijn best doet op school? Waarom moet daar een beloning tegenover staan?

Dat deden wij ook altijd hoor. Geld of een cadeau bij een goed rapport. Dan kreeg hij ook wat van de opa's en oma's. Ik kreeg dat vroeger ook.

dan

dan

06-11-2021 om 14:19

watertoren schreef op 06-11-2021 om 14:15:

[..]

Dat deden wij ook altijd hoor. Geld of een cadeau bij een goed rapport. Dan kreeg hij ook wat van de opa's en oma's. Ik kreeg dat vroeger ook.

Was bij ons ook zo. Maar dan kregen we niet zomaar tussendoor ook nog van alles of heel veel kado's bij sinterklaas of verjaardag. 

dan schreef op 06-11-2021 om 14:07:

[..]

Het is misschien wel een leuk kado (als het al in huis zou zijn) om te geven als hij zomervakantie heeft.

Dat is weer het nadeel van in december jarig zijn. Overladen met cadeautjes maar zomerspeelgoed zit er vaak niet tussen

dan

dan

06-11-2021 om 14:23

nlies schreef op 06-11-2021 om 14:20:

[..]

Dat is weer het nadeel van in december jarig zijn. Overladen met cadeautjes maar zomerspeelgoed zit er vaak niet tussen

Dat merk ik inderdaad aan het speelgoed dat mijn neef vroeger kreeg en mijn achterneefje nu bij verjaardagen in het voorjaar, dan vaak buitenspeelgoed erbij.

nlies schreef op 06-11-2021 om 14:20:

[..]

Dat is weer het nadeel van in december jarig zijn. Overladen met cadeautjes maar zomerspeelgoed zit er vaak niet tussen

Klopt, gelukkig was ik een knutsel kind en kon daarmee het hele jaar vooruit. Maar buitenspeelgoed kreeg ik zelden. 

Hierboven werd gevraagd waarom mijn ouders mij dan met een verjaardag niks gaven omdat ik met sinterklaas al wat gekregen had. Om daarop terug te komen; ze wilden ons niet verwend maken. Ze konden toen het geld nog best missen (later was dat anders) maar ze vonden teveel cadeaus niet nodig. Maar om een kind niks te geven voor haar verjaardag, ik blijf het onbegrijpelijk vinden. Niet alleen voor dat cadeau, maar ik voelde me daarmee ook minder dan mijn zussen omdat zij wél verjaardagscadeautjes kregen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.