Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-05-2022 om 10:18

Hoe je kind straf geven?

Een paar korte vragen over hoe je het beste je kind kunt straffen zodat ze er iets van leren, want hoe doe je dat? 
Zet je ze op de trap waar ze hun zonden moeten overdenken, stuur je ze naar hun kamer? Schreeuw je tegen ze of pak je een geliefd item/gadget af voor een bepaalde periode?  Hoe doen anderen dat?


Het is sowieso wel handig om in de OP al de situatie uit te leggen. Dan krijgen we ook niet eerst een discussie over het verschil tussen straf en consequenties, leeftijden etc.
Dan kunnen we meteen on topic reageren op de betreffende situatie.

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 12:40:

[..]

Die buurvrouw noemde hem dat zwartje van hiernaast toen hij langsliep. Dus hij was boos en zei iets als stomme *vrouwelijk geslachtsdeel*.

Dat was handig geweest om al in de op te vermelden. Ik maar preken over excuses maar dit wetend ligt de zaak heel anders. Dat zou ik zelf met de buurvrouw opnemen.  Eerst checken of ze dat gezegd heeft een daarna een gesprek over racisme net de buuf.

Moet ik er wel bij zeggen dat dan mijn innerlijke tokkie misschien ook wel naar buiten komt.  Is ze nou helemaal van de pot gepleurd.

Ik ging geen excuses aanbieden aan een buurvrouw die het heeft over “dat zwartje van hiernaast”. Geen haar op mijn hoofd. Ik ging wel met kind ernstig in gesprek: je boosheid is begrijpelijk en terecht, maar dit is niet hoe je dat uit. Hij zal helaas nog meer racisme tegenkomen dus een plan hoe je voortaan laat merken dat je hiervan baalt zonder direct aan het schelden te gaan lijkt me op zijn plaats.

Verder ging ik bij de buurvrouw vragen of ze dit inderdaad heeft gezegd en dat ik schelden niet goedkeur, maar racisme ook niet.

Meesje schreef op 27-05-2022 om 12:49:

[..]

Ik zou de bal leegprikken geloof ik minder erg vinden dan dat zij mijn kind uitscheld voor zwartje.

Tijdens dat ik mijn reactie typte, nam ik een pakketje aan en reageerde op de buurvrouw, toen ik het plaatste was de situatie in het topic veranderd. 

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 12:40:

[..]

Die buurvrouw noemde hem dat zwartje van hiernaast toen hij langsliep. Dus hij was boos en zei iets als stomme *vrouwelijk geslachtsdeel*.

Belachelijk die buurvrouw. Natuurlijk geef je je kind geen straf als hij uit zijn slof schiet na zo’n kwalificatie. Je zegt ronduit tegen je kind dat de buurvrouw dat niet tegen hem had moeten zeggen, dat je begrijpt dat hij boos was maar dat wij ons weten te gedragen en dus niet (terug)schelden. En je gaat naar de buurvrouw om te zeggen dat je er niet van gediend bent dat ze je kind een zwartje noemt omdat je het beschouwt als een scheldwoord. En het wordt bijzonder lastig om je kind op te voeden dat hij niet moet schelden als hij moet accepteren dat hij zelf wel wordt uitgescholden. Dat werkt nou eenmaal zo niet. Dus dankjewel buurvrouw dat je het niet meer doet. Heel vervelend allemaal maar met een goede uitkomst want nu weten we tenminste hoe we beter met elkaar om moeten gaan, waardevolle leerervaring bla bla bla. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-05-2022 om 13:04

AlisonH schreef op 27-05-2022 om 12:51:

Ik ging geen excuses aanbieden aan een buurvrouw die het heeft over “dat zwartje van hiernaast”. Geen haar op mijn hoofd. Ik ging wel met kind ernstig in gesprek: je boosheid is begrijpelijk en terecht, maar dit is niet hoe je dat uit. Hij zal helaas nog meer racisme tegenkomen dus een plan hoe je voortaan laat merken dat je hiervan baalt zonder direct aan het schelden te gaan lijkt me op zijn plaats.

Verder ging ik bij de buurvrouw vragen of ze dit inderdaad heeft gezegd en dat ik schelden niet goedkeur, maar racisme ook niet.

