Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-05-2022 om 10:18

Hoe je kind straf geven?

Een paar korte vragen over hoe je het beste je kind kunt straffen zodat ze er iets van leren, want hoe doe je dat? 
Zet je ze op de trap waar ze hun zonden moeten overdenken, stuur je ze naar hun kamer? Schreeuw je tegen ze of pak je een geliefd item/gadget af voor een bepaalde periode?  Hoe doen anderen dat?


AlisonH schreef op 27-05-2022 om 18:56:

[..]

Alleen al de term “dat zwartje” binnen gehoorsafstand van het kind (zelfs erbuiten maar dan weet je het niet) vind ik genoeg reden om het kind niet te straffen en alleen in gesprek te gaan over wat een betere reactie is dan schelden.
Horen jullie oprecht het verschil niet tussen “de blonde” bij twee kinderen met dezelfde voornaam en “dat zwartje van hiernaast?”



Maar in het wilde weg "dat zwartje" klinkt niet goed.

Dit zei ik dus ook in diezelfde reactie, En ik zie ook het probleem niet als ik onderscheiden moet worden van een donkere vriendin en iemand dan zegt dan: Nee nlies is die blanke, of die oudere of die dikkere of die grijzere, net welk verschil het eerste opkomt

Gingergirl schreef op 27-05-2022 om 19:38:

hmmm, ik dacht dat we inmiddels anno 2022 wel begrepen hadden dat je mensen van kleur geen " zwartje" meer noemt, in welke context dan ook.

Inderdaad. Daarbij kan de buurvrouw ook gewoon de naam gebruiken. Dus bijvoorbeeld 'dat is pietje van hiernaast'. 

Mijn moeder had vroeger trouwens de bijnaam witje omdat ze spierwit haar had. Dat was toen normaal.

In die tijd had je ook vaak veel dezelfde namen in de klas die rustig met haarkleur of lichaamsomvang of een ander kenmerk werden aangeduid. Dan had je bijvoorbeeld drie Jannen waarvan eentje met overgewicht, eentje met rood haar en de ander met een klompvoet en daar werd dan zonder pardon dikke Jan, rooie Jan en manke Jan van gemaakt. 

Inmiddels zijn we een paar decennia in ontwikkeling en beschaving verder en benoemen we dingen anders.

Misschien bedoelde de buurvrouw het niet eens verkeerd maar dan til je even de steen waaronder ze leeft op zodat ze er onderuit kan kruipen. Met andere woorden: je legt haar uit dat je die terminologie als onprettig ervaart en vraagt of ze de volgende keer gewoon de naam van je kind kan gebruiken.

watertoren schreef op 27-05-2022 om 19:20:

[..]

Nee , dat is voor mij hetzelfde.

Dat kan. Maar dan weet je het nu. Het is voor de meeste mensen niet hetzelfde. Het wordt onaardig en neerbuigend gevonden. Dus je doet er verstandig aan kinderen en mensen voortaan met een neutraler woord aan te spreken.

Krisper schreef op 27-05-2022 om 15:54:

Zijn jouw topics verzonnen om een beetje reuring te veroorzaken?

Het lijkt mij nogal idioot als je zelf niet weet hoe je moet reageren op zo'n situatie en het dan ook nog eens heel onduidelijk op een forum gooit.

Hoe oud is die buurvrouw? Als ze al in de 80 is vind ik het wel een klein beetje een ander verhaal. Nee, niet netjes maar bij die besjes is het vaak wel zoals het vroeger genoemd werd en meer ‘gewoonte’. Dat betekent niet dat het goed is! Wel dat je netjes in gesprek kan gaan over waarom het noemen van ‘zwartje’ gewoon niet meer okay is. 
Je zoon zou ik in dit geval niet straffen want jij deed in feite precies hetzelfde. Best jammer want nu is de buuf bevestigd in haar mening. Wil je wel per se straffen zorg dan dat de straf past bij het delict. In dit geval zou ik hem laten opschrijven wat hij anders had kunnen zeggen tegen de buuf, en wat hij dus in de toekomst zou kunnen zeggen tegen mensen die hem onheus bejegenen. 
Mijn dochter (10) deed onlangs iets heel gemeens op whatsapp. Haar straf was dus dat ze een week haar social media niet mocht gebruiken en ze moest (maar wilde ook graag) haar excuus aanbieden. 
Overigens vind ik een kind consequenties laten ervaren van iets dat niet mag, net zo goed straf…

Krisper schreef op 27-05-2022 om 15:54:

Zijn jouw topics verzonnen om een beetje reuring te veroorzaken?

Het lijkt mij nogal idioot als je zelf niet weet hoe je moet reageren op zo'n situatie en het dan ook nog eens heel onduidelijk op een forum gooit.

Dit. Volgens mij is het nep hoor. 

watertoren schreef op 27-05-2022 om 19:20:

[..]

Nee , dat is voor mij hetzelfde.

Dat is dan behoorlijk treurig.

Knip, provoceren 

Quote verwijderd

Gemeld

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.