Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe leer je een kind de waarde van spullen…


watertoren schreef op 06-11-2021 om 11:59:

Mijn zoon is vroeger ook erg verwent geweest door de familie aan mijn man zijn kant. Hij was het enige kleinkind en mijn schoonouders zaten goed in de slappe was. Ik heb hen er echt wel eens op aangesproken dat het een beetje te gek werd wat hij allemaal kreeg maar hoe jong hij ook was hij besefte gelukkig echt wel dat het niet de norm was. Simpel weg dat zag hij omdat vriendjes van hem dat allemaal niet kregen. Hij besefte zelf op jonge leeftijd al dat hij verwent was.

Precies. Als kinderen een diverse vriendenkring hebben, zien ze vanzelf de verschillen. Mijn oudste heeft op een nogal kakkineuze middelbare school gezeten. Ik was daar een van de armste ouders. Ze heeft toen best wel een tijdje een wat elitaire instelling gehad (‘een huurhuis, nee zeg’), maar dat is vanzelf weer bijgetrokken toen ze op de uni vrienden kreeg die alles zelf moesten bekostigen. Jongste zit op een middelbare school waar sommige ouders geen geld hebben voor de schoolreis, en in de zomer een weekje goedkoop kamperen. Het geld klotst hier niet tegen de plinten, en ze weet ook dat er maanden zijn dat ik blij ben als het weer bijna eind van de maand is.

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 11:54:

[..]


Ik zie zelf ook wel dat het een beetje scheef loopt. Voor deze feestdagen liggen alle cadeau’s er al. Maar voor volgend jaar ga ik het wel anders doen denk ik.

Er staan wel goede tips in dit topic.

Dan laat je er lekker een paar in de kast liggen voor volgend jaar. 

Je zegt zelf dat de kast nog vol ligt met niet open gemaakte cadeaus en jij wil daar nog voor een godsvermogen aan cadeaus bij gaan leggen?

dan

dan

06-11-2021 om 12:11

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 11:54:

[..]

Maar er staan nu dus nog 10 onuitgepakte dozen lego op het dressoir. Want ik wil niet dat hij alles maar gelijk uitpakt.

Ik zie zelf ook wel dat het een beetje scheef loopt. Voor deze feestdagen liggen alle cadeau’s er al. Maar voor volgend jaar ga ik het wel anders doen denk ik.

Er staan wel goede tips in dit topic.

De onuitgepakte doosjes lego kun je vast nog wegleggen en geven op een ander moment? In elk geval fijn dat je wel wat aan de tips hebt gehad in dit topic. En als je het volgend jaar anders wil aanpakken, is er in elk geval ruimschoots voldoende tijd om dat kenbaar te maken aan de overige familieleden. 

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

06-11-2021 om 12:13 Topicstarter

yette schreef op 06-11-2021 om 11:47:

[..]

Dat is mijn ervaring ook. Als ouder.

Wat ik al zei, maar waar TO niet op in gaat: er moet iets te wensen overblijven. Als een kind te vaak (of zelfs altijd) krijgt wat hij of zij wil, leert hij/zij niet zo snel dat daar hard werken en/of mazzel voor nodig is.

Ik heb het idee dat wij hier thuis meer mazzel hebben dan TO, maar ons Sinterklaasbedrag staat op +/- €25 voor de lol, een boek, iets nuttigs (adapter of dopper) en iets om aan te doen (sokken, sjaal).

Er is nog wel genoeg te wensen gelukkig. We hebben ook geen uitpuilende kasten omdat hij niet zomaar allemaal speelgoed krijgt. Ik probeer dus juist de grotere dingen die hij nodig heeft niet zomaar te kopen maar te geven.

Ik denk dat ik het schaakspel en de boeken even laat voor wat het is en hem

Voorlopig uit de bibliotheek boeken laat lenen. 
aan de andere kant zie ik wel dat het hem heel erg stimuleert goed zn best te doen met leren lezen nu hij bedacht heeft dat hij heel graag een bepaald boek wil hebben/lezen dat wat moeilijker is.

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 11:54:

[..]

Het lastige is dat we een beetje in twee werelden leven wat dat betreft..

Onzin! Jij hebt jouw inkomen en budget en hij heeft zijn inkomen en budget.

Dat kan je prima uitleggen aan je zoon in plaats van krampachtig net doen of je ook zoveel te besteden hebt.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

06-11-2021 om 12:16

Granny71 schreef op 06-11-2021 om 12:14:

[..]