Ik ben meteen na het geval naar de buurvrouw toe gegaan om mijn innerlijke tokkie vrij baan te geven.

Maar we willen wel dat hij snapt dat het niet kan en zochten dus een gepaste straf maar excuses aanbieden gaat het niet worden daarom vraag ik dus hoe jullie je kind straf geven. Normaal gesproken zetten we hem op de trap voor straf maar we vonden dit dan wel ernstig genoeg.

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 13:04:

[..]

Ik ben meteen na het geval naar de buurvrouw toe gegaan om mijn innerlijke tokkie vrij baan te geven.

Maar we willen wel dat hij snapt dat het niet kan en zochten dus een gepaste straf maar excuses aanbieden gaat het niet worden daarom vraag ik dus hoe jullie je kind straf geven. Normaal gesproken zetten we hem op de trap voor straf maar we vonden dit dan wel ernstig genoeg.

Ik zou het bij uitleg houden. En zoals Alison zegt alvast bespreken hoe hij een volgende keer wél mag reageren. Hij hoeft dit natuurlijk ook niet zo te accepteren

PriceyRook54

PriceyRook54

27-05-2022 om 13:11

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 12:40:

[..]

Die buurvrouw noemde hem dat zwartje van hiernaast toen hij langsliep. Dus hij was boos en zei iets als stomme *vrouwelijk geslachtsdeel*.

Waarom schrijf jij nooit de volledige informatie meteen in de OP? 

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 13:04:

[..]

Ik ben meteen na het geval naar de buurvrouw toe gegaan om mijn innerlijke tokkie vrij baan te geven.

Maar we willen wel dat hij snapt dat het niet kan en zochten dus een gepaste straf maar excuses aanbieden gaat het niet worden daarom vraag ik dus hoe jullie je kind straf geven. Normaal gesproken zetten we hem op de trap voor straf maar we vonden dit dan wel ernstig genoeg.

Ik zou er niet thuis nog een straf bovenop gooien. Uitleggen dat de buurvrouw fout zat en dat terugschelden geen oplossing is en dat hij beter op een nette manier kan zeggen dat hij die woorden niet fijn vindt. Maar hee, hij is zeven. Zelfbeheersing kan dan soms best nog lastig zijn. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-05-2022 om 13:14

Ainne schreef op 27-05-2022 om 13:11:

[..]

Waarom schrijf jij nooit de volledige informatie meteen in de OP?

Omdat het niet om de overtreding gaat maar om welke straf gepast en effectief is. 

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 13:14:

[..]

Omdat het niet om de overtreding gaat maar om welke straf gepast en effectief is.

Tuurlijk is de overtreding relevant. Jij ziet toch ook wel het verschil tussen zomaar mensen uitschelden en reageren als je zelf uitgescholden wordt. 

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 13:14:

[..]

Omdat het niet om de overtreding gaat maar om welke straf gepast en effectief is.

Uhh...welke straf gepast is, is juist afhankelijk van de overtreding.

Het is nogal een verschil of hij uit het niets iets naar de buurvrouw roept of dat de buurvrouw hem racistisch bejegend heeft. 

'Dat zwartje van hiernaast'... Wat denigrerend zeg.

MamaE schreef op 27-05-2022 om 13:16:

[..]

Uhh...welke straf gepast is, is juist afhankelijk van de overtreding.

Het is nogal een verschil of hij uit het niets iets naar de buurvrouw roept of dat de buurvrouw hem racistisch bejegend heeft.

Dit dus. Een kind dat out of the bleu de buurvrouw uitscheldt verdient een standje en niet excuses maken.  Een kind dat zelf uitgescholden is niet leren dat terugschelden geen oplossing is maar dat hij het niet hoeft te accepteren dat de buurvrouw zulke dingen zegt. 

Als je 2 kinderen in de straat hebt wonen die allebei Djaxx heten, is het geen discriminatie als je het over de blonde of lichte en de donkere hebt. Zo vind ik het ook geen discriminatie als je iemand bij zijn huidskleur aanduidt als je niet weet welke Jan van de 2 bedoeld wordt, Maar in het wilde weg "dat zwartje" klinkt niet goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.