Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-05-2022 om 10:18

Hoe je kind straf geven?

Een paar korte vragen over hoe je het beste je kind kunt straffen zodat ze er iets van leren, want hoe doe je dat? 
Zet je ze op de trap waar ze hun zonden moeten overdenken, stuur je ze naar hun kamer? Schreeuw je tegen ze of pak je een geliefd item/gadget af voor een bepaalde periode?  Hoe doen anderen dat?


Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 13:04:

[..]

Ik ben meteen na het geval naar de buurvrouw toe gegaan om mijn innerlijke tokkie vrij baan te geven.

Maar we willen wel dat hij snapt dat het niet kan en zochten dus een gepaste straf maar excuses aanbieden gaat het niet worden daarom vraag ik dus hoe jullie je kind straf geven. Normaal gesproken zetten we hem op de trap voor straf maar we vonden dit dan wel ernstig genoeg.

Nogmaals: dit is echt geen straf waard. Prijs hem voor zijn assertiviteit en help hem om dat voortaan op een beschaafdere manier te doen. 

nlies schreef op 27-05-2022 om 13:42:

Als je 2 kinderen in de straat hebt wonen die allebei Djaxx heten, is het geen discriminatie als je het over de blonde of lichte en de donkere hebt. Zo vind ik het ook geen discriminatie als je iemand bij zijn huidskleur aanduidt als je niet weet welke Jan van de 2 bedoeld wordt, Maar in het wilde weg "dat zwartje" klinkt niet goed.

Of het onder discriminatie valt weet ik niet. Wat ik wel weet uit ervaring, is dat mensen van kleur het meestal niet prettig vinden om met hun huidskleur aangeduidt te worden. Net zoals dat mensen het meestal niet prettig vinden om als   " de dikke" of " de dunne" benoemt te worden ook al is dat feitelijk wel zo. Joke, welke Joke oh die zwarte...hmmm nee, dat kan anders.

Bij mijn dochter in de klas zitten 2 meisjes met dezelfde naam: " Sara met de Krullen" en " Sara met de vlechtjes". Sara met de vlechtjes komt oorspronkelijk uit Zambia en draagt altijd prachtige rastavlechtjes dus iedereen weet wie je dan bedoeld.

Op topic: wat een nare uitspraak van de buurvrouw, ik zou kind uitleggen dat de buurvrouw uitschelden niet goed is.

Ik zou zeker een hartig woordje spreken met buurvrouw op zo'n manier dat ze het niet meer in haar hoofd haalt zo te praten over zoon.

Ik zou hier echt geen straf voor geven. Wel een goed gesprek over hoe hij een volgende keer beter anders zou kunnen reageren en waarom.

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 13:14:

[..]

Omdat het niet om de overtreding gaat maar om welke straf gepast en effectief is.

Ach kom op zeg, volgens mij snap je best wat Ainne bedoelt. In ieder topic dat je opent kom je na een aantal pagina's met nieuwe info die een ander licht op je verhaal werpt.

Anyway, in plaats van straffen zou ik uitleggen dat buurvrouw dit niet had mogen zeggen, maar dat terugschelden niet mag. Goede gelegenheid om hem te leren dat hij wel voor zichzelf op mag komen, maar dat je dit beter op een nette manier kan doen. Naar mijn mening mag een zesjarige op zo'n moment best tegen de buurvrouw zeggen dat 'zwartje van hiernaast' niet netjes is. (En dan mag ik hopen dat buuf zich realiseert wat ze zei en een hoofd als een tomaat krijgt.)

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 13:14:

[..]

Omdat het niet om de overtreding gaat maar om welke straf gepast en effectief is.

Bij straf gaat het altijd om de overtreding volgens mij.

De rechter trekt ook niet een briefje uit de pot met daarop de straf voor de verdachte zonder dat hij weet wat die verdachte gedaan heeft. Net zoals wij niet kunnen oordelen als we niet weten of de straf is voor een snoepje pikken of het kleine broertje van zijn stoel duwen

unpopular opinion: ik denk dat je kind prima gereageerd heeft.