Onzin! Jij hebt jouw inkomen en budget en hij heeft zijn inkomen en budget.

Dat kan je prima uitleggen aan je zoon in plaats van krampachtig net doen of je ook zoveel te besteden hebt.

Dat lijkt mij zeer verstandig om in elk geval niet boven je stand te leven.

Leene

Leene

06-11-2021 om 12:17

@1968. Hier ben ik het nu eens helemaal mee eens. Ik lees toch wel veel ongemak bij TO en anderen. En dat ongemak voel ik zelf ook wel eens. We kopen en kopen maar... Maar we kunnen ook 'gewoon' nee zeggen. We stikken gewoon in onze spullen. Het heeft ook nog eens een negatieve impact op het milieu. Maar nog los van dat milieu vraag ik me echt af wat we onze kinderen ' aandoen' door de bijna rücksichtslos dure spullen voor ze te kopen. Worden het geen slappe slampampers? Kinderen die nergens meer tegen kunnen. Ik worstel daar ook mee. Is dat ook niet het achterliggende ongemak wat ik lees in dit draadje.
Laatst kwam ik een boekje in de bieb tegen over deugden opvoeding. Heb het niet mee genomen. Jammer genoeg want ik ben vergeten wie de schrijver was. Het ging daar over welke deugden je belangrijk vind en hoe je die dan actiever kunt overdragen. Een van die deugden is matigheid. Kom daar nog maar eens in tegenwoordig. 
Wij houden niet zo van het woord deugden. Maar ik denk dat we wel eens het kind met het badwater weggooien. En ja kinderen en wijzelf kunnen best dingen weggeven en dan denk je ' zij ( wij) zijn toch niet zo slecht kijk eens hoe makkelijk zij ( wij) dingen weggeven. Maar dat gaat vaak wel van onze overvloed dingen die we toch niet meer leuk vinden.  Soms denk ik ... Ik geloof dat ik maar in een Tiny House ga wonen met superweinig spullen. Maar goed. Ik krijg de rest van het gezin niet mee

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 12:13:

[..]

Voorlopig uit de bibliotheek boeken laat lenen.
aan de andere kant zie ik wel dat het hem heel erg stimuleert goed zn best te doen met leren lezen nu hij bedacht heeft dat hij heel graag een bepaald boek wil hebben/lezen dat wat moeilijker is.

Dat boek kan hij dan toch ook prima bij de bibliotheek lenen? Waarom hebben als hij het na het lezen aan de kant legt?

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

06-11-2021 om 12:24 Topicstarter

Granny71 schreef op 06-11-2021 om 12:18:

[..]

Dat boek kan hij dan toch ook prima bij de bibliotheek lenen? Waarom hebben als hij het na het lezen aan de kant legt?

leesboeken worden hier gelukkig wel vaker gelezen dan een keer. Ik vind dat persoonlijk dan wel een mooie beloning voor als hij goed zn best doet op school. 
Maar gewoon de avi 1 boekjes die kunnen we zeker van de bieb lenen. 

dan

dan

06-11-2021 om 12:26

Leene schreef op 06-11-2021 om 12:17:

@1968. Hier ben ik het nu eens helemaal mee eens. Ik lees toch wel veel ongemak bij TO en anderen. En dat ongemak voel ik zelf ook wel eens. We kopen en kopen maar... Maar we kunnen ook 'gewoon' nee zeggen. We stikken gewoon in onze spullen. 

_Ik begin er nu bewuster op te letten dat ik niet zomaar van alles koop omdat ik het op dat moment leuk vind. Niet dat ik niks meer koop maar toch echt veel minder dan eerst. 



Laatst kwam ik een boekje in de bieb tegen over deugden opvoeding. Heb het niet mee genomen. Jammer genoeg want ik ben vergeten wie de schrijver was. 

_Misschien kun je het toch nog vinden door erop te googlen? 

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 12:13:

[..]

Er is nog wel genoeg te wensen gelukkig. We hebben ook geen uitpuilende kasten omdat hij niet zomaar allemaal speelgoed krijgt. Ik probeer dus juist de grotere dingen die hij nodig heeft niet zomaar te kopen maar te geven.

Ik denk dat ik het schaakspel en de boeken even laat voor wat het is en hem

Voorlopig uit de bibliotheek boeken laat lenen.
aan de andere kant zie ik wel dat het hem heel erg stimuleert goed zn best te doen met leren lezen nu hij bedacht heeft dat hij heel graag een bepaald boek wil hebben/lezen dat wat moeilijker is.

Nou ben ik ik natuurlijk, maar boeken vind ik wel belangrijk. 

De avi-boekjes als serie schoencadeautjes en dat andere boek op sinterklaasavond? 

Schaakspel voor kerst? En vervolgens de hele kerstvakantie samen schaken? 

Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 12:24:

[..]

leesboeken worden hier gelukkig wel vaker gelezen dan een keer. Ik vind dat persoonlijk dan wel een mooie beloning voor als hij goed zn best doet op school.
Maar gewoon de avi 1 boekjes die kunnen we zeker van de bieb lenen.

Waarom moet je hem belonen met materiële zaken als hij gewoon goed zijn best doet? 

Je kan ook zeggen dat je trots op hem bent. Kost niets maar is onbetaalbaar voor hem.

Ik heb ook totaal geen moeite om een nuttig cadeau als echt cadeau te geven. Zoals die fiets. 

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

06-11-2021 om 12:31 Topicstarter

Leene schreef op 06-11-2021 om 12:17:

@1968. Hier ben ik het nu eens helemaal mee eens. Ik lees toch wel veel ongemak bij TO en anderen. En dat ongemak voel ik zelf ook wel eens. We kopen en kopen maar... Maar we kunnen ook 'gewoon' nee zeggen. We stikken gewoon in onze spullen. Het heeft ook nog eens een negatieve impact op het milieu. Maar nog los van dat milieu vraag ik me echt af wat we onze kinderen ' aandoen' door de bijna rücksichtslos dure spullen voor ze te kopen. Worden het geen slappe slampampers? Kinderen die nergens meer tegen kunnen. Ik worstel daar ook mee. Is dat ook niet het achterliggende ongemak wat ik lees in dit draadje.
Laatst kwam ik een boekje in de bieb tegen over deugden opvoeding. Heb het niet mee genomen. Jammer genoeg want ik ben vergeten wie de schrijver was. Het ging daar over welke deugden je belangrijk vind en hoe je die dan actiever kunt overdragen. Een van die deugden is matigheid. Kom daar nog maar eens in tegenwoordig.
Wij houden niet zo van het woord deugden. Maar ik denk dat we wel eens het kind met het badwater weggooien. En ja kinderen en wijzelf kunnen best dingen weggeven en dan denk je ' zij ( wij) zijn toch niet zo slecht kijk eens hoe makkelijk zij ( wij) dingen weggeven. Maar dat gaat vaak wel van onze overvloed dingen die we toch niet meer leuk vinden. Soms denk ik ... Ik geloof dat ik maar in een Tiny House ga wonen met superweinig spullen. Maar goed. Ik krijg de rest van het gezin niet mee

Jij omschrijft eigenlijk wel een beetje waar mijn gevoel naartoe gaat. Het voelt ergens ongemakkelijk. 

Ik ben zelf opgevoed met boeken en zelfgemaakte cadeau’s, boeken of ook dingen voor mijn verjaardag die we nodig hadden. 
mijn ouders hadden weinig te besteden met een werkende ouder en 4 kinderen. Maar we kregen wel altijd echt mooie dingen waar dan voor gespaard was. 
Maar leren met geld omgaan deden ze niet. We kregen geen kleedgeld er was geen spaarrekening en zakgeld hebben we ook nooit gehad. 
ik had wel vanaf mn 14de een krantenwijk. 


Trientje-vitamientje schreef op 06-11-2021 om 12:31:

[..]

Jij omschrijft eigenlijk wel een beetje waar mijn gevoel naartoe gaat. Het voelt ergens ongemakkelijk.

Ik ben zelf opgevoed met boeken en zelfgemaakte cadeau’s of ook dingen voor mijn verjaardag die we nodig hadden.
mijn ouders hadden weinig te besteden met een werkende ouder en 4 kinderen. Maar we kregen wel altijd echt mooie dingen waar dan voor gespaard was.
Maar leren met geld omgaan deden ze niet. We kregen geen kleedgeld er was geen spaarrekening en zakgeld hebben we ook nooit gehad.
ik had wel vanaf mn 14de een krantenwijk.


Maar je weet het wel? 
’Leren omgaan met geld’ hoeft niet strak volgens het riedeltje kleedgeld en zakgeld te gaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.