Je kind heeft gewoon gelijk 

Ik snap jouw beredenatie niet. Kind komt voor zichzelf op. Heel terecht maar niet op een nette manier. Daarvoor vind jij dat het gestraft moet worden. Vervolgens ga je zelf naar buurvrouw toe om hetzelfde te doen als je kind; voor het kind opkomen maar niet op een nette manier.

Wat maakt dat je dit van jezelf goed vindt en van je kind vindt dat het straf verdient? 

Juist goed dat kind voor zichzelf opkomt. Al mogen jullie dus werken aan de manier waaróp je dat doet. Maar met jouw gedrag richting de buurvrouw bevestig je dat je kind het goed gedaan heeft (want je doet hetzelfde als wat je kind deed) maar kind verdient straf. Waar zit de logica?

Dit is absoluut geen straf waard. Wel zou ik een gesprekje hebben over discriminatie en racisme,  en hoe je daarmee kunt omgaan.

Voor een 7-jarige vind ik : "Wat je zegt ben je zelf" wel een goede reactie.  Leer je kind zo snel mogelijk het gedrag benoemen zonder te schelden. " Dat is een racistische opmerking.", is een keurige reactie.

Zijn jouw topics verzonnen om een beetje reuring te veroorzaken?

Het lijkt mij nogal idioot als je zelf niet weet hoe je moet reageren op zo'n situatie en het dan ook nog eens heel onduidelijk op een forum gooit. 

nlies schreef op 27-05-2022 om 13:42:

Als je 2 kinderen in de straat hebt wonen die allebei Djaxx heten, is het geen discriminatie als je het over de blonde of lichte en de donkere hebt. Zo vind ik het ook geen discriminatie als je iemand bij zijn huidskleur aanduidt als je niet weet welke Jan van de 2 bedoeld wordt, Maar in het wilde weg "dat zwartje" klinkt niet goed.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Hoe ik het zie heeft de buurvrouw hem helemaal niet uitgescholden maar heeft hij iets opgevangen wat niet voor zijn oren bedoeld was. 

watertoren schreef op 27-05-2022 om 18:24:

[..]

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Hoe ik het zie heeft de buurvrouw hem helemaal niet uitgescholden maar heeft hij iets opgevangen wat niet voor zijn oren bedoeld was.

Alleen al de term “dat zwartje” binnen gehoorsafstand van het kind (zelfs erbuiten maar dan weet je het niet) vind ik genoeg reden om het kind niet te straffen en alleen in gesprek te gaan over wat een betere reactie is dan schelden. 
Horen jullie oprecht het verschil niet tussen “de blonde” bij twee kinderen met dezelfde voornaam en “dat zwartje van hiernaast?”

Bovendien is het ook nog eens een overbodige kwalificatie, volgens mij heeft topicstarter maar 1 kind, dus buurkind of buurjongen zou ook volstaan. Het is helemaal niet nodig om onderscheid te maken door middel van kleur. (dat zou zinvol zijn als topicstarter een kind met blond en eentje met zwart haar had).

AlisonH schreef op 27-05-2022 om 18:56:

[..]

Alleen al de term “dat zwartje” binnen gehoorsafstand van het kind (zelfs erbuiten maar dan weet je het niet) vind ik genoeg reden om het kind niet te straffen en alleen in gesprek te gaan over wat een betere reactie is dan schelden.
Horen jullie oprecht het verschil niet tussen “de blonde” bij twee kinderen met dezelfde voornaam en “dat zwartje van hiernaast?”

Nee , dat is voor mij hetzelfde.

hmmm, ik dacht dat we inmiddels anno 2022 wel begrepen hadden dat je mensen van kleur geen   " zwartje" meer noemt, in welke context dan ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